Bronnen bij Het alfa- en bèta-denken: intellectualisme en neuroticismeInleiding In onze cultuur is er grote waardering voor intellectuele prestaties, en in principe dus ook voor de personen die die prestaties verrichten. Toch wil dat laatste nog wel eens tegenvallen, wat toegeschreven kan worden aan diverse eigenaardigheden die intellectuelen hebben, en dan met name de alfa's onder hen. Eén van die eigenaardigheden is het nogal eens overdrijven in hun inspanningen de dingen "goed" te doen, dat wil zeggen: intellectueel te doen, leidende tot iets dat je "intellectualisme" kan noemen - "de overdreven neiging tot". Iets dat normaliter in toom gehouden wordt door het gezonde verstand , maar indien dit onvoldoende gebeurt kan leiden leiden tot enigszins onwerkelijk of overspannen gedrag - in de woorden van filosoof en schrijfster Marjolijn Februari (column, de Volkskrant, 27-10-2008):
En, waarschijnlijk ook impliciet zo bedoeld door Februari: hierbij gaat het natuurlijk over alfa-intellectuelen. Als begin van deze verzameling een paar wetenschappelijke bevestigingen van deze relatie (de Volkskrant, 25-09-2010, door Mark Mieras
En een paar jaar later (Telegraaf.nl, 16-10-2012, ):
De relatie naar de ene kant. En hij blijkt ook de andere kant op te bestaan:
Een heen-en-terug relatie dus tussen geestesziekten en creatieve beroepen. Met name schrijvers (Elsevier.nl, 24-10-2012, door Marieke Smits):
Op deze website gaat natuurlijk om de auteurs en dergelijke, omdat die zich veel vaker in het maatschappelijke debat mengen. Waarvan alsnog diverse voorbeelden volgen. Ook over internationale topliteratoren zijn hier ook nog aardig wat uitwassen bekend . En er is nog een bekend verder verband tussen het neuroticisme van alfa's, lopende van creativiteit naar slechtheid, zie hier . Waarmee de alhier aangelegde verzameling dus eigenlijk slechts de betekenis van het toevoegen van wat couleur locale heeft gekregen. Voor de volledigheid staat hij hieronder. Bronnen Als eerste wat oudere artikelen over een aloud aspect van het intellectualisme: de keuze tussen stad en land. Dat is de geografische variant van de keuze tussen intellect en gezond verstand (de Volkskrant, 15-12-2000, door Anet Bleich):
En (www. heemland.nl, nr.12-1998, door drs. M.H.J. Vosselman):
Dit is dus de categorie van de de ontmenselijking van de grote stad en de metropool. In die metropool geen ruimte voor gewone zaken als producten kweken en dingen maken - daar gaat het alleen maar om zaken op papier of in de computer - puur abstracte zaken - de zaken van de intellectueel zonder band met natuur en werkelijkheid . Zich ook vaak in het omgekeerde uitende: een afkeer van zaken die wel vaste voet onder grond hebben en wel menselijke aspecten uitstralen. Hier een voorbeeld uit Engeland waar dit een bekendere tegenstelling is (de Volkskrant, 01-05-2009, van correspondent Gert-Jan van Teeffelen):
Een grote hoeveelheid van dit soort afkeer van "conservatieve" zaken staat hier . Hier nog een weergave van de Nederlandse variant van de afkeer van het platteland (de Volkskrant, 19-11-2009, ingezonden brief van J. van der Horst (Tilburg)):
En hier de term die er in Nederland vaak voor gebruikt wordt (de Volkskrant, 24-12-2009, door Eelco Meuleman):
Die term zijnde de "grachtengordel"-houding, waarvan het hier relevante kenmerk is dit:
Het alfa-intellecuele neuroticisme. Hier zo'n schrijfster van Het Boek (de Volkskrant, 12-02-2010, door Geke van der Wal):
Hetgeen onmiddellijk doet denken aan de hilarische tv-serie Absolutely Fabulous (Wikipedia) waarin de hysterica Edwina wordt toegesproken door haar nuchtere dochter Saffy, over de rij therapieën die ze al heeft gevolgd - zonder zich daardoor ooit een seconde beter te gaan voelen, natuurlijk. Puur neuroticisme, natuurlijk. Nog een grappige uit het ongerijmde, zijnde een uitspraak van de filosoof Michel de Monntaigne , die op vrijwel iedere citatenwebsite is te vinden:
