Bronnen bij De multiculturele samenleving: gedrag op school

Misschien wel hét belangrijkste gevolg van de allochtonen instroom is de verpesting van het klimaat op onze scholen. De toegenomen fysieke agressie, het "jagen-in-groepen" van Marokkanen, de ADHD van creolen, en bovenal het door hen geïntroduceerde wapenbezit op scholen ondermijnt het fundament van onze maatschappij: de goede en fatsoenlijke schoolopleiding.
 
Voor wie dit krasse termen vindt, onderstaand ruimschoots bewijzen voor die stellingen (de Volkskrant, 23-11-2006, van verslaggeefster Margreet Vermeulen):
  Wilders heeft eindelijk een voet tussen de deur

Het is de avond van Geert Wilders in Den Haag. Bij zijn aanhang is hij buitengewoon populair. ‘Met wat mensen in de Kamer erbij kan ik laten zien dat we een normale partij zijn.’


...    Wilders heeft inmiddels zo’n zeshonderd vrijwilligers om zich heen verzameld. Een van hen is de Diana Burghout uit Rotterdam. ...
    Diana heeft heimwee. ‘Nederland moet weer worden zoals het was’, vindt Diana die haar 15-jarige dochter niet naar een mbo-opleiding wil sturen waar ze als blank meisjes veruit in de de minderheid is – en waar de jongens op het schoolplein rondlopen met messen en ander wapentuig. ...

En dat heeft niets met de politieke kleur van de bron te maken (de Volkskrant, 23-05-2005, van verslaggever Robin Gerrits):
  ‘Meer straatcultuur in de school’
...
    ‘Van de 686 leerlingen is nu ongeveer 30 tot 40 procent allochtoon’, licht adjunct-directeur Elias Huygen toe. ‘Maar het neemt toe. In de onderbouw is het al ongeveer fifty-fifty.’ Hoewel de school is gelegen in een rustige, witte wijk met fraaie en dure jarendertig woningen, valt het volgens Huygen niet mee om deze witte kinderen naar het Blaucapel te lokken. ‘Velen vertrekken naar witte scholen.’
    De sfeer is nog steeds prima op school, zegt iedereen, maar wel veranderd. ‘Er ontstaan nu makkelijker groepjes, waar je minder makkelijk toegang tot hebt, en die minder onderling mixen’, zegt Joke van Wijk, coördinator havo-bovenbouw. ‘Hoewel Nederlands verplicht is, spreken ze vaak een andere taal. Er is meer straatcultuur de school binnengekomen.’ ...

En (de Volkskrant, 12-04-2007, van verslaggever Bart Jungmann)
  Fouilleren en patrouilleren op Haagse scholen sinds de moord

Hofstad College betrekt leerlingen bij veiligheidsbeleid. ‘Streetwatchers’ houden tijdens pauzes oogje in het zeil.


Schooldirecteur Katinka Baarda weet nog goed wat een ‘giga-impact’ de moord op conrector Hans van Wieren had. Ruim drie jaar geleden schoot een leerling de conrector van het Haagse Terra College door het hoofd, waarna veiligheid op scholen opeens een kwestie van het allerhoogste belang werd.
    Scholen uit Den Haag bespraken gisteren de maatregelen die naar aanleiding van dat drama zijn genomen. Katinka Baarda legde daarbij de nadruk op de rol die de leerlingen zelf kunnen spelen. ‘We zijn als docenten gewend om problemen naar ons toe te halen. Maar leerlingen onderling, dat werkt veel beter.’
    Baarda is directeur van een vmbo-vestiging van het Hofstad College, een school die in samenstelling sterk lijkt op de school van Van Wieren. De leerlingen komen grotendeels uit de zwakke milieus, zijn voor driekwart van buitenlandse afkomst en vaak licht ontvlambaar. Baarda: ‘Alle ingrediënten voor escalatie dus.’ ...

En (de Volkskrant, 09-07-2007, van verslaggever Michiel Haighton):
  Aantal controles op drugs- en wapenbezit op middelbare scholen neemt toe
 
Politie! Maak open dat schoolkluisje

Steeds meer schoolbesturen vragen de politie een controle uit te voeren. Alleen zo kan de veiligheid worden vergroot.


Het begint steeds gewoner te worden. Politieagenten die op een ochtend kort na elkaar twee scholen binnenvallen om kluisjes van de leerlingen te doorzoeken op drugs en wapens. In Den Bosch gebeurde het dit jaar.
    Om welke scholen het gaat, wil de politie niet zeggen. ‘We hebben de controles op verzoek van de scholen gedaan. Doel was het uit de roulatie halen van wapens en drugs. ...

En waar dat wapenbezit vandaan komt weet ook iedereen wel -. kijk maar naar de "incidenten": meestal allochtonen (de Volkskrant, 10-02-2007, door Rachida Azough ):
  Wit en zwart gaan elkaar met de neus in de lucht uit de weg

...    We waren vijftien en we zaten met bijna dertig leerlingen in een klas. Voor het eerst in onze schoolcarrière was de etnische samenstelling van onze klas gekanteld. Blanken waren niet meer in de meerderheid. Surinamers, Chinezen, Turken, Marokkanen, Joegoslaven en andere minderheden vormden voor het eerst een meerderheid. Het was even wennen voor de autochtonen die nog geen autochtonen heetten. Het was niet langer gepast om te spreken over apen die op zoek moesten naar hun lianen, over 'Turkie-turkie-broek-en-een-jurkie', en opmerkingen over de woestijnachtige staat van landen rond de Middellandse Zee werden niet meer in dank afgenomen.
    Tijdens de tekenles presteerde Rivke, de grootste mond onder de blondjes, het om mij sneaky te noemen. Ik weet niet eens meer waarom, wat ik wel weet is dat ik het woord verschrikkelijk vond: sneaky, geniepig. Brutaliteit die om afstraffing vroeg.
    Het bleek niet moeilijk om medestanders te vinden. Voortaan was de sportieve Rivke de laatste die werd opgeroepen wanneer we tijdens gym teams samenstelden. Als zij en haar blonde vrienden ook maar een spoor van verzet toonden, werd hen te kennen gegeven dat dit nutteloos was. De witte jongens deden met hun spillebeentjes en dunne armpjes zelfs onder voor mijn tanige lijfje. Ze konden in geen geval weerstand bieden tegen onze bruine Hulken. We verzonnen scheldwoorden voor ze, weinig origineel voor zover ik me kan herinneren; variaties op melkfles en kaaskop: we stelden alles in het werk om het racisme dat wij te verduren hadden gehad te verhalen op onze klasgenoten. Het was geen pretje. ...

Klassiek: het eigen racisme gespiegeld op de ander. Uit jaloezie. Mislukkende moslims in geslaagdere westerse maatschappij.
    Van het schelden bij een blanke meerderheid zal best iets waar zijn: kale, rooie en brillenjood en andere terminologie over het uiterlijk zijn ook altijd een deel van schoolpleinrepertoire geweest. Klein voorbeeldje (VARAgids, nr. 15-2009, column door Paul Witteman
  Piloot Verhagen

De dag dat ik besloot premier te worden, ligt ver achter me. Ik was elf jaar oud. Op de lagere school werd ik ermee gepest dat mijn vader een blauwe maandag minister was geweest. ... Stiekem was ik er toch trots op dat mijn pa, zoon van een schoenmaker uit Nieuwendam, het zo ver had geschopt. Dat moet je op school niet laten merken. Na een reeks fysieke krachtmetingen op het schoolplein werd ik door mijn klasgenoten afgeserveerd als 'ministerszoontje'. Met andere woorden: een watje. Ik was een gemiddelde leerling, een onopvallend blond jongetje. Waarschijnlijk heb ik een keer door stevige klasgenoten in het nauw gedreven geschreeuwd 'maar mijn vader is minister geweest'. Diepe verachting was mijn deel. Het treiteren nam in hevigheid toe. Pas de overgang naar de middelbare school maakte daaraan een einde.   ...

