Haatzaaiers, creolen: Karwan Fatah-Black

Een "zwarte zwaan" is in kringen die een beetje bekend zijn met filosofie of logica een term voor iets dat zeer zelden voorkomt. "Alle zwanen zijn wit", tenslotte.

Een sociologische vorm van "de zwarte zwaan" is "de zwarte intellectueel". In ieder geval in Nederland.

Eigenlijk ook volkomen logisch, want iedere "wedstrijd naar de top" is een afvalrace: bij iedere stap op de ladder omhoog vallen er kandidaten af, tot er aan de top eentje of slechts enkele overblijven. Vele natuurkundigen, één Einstein.

Dus voor zwarten: matig presteren in het lager onderwijs. Zwak presteren in het middelbaar onderwijs. Slecht presteren in het hoger onderwijs.

De zwarte onderwijscarrière uitleg of detail .

Maar, zoals bij al het menselijke en natuurlijke: er zijn uitzonderingen, en als ze erg zeldzaam zijn, noem je ze een "zwarte zwaan".

Zoals dat geldt voor zwarte intellectuelen.

Karwan Fatah-Black is zo'n zwarte zwaan.

Wiens naam al een tijdje rondzong in het circuit rond figuren als de zwarte-Ku Klux Klan-racist Mitchell Esajas uitleg of detail en daar met respect genoemd werd.

Welke naam bij deze redactie associaties opriep met bewegingen als de Black Muslims en de Nation of Islam van Malcolm X, een beweging die zelfs op Wikipedia omschreven als "zeer bekend was om haar militant racistische, antisemitische en separatistische karakter".

Karwan Fatah-Black toont zich een fervent aanhanger van de Nation of Islam.

Deze redactie bleek al een stuk van zijn hand uit het begin van zijn carrière te hebben opgeslagen in het archief, als zijnde een voorbeeld van die toon (de Volkskrant, 27-10-2011, door Karwan Fatah-Black en Matthias van Rossum zijn promovendi aan de Universiteit Leiden en de VU. Ze becijferden de economische invloed van de slavenhandel):
  Milde kijk op slavernij is nieuwe religie

Nadat Piet Emmer in de aanloop naar de NTR serie De Slavernij de redactie van advies had voorzien, kon een evaluatie achteraf niet uitblijven. Emmer jubelde in de Volkskrant dat met De Slavernij het slavernijverleden van de emotionele ballast was ontdaan (O&D, 19 oktober). We vinden dat een vreemde observatie. ...

Maar natuurlijk vinden zwarten dat een vreemde observatie ... Zoals de holocaust het "morele verdienmodel" uitleg of detail is voor de Joden, is de slavernij dat voor de zwarten.
    "Verdienmodel" hier staande voor: een emotioneel argument om discussies te beslechten die je inhoudelijk niet kunt winnen.
  ... Emmer schreef het best verkochte en meest leesbare boek over de Nederlandse participatie in de trans-Atlantische slavenhandel. Zijn visie is daarmee onmiskenbaar de dominante visie op het slavernijverleden. ...

Absoluut niet. Het is dus bij het geschiedenisboeken kopende publiek de meest populaire versie. De dominante versie aan de academia is dat de Nederlandse slavernij van onbeperkte uniekheid en ergheid is, en de visie in de media is dezelfde. Dit geval waarin Emmer een rol speelt is een uitzondering.
  ... Zijn boodschap, vooral in het publieke debat, is er een van relativering van het slavernijverleden. ...

Absoluut niet. Zijn boodschap is dat er nooit fysieke slavernij in Nederland is geweest, dat de geldelijke opbrengst ervan, in Nederland, beperkt is tot enkele procenten, dus natuurlijk dan net als haar invloed op de maatschappij in Nederland.
    Dat is geen relativering, maar slechts een opsomming van feiten.
  ... Emmer zet zich af tegen wat hij noemt een politiek correcte visie op het slavernijverleden, ...

Welke zojuist is beschreven: de rijkdom van Nederland berust op de slavernij, en de Nederlandse slavernij is van een unieke en onbeperkte ergheid.
    Daar is het zwartendom het natuurlijk niet mee eens, dat 'afzetten':
  ... Emmer beroept zich hierbij op de wetenschap (het woord viel zes maal in zijn laatste Volkskrant-artikel), maar presenteert ondertussen juist een eenzijdig beeld. Een voorbeeld is het bespreken van het belang van de slavenhandel voor de Nederlandse economie. Emmer kiest ervoor het belang van de handel te relativeren. De makers van de NTR-serie deden dat gelukkig niet.
    Hoe zit het dan met die wetenschappelijke inzichten? In 1956 rekende W.S. Unger uit hoeveel de slavenhandel de Middelburgse Commercie Compagnie zo ongeveer opgebracht had. In 1972 haalde Emmer dit onderzoek aan in een, overigens uitstekend, Engelstalig overzichtsartikel over de slavenhandel. In 2000 gebruikte Emmer de tekst van zijn artikel uit 1972 in zijn boek De Nederlandse Slavenhandel.    ...