Waar op een weblog nog aan toegevoegd staat:
Dus ook weg van de intellectuele neuroticismen. Waarbij ook deze agenda-spreuk in gedachten komt:
Oftewel: de neurotische intellectueel is iemand die zijn intellect gebruikt voor het simpele emotionele proces van "wensdenken". Tweede aspect: als je over problemen van de geest gaat praten, hoe pak je dan dat aan? De invoelende of de nuchtere aanpak? Uit Amerika overgewaaid is ook in Nederland het symbool van de nuchtere aanpak geworden de "televisie-psycholoog" Philipp McGraw, als tv-persoonlijkheid Dr. Phil . Hier is wat de alfa's van hem vinden van (Volkskrant Magazine, 05-03-2005, reportage van Diederik van Hoogstraten):
Hier is nauwelijks enige uitleg nodig, en zeker niet voor iemand die ooit een uitzending van Dr. Phil heeft gezien. Dr. Phil zegt cliënten gewoon eerlijk waar het op staat, en is totaal niet geïnteresseerd (althans, zo begint hij) in de vele goedklinkende smoezen waarmee mensen hun eigen foute handelen en denken omringen. Grappig genoeg waren dat deze alinea's ook zijn opgevallen aan onze eerste bron: Marjolijn Februari (al stamt het volgende van drie jaar eerder) (de Volkskrant, 12-03-2005):
De oplossing van het raadsel waarom 'die intellectuele types dat zouden doen' is kan gemakkelijke geraden worden: men wil niet weten dat er (ook) simpele oplossingen zijn . Ook filosofen zijn nogal eens blind voor deze mogelijkheid, omdat filosofen hun bestaansrecht ontlenen aan het niet-bestaan van simpele oplossingen - Marjolijn Februari is een echte filosoof, en maakt er netjes gehakt van. Er zijn natuurlijk talloze vormen van neurosen, maar de belangrijkste, in dit geval, lijken iets gemeen te hebben, namelijk dat ze allemaal een component hebben van "weg van de wereld kijken". Het intellectuele neuroticisme lijkt veel weg te hebben van Platonisme - het idee dat de wereld van de gedachten de werkelijke wereld is, en de werkelijkheid daar een flauwe afspiegeling van: in de wereld van de gedachten bestaat absolute waarheid, in de werkelijke wereld moeten je het doen met een aftreksel daarvan. En als de bron van je denken niet in de werkelijke wereld kan liggen, moet hij dus liggen in de wereld van het denken. En waar bron en resultaat, start en finish, samenvallen, weten we dat we te maken hebben met een cirkelproces - iets dat Plato ook al besefte gezien zijn beschrijving van de ouroboros (illustratie), het perfecte en onsterfelijke eerste levende wezen. Maar, weten we ook, cirkelprocessen, kunnen ook leiden tot problemen, zoals er niet meer uit kunnen komen en te snel rond gaan draaien - zaken die men ook associeert met neurosen. En nog erger wordt het als er ergens een ontkenning voorkomt tijdens het doorlopen van de cirkel, wat dan krijgt men het probleem van de Kretenzer die zegt dat alle Kretenzers liegen. Kortom: dat ziekteproces bergt ook grote gevaren in zich, gevaren die men kan vermijden en eenmaal opgetreden kan oplossen door "uit de cirkel te stappen". Iets dat de natuurwetenschap van nature doet door haar ideeën te toetsen aan de werkelijkheid . Het is ook daarom dat alle intellectualisme kan leiden tot neurosen, maar de grootste gevaren liggen bij de alfa's en gamma's, omdat die niet of heel weinig hebben geleerd hoe de gevaren te vermijden. En het zelfs zo is, als uitvloeisel van het veridealiseren van het intellectualisme, en al dan niet bewust, naar die neurosen zoekt - wat we hier dus definiëren zoeken naar die neurosen. Meer over de achtergronden hier . Van een tijd later (de Volkskrant, 21-04-2009, door Aleid Truijens):