Natuurlijk is het wel zo dat als één van de kanten (tegenwoordig) allochtoon is,dat er dan geen sprake is van pesten, maar van discriminatie.
    Terug naar Rachida Azough - aangezien haar woorden uit eigen mond van een groepslid komt, kunnen we de genoemde reactie van het allochtone lichamelijke geweld met een gerust hart aanzienlijk opwaarderen.

En ter bevestiging dat dit niet specifiek Nederlands is (zowel autochtone als allochtone groepen verschillen, Franse allochtonen zijn voornamelijk Algerijnen en Afrikanen) (de Volkskrant, 12-09-2006, van correspondent Fokke Obbema):
  Reportage | Franse ouders wringen zich in bochten om de regel dat het kind in de eigen wijk naar school moet, te omzeilen

Met een leugentje naar een betere school

...  In de statige leraarskamer van Charlemagne vertelt de 62-jarige wiskundeleraar Michel Wirth hoe hij met zijn dubbelrol als ouder en leraar is omgegaan. Hij woont in Evry, een voorstad van Parijs met een geduchte reputatie. Zijn kinderen volgden daar nog wel het lager onderwijs, maar hun middelbare school werd Charlemagne, hartje Parijs. 'En als ik in Evry zou hebben lesgegeven, zou ik ervoor hebben gezorgd dat ze daar niet naar school hoefden te gaan.'
    De gewelddadigheid op het schoolplein vond hij er te bar. 'Mijn dochter werd daar met de nek aangekeken, omdat ze antwoorden gaf op vragen van de leraar.'  ...

Het is gekleurd tegen blank.

De bron waar dit gedrag vandaan komt is voor de hand liggend (de Volkskrant, 19-10-2005, door Kees Beekmans ):
  Ontslag

...  Leg ouders uit wat de schoolregels zijn - niet te laat komen, niet spijbelen, niet vechten, en ga zo maar door -, laat ouders en kind die regels ondertekenen, maak van dat moment een foto, hang die op in het lokaal of misschien zelfs in de hal. ...

Kortom: Beekmans, die op scholen met vrijwel alleen allochtone leerlingen werkt, scholen, stelt voor dat die ouders leren om beter op te voeden.

Maar niet alleen de autochtone kinderen, ook de autochtone leraren lijden onder de slecht opgevoede kinderen uit andere allochtone culturen - een voorbeeld uit een land met meer ervaring op dit gebied (de Volkskrant, 18-06-2005, door Gerard Reijn):
  Interview | Amerikaanse socioloog Bowen Paulle vergelijkt in zijn proefschrift scholen in de Bijlmer en de Bronx

Getto-kids malen de leraren fijn

Alleen hardgekookte leraren houden orde in moeilijke klassen, registreerde socioloog Bowen Paulle.

De eerste dag de beste dat Bowen Paulle die school in de Amsterdamse Bijlmermeer bezocht, zag hij hoe hard het leven daar was: een ervaren leraar werd fijngemalen door zijn klas. 'Die man kon het gewoon niet aan. De leerlingen gingen grappen maken, of lieten hem gewoon maar praten. Ze scholden elkaar uit. Of ze riepen naar elkaar: ik sla je op je bek. Die man kwam vrijwel niet aan lesgeven toe.'
    Het had schokkend kunnen wezen, ware het niet dat Paulle net een paar jaar had lesgegeven aan een zwarte school in de New Yorkse wijk The South Bronx. Daar was hij wel erger gewend. ...

Dit soort scholen,  ROC's en de vmbo's in de grote steden, zijn de plaatsen waar de allochtone leerlingen domineren. Hoe dat er in de praktijk eruit ziet, is heel goed te constateren in een documentaire uitleg of detail (Heb ik genoeg?, KRO, 29-03-2009), waarin presentatrice Karin de Groot de uitdaging aanneemt om een paar dagen les te geven op een vmbo - de synopsis zegt eigenlijk al genoeg:
 
  In deze aflevering krijgt Karin de volgende opdracht: twee dagen lesgeven op een VMBO-school in Amsterdam-West.
Ze moet klas 3C van het Marcanti College onderwijzen. Een drukke klas met ongemotiveerde leerlingen die moeilijk in het gareel te krijgen zijn: Idpots in de oren, kauwgom in de mond, petjes op, jassen aan tijdens de les. Karin moet proberen overwicht en orde te houden tijdens de les in deze klas.

Als Karin naar de school toegaat, zegt men als inleiding tegen haar: "Het is zeer gevarieerde klas", en Karin ziet dat als "makelaarstaal" - en terecht naar spoedig blijkt. De "leerlingen uit vijf culturen" blijken sterke culturele overeenkomsten te hebben: een aandachtspanne van 1 seconde, een belangstellingsterrein dat zich beperkt tot 1 decimeter rond hun eigen lichaam, een bevredigings-uitsteltijd van een halve seconde, en de capaciteit tot secondair reageren van een tweejarige. Algehele ontwikkelingsniveau: dat van slecht opgevoede kleuters met ADHD.

Hier nog een voorbeeld van wat Bowen Paulle stelt (de Volkskrant, 19-05-2010, door René Kneyber, auteur van Orde houden in het vmbo):
  Helft van docenten kan geen orde houden en stopt

Klassenmanagement is nodig om ordeproblemen te voorkomen door goede en heldere instructies. De opleidingen hebben er te weinig aandacht voor.


‘Labelleerlingen’ oftewel probleemleerlingen veroorzaken een grote werkdruk voor docenten. Tenminste, zo constateerden Rondom 10 en de CNV in een onlangs verschenen onderzoek. Docenten weten zich geen raad met moeilijk gedrag, willen dat graag gelabeld hebben, maar zodra het gelabeld is weten ze zich geen raad met de handelingsplannen. ...
    Docenten vinden dat ze te weinig worden voorbereid op de praktijk. Dat komt niet omdat er te weinig aandacht is voor pedagogiek, maar wel voor klassenmanagement. Slecht klassenmanagement is noodlottig voor labelleerlingen, maar ook voor Marokkaanse jongens, vmbo’ers en jongens in het algemeen en misschien wel voor het hele onderwijs.
    Ondanks de problemen is er op de lerarenopleiding vrijwel geen aandacht voor dit vak. Op de meeste lerarenopleidingen is het zelfs geen vak. Een student die een keer wat wil horen over straffen kan rekenen op een vieze blik: ‘Daar hebben we het hier niet over.’ Als men dan ook nog eens beseft dat 50 procent van de docenten met een bevoegdheid binnen drie jaar stopt vanwege ordeproblemen ...

De helft wordt dus fijngemalen door de gettokids (is: allochtonen). En daar helpt geen cursusje tegen. Om op dat soort scholen te slagen, moet je een onderwijskundig equivalent van Moeder Theresa en Marten Luther King tezamen zijn (de Volkskrant, 08-03-2007, door Diederik van Hoogstraten):
  Gered in lokaal 203

Erin Gruwell was een jonge lerares in Californië toen ze ontdekte dat haar probleemleerlingen wapens droegen, maar niet wisten wat de Holocaust was. Met Anne Frank als inspiratiebron kreeg ze de jongeren aan het schrijven en veranderde ze levens.