Getallen worden niet genoemd, maar dat hoeft ook niet: Middelburg was een uitzondering in dat het als aanleghaven van zeeschepen vrij veel met de West-Indië vaart te maken had, en daar van profiteerde door scheepsonderhoud en dergelijke wat mogelijk iets als 10 procent aan de lokale economie heeft bijgedragen, waarbij de bijdrage van Middelburg aan de totale economie hooguit iets als vijf procent is (zeer ruim genomen) waardoor het op heel Nederland uitkomst op iets in de promillen.
    En tja, dat willen de zwarten niet horen:
  ... Met zijn stelling dat het slavernijverleden van zijn 'emotionele ballast' ontdaan zou zijn, vertekent Emmer de werkelijkheid. Het is juist de dominantie van een relativerende toon die een open en genuanceerd debat bemoeilijkt.   ...

Waarbij een 'open en genuanceerd debat' is:
  ... de unieke aspecten van het Nederlands slavernijverleden.  ...

Oftewel: "De stelling dat de rijkdom van Nederland gebaseerd is op de slavernij, is een vorm van open en genuanceerd debat".
    Niveau: De toespraken van Adolf Hitler in Nuremberg zijn een voorbeeld van open en genuanceerd debat".

Einde van dit artikel, en eigenlijk zijn de latere overige gewoon herhaling.

De eerste (nrc.nl, 21-06-2019, door Karwan Fatah-Black, doceert aan de Universiteit Leiden. Hij schreef Eigendomsstrijd. De geschiedenis van slavernij en emancipatie in Suriname, uitleg of detail ):
  Bracht de slavernij u voordeel? Leg rekenschap af

En dat zegt het eigenlijk allemaal al, hè ...
    Waarom is het zo belangrijk om het belang en de opbrengst van de slavernij zo absurd groot te maken?
    Antwoord? Simpel: ze willen herstelbetalingen!!!
    HERSTELBETALINGEN!!!
HERSTELBETALINGEN!!!

Herstelbetalingen.
    Hier het voorkomen van de term in dit artikel:
  ... rekenschap af te leggen voor dit verleden... reparations, herstelbetalingen aan Afro-Amerikanen ... reparatory justice (herstellende gerechtigheid) ... een reparations fund ... ... rekenschap ... reparations ...

Met nu nog een beperking:
  Excuses voor de slavernij zijn betekenisvol als ze komen van de families die de voordelen van slavernij en kolonialisme erfden, schrijft Karwan Fatah-Black.

Maar dat gaat natuurlijk niet werken want dat aantal families en hun rijkdom is natuurlijk marginaal ten opzichte van wat de zwarte Ku Klux Klan wil. In Engeland is de adel die van de slavernij profiteerde allang armlastig.

De volgende stap is: de overheid moet die verplichting overnemen.

De daaropvolgende stap is dat u en ik, die alleen maar te lijden hebben gehad onder diezelfde families of hun soortgenoten, geld aan de zwarte Ku Klux Klan en hun achterban moet geven.

Het is allemaal pure kwaadaardigheid.

Een kwaadaardigheid die meteen volkomen duidelijk is voor iedereen die niet aangesproken wordt door het puur emotionele beroep op schuldgevoel. Een schuldgevoel dat wel bestaat in vele kringen en aangevuurd wordt doorgedraaide christenen uitleg of detail , linksfascisten uitleg of detail , en overige gekleurde immigranten zoals moslims en Joden die in dit soort zaken vrijwel altijd één coalitie vormen.

Maar wie niet door deze schuldopwekking geraakt wordt, ziet meteen de kwaadaardige aspecten in dit verhaal.

Kwaadaardig aspect nummer 1: hier wordt gedaan aan "erfzonde": de schuld van de vader gaat over op de zoon.

In dit geval van grootvader op zoon.

In dit geval van overgrootvader op zoon.

In dit geval van betovergrootvader op zoon.

Enzovoort.

Erkende kwaadaardigheid. In evenredig toenemende mate oftewel een goorst mogelijke vorm van kwaadaardigheid in het betovergootvader-enzovoort geval.

(Behalve als zwarten of andere gekleurden het doen, natuurlijk. Volgens de politiek-correctheid. Gekleurden hebben geen fouten. Die zijn sneu en zielig. Zwartjes en kaboutertjes met baardjes en teensandalen)

Kwaadaardigheid nummer 2: er waren drie partijen die profiteerden van de slavernij: degenen die de slaven maakten en verkochten, degenen die ze verhandelden, en degenen die ze gebruikten.

De eerste partij waren de zwarte machthebbers in Afrika.

Van de nazaten van de zwarte machthebbers in Afrika worden geen reparations gevraagd. Geëist.

Van de nazaten van de blanke handelaars en gebruikers wel.

Puur racisme.

Pure kwaadaardigheid.

Van de puurst racistische soort.

Kwaadaardigheid nummer 3: de bewering dat huidige nakomelingen van de Afrikaanse slaven door het transport van hun voorouders naar Noord- en Zuid-Amerika nadeel hebben ondervonden.

Dit is een gore leugen. Alle vergelijkingen met wat voor parameters dan ook laten zien dat Afrikanen in Noord-een Zuid-Amerka oneindig veel beter af zijn dan Afrikanen in Afrika .

Zoals mede bewezen wordt door het feit dat geen enkele Afro-Amerikaan ook maar de geringste neiging heeft om naar Afrika te verhuizen, en het halve of hele Afrikaanse continent naar Amerika wil verhuizen (ze willen eigenlijk nog liever naar Europa want daar zijn gratis huizen en uitkeringen - daarvoor zijn ze bereid zichzelf in de Middellandse Zee te verdrinken).