De bekende valkuil van het idee van het primaat van de intellectuele wereld. En nog eentje (de Volkskrant, 02-06-2009, door Maud Effting):
Ook in het contact met psychologische zaken probeert men zo ver mogelijk van de tastbare werkelijkheid te blijven. Geen face to face contact - dat is tastbaar. Een ander aanverwant verschijnsel (de Volkskrant, 28-04-2009, door Jorien de Lege):
En van dit verheerlijken van ongezonde zaken zijn ook talloze voorbeelden in de literatuur. Nog een uiting daarvan (de Volkskrant, 21-04-2009, door Aleid Truijens):
Het begint dus al in het onderwijs, met een houding die door een groot deel van de maatschappij, waarin dit soort mensen tenslotte de intellectuele dienst uitmaken, wordt ingehamerd. Ben je niet goed in intellectuele zaken, dan deug je niet ... Met dit als bekende gevolg (Leids universiteitsblad Mare, 23-04-2009, door Thomas Blondeau):
Een sterke overwaardering van (intellectueel) studeren. Een voorbeeld uit een sector waar het intellectuele neuroticisme, naast bij literatoren, ook hevig woedt: filosofen - en natuurlijk degenen die beide zijn. Het onderstaande citaat is wat langer, omdat het precies gaat over het contact van dit soort mensen met de werkelijke wereld - en het bijbehorende gevoel van verbijstering (de Volkskrant, 27-01-2009, door Ianthe Sahadat en Frederieke van Velzen):
De schrijver-intellectueel weet dat hij niets echt zinvols doet, en toch gaat hij ermee door, waarschijnlijk omdat hij geen betere invulling van zijn leven kan vinden. Er is een hoge navelstaarderige component in de inspanning van de intellectueel-schrijver. Waarvan het meest trieste is, dat hij ergens wel moet beseffen dat zovelen voor hem het al geprobeerd hebben, en die dus ook geen draad zijn opgeschoten. Anders had hij wel daaraan kunnen refereren. Verder meer naar de kern van het intellectualisme: de zenuwzieke variant ervan, hier afgekort als "neurotisch intellectualisme", of nog verder naar "neuroticisme". En omdat de bron o zo betrouwbaar is meteen maar de in Nederland meest bekende exponent ervan: topschrijver en media-overbevolker Arnon Grunberg (de Volkskrant, 07-02-2005, televisierecensie van Wim de Jong):
Een tot ongekende hoogte opgeschroefde alfa-intellectuele vaardigheid van dit figuur.
Een tweede ding dat zeer breed voorkomt in alfa-intellectuele kring, en door A. Grunberg naar ongekende hoogte is gedreven.
En dat is waar het hier om gaat: De hang van de alfa-intellectueel naar kapotheid. Vernieling, geweld, dood, verderf. Gewoon slechtheid in het algemeen. Achter bijna alle of alle drijvingen van de alfa-intellectueel zit minstens ook slechtheid, en bij lieden als A. Grunberg uitsluitend slechtheid. Of in andermans woorden (Volkskrant.nl, 11-12-2009, ANP):
Het gestoorde geestesleven van de alfa komt voort uit een overdadige hang naar, zo niet voorliefde voor, de slechte kant van de mens. Waarbij die Grunberg nog een zwak excuus heeft in zijn culturele en genetische voorgeschiedenis, die start met het dood en verderf van het Oude Testament. Eindigend in De Apocalyps waar A. Grunberg ook zo vol van zit . Zo dol op is. Natuurlijk ook de reden dat die Grunberg bij een psychiater loopt, zie NOVA, 05-09-2009. Wat dus ook in diverse mate vindt bij de bredere alfa-intellectuele populatie. Want die lieden die zo lijden onder zulk een bar en woestijnachtig wereldbeeld als het neurotische intellectualisme, die willen natuurlijk verlossing daarvan. Waarvan nog een paar voorbeelden (de Volkskrant, 19-04-2011, door Peter de Waard):
Zelfde excuus als Grunberg.
Zelfde excuus als Grunberg.
Kunstenaars, acteurs, schrijvers ...
Zelfde excuus als Grunberg.