Tussentitel: Freedom Writers’, een collectief dagboek van Erin Gruwell en haar probleemleerlingen

...    Gruwell (37) omschrijft haar filosofie: ‘Dingen voor elkaar krijgen die voorheen niet bestonden.’ Dit is wat ze al jaren doet, maar in 1994 lag het niet per se voor de hand. Erin was 25, net afgestudeerd en net verloofd, idealistisch en een beetje wereldvreemd. Een keurig meisje dat het presteerde om op haar eerste dag als lerares Engels een rood mantelpak en parels te dragen.
    Ze ging de wereld veranderen en ze had er zin in.
    De leerlingen en collega-leraren reageerden sceptisch en zelfs vijandig. In haar klas heerste anarchie. De jongeren met leerproblemen werden door iedereen beschouwd als het laagste van het laagste. Onhandelbare kinderen zonder toekomst, uit gezinnen zonder vaders. Sommigen droegen wapens. Hun voorland was de gevangenis of de drugshandel.
    Ze leefden op school en thuis in groepen van hun eigen kleur en achtergrond. Het schoolplein was verdeeld in ‘gebiedsdelen’, legt een leerling uit in het boek. Beverly Hills voor de blanken, Chinatown voor de Aziaten, Tijuana Town (ook wel: Run to the Border) voor de hispanics, en Da Ghetto voor de zwarten.
    Waarom zouden zij iets aannemen van deze opgeruimde vrouw? ‘Ze is te jong en te blank. Ik geef haar een maand’, dacht een van de scholieren die eerste dag. ‘Je dringt nooit tot ze door’, zei een collega.
    Gruwell heeft zich altijd verzet tegen het woord ‘onmogelijk’. Het eerste keerpunt kwam toen een luidruchtige jongen, Sharaud, opeens bijna in tranen was. Iemand had een karikatuur van hem getekend: een negerhoofd met enorme, overdreven lippen. Sharaud zag het stuk papier. De wreedheid van tieners was hem niet vreemd – hij kon zelf keihard zijn – maar bij de aanblik van het tekeningetje viel hij stil.
    Achteraf gezien was het een bepalend incident, zegt Gruwell, ‘het eerste leermoment, dat ik móést aangrijpen’. Op het moment zelf reageerde ze instinctief en furieus. Zo begint haat en marginalisering, legde ze uit. ‘Dit is het soort propaganda dat de nazi’s gebruikten tijdens de holocaust.’
    Het was eindelijk stil in de klas. Een hand ging omhoog. ‘Wat is de holocaust?’ Nu was het de beurt aan de lerares om stil te vallen. Ze vroeg wie wist wat de holocaust was. Niemand. Ze vroeg wie weleens beschoten was. Vrijwel iedereen.
    ‘Ik besloot dat tolerantie het hart van mijn lesplan moest vormen.’ Gruwell schudde de boel op door de leerlingen nieuwe plaatsen te geven. Ze verdiepte zich in de hiphop van Snoop Dogg, die zelf uit Long Beach kwam, en in het American football. Door mee te praten over zaken die de tieners bezighielden, drong zij tot ze door.
    Mokkend gingen ze akkoord met het idee van een héél boek lezen. Voor ze het wist, had iedereen vragen en ideeën over het Dagboek van Anne Frank. Een van de meiden, Maria, was vreselijk kwaad op Miss G omdat ze niet had verteld dat het zo zou aflopen. ‘Wat heb ik voor kans als Anne op die manier doodging?’
    Steeds zocht Gruwell naar onorthodoxe lesmethoden. Ze had bijbaantjes om uit eigen zak te betalen voor boeken en schoolreisjes. Aan haar vader, buren, vrienden, politici en vermogende vreemden vroeg ze om steun en geld. Onder zachte dwang spoorde ze de jongeren aan hun ouders bij het schoolwerk te betrekken; de meesten praatten thuis nooit over school. ...

Hopeloos ...

Er is weer een nieuw geval geweest van wapengebruik op school. Dit is één van de artikelen naar aanleiding daarvan (de Volkskrant, 13-10-2007, van verslaggevers Eveline Domevscek en Gerard Reijn):
  Scholen-met-ervaring: poortjes laatste middel

Scholen waar geweld is gebruikt, kiezen sindsdien veelal voor pasjessystemen, camera's en meer sociale controle


Detectiepoortjes heeft de mbo-school De Leijgraaf in Veghel nog steeds niet, en die zullen er als het aan bestuursvoorzitter Marc Veldhoven ligt ook nooit komen, maar sinds die fatale dag in december 1999 dat een Turkse jongen drie leerlingen en een docente verwondde met pistoolscholen is veiligheid wel degelijk een hot item op de school. ...
    Volgens Veldhoven werden dertig maatregelen getroffen om de veiligheid te verbeteren. Er werden videocamera’s geplaatst, het aantal conciërges werd opgevoerd van tien naar vijftien, en er kwam een pasjessysteem. Maar de belangrijkste maatregelen hadden te maken met het aanhalen van de sociale banden met leerlingen en hun ouders. ‘We hebben enorm geïnvesteerd in de sociale structuur, vooral in het inbedden van de allochtone leerlingen in de school. Ik denk dat we nu 90 procent van de ouders kennen.’
    Wapencontroles houdt de school niet, maar het is niet uitgesloten dat dat er van komt. Maar detectiepoortjes, de maatregel waar de buitenwereld altijd om roept, dat gaat te ver. ...
    Dat zo’n incident lang doorwerkt, weet Piet Boekhoud, bestuursvoorzitter van het Albeda College in Rotterdam. In 1997 bedreigde een leerling een ander met een gaspistool. ‘Sindsdien zijn wij heel alert op wapens. Nog steeds.’ Maar ook Boekhoud wil geen detectiepoortjes. En een pasjessysteem heeft hij slechts op een van de vestigingen. Wel videocamera’s, conciërges, een beleidsmedewerker én een huisvestingsbeleid dat gericht is op veiligheid.

Tussenstuk:
Youssef (16) herdacht

Meer dan honderd scholieren en docenten zijn vrijdag bijeengekomen op het Technisch College in Amsterdam om te praten over de dood van TeC-leerling Youssef. Op de plaats van de dodelijke steekpartij van donderdag werden in de loop van de dag tientallen bossen bloemen gelegd. Ter nagedachtenis aan het 16-jarige slachtoffer stak de school zestien kaarsjes aan. De lessen op de laatste dag voor de herfstvakantie gingen niet door.
De bijeenkomst van de geschrokken leerlingen en hun docenten vond in stilte plaats, zeiden klasgenoten van het overleden slachtoffer en de vermoedelijke dader Hüseyin P.

Zelfs als het niet een dagelijks gebeuren is, is ieder geval van wapengebruik dus meer dan een incident - het heeft ernstige repercussies voor het klimaat op de betreffende school, en ook voor het schoolklimaat in het algemeen. Zo bezien is het aantal incidenten al veel en veel teveel. En de bij verre voornaamste bron staat nog eens een paar keer genoemd: de allochtone schoolbevolking.