Overdreven? Hier is de eerste oproep dat de overheid de verplichting moet overnemen (Joop.nl, 24-06-2019, door Han van der Horst - Historicus, uitleg of detail ):
  De slavernij is de verantwoordelijkheid van héél Nederland

Het lijkt de Leidse historicus Karwan Fatah-Black een goed idee als families die destijds veel verdiend hebben aan de slavernij, overwegen hoe zij die winsten van toen kunnen gebruiken voor de strijd tegen “de voortdurende ongelijkheid onder de nazaten van de vrijgelatenen”, zo schrijft hij in de NRC. Hij besluit zijn artikel aldus: “Het valt te verwachten dat de meest betekenisvolle excuses en reparations niet van overheidswege zullen komen, maar eerder uit het directe contact tussen nazaten van specifieke slaafgemaakten en de eigenaren van toen”.
    Zo wordt de verantwoordelijkheid voor de gevolgen van slavernij en daarmee verbonden kolonialisme geïndividualiseerd. ...
    Ben ik even blij dat mijn voorouders Westfaalse sloebers zijn die pas aan het eind van de achttiende eeuw naar ons land kwamen waarna zij niet aan dit sloeberschap wisten te ontsnappen. ...
    Zo wordt steun bij wijze van herstelbetaling een lot uit de loterij. ...
    Het Koninkrijk der Nederlanden heeft destijds alle schulden en verplichtingen van de Republiek op zich genomen. ...
    Wie het paspoort van dit koninkrijk accepteert, deelt in de erfenis. ...
    ... laten we eerst eens als land onze verantwoordelijkheid erkennen.

Maar natuurlijk: het begrip "erfzonde" wordt op iedere Nederlandse burger van toepassing verklaard.

Het christelijke denken.

Geleend door linksfascisten en hun bondgenoten (die Van der Horst is een krijsend geval uitleg of detail ).

En bij dit ene initiatief zal het zeker niet blijven, zoals de geschiedenis van het linksfascisme en de poltieke-correctheid waarin zij is ingebed bewijst. Het wordt steeds erger .

Aan de Technische Universiteit Eindhoven worden anno 2019 mannen geweigerd vanwege de verkeerde sekse uitleg of detail .

Het zal ook in dit geval voortdurend erger worden, omdat de drijfveer blijft bestaan en vermoedelijk zelfs erger wordt.

Die drijfveer in alle gevallen zijnde: het onderpresteren van bepaalde groepen op bepaalde terreinen.

Vrouwen in technische zaken.

Zwarten bijna overal in de maatschappij. Afgekort: alles behalve "zang en dans" uitleg of detail uitleg of detail .

Zoals Karwan Fatah-Black, natuurlijk geheel onbedoeld, bewijst:
  Het blijkt dat nazaten van de slaven van toen nog altijd een economische achterstand hebben en maar moeizaam een plek veroveren in wetenschap, cultuur en politiek.

En niets maar dan ook helemaal niets weerhoudt hen ervan zich 'een plek [te] veroveren in wetenschap, cultuur en politiek'.

Bij dat laatste is misschien een vraag te stellen, maar die wordt beantwoord door de factor liggende achter de eerste: het zeer gebrekkige presteren in het onderwijs.

En die factor heeft eerder de neiging om de verschillen groter te maken dan kleiner, gezien de toenemende eisen aan opleiding in de technologiserende maatschappij.

De eisen tot herstelbetalingen zullen, eenmaal uit de kast zijnde, alleen maar erger worden.

Er is een volgende grote stap gezet op weg naar de etnische burgeroorlog .

Wat zich dus allemaal herhaalt (Joop.nl, 07-03-2020, door Karwan Fatah-Black - Onderzoeker/docent uitleg of detail ):
  Slavernij en holocaust in het onderwijs

Aanleiding: recent gepubliceerd onderzoek vanuit politiek-correcte kringen dat er genoeg gedaan wordt aan kolonialisme en slavernij in het onderwijs, en vergeleken met de Joodse holocaust gewoon erg veel.
    Oftewel: dit is een preventieve actie van de zwarte racist om te voorkomen dat deze zaken rechtgezet gaan worden:
  Een gesprek over ethische lessen uit het koloniale- en oorlogsverleden ...

Rot op met je lessen!
  ... maakt ons ...

Rot op met je hatelijke en blankenhatende "we".
  ... bewuster van de historische vergoelijking van ongelijkheid, plundering en arrogantie

Vertalingen:
  Ongelijkheid: het zwarte onderpresteren
Plundering: eisen tot herstelbetalingen
Arrogantie: het beter-presteren van blanken

Maar dat was nog maar het beginnetje:
  ... schoolmethoden besteden meer aandacht aan het koloniale verleden dan aan de Holocaust. In een ingezonden brief in NRC op 4 maart verwoordt godsdienstwetenschapper Margreet van Schie het ongemak over een dergelijke ontwikkeling: de slavernij ligt immers achter ons, terwijl antisemitisme niet is verdwenen. Het is verleidelijk om ‘slavernij’ en ‘holocaust’ als om aandacht concurrerende schaduwzijden te zien. Toch is dat voor de toekomst geen geschikte benadering. We doen er beter aan de huidige ethische revolutie rond het koloniale verleden aan te grijpen om die van de jaren zestig nieuw leven in te blazen.    ...