Zelfde excuus als Grunberg. Deze redactie kan er ook niets aan doen ... Net als aan het volgende (de Volkskrant, 20-04-2011, column door Bert Wagendorp):
B. Wagendorp heeft "Oma in Israël". En het lijkt ook wel besmettelijk (Volkskrant weblog, infoblok van Sandra Schoppers hier ):
Connie Palmen was getrouwd met Ischa Meijer (natuurlijk is het niet echt een kwestie van besmettelijkheid maar van soort zoekt soort ...) Van een half jaartje later (de Volkskrant, 04-12-2009, door Daniëlle Serdijn):
Tja, in onechte fantasiewerelden heeft de mens natuurlijk weinig geestelijk houvast, en liggen de neurosen altijd op de loer. En, hoe hebben we hem ooit kunnen vergeten: de archetypische neurotische intellectueel (de Volkskrant, 12-11-2009, van medewerkster Floortje Smit):
Het trieste lot van de alfa-intellectueel: te veel verstand om echt dom en ongevoelig te zijn, en te weinig van de juiste soort om met dat verstand om te kunnen gaan. De uiterst sterke vertegenwoordiging van afstammelingen van het volk van het Oude Testament is iets dat automatisch in de oorspronkelijke verzameling is geslopen, en bij hergroepering en verdere redactie ervan in 2021 naar boven kwam. Dat Oude Testament is natuurlijk ook hogelijk intellectualistisch, met zijn Almachtige en Tien Geboden. En tevens hogelijk zenuwziek, met zijn inhoud boordevol onbestaanbare zaken zoals Geboden op Stenen Tafelen, Brandende Bosjes, Zoutpilaren, enzovoort. In moderne tijden is het voortgezet door afstammelingen die de sociologische boodschap van het Oude Testament: "Ieder voor zich en Jahweh/God/Allah voor ons allen", tezamen met hun rondtrekkende bestaan hebben omgezet in ideologieën als kosmopolitisme en globalisme (cultuur). Ideologie in het algemeen is natuurlijk bij uitstek iets van het neurotische intellectualisme, iets dat vooral ook endemisch is bij de linkse sector, de (zeer ruime) meerderheid onder "intellectuelen" . Kosmopolitisme is hogelijk verboden aan het neurotische intellectualisme. Kosmopolitisme kenmerkt zich onder andere door leven in de grote stad en metropool, en aangezien dat laatste erkend ongezond is , en kosmopolitisme ook echt iets is voor intellectuelen, leidt dit ook tot grote hoeveelheden neurotische intellectualisme - voorbeelden hier . Bij teleurstelling in de praktijk of vermoeden hiervan, kan het ideologische denken ook weer leiden tot de tegenovergestelde ervan: het cynisme . Iets dat natuurlijk ook een vorm is van neurotische intellectualisme, en ook met dikke stromen zit in voorgaande oudtestamentische voorbeelden. Met als laatste voorbeeld in deze inleidende sectie een uiterst heldere uiteenzetting van waar de grens ongeveer ligt. Geheel kenmerkend afkomstig van één van de zeer weinigen die redelijk bekend is met beide werelden: VVD- en Shell-prominent Frits Bolkestein (een ander bekend Nederlands voorbeeld is Jan Terlouw, en het archetypische geval is de Engelse wetenschapper en literator C.P. Snow , die bekende publicaties over het onderwerp heeft geschreven ) (de Volkskrant, 07-09-2011, door Remco Meijer):
Dit is het soort intellectualisme waar we hier illustraties van geven. Het soort intellectualisme dat voornamelijk tot bijna uitsluitend voorkomt bij alfa's en gamma's. Omdat deze een groot probleem hebben met datgene dat leidt tot het door Bolkestein gebruikte "ervaring": ze hebben heel weinig en een zeer geselecteerde omgang met de werkelijkheid zijnde de basis van ervaring, en vrijwel absoluut geen capaciteiten om van die omgang met de werkelijkheid te komen tot "ervaring", namelijk er zonder ideologische belemmering mee omgaan. De omschrijving "het zonder ideologische beklemming omgaan met de werkelijkheid leidende tot 'ervaring'" kan je ook afkorten. Als "gezond verstand" . De archetypische intellectuelen hebben weinig tot vrijwel totaal geen gezond verstand. De onderstaande verzameling behandelt het individuele of psychologisch aspect van dit soort intellectualistische en ideologische houdingen, wat dus hier geplaatst wordt onder de noemer "neuroticisme". Er is natuurlijk ook een sociologisch