Onder een lijst van incidenten voor zover bekend geraakt, waarbij afkomst niet vermeldt is (want bron de Volkskrant), maar men mag er veilig vanuit gaan dat dat in meer dan 80 procent van de gevallen een allochtone afkomst is (Volkskrant.nl, 13-10-2007, van de redactie):
  Ernstig geweld op scholen: een overzicht

Een overzicht van ernstige incidenten op scholen in Nederland:


April 2007: Een 16-jarige scholier overlijdt in het ziekenhuis nadat hij een dag eerder voor zijn school, de Christelijke scholengemeenschap Jan Arentz in Alkmaar, klappen had gekregen.

Maart 2007: Op het schoolplein van het regionaal Opleidingscentrum (roc) Zadkine in Rotterdam wordt toevallig door NOS Headlines een vechtpartij gefilmd waarbij een scholier wordt gestoken. Dezelfde maand zijn er nog drie andere steekpartijen op scholen in Amsterdam, Naaldwijk en Oss. Volgens een expert gaat het om kopieergedrag als gevolg van de grote aandacht voor de gefilmde steekpartij.

Januari 2004: Een 16-jarige leerling schiet onderdirecteur Hans van Wieren van het Terra College in Den Haag door het hoofd. Dat gebeurde in de kantine, die op dat moment vol was.

December 1999: Een 17-jarige scholier schiet op het roc De Leijgraaf in Veghel vier medeleerlingen en een docente neer. Het motief is volgens de politie wraak voor het lastigvallen van zijn zusje.

Januari 1999: Drie jongens van 15 en 16 jaar, leerlingen van het MaasWaalcollege uit Wijchen beschieten een medescholier met een luchtdrukpistool, het slachtoffer wordt in de nek geraakt.

April 1998: Een 12-jarige, geen leerling van de school, steekt een 16-jarige enkele keren in de rug voor de scholengemeenschap de Hamrug in Groningen.

Februari 1997: Een 16-jarige scholier schiet een 16-jarige met een gaspistool op een medescholier op het Alberda-college in Rotterdam. Niemand raakt gewond.

Oktober 1995: Een 19-jarige leerling steekt op het Prisma College in Utrecht een 17-jarige medescholier dood op het schoolplein.

September 1995: Drie leerlingen van het meao-college te Amsterdam raken gewond bij een steekpartij voor hun school.

September 1995: Een 15-jarige scholier steekt op een school in Rotterdam-Zuid een 39-jarige lerares met een schaar in haar zij.

En wat er aan gedaan wordt ... (de Volkskrant, 31-10-2007, door Martin Sommer):
  Scholen en geweld: horen, zien en zwijgen

Bestuurders en politici willen liever niet weten hoe veel geweld er op scholen is en de inspectie kan het niet te weten komen, betoogt Martin Sommer.


Tussentitel: De inspectie onderzoekt het ‘schoolklimaat’, niet of er wordt geknokt

Afgelopen woensdag speelde zich de derde steekpartij op een school af in twee weken. Bij het eerste geval werd een 16-jarige jongen doodgestoken in Amsterdam-West. Iedereen was in rep en roer, burgemeester Cohen vond het ‘verschrikkelijk’ en onderwijswethouder Hennah Buyne verscheen in Nova. Driemaal een steekpartij, en daarbovenop twee Telegraaf-berichten. Eerst over een onderzoek van onderwijsbond Aob waarover de krant kopte: ‘Juf krijgt klappen’ – ‘Trappen, slaan, knijpen en aan haren trekken op de basisschool wordt normaler.’ En gisteren, alweer in De Telegraaf: ‘Scholen propvol wapens’. In de Kamer staat een spoeddebat op de rol. Wat is er loos in het onderwijs?
    Kort en goed: we weten niet wat er loos is. Er wordt natuurlijk veel gepraat en beweerd. Mbo-bestuurder Molenkamp zei eind vorige week dat scholen alleen maar veiliger worden. Maar ja, Molenkamp is een belangenbehartiger. Wat is de ‘monitor sociale veiligheid’ waar hij zich op baseert, eigenlijk waard? Daartegenover staat het bericht van vorige maand dat slechts 8 procent van de scholen aangifte doet van diefstal, vechtpartijen of vernielingen. Ook dit op grond van een onduidelijke enquête. Wie wil weten hoe de vlag erbij hangt, graait in het duister. ...
    Om de zoveel tijd is de deksel niet op de pot te houden. Dan komen er drama’s zoals in Amsterdam-West op tv en daarna is er altijd wel een bestuurder om te vertellen dat ‘de beelden worden uitvergroot’, of verwant proza. In maart van dit jaar waren er vier steekpartijen. Minister Plasterk sprak van incidenten, net als weer een andere belangenbehartiger van de scholen, Sjoerd Slagter van de VO-raad. De weerstand om te willen weten, is voelbaar. Na het bericht dat niet meer dan 8 procent van de scholen aangifte doet, antwoordde staatssecretaris Van Bijsterveldt dat de slachtoffers misschien wel ‘in een later stadium’ naar de politie zijn gegaan. Ja, wie weet. ...

En inderdaad, men onderzoekt het niet (de Volkskrant, 20-11-2007):
  Scholen moeten geweld registreren

Scholen worden verplicht om incidenten met geweld en criminaliteit te registreren. Ze zullen ook worden verplicht om bij bepaalde incidenten aangifte te doen bij de politie.
    Dat schrijft staatssecretaris Marja van Bijsterveldt van Onderwijs in een brief aan de Tweede Kamer. Volgens Van Bijsterveldt is een meldingsplicht nodig om een duidelijker beeld te krijgen van de veiligheidssituatie op scholen.

Het waarom wordt zo meteen nog eens bevestigd. Maar eerst wat recente gegevens die men wel heeft (de Volkskrant, 20-11-2007, van verslaggeefster Maartje van Hoek):
  Met een boksbeugel in de tas naar school

Twintig procent van de jongeren gaat wel eens met een wapen de straat op. Tijd voor een campagne.


...   Jongeren voelen zich tegenwoordig zo onveilig dat twintig procent wel eens met een wapen de straat op gaat, zo blijkt uit onderzoek van het ministerie van Justitie. En daarom werd het volgens Hirsch Ballin tijd voor een campagne.

De Volkskrant reportage geeft twee voorbeelden, en de eerste is natuurlijk blank - de bekende Volkskrant aanpak: alle leugens om de allochtonen uit de wind te houden zijn toegestaan.
    Wat een leugen blijkt hier (Dagblad De Pers, 19-11-2007, door Peter Wierenga):
  Meldpunt onveilige scholen | Meer wapens maar minder mishandeling

Met een mes in de tas naar school

Seks, drugs en geen rock 'n roll maar wapens, veel wapens. Het Meldpunt Onveiligheid Scholen loopt vol met bezorgde mailtjes van leraren én leerlingen.


'Ik zie dat andere leerlingen messen bij zich hebben in hun schooltassen. Met een groepje vrienden zijn we helemaal uitgescholden en bedreigd', schrijft een doodsbange vmbo-scholier. Als zijn moeder bezorgd aan de bel trekt, antwoordt de klassementor dat hij zelf ook dreigementen heeft ontvangen.
    Nog een paar mailtjes: een roc-docente switcht naar een particuliere school, genoeg als ze heeft van de slappe aanpak van cokesnuivende, gewelddadige scholieren. Een leraar in het oosten van het land krijgt een pistool voor zijn neus. Een moeder ziet de dood van haar zoon in rode letters op chatprogramma msn aangekondigd.
    Zomaar wat mensen die hun hart luchten bij het Meldpunt Onveiligheid Scholen. Bij dit initiatief van de Partij voor de Vrijheid zijn in twee weken tijd 254 mailtjes binnengestroomd. Ze komen uit het hele land, maar de meerderheid gaat over voorvallen in de Randstad, vooral op vmbo's en roc's. Seks in lege lokalen, drugs op het toilet, veel messen, een enkel vuurwapen en jeugdbendes. Misschien niet geheel representatief, maar de noodkreten zijn van alle betrokkenen: leerlingen, ouders, docenten en zelfs agenten. ...