Oftewel: geen ander onderwijs meer, dan in slavernij en holocaust.
  ... Antisemitische racialisering in de middeleeuwen was de blauwdruk voor vroegmodern koloniaal en anti-zwart racisme. ...

Flagrante onzin.
  ... De eerzucht, zelfoverschatting, en gewetenloos winstbejag waren deel van “ons” en zijn dat mogelijk nog altijd.  ...

Tieft op met je "ons" naar Suriname of Afrika.
  ... Is dat niet een moralistisch geheven vingertje? Is dat niet oordelen over het verleden op basis van huidige normen? Ja, dat is het zeker, maar waar wetenschappelijk onderzoek gebaat is bij een mate van kritische distantie is een gesprek over de plek van het verleden in onze nationale identiteit dat niet. ...

Oftewel: "Ik zal mijn racistische zin krijgen anders brandt ik de boel plat!"
    Zelfs bij Joop.nl was niet iedereen van deze racistische rotzooi gediend:
  FransAkkermans1947 7 maart 2020 at 14:09
“Ja, dat is het zeker, maar waar wetenschappelijk onderzoek gebaat is bij een mate van kritische distantie is een gesprek over de plek van het verleden in onze nationale identiteit dat niet.”

Vreemd. Wat is het argument om kritische distantie los te laten als het om onze geschiedenis gaat? Wat zou daar dan in de plaats voor moeten komen?

Linksfascistische dictatuur.

En hier de meest recente herhaling van de doctrine, die de aanleiding was voor het herinrichten van deze verzameling (de Volkskrant, 23-06-2020, door Karwan Fatah, historicus aan de Universiteit Leiden en werkte mee aan de herziene Canon van Nederland):
  Racismedebat gaat om verklaren, niet verketteren

Hé! Hij heeft zijn naam veranderd.
    Zie je wel meer bij lieden met duister verleden of duistere toekomst.
    Of allebei.
    Maar laten we het hier maar bij het heden houden. Waarvoor de kop al bijna genoeg duisternis bevat:
  Racismedebat gaat om verklaren, niet verketteren

Met historische dooddoeners en jij-bakken komen we niet tot het noodzakelijke gesprek over racisme.

Want zowel dat 'historische dooddoeners' als dat 'jij-bakken' zijn natuurlijk glaszuivere vormen van 'verketteren'.
    Contradicties ... Zwart strooigoed ...
    Overigens: met dat 'racismedebat' doelt Fatah-Black op de racistische eisen en kreten die de zwarten uitslaan in vervolg op de brandstichtingen en plunderingen door zwarten in Amerika, naar aanleiding van de dood-bij-arrestatie van een zwarte crimineel genaamd George Floyd.
    De tekst. Die we dit keer vanuit het midden behandelen. In het midden staat het ene zinnetje waar alles om draait, en daarvoor staan in- en uitluiding die alleen maar redelijk willekeurige invulling zijn.
    Die centrale stelling:
  ... de structurele achterstelling van mensen van Afrikaanse afkomst is het gevolg van racisme, voortkomend uit slavernij en kolonialisme.    ...

Je kan het ook de Wekker-doctrine noemen, naar de mevrouw uitleg of detail die hier dan ook als inspiratiebron langskomt:
  ... een geschiedverhaal dat draait om 'witte onschuld', zoals antropoloog Gloria Wekker het heeft genoemd ...

Waarmee een tweede ingrediënt van het zwarte strooigoed wordt geïdentificeerd: de glasharde leugen.
    Goed, dat is het midden waar alles om draait: men heeft een aanzienlijk tot dusdanig grote social-culturele achterstand dat men dat rustig "achterlijk" kan noemen, en daar moet een verklaring bij worden gezocht die het zwarte eer- en respectgevoel in stand houdt. Benevens de oorzaken van de achterstand maar dat is dan natuurlijk het laatste waar men aan denkt.
    In Amerika is daarvoor voor een deel (met de tijd steeds kleiner wordend) een reden in handen, in Europa en Nederland niet.
    Dus hebben we de Wekker-doctrine gekregen.
    Voor in- en uitluiding van de doctrine kan je dus eindeloos veel andere verhalen invullen, want, zoals recent maar weer eens opgemerkt: het kwaad en de leugens kent eindeloze variaties, de waarheid en de redelijkheid maar heel weinig. Karwan begint hier met dit:
  In tv-programma Op1 stelde cultuurhistoricus Nancy Jouwe onlangs voor Nederland 'marktleider' te maken in kritische analyses van de slavernijgeschiedenis. Nederland was immers ook marktleider geweest in de slavenhandel, zei ze.

Een al weerlegde leugen, hier van een andere Wekker-adept.
    Gevolgd door ... :
  ... boze twitteraars merkten op dat slavernij onbelangrijk was voor de Nederlandse economie, dat Afrikanen zelf in slaven handelden en dat er geen verband is tussen slavernij en hedendaags racisme. ... blijft onze kennis van de Nederlandse slavernijgeschiedenis beperkt doordat hetzelfde riedeltje dat de verdieping van het debat steeds bemoeilijkt.
    Want die relativerende benadering, die ook sommige historici voorstaan, staat bol van feitelijke onjuistheden en leidt niet tot historisch inzicht en nuance. ...