aspect, daar waar veel mensen dit soort trekken hebben - en binnen de groep "intellectuelen" en aanverwante is er vrijwel zeker een meerderheid en vermoedelijk een grote meerderheid die eraan leidt. Wat zich dus ook uit in allerlei ideologische en neurotische opvattingen over die maatschappij. De afwijkingen ten gevolge van die ideologische opvattingen over de maatschappij zijn verzameld op een andere plaats, zie hier . Die maatschappelijke opvattingen zijn, omdat ze directer over de werkelijkheid gaan, veel makkelijker controleerbaar op redelijkheid en consistentie dan meer persoonlijke en individuele opvattingen en verschijnselen zoals beschreven in de onderstaande psychologische verzameling. Wat de sociologische verzameling laat zien, is dat een kern, misschien wel dé kern, van de uitkomsten van het neurotische denken bestaat uit het accepteren als werkelijke mogelijkheid van contradicties - met als meest actuele voorbeeld de houding ten opzichte van allochtone immigranten: ze zijn tegelijkertijd gelijkwaardig, en een zielige minderheid die geholpen moet worden . Al dit soort contradicties zijn herleidbaar tot die van de Kretenzer die beweert dat alle Kretenzers leugenaars zijn . Waarmee de belangrijkste aspecten van het neurotische intellectualisme wel langsgekomen zijn. Hieornder staan nog een aantal gevallen die de zaak verder illustreren, deels voor het vermaak, want het is werkelijk verwonderlijk hoe gestoord dit soort mensen in het leven rondlopen. Het is een soort Divina Commedia, Comédie Humaine, en Das Narrenschiff ineen. Wat volgt zijn de wat lossere gevallen gevuld met diverse andere aspecten van het syndroom.. In de verzameling over alfa's en orde ook veelvuldig langsgekomen is de opvatting dat "normaal" natuurlijk iets verschrikkelijks is (de Volkskrant, 17-11-2009, door Pieter Hilhorst):
Tja, hier spreekt echt onbegrip. Natuurlijk zou Hilhorst even vreemd opkijken als hij in zijn intellectuele vriendenkring werd aangesproken als een bootwerker. Maar waar het om gaat is de afkeer van "normale" mensen die eruit spreekt. Een algemeen gebrek van de alfa- en gamma-intellectueel (Hilhorst is socioloog van origine). Ter vergelijking (Leids universiteitsblad Mare,12-11-2009, door Dirk-Jan Zom):
Waarmee Pieter Hilhorst dus te kijk staat als een zenuwziek intellectueel. Er is ook een sterke band tussen neurotisch intellectualisme en cynisme . Hier een Nederlandse exponent met een kleine maar illustratieve uiting (de Volkskrant, 19-11-2009, column door Max Pam):
Natuurlijk is cynisme een onuitputtelijke bron voor het schrijven van columns, dus daar krijgen we ook nog een stukje van mee - hier vervat in de eveneens zeer populaire retorische truc van het "hellend vlak" :
Met hier nog zo'n bekende uitingsvorm: het "doordraven". Soms zijn ze er zelf ook eerlijk over (de Volkskrant, 24-08-2011, door Joost Zwagerman):
Welke bron, die de zaak in één keer lijkt af te handelen, pas enkele jaren na het starten van deze verzameling is gevonden. Het volgende laat zien dat, ondanks hun eigenlijk best wel bekende falens, hun invloed gigantisch is (de Volkskrant, 03-02-2011, ingezonden brief van Frans Poot (Bilthoven)):
Wat zou je deze stam, de alfa/gamma's, toch graag heel ver weg wensen (de Volkskrant, 03-02-2011, column door Marcel van Dam, socioloog):
Inderdaad: het verkopen van lucht of leugens. Neem nou mensen als die economen , sociologen , pedagogen, enzovoort . Nog niet ter sprake gekomen maar essentieel en kenmerkend: het neurotische egocentrisme (de Volkskrant, 09-04-2011, door Arjan Peters):
Gelukkig werden haar vertoningen ook zeldzamer. Maar het neuroticisme kruipt waar het niet gaan kan. Het volgende geval was al lang geleden geselecteerd om deel uit te maken van de portrettengalerij Kunstenaars (sterk afhellend naar kunstenmakers), en toen hij doodging, werd die selectie nog een uitvoerig beargumenteerd (de Volkskrant, 06-07-2013, rubriek medialogica, door Wilma de Rek):
Allemaal hartstikke aanbevelenswaardig, dat cynisme en bijbehorend levensstijl:
Oftewel: niets afgeleverd dan ellende.