De roc's en vmbo's in de grote steden: met grote allochtone minderheden, en deels meerderheden.
 
En nu een onderzoek van eerder dat men kennelijk heel graag en heel snel vergeten heeft (de Volkskrant, 14-01-2004, van verslaggever Bert Wagendorp):
  Geweld dringt scholen binnen

Schooldirecteuren lopen niet te koop met informatie over geweld. Niettemin belooft een lopend onderzoek niet veel goeds: geweld valt niet meer te ontkennen of te negeren.


...  'Veiligheid op scholen stabiel', luidde in maart 2001 de kop boven een persbericht van het ministerie van Onderwijs. Uit een onderzoek van Ton Mooij van het Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen (ITS) bleek dat scholen tussen 1991 en 2000 niet onveiliger waren geworden. De door het ministerie in gang gezette campagne 'veilige school' (1995-2000) was daarmee een succes.
    Gewelddadige incidenten op scholen in Amsterdam-West brachten de gemeente ertoe zelf een onderzoek te beginnen. Bij het onderzoek waren bijna twintigduizend leerlingen en ruim tweeduizend personeelsleden van 39 scholen betrokken. Uit slacht offeronderzoek bleek dat sprake was van 168 duizend incidenten met strafbare feiten. Daarvan was 15 procent bekend bij de school en slechts 1 procent bij de politie.
    Uit het onderzoek bleek dat van alle leerlingen maar één op de drie géén slachtoffer was geworden van een delict. ...
    Hoe groot het aantal geweldsdelicten precies is, is onbekend. Dat komt mede doordat schoolleiders vaak trachten informatie over agressie en geweld op hun school onder de pet te houden. Volgens het AOb-onderzoek doet op basisscholen één op de tien directeuren dat, maar maakt in het voortgezet onderwijs en in het beroepsonderwijs en volwasseneneducatie (bve) zich zelfs een kwart van de leiding zich schuldig aan het achterhouden van gevallen van geweld.
    'Er is de afgelopen jaren vooral kwantitatief onderzoek gedaan', zegt Henk Kleijer van het SISWO/Instituut voor Maatschappijwetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Kleijer begon in het voorjaar van 2003 met het onderzoek Geweld op School. Kleijer richt zich vooral op de vraag welke vormen van geweld zich voordoen op Nederlandse scholen en in wat de invloed van het schoolklimaat op het ontstaan van geweld heeft. In een rapportage van zijn vooronderzoek durft Kleijer, samen met mede-onderzoeker Rogier van Reekum, de volgende conclusie aan: 'De toename van geweld onder jeugdigen heeft ertoe geleid dat structureel geweld in het middelbaar onderwijs niet meer te ontkennen of te negeren is. Het gewelddadige gedrag van jongeren is de scholen binnengedrongen.'
    Kleijer vermoedt dat de gewelddadige situaties zich vooral voordoen op de vmbo's die lesgeven aan de 'meest achtergestelde jeugd in de grote steden' met hoge percentages allochtonen. Volgens hem ontstaat daar 'een alarmerende stand van zaken, waarin sociaal-economische achterstand en etnische identiteit een elkaar versterkend complex gaan vormen.'

En hier staat het dus allemaal bij elkaar: de politiek-correcte onderzoeken van ministeries en dergelijk blijken te liegen dat ze barsten, als je de goede vragen stelt. Dan blijkt ook waarom de langs andere wijze verzamelde cijfers zo gunstig zijn: men meldt niet, omdat men er ook geen belang bij heeft (schoolreputatie, enzo), en de officiële cijfers moet je dus met factoren vermenigvuldigen.

Tussengevoegd een stukje van zo'n vijf jaar later. Dan blijkt dat het vermoeden juist is: je hoort alleen het topje van de ijsberg, want hierover praten is in ieder geval voor de scholen taboe - zie onderstaande aankondiging van een uitzending van het actualiteitenprogramma EénVandaag (eenvandaag.nl):
  Veilig naar school?

Hoe staat het met het veiligheidsbeleid op middelbare scholen? Weinig scholen willen openheid geven over hun veiligheidsbeleid. Ze zijn bang voor imagoschade. Maar op wat voor manier kunnen scholen een veilig klimaat creëren? EénVandaag mocht een kijkje nemen bij het Canisius College in Nijmegen.
Uitzendingen: 23 mei 2009 / Nederland 1

En voor waar die onveiligheid vandaan komt, kunt u naar de uitzending kijken uitleg of detail , en vernemen dat oorzaken zijn: schaalvergroting en, zegt de specialist: '...uh....toch wel de diversiteit die is toegenomen in de schoolpopulatie. Ook wel de maatschappij die de school binnendringt - de straat die de school binnendringt.' Vertaal maar rustig: allochtonen binnen, en de nog ergere allochtonen buiten.
   Want bijvoorbeeld de import van wapens komt voornamelijk uit de allochtone hoek, waarvan hier weer een wat ouder voorbeeldje (de Volkskrant, 17-12-2004, door Erik van den Berg):
  Boksbeugel in de klas

... Een sjofele maar overzichtelijke wereld - zeker in vergelijking met de multiculturele doolhof waarin meester Kees Beekmans met zijn leerlingen een weg moet zien te vinden. Migranten, maagdenvliezen, hoofddoekjes, ramadan en fatwa zijn maar een paar van de beladen thema's die figureren in Eén hand kan niet klapt, een bundeling van de verhalen die Beekmans sinds 1994 over zijn belevenissen als docent Nederlands op zwarte scholen in onder andere NRC Handelsblad en De Groene Amsterdammer publiceerde. ...
    Beekmans laat je mededogen voelen met al die potentiële probleemgevallen in de klas. Maar een idylle kan ook hij er niet van maken. Als je leest over de Ghanese Jacob ('een schonkige, bonkige jongen van dertien jaar'), die met niemand praat, zelden thuiskomt op zijn pleegadres en rondloopt met een zelfgemaakte boksbeugel, hou je je hart vast.

Kleur, kleur, kleur ...