... nog een aantal glasheldere voorbeelden van verketteren.
    Waarop volgt de introductie van de Wekker-doctrine, gevolgd door het "bewijs" ervan:
  ... de doorwerking in deze geschiedenis. En daarover zijn de VN en de EU onverbiddelijk: de structurele achterstelling van mensen van Afrikaanse afkomst is het gevolg van racisme, voortkomend uit slavernij en kolonialisme. ...

Brullen van de lach!!!
    Dat 'daarover zijn de VN en de EU onverbiddelijk' ...
    Maar met slechts een kleine draaiing staat hier natuurlijk ook doodgewoon de waarheid:
  De structurele achterstand van mensen van Afrikaanse afkomst is een voortzetting van de structurele achterstanden die mensen van Afrikaanse afkomst hadden ten tijde van kolonialisme en slavernij, en die achterstand noemen ze nu "racisme".

Simpel, hè ...
    In de uitluiding gaat het voor een groot deel over internationale toestanden, met ook dit soort opmerkingen:
  ... het verdwijnen van het formele onderscheid tussen vrije en slaaf leidde bij witte mensen tot zulke onzekerheid, dat ze met geweld en ridiculisering de mensen van Afrikaanse afkomst op hun plek probeerden te houden. ...

Even over het hoofd ziend dat er geen mensen van Afrikaanse afkomst waren, in Nederland en Europa.
    Dit is gewoon pure fantasie.
    Net als dit:
  ... koloniale standbeelden.
    ... De beelden ademen de superioriteitswaan waarin racisme kan gedijen, tot op heden. ...

99 procent van de Nederlanders wisten niet eens dat die beelden er stonden ...
    Wat ze wel weten is dat zwarten de criminaliteit overbevolken uitleg of detail , zorgen voor agressie op scholen uitleg of detail , en als laatste nieuwigheid daar met grote messen rondlopen uitleg of detail .
    Goed, maar dat weten Karwan, Mitchell en Gloria dan weer niet, of beter: dat weten ze wel maar willen ze niet weten want dat tast de culturele eigenwaan aan.
    Anderen beschuldigen van racisme is veel en veel makkelijker.

En, het was te verwachten, hier is wat er achter de leugens en hypocrisie schuilt (de Volkskrant, 22-07-2020, column door Marcia Luyten, journalist en schrijver):
  Herstelbetalingen

Wel of geen herstelbetalingen voor de slavernij? In de laatste aflevering van De plantage van onze voorouders wordt de meest heikele kwestie van Nederlands slavernijverleden voluit op tafel gelegd. Het is een mooi gemaakte podcast van Maartje Duin, die zich als erfgenaam van een aandeelhouder in een Surinaamse suikerplantage afvraagt hoe ze zich moet verhouden tot dit belast verleden.

Alleen gestoorde gekken hebben het over herstelbetalingen (wie is dader en wie slachtoffer?). Dus ... :
  ...    Het is bijzonder dat ze de zoektocht naar de plantage voortzet met Peggy Bouva, nazaat van tot slaaf gemaakten.... Duin vraagt zich af: 'Had ík in de Amsterdamse binnenstad een appartement kunnen kopen zonder erfenis?'
    De historicus Karwan Fatah-Black antwoordt: 'Als je kijkt naar jouw familie en die van tot slaaf gemaakten, zie je een verschil in opleidingsniveau, in welvaart, en in toegang tot de politiek.'    ...

De gestoorde gek vergelijkt met één afstammeling van één familie, en gaat daarna over tot blanken versus zwarten.
    De gestoorde gek is een gestoorde gek.
    Slachtoffer van tovenarij en winti uitleg of detail .

Maar Karwan Fatah-Black maakt ook zelf slachtoffers ... (de Volkskrant, 04-08-2020, ingezonden brief van Marcel Buurman, Swalmen):
  Racist?

Ook een gematigd mens kan een extreme uitspraak doen. De sympathieke Gerri Eickhof doet dat als hij hoogleraar Piet Emmer een racist noemt, die vindt dat de slavernij wel meeviel. Dat is een beledigende leugen. Emmer noemt de slavernij een gruwelijk fenomeen, en ik heb nooit iets racistisch van hem gelezen. Hij heeft veel onderzoek gedaan en op basis van feiten komt hij tot conclusies.

De uitspraak 'gematigd' over Eickhof lijkt in tegenspraak met Eickhof's uitspraak over Piet Emmer. Zeker gezien dit uit het interview (de Volkskrant, 01-08-2020, door Sara Berkeljon):
  ...    Hij vertelt dat hij zichzelf ziet als een gematigd mens, in de geest van Dr. King, dat hij niets heeft met de extremen. Dat het voelde als een klap in zijn gezicht dat de NOS in een online-artikel 'de racistische hoogleraar Piet Emmer' citeerde, 'die vindt dat de slavernij wel meeviel', maar dat hij aan de andere kant Akwasi en Gloria Wekker ook 'schreeuwende kletskousen' vindt. Hij houdt niet van polarisatie, zegt hij, daarom spreekt hij van blank, niet van wit. ...