En de maatschappij zijn leven laten bekostigen voor vele honderdduizenden - in totaal. En dat alles onder bewondering van net iets minder cynisch tuig:
We, we, we ... De stinkende beerput van de grachtengordel, zal je bedoelen.
Arme wij. Want wij moeten het betalen. Hé, eentje die de redactie ontgaan was (de Volkskrant, 14-01-2014, door Wilma de Rek):
Dat laatste natuurlijk vrijwel exclusief bij het soort lieden dat krantenredacties bevolkt, het publiek van de omliggende kroegen waar natuurlijk ook kunstenaars en vooral kunstenmakers behoren, hun vrienden, enzovoort, tot en met, in Nederland de Amsterdamse grachtengordel en nog wat eilanden van dit soort lieden her en der. Maar het is natuurlijk niet het kunstenaars- of schrijversschap op zich dat de drankzucht veroorzaakt ... Beide verschijnselen hebben een gemeenschappelijk basisoorzaak: geestelijke onevenwichtigheid tot gestoordheid. Op het vlak van het onderwijs heeft het alfa-denken geleid tot complete rampen. Het is de enige manier om alfa's tot zinnen te brengen. En keiharde weerstand van anderen. Hier is, na een decennium van strijd, de nog geremde erkenning van hun gigantische falen (de Volkskrant, 03-06-2014, hoofdredactioneel commentaar, door Sander van Walsum):
Dat 'aloude verheffingsideaal' was het zenuwzieke theoretisme van de alfa's en gamma's. En het waren niet de leerlingen, maar het zenuwziek bureauvolk dat miskende dat een groot deel van de leerlingen liever met de handen werkt. Dus zelfs hier nog wordt de eigen verantwoordelijkheid deels ontkend. Zoals dat hoort bij zenuwzieke ideologen. Al eerder genoemde onderzoeksresultaten bevestigd (de Volkskrant, 13-06-2015, door de wetenschapsredactie):
Het ligt neurologisch waarschijnlijk simpeler: beide verschijnselen ontstaan in een hersenmodule die neurologische patronen in stukjes hakt, een module die normaliter werkt tijdens de slaapperiode - dit alles in het kader van het leerproces. Indien op kleine schaal actief tijdens het waken maakt het ruimte voor nieuwe patronen - indien op grote schaal, verstoort het de gehele normale stroom. Na lange tijd weer eens een bericht uit de grachtengordel en omstreken (de Volkskrant, 06-10-2022, tv-recensie, door Doortje Smithuijsen):
Allemaal met alfa-intellectuele beroepen waarin je weet dat je eignelijk niks presteert.
Gedachten over zichzelf; alfa-ntellectualisme. Navelstaarderij. Dat hebben ze niet op, bijvoorbeeld: de Hogere Hotelschaool. Laat staan de lassersopleiding. En ze kunnen er eindeloos over delibereren:
Laagopgeleiden met depressies hebben net hun vader en moeder verloren.
Wat dan ook het ergst is bij de meest parasitaire banen: in de bankenwereld. Wat allemaal naadloos aansluit bij het feit dat er een aanzienlijk tekort is van mensen die werk willen doen, bijvoorbeeld in onderwijs, zorg, de NS enzovoort. Omdat een zeer overdadige hoeveelheid van het huidige bestand niets anders doet dan donkere vlekjes op een lichte ondergrond produceren. Of nog erger: mensen die werken zitten beloeren. De term "bullshit banen" is allang een eufemisme geworden. Naar Alfa en bèta denken , of site home ·.
|