Kleur (Volkskrant weblog, 22-11-2007, door Secularist):
  Segregatie op het ROC

Mijn nicht Bianca gaat naar een ROC. Ze is zestien en nogal verlegen en teruggetrokken. Thuis denkt men genuanceerd over de multiculturele samenleving en racisme wordt daar sterk afgewezen. Op school trekt Bianca met iedereen op en ze praat zelfs een paar woordjes Turks. Aan het begin van het schooljaar was 2/3 van de leerlingen in de haar klas van allochtone (niet Westerse) afkomst. Na enkele weken zakte dit naar naar 50% omdat zeker de helft van de allochtone leerlingen het voor gezien hield.
    Vanwege een project was ik uitgenodigd om een presentatie bij te wonen op school. Een aantal klassen was opgedeeld in groepen van 4 á 5 leerlingen en de groepen hadden een winkeltje opgezet. Je kon aandelen kopen in zo'n winkeltje en vragen stellen over het ondernemersplan. In de hal van de school waren een paar standjes opgezet. De segregatie was hier volkomen duidelijk. De allochtonen hadden winkeltjes met bijvoorbeeld hoofddoekjes in allerlei kleuren en de autochtonen boden hippe T-shirts aan.
    Bianca zat in een groepje met uitsluitend autochtonen en ik vroeg haar waarom de groepen niet gemengd waren. Met tegenzin gaf ze toe dat het plan om de groepen te mengen was mislukt. Zelf had ze in een groepje met vier Turkse meisjes gezeten die bijna altijd in het Turks met elkaar spraken ondanks vele verzoeken dat niet te doen. De leraar deed er niets aan en Bianca heeft uiteindelijk verzocht om naar een autotochtoon groepje te worden overgeplaatst. De vier Turkse meisjes beschuldigen Bianca nu van discriminatie en noemen haar een Kaaskop.
    De teleurstelling bij Bianca druipt van haar gezicht af. Ze moet niets meer van allochtonen hebben want ook de andere allochtonen in haar klas keren zich tegen haar.
    Waar gaat het nu fout en hoe los je dit nu op?

Kleur.

En je kan nog meer pech hebben (de Volkskrant, 07-05-2009, van verslaggeefster Anja Sligter):
  Slachtoffer loverboy eist geld van school

Smartegeld van 74.000 euro voor ontbreken veiligheid | Verzuimsmoezen werden nooit bij moeder gecheckt | School wist dat bij de poort leerlingen werden opgepikt


Loverboy-slachtoffer Maria Mosterd, schrijfster van Echte mannen eten geen kaas, klaagt de Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle aan. Volgens haar bood de school tussen 2001 en 2005 geen veilige leeromgeving en schoot het absentiebeleid tekort.
    Dit maakte dat een loverboy alle kans kreeg haar onder zijn invloed te krijgen. Haar moeder werd pas na drie jaar door een leerplichtambtenaar op de hoogte gesteld van het feit dat haar dochter nauwelijks op school kwam.   ...
    Mosterd kwam in haar eerste jaar van het vmbo in 2001 in de ban van een loverboy, die op het mbo in hetzelfde schoolgebouw zat. Hij maakte dat ze spijbelde en zichzelf prostitueerde onder schooltijd. Deze ervaringen heeft ze beschreven in haar boek, waarvan 180 duizend exemplaren zijn verkocht.
    De praktijken hebben drie jaar geduurd, zonder dat de school ingreep. Docenten en mentoren wisten dat het slecht ging met de leerlinge en dat er bij school meisjes werden opgepikt en weer teruggebracht. 
    Dit bleek tijdens de zitting van de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs. ...
    De commissie heeft alle klachten over onveilig schoolklimaat, absentiebeleid en negatieve benadering van docenten gegrond verklaard. De uitspraak beschrijft dat er op de school een constante dreiging van geweld bestond en dat er regelmatig werd gevochten. Ook was er sprake van verbaal geweld en handel in drugs.   ...

Natuurlijk ging het hierbij om een allochtoon - geheel in lijn met het landelijke cijfer dat 90 procent van de loverboys allochtoon is. En, even natuurlijk, geldt dit evenzeer voor het hele conglomeraat van 'constante dreiging van geweld', 'regelmatig gevochten', en 'verbaal geweld en handel in drugs'.

Een gevolg van dit alles: verschuivende schoolpatronen (de Volkskrant, 19-12-2009, van verslaggeefster Charlotte Huisman):
  'Deze school is een doorgangshuis'

De Utrechtse School is er voor leerlingen die het elders niet redden. Maar wie kan, gaat weer naar een gewone school
.
De 230 leerlingen van de Utrechtse School zijn bijna allemaal een keer van een middelbare school gestuurd. ‘Als iemand een opmerking maakt, vat ik dat snel negatief op’, vertelt de zorgvuldig opgemaakte Bouchra (16). ‘Hier hebben ze ervaring met leerlingen die boos worden. Het is hier leuker dan op andere scholen.’
    Een klasgenoot vertelt dat hij soms gewelddadig is, een ander dat hij op zijn vorige school een deur in de fik heeft gezet. ‘Maar nu gaan we ons diploma halen’, zegt Bouchra. ‘Dit is onze laatste kans.’ Een klasgenoot: ‘Ik denk wel eens verbaasd: wat heb ik allemaal geflikt op die andere school?’
    De Utrechtse School, een school voor voortgezet onderwijs en mbo, tussen het speciaal en het reguliere onderwijs, begon dit schooljaar in een voormalig gebouw van het ROC Midden Nederland, niet ver van het Utrechtse centrum. Doel is leerlingen die het in het reguliere onderwijs niet redden, een diploma te laten halen of werkervaring te bieden. Ze krijgen er extra aandacht en begeleiding, om hun gedrag te veranderen. Wie er aan toe is, moet weer terug naar een ‘gewone’ school.
    De leerlingen van docent Michiel Krijger mogen zelf de straf bepalen als iemand de regels overtreedt. ‘Ze straffen strenger dan ik’, zegt Krijger. Klasgenoot Rachid, ...
    De Utrechtse School is er ook om de Utrechtse vmbo-scholen te ontlasten waar, door de vlucht van sterkere witte en ook zwarte leerlingen naar scholen buiten de stad, het percentage probleemleerlingen steeds groter werd. ...
    ‘Link-it’-leerling Jordy (16) had een havo/vwo-advies maar versleet al zes scholen. ‘Hier gaan ze met je praten waarom je zo druk bent.’ Zijn vriend Mustan (15) ...

Tussenstuk:
De Utrechtse school

... Ook hoopt de gemeente met de Utrechtse School de Utrechtse vmbo's te ontlasten. Door een grote vlucht van sterkere leerlingen naar scholen buiten de stad is het percentage probleemleerlingen op vmbo's in de stad gestegen. Hierdoor is het imago van die scholen verslechterd en neemt het aantal aanmeldingen af.

Hier wordt gesteld dat door de vlucht van sterkere en witte leerlingen het aantal en percentage probleemgevallen is toegenomen. Het is natuurlijk aanvankelijk andersom: door het toegenomen aantal probleemgevallen is er een witte vlucht ontstaan uitleg of detail .
    Er wordt in het artikel natuurlijk niet ingegaan op de samenstelling, maar de genoemde namen zeggen genoeg: overgrote meerderheid allochtoon.

De gevolgen van de allochtone cultuur op school worden steeds ernstiger (de Volkskrant, 09-11-2010, column Aleid Truijens):
  Spraakverwarring

Tussentitel: Treurig beeld: leraar orakelt in boekjestaal voor kinderen die rap ratelen in straattaal

Groot alarm: op Nederlandse scholen heerst een babylonische spraakverwarring. Leraar en leerling begrijpen elkaar niet. Niet langer spreken zij dezelfde taal. De uitleg van de leraar en de teksten in schoolboeken schieten over kinderhoofden heen de ruimte in. De gevolgen van dit wanbegrip zijn dramatisch voor de schoolprestaties, zeggen de Tilburgse taalonderzoekers Peter Broeder en Mia Stokmans. Het probleem is zichtbaar in het hele basis- en voortgezet onderwijs, óók bij autochtonen.
    Op Amsterdamse vmbo’s werd het al eerder gesignaleerd: veel brugklassers kennen te weinig woorden om de lessen te kunnen volgen. De gemeente Amsterdam gaf leraren vorige maand een Basislijst Schooltaalwoorden. Deze lijst met 1.600 woorden, die vaak voorkomen in schoolboeken maar veelal onbekend zijn, is ontwikkeld door taalonderzoekers van de Universiteit van Amsterdam. Er staan abstracties op als ‘veronderstellen’ en ‘systeem’, deftige woorden als ‘alvorens’ en ‘amper’, maar ook ‘kleverig’ en ‘stomp’. Brugklassers moeten al die woorden kennen.   ...
    Het is een treurig beeld: goedwillende leraar staat te orakelen in boekjestaal voor dertig glazig kijkende kinderen, die in de pauze rap ratelen in straatttaal. Ze lezen te weinig, daar komt het door. Gesproken taal verandert razendsnel; het gedrukte woord ‘bevriest’ de taal. Elke dag minstens een uur lezen, de krant en spannende verhalen, en daarover praten, dat helpt natuurlijk wel. Maar veel vmbo’ers haten lezen.   ...