Nu is het vrijwel zeker dat Eickhof zijn kennis omtrent de opvattingen van Piet Emmer niet van de directe bron heeft want dat is min of meer specialistische lectuur. En anders zou hij ook beter weten.
    Waar Eickhof vrijwel zeker zijn ideeën over Emmer wel vandaan heeft is wat er in de discussie rond slavernij over Emmer gezegd wordt.
    Door mensen als Karwan Fatah-Black en Miguel Heilbron uitleg of detail .
    De gestoorde radicalen.
    En radicalen die gevaarlijk zijn omdat ze andere mensen vergiftigen en opstoken.
    Net als onder andere die andere genoemden.

Hier een aanvullende aanwijzing omtrent de rol van Fatah-Black (telegraaf.nl, 26-08-2020, door Silvan Schoonhoven uitleg of detail ):
  Hoogleraar eist excuses Gerri Eickhof om racismeverwijt

De gerenommeerde slavernij-hoogleraar Piet Emmer eist excuses van de bekende NOS-verslaggever Gerri Eickhof. Die noemde hem een ’racistische hoogleraar’. Emmer wil aangifte doen.


De Leidse historicus deed de afgelopen decennia uitgebreid onderzoek naar het Nederlandse aandeel in de trans-Atlantische slavenhandel, schreef een standaardwerk en geldt als een autoriteit op zijn vakgebied. Emmer nuanceert populaire opvattingen over de slavernij en trapt daarmee tegen het zere been van activisten, die hem verwijten de slavenhandel te bagatelliseren.
    Ook NOS-verslaggever Gerri Eickhof stoort zich aan Piet Emmer, schreef de Volkskrant eind juli. Hij was verbaasd dat de ’racistische hoogleraar’ werd opgevoerd in een NOS-artikel. Omdat de hoogleraar de ernst van de slavernij zou bagatelliseren, stelde Eickhof.    ...
    Emmer is wel gewend aan kritiek, bijvoorbeeld uit het Black Lives Matter-kamp en uit academische kringen, zoals van zijn jongere Leidse collega Karwan Fatah-Black. Emmer ziet in de academische wereld een activistische atmosfeer ontstaan onder wetenschappers, die doet denken aan de radicale stemming in de jaren zestig.
    „In Nijmegen bijvoorbeeld werd toen Karl Marx onderwezen. Marx heeft afgedaan, maar opnieuw leeft het idee dat er onderdrukkers zijn waartegen je in verzet moet gaan. Het gaat dan niet meer over arbeiders, want die hebben het nog nooit zo goed gehad. Nu worden allerlei achtergestelde groepen onder de loep genomen en de soms schandalige behandeling uit het verre verleden wordt gezien als verklaring voor het heden. Zo heeft de gevaarlijkste vorm van racisme, het antisemitisme, niets met huidskleur, koloniën of slavernij te maken.”    ...

De juiste vergelijking. De vergiftigde atmosfeer ontstaat automatisch door het aanhangen en onderwijzen van ideologie.
    Ideologen kunnen niet anders dan giftig worden bij tegenspraak, omdat de zin van hun bestaan wordt aangetast.
    De huidige zwart-activistische beweging maakt deel uit van het cultuurmarxisme .

In de racistische vrijstaat Amsterdam is K. Fatah-Black natuurlijk uiterst populair (de Volkskrant, 30-09-2020, door Ianthe Sahadat):
  Excuses moeten ook echt betekenis krijgen

Het Amsterdamse stadsbestuur was nauw betrokken bij de slavernij, blijkt uit onderzoek. Burgemeester Halsema zal waarschijnlijk formele excuses aanbieden voor de prominente rol van het toenmalige stadsbestuur bij slavernij en slavenhandel.

En wat dat is, 'echt betekenis', legt K. Fatah-Black uit:
  ...     Historicus Karwan Fatah-Black schreef eerder in een opiniestuk in Het Parool dat de excuses als uitgangspunt kunnen dienen om 'de gebruikelijke ontkenning van een connectie tussen slavernij en hedendaags racisme te kenteren'.

Daar gaat het allemaal om: "De achterstanden van nu zijn het gevolg van de slavernij van toen".
    Deze verzaling van de massa-destructieve werken van K. Fatah-Black kan als uitgangspunt dienen om de connectie tussen hoofd en lichaam van K. Fatah-Black te kenteren.

Net als 4/5 Mei al begint in maart, begint de slavernijherdenking van 1 juli al in mei. Gedurende die tijd duikt dan al met regelmaat het van hier op. Wat zijn crescendo vindt in de weken er diect voor, allemaal bij gelegenheden die hier niet genoteerd zijn wegens te veel andere smerigheden om hier ook nog aandacht aan te besteden.
    Misschien gaat het nog gebeuren.
    Maar nu kwam er een soort van samenvatting langs, dus dat is makkelijk - waarschuwing: de toon van het artikel is die van de ironie (elsevier.nl, 04-07-2021, door Philip van Tijn is bestuurder, toezichthouder en adviseur. Hij schrijft wekelijks een blog over de actualiteit, uitleg of detail ):
  Na slavernij-excuses Halsema kan sorry voor Jodenvervolging niet uitblijven

Femke Halsema bood in een emotionele toespraak haar excuses aan voor de rol van het bestuur van de hoofdstad in de slavernij. Volgens haar staat dit stadsbestuur in een ‘ononderbroken lijn met het bestuur van haar voorgangers’. De nog altijd niet gemaakte Amsterdamse excuses voor de Jodenvervolging zullen snel volgen, denkt Philip van Tijn.


Over burgemeester Halsema mag je geen onaardig of kwaad woord meer zeggen, over staatsvrouw Sigrid Kaag en superminister Kajsa Ollongren trouwens ook niet. ...

Respectievelijk: Onuitstaanbaar DEUG!!!mens, Hare Hooghartigheid en Falende Freule.
   Dus laat ik beginnen met te zeggen dat Femke Halsema een prachtige speech hield op 1 juli, liever gezegd op Keti Koti.
    Voor de enkeling die het Sranantongo niet machtig is (nóg niet, want er zal binnenkort een petitie komen om deze Creoolse taal tot tweede officiële taal van Nederland te maken): dat betekent Ketenen gebroken en die term heeft natuurlijk betrekking op de afschaffing van de slavernij in 1863. De enige keer in de wereldgeschiedenis dat de slavernij officieel is afgeschaft, niet alleen in Suriname en op de Antillen maar in alle landen waar het Westen het voor het zeggen had.
    De historicus Karwan Fatah-Black, die te pas en te onpas zijn licht over dit thema mag laten schijnen ...

Eigenlijk de enige opmerking waar het hier om gaat.
    Want wat het te berde te brengen heeft, weten we al.
    Maar voor het mooi:
  ... denkt daar een slagje anders over. ‘In de afgelopen 250 jaar is slavernij overal ter wereld afgeschaft en verboden,’ schrijft hij in de NRC, de voormalige ‘slijpsteen van de geest‘. Op de Filipijnse slavinnen in de Arabische landen, de bouwvakkers van de stadions in Qatar, de Oeigoeren, de Noord-Koreanen, de Jezidi-vrouwen, de naaisters van onze goedkope kleren en nog naar beste schatting 40 miljoen andere hedendaagse slaven en dwangarbeiders en 150 miljoen slachtoffers van kinderarbeid na, heeft de Leidse bolleboos helemaal gelijk. Hij heeft het zelfs over een ‘categorische afschaffing’, dus wie ben ik om daaraan te twijfelen?    ...

Nu hadden we net het "De Tweede Kamer heeft de slavernij aangenomen" uitleg of detail van topvrouw Linda Nooitmeer van het NiNsee genoteerd als nieuw hoogtepuntje van het zwarte intellectuele presteren, maar het blijkt daar dus meteen weer overheen te willen gaan.
    Willen we, enigszins geprikkeld door alle slavernijbevrijding en alles wat daarmee gepaard gaat aan leugens en beschuldigingen, de toekomstige revolutionairen van na de Etnische Burgeroorlog en de Bevrijding verzoeken om ook het van hier bovenaan het lijstje te zetten, en zelfs in overweging te nemen, gezien de mate waarin het's woorden gebruikt worden door andere haatzaaiers, het een behandeling vooraf te geven, bestaande uit het één voor één verwijderen van de haren van het's revolutionaire baard.

Het geval was de afgelopen tijd een paar keer "in beeld", ook letterlijk (bij de NOS), bij diverse uitingen van blankenhaat, maar dat was redelijk kort en het was te druk om er notities van te maken. De Volkskrant maakt het op spectaculaire wijze goed (de Volkskrant, 06-08-2022):
 
 

Dit is dus zo'n uitzondering op de regel. De regel hier zijnde dat je de kwaadaardigheid er meestal prima van af kan zien.
    Maar dat wordt dan wel weer goedgemaakt in de tekst. Over het soort persoon (de Volkskrant, 06-08-2022, door Fleur de Weerd en Elsbeth Stoker):
  ...    Fatah-Black - zelf tot 2009 actief lid van de Internationale Socialisten ...

Waarom koos u ervoor om in Leiden te promoveren, destijds in uw ogen het 'hol van de leeuw'?
'Juist daarom.'

Houdt u van strijd?
'Ja.' Lachend. 'Ik vind het grappig.'

U houdt van strijd, zei u eerder.
'Ja, ik heb daar plezier in.'

Terrorist.
    En ...
  ...    Fatah-Black - zelf tot 2009 actief lid van de Internationale Socialisten - komt uit een communistisch nest. Hij werd geboren in Amsterdam-Zuidoost en groeit op met zijn moeder, opa, en oma - die gedurende de Tweede Wereldoorlog in het verzet zat. ...
    'We woonden tot 1984 in het Koerdische deel van Irak, maar we moesten vluchten omdat mijn vader politieke problemen kreeg ...

... afkomstig uit de meest opstandige delen van het Midden-Oosten.
    En over de terroristische uitingen:
  Vindt u het vervelend weggezet te worden als activist?
'Nee, als je me een activist noemt, betekent dat dat je inhoudelijk geen argumenten hebt om het debat aan te gaan. Zo'n beschuldiging doet me dus geen pijn, maar ik vind het wel pijnlijk om te zien dat mensen zoals Emmer een podium hebben gekregen met opinieartikelen. Dat gebeurde vooral in de Volkskrant, mede daarom vertrouw ik deze krant al twintig jaar niet.'

... Volgens hem bestaat Emmers' hele oeuvre 'vanaf 2002 uitsluitend uit dit soort provocaties, voornamelijk gefaciliteerd door de Volkskrant'. ...

Terrorist die anderen de mond wil snoeren, en die dat doet dat met de bekende middelen:
  ... Volgens Fatah-Black kleven aan het werk van Emmer raciale vooroordelen ...