Maar die straattaal wordt niet gesproken in 't Gooi ...

De reportage had ongetwijfeld een andere bedoeling, maar schetst een beeld dat eenduidig is (de Volkskrant, 04-01-2011, door Janny Groen
  Interview | Alice van der Mark, coördinator sociale veiligheid in het mbo

Compassie met jongeren die fouten maken

Soft is ze niet. Wel begripvol voor jongeren in het mbo die zoeken naar hun identiteit of klem zitten tussen twee culturen. 'Een goed schoolklimaat krijg je niet met repressie en extra beveiligers.' Haar werk: knokken voor elke leerling.


Tussentitel: Van Groningen tot Oss, overal zijn problemen | Alice van der Mark, coördinator sociale veiligheid

Voor elke leerling zal ze knokken, ook al is de situatie nog zo uitzichtloos. 'Want elk jong mens is een ultieme inspanning waard', zegt Alice van der Mark (58), sinds vijf jaar coördinator sociale veiligheid op het roc Mondriaan in Den Haag.
    Makkelijk is dat niet in een gepolariseerde multi-etnische samenleving. Maatschappelijke spanningen sluipen ook de scholen binnen. Islamitische radicalisering, extreem-rechtse uitingen, cyber-pesten, discriminatie en tienerzwangerschappen gaan de schoolpoort niet voorbij. 'Biotoopjes van de BV Nederland' noemt Van der Mark de onderwijsinstellingen. Ze refereert aan de paniek die de Damschreeuwer afgelopen jaar veroorzaakte tijdens de Dodenherdenking. 'Die opgefoktheid en nervositeit, dat zie je ook terug in het onderwijs.'  ...

Eigenlijk zegt de functie die mevrouw Van der Mark vervult genoeg: coördinator sociale veiligheid. Het leidt geen enkele twijfel wat de oorzaak is van de achteruitgang in sociale veilheid op school zodanig dat daarvoor een speciale coördinator nodig is: de allochtone instroom.

Een sterke bevestiging uit een bron van het verschijnsel: één van de allochtonenlanden (de Volkskrant, 16-02-2011, column door Sheila Sitalsing):
  Overliggen

Tussentitel: De klas ligt een kwartier voorover, de mond stijf dicht

Toen mijn dochter laatst uit school kwam met de mededeling dat ze van de juf had moeten overliggen, was ik ontroerd. Ach, het bestaat nog!   ...
   Overliggen houdt in dat de hele klas - het is een groepsactiviteit - met het hoofd voorover op de lessenaar moet liggen, de mond stijf dicht, gedurende een kwartiertje. De maatregel wordt opgelegd als de klas kliert, de hitte ondraaglijk is en de juf zelf onbeheerst naar huis verlangt en naar de verlossende laatste bel.
    Ik bewaar warme herinneringen aan het overliggen; meestal lag ik te fantaseren over later, als ik blond en langbenig zou zijn. Maar de lieve Hollandse meisjes van de pabo die hier, amper 20 jaar oud, stage komen lopen op de volksscholen, raken er niet over uitgepraat. Ze verwonderen zich over de toon en het volume waarop kinderen op school worden aangesproken ('Ga zitten!' 'Houd je mond!'), ze verbazen zich over het collectief lesjes opdreunen ('Een maal drie is drie, twee maal drie is...'), ze zijn verbijsterd over het gedreig ('Als je niet gaat zitten, ga ik je slaan!' Er zijn ook juffen die vervolgens daadwerkelijk met een houten stok achter de onwillige leerling in kwestie aan rennen.).
    Als de pabo-meisjes het over een andere boeg proberen te gooien - 'Ik ben niet boos op jou, ik ben boos op je gedrag' - barsten de kinderen in ongelovig gelach uit.
    Het verschilt per school: op de volksscholen is er meer verbaal en fysiek geweld, en hoe duurder de privéschool, hoe groter de kans dat je kind zonder al te veel krassen op zijn ziel de lagere school doorstaat.   ...

Waar zouden die veiligheid- en ordeproblemen toch vandaan komen ...?

Een opvallend geval met allochtonen die een grensrechter doodschoppen doet meer vuil bovenkomen (de Volkskrant, 11-01-2013, ANP):
  Politie krijgt ruimte op Huygens College

Op het Amsterdamse Huygens College neemt volgende week een politieagent plaats in de school. Hij maakt deel uit van het veiligheidsteam dat de overlast door leerlingen in de buurt moet terugdringen. De omwonenden trokken aan de bel nadat ze genoeg hadden van de incidenten. Op de vmbo-school zitten ook twee jongens die worden verdacht van doodslag van een grensrechter.

Bij dat tweede bericht valt aan te tekenen dat de bewoners van de wijk om de school pas durfde gaan klagen, toen de school uitgebreid in het nieuws kwam door de affaire van de doodgeschopte grensrechter. Er waren een paar interviews met het gajes op het schoolplein, dat zich achter de mede-allochtone doodschoppers schaarde. Dat deed weer een paar ogen openen, en gaf ruimte voor gehoor aan de klachten. Vermoedelijk slechts tijdelijk. Want zie Pauw & Witteman en de geïnterviewde wethouder Hilhorst uitleg of detail (10-01-2013, na 22:30 min.), die pas aan het einde durven te benoemen dat het om allochtonen gaat.

En er volgde een een nieuwe openbaring uit het maatschappelijke middenveld - een paar stukken uit een vrij lang artikel (de Volkskrant, 19-01-2013, door Juliette Eichholts, journalist en publicist):
  Kluisjes doorzoeken is geen politietaak

De Amsterdamse wethouder Pieter Hilhorst wil politieagenten op lastige scholen detacheren. Kan niet met minder zwaar geschut worden volstaan?