Wat natuurlijk het hele drijven is achter al dit gedoe: het op de hoogte zijn van de gekleurde minderwaardigheid.
    De houten zeeschepen voeren van Nederland (en Portugal en Spanje en Engeland) naar Indië en Afrika, en niet van Afrika en Indië naar Nederland (en Portugal en Spanje en Engeland).
    Houten zeeschepen: industriële innovatie en wetenschappelijke vooruitgang.
    Dus verliest hij de discussies:
  ...    Karwan Fatah-Black was een van de eerste academici die ruim tien jaar geleden ageerde tegen de relativerende houding van Nederland als het om slavernij ging. 'Je wilt niet weten hoe vaak ik de riedel heb moeten aanhoren: de Amerikanen waren erger ...

Klopt.
  ... Nederland heeft uiteindelijk niet veel aan slavenhandel verdiend ...

Klopt.
  ... er waren ook aardige plantagehouders ...

Klopt. Want er zijn na de opheffing van de slavernij de nodige plantagehouders getrouwd met voormalige slaven.
  ... het is bovendien echt al heel lang geleden. ...

En dat klopt ook.
    Kortom: dit zijn geen "relativeringen" maar feiten. Kennelijk klopt het verhaal van de andere kant niet.
    Dat verhaal zijnde: SLAVERNIJ = HOLOCAUST!!!
  ... schreef hij in 2011 samen met een collega in een opiniestuk in de Volkskrant dat de 'milde kijk op slavernij een nieuwe religie' is. ...

Een leugen, dus. of beter: twee, want ook dat 'religie' is een leugen, zijnde iets dat weinig aandacht had, dat wil zeggen: de aandacht passende bij iets van 200 jaar terug.
    Iets dat de aandachtwaarde heeft van De Slag bij Nieuwport.
  Hoe is die 'onzejongensgeschiedenis' ontstaan?
... 17de eeuw ... Gouden Eeuw ... 19de eeuw ... glorietijd van de 17de eeuw ... Gouden Eeuw ...17de eeuw.
    ... Indonesië ... Rembrandt ... Gouden Eeuw.   
    ... VOC-schepen ... Gouden Eeuw-studies ...

Heeft allemaal nul komma niets met "de slavernij" (in Suriname) te maken.
    Zijn betere argumenten:
  ... Volgens Fatah-Black ... zijn Emmers uitspraken gebaseerd op 'flutredenaties'. ...
    ... Volgens hem bestaat Emmers' hele oeuvre 'vanaf 2002 uitsluitend uit dit soort provocaties, voornamelijk gefaciliteerd door de Volkskrant'. ...

En zijn allerbeste:
  ... Alleen al als ik om me heen kijk op de universiteit: ik heb geen enkele Afro-Nederlandse collega met een vast contract. ...

Nou, dan geef je John Leerdam uitleg of detail of Beryl Biekman uitleg of detail er toch eentje ...
    Oh ja, je hebt ook nog Peggy Wijntuin uitleg of detail in Rotterdam.
    En dan vergeten we (bij het reeds gepensioneerd zijn van Gloria Wekker uitleg of detail ) het beste paard van stal: S. Simons uitleg of detail .
    Glaszuivere intellectueel die een academische positie meer dan waard is.
    Of Akwasi uitleg of detail .
    Of Afriyie uitleg of detail .
    Bij zoveel zulk geschikt aanbod kan de afwezigheid van Afro-Nederlandse collega's met een vast contract niets anders dan je zwartste discriminatie zijn ...
    Zoals als gezegd: het is allemaal weer je reinste culturele nederlaag uitleg of detail .
    ...
    P.S. Dit was weer zo'n rijk geheel dat we er (minstens) twee vergeten. De aanhef:
  Neem nou die ongemakkelijke discussie over de Gouden Koets, en de vraag of de koning er eigenlijk ooit nog in kan rijden. De Leidse historicus Karwan Fatah-Black (41) gaat er even goed voor zitten. Heerlijk, vindt hij zo'n maatschappelijk debat. Niet dat hij zelf iets heeft met het omstreden rijtuig waarop zwarte inwoners van Nederlandse koloniën onderdanig knielen. Nee, het rijtuig met het 'gênante' zijpaneel kan hem gestolen worden.
    Maar het ongemak. Het gedoe eromheen. De spagaat waarin de koning zit. En dan het uiteindelijke besluit om er nog geen besluit over te nemen, terwijl het rijtuig na vijf jaar restauratie net helemaal klaar was om weer de weg op te gaan. 'Echt heerlijk om dat proces te zien. Daar kan ik nou van genieten', zegt hij met pretogen.    ...

Verzin daar maar eens een passende straf bij ...
    Iets met steekmieren of nog hinderlijke insekten?
    En dan was er ook nog deze, die in ieder geval in aanmerking komt voor de meest intellectuele gotspe:
  ... dat je maar beter een inclusief nationaal verhaal kunt hebben ...

Die gaat dus regelrecht naar de verzameling "Onderhoudsvrije tuin" uitleg of detail (ziet u het al voor u ... verlichting tezamen met de achterlijkheid van de islam en winti ...)


Naar Haatzaaien, allochtoon , Creolen, cultuur , Allochtonen, respect  , of site home ·.

24 jun.2019; 24 jun.2020