Tussentitel:  Ook ik wilde wel weten waarom mijn zoon een mes op zak had

Het was dinsdagmiddag, drie dagen voor de kerstvakantie, toen mijn 13-jarige zoon - normaal gesproken toch een van de coolste dudes van de brugklas - zo overstuur thuiskwam uit school dat ik hem nauwelijks kon verstaan. Na enig doorvragen, de nodige gebakken eieren en glaasjes water kreeg ik te horen dat er een politie-inval had plaatsgevonden op school. Met tien man sterk was de politie alle kluisjes nagelopen en dat was bepaald niet in stilte en zonder machtsvertoon gebeurd. Het betrof hier geen vriendelijke wijkagenten-met-pet, maar in dikke truien en leer gehulde kerels van stavast, met een dienstwapen aan de broekriem.
    In de kluisjes van de brugklas hadden ze meteen beet: grondbloemen, een gasvulling voor een vuurwerkaansteker en een Opinel-zakmes, zo'n duurzaam Frans klapmes, dat decennia meegaat - zolang het niet wordt ingenomen door douane of politie. Het verboden wapenbezit bleek zich te bevinden in de jaszakken van mijn zoon. Hij moest op gesprek bij een van de agenten, vanuit school kreeg hij samen met de grondbloemeneigenaar een interne schorsing  ...
    's Avonds begreep ik van de oudste zoon van mijn vriend dat een dergelijke politie-inval een gebruikelijk ritueel was voor de kerstvakantie. En niet zonder reden; er was in de loop der jaren al heel wat illegaal vuurwerk in beslag genomen en dit jaar was er, naast het wapenarsenaal van mijn zoon, 1.000 euro contant aangetroffen, alsmede vijf Ice Watches in verpakking.
    Ik stond paf. Na achtenhalf jaar Vrije School was ik bekend geraakt met kerstrituelen als de jaarlijkse adventsmarkt, heel veel kaarsjes en het kerstspel, dat traditiegetrouw werd afgesloten met zelfgebakken taarten en alcoholvrije glühwein op basis van appelsap. ...
    Maar goed, hij moest in dat gesprek uitleggen waarom hij een mes en een gasvulling bij zich droeg op school en daar was ik ook wel benieuwd naar. ... Hij kwam er zelf ook niet helemaal uit. 'Omdat ik niet zo goed wist wat ik moest zeggen, zei ik maar dat ik dat mes altijd bij me had voor als ik 's nachts in mijn eentje naar huis fietste. Dat ik me dan moest kunnen verdedigen als ik aangevallen werd.'
    Ik stond wederom paf. ...
    En dan komt Pieter Hilhorst, de nieuwe Amsterdamse wethouder van financiën, onderwijs en jeugd, met een voorstel op de proppen dat aardig aansluit bij een van de vele suggesties die ik deze feestdagen kreeg: op vijf Amsterdamse scholen wil hij een agent en iemand van leerplicht plaatsen voor een periode van ongeveer een jaar. Dit team moet leerlingen die zich misdragen bij de kladden vatten of, als dat al een gepasseerd station is, aangifte doen van hun wangedrag.
    Bij Pauw & Witteman lichtte hij zijn plannen toe. Het is een helder verhaal en een begrijpelijke stap bij de school die hij als voorbeeld noemt : het Huygens College in West, waar buurtbewoners zijn bedreigd en mishandeld door leerlingen. Dat twee van de verdachten van de dodelijke mishandeling van grensrechter Richard Nieuwenhuizen op de school zitten, versterkt logischerwijs het gevoel van onveiligheid in de buurt. Hier moet worden ingegrepen; er is een duidelijk verband tussen rondhangen en rotzooi trappen buiten school enerzijds en verzuim en overlast binnen school anderzijds, en een agent op school heeft al eerder geleid tot een afname van het aantal misdragingen.
    Maar Hilhorst gaf geen antwoord op de vraag wat moet worden gedaan voordat de politie op school wordt gedetacheerd. En dat is precies wat mij niet lekker zit aan dit hele verhaal en aan de politiecontrole van schoolkluisjes; het is een stap die je pas zet als al het andere is geprobeerd en niet heeft gewerkt.
    Zoals bleek op de school van mijn kind is er aanleiding genoeg om die kluisjes te controleren. Is het dan niet voor iedereen beter om dat te laten doen door conciërges, leraren en/of ouders? Dan kunnen de pubers bij wie iets is gevonden buiten school op gesprek bij de politie of bij Bureau Halt als daar aanleiding voor is, en kan niet het beeld ontstaan dat 'deze dingen nu eenmaal gebeuren' - en dus helemaal niet zo gek zijn.

Bijna alles zit erin. Behalve, op een min-of-meer zijdelingse opmerking na, waar de oorzaak van dit alles ligt: de allochtone instroom. Die allochtone instroom heeft onze kinderen aan de wapens gebracht.
    Moet er nog er nog iets meer gezegd worden? Misschien over het gore bestuurderstuig dat decennialang de signalen onder de pet van de politieke-correctheid hebben gehouden. En daarmee die gore allochtonen ons schoolklimaat en onze jeugd heeft laten verpesten.

Tjonge ... Het dagblad Trouw is zo mogelijk nog multiculturalistischer dan de Volkskrant. Hier een stukje dat mee kan met het beste op dit gebied, gezien door een tip van GeenStijl, waarin met in de pogingen de wilde blanken te bekeren, langdurig in de eigen voet mitrailleert (Trouw.nl, 06-06-2014, door Laura van Baars):
  'Kijk verder dan die hoofddoek of die bontkraag'

En dit alles vooraf in één zin samengevat. "Kijk eens wat verder dan haat voor homo's, Joden, kazen (Nederlanders) en het islamitisch superioriteitsgevoel", luidt de instantane riposte.
    Maar we hebben nog veel te gaan:
  Inmiddels durft hbo-docent Machteld de Jong het wel te benoemen: leraren hebben moeite zich een houding te geven tegenover hun allochtone leerlingen. De Jong onderzocht het op alle Nederlandse universiteiten en hogescholen, waar inmiddels 40 procent van de studenten van allochtone afkomst is. Op haar eigen Hogeschool Inholland, afdeling management, economie en recht, is zelfs 85 procent van de leerlingen allochtoon.

Even tussendoor: daarom zijn ze ook zo extra veel werkloos: ze proberen allemaal om dezelfde kleine hoeveelheid parasiteer-baantjes te komen, waarbij geen verstand nodig is en ze niet hoeven werken.
  In de jaren negentig werd de opkomst van allochtone leerlingen door veel leraren als uitdaging gezien. Vol idealisme richten ze zich vaak juist op deze leerlingen. Maar dat idealisme heeft nu veelal plaatsgemaakt voor ongemak. Dit ongemak beschrijft De Jong in haar boek, dat gisteren verscheen.

Tja ... Omdat de eenzijdige liefde beloond is het afkeer en haat: "Ik neuk jullie allemaal de moeder!" uitleg of detail .
  Wat hoort u van leraren over problemen met allochtone leerlingen?
"Ze worstelen met de dagelijkse omgang met allochtone studenten. In hun ogen begrijpen deze leerlingen de spelregels van het hoger onderwijs niet. Petjes op, onderuitgezakt, ongeïnteresseerde houding, onderhandelen over inleverdata voor opdrachten en soms een grote bek, zo zien veel docenten hun pupillen.... "

Hallo... Het is van tweeën één: die leerlingen hebben petjes op, zitten onderuitgezakt, hebben een ongeïnteresseerde houding, onderhandelen over inleverdata voor opdrachten en hebben soms een grote bek - of niet. Uit de reacties van de o zo goedwillende docenten ...
  "... Docenten voelen zich vooral ongemakkelijk bij allochtone jongens en moslimjongeren."

... mag je afleiden dat het zo is.
    Of nog een keer samengevat:
  "Bij de opkomst van de allochtone student op het hbo en de universiteit in de jaren negentig werkten leraren vaak heel hard aan een goede relatie met die groep studenten. Veel leraren halen er juist bevrediging uit als zij met deze jongeren iets bereiken. Maar later bleek dat zulke relaties onbevredigend konden eindigden. Het was moeilijk omgaan met de soms heftige manier van argumenteren van deze leerlingen over maatschappelijke of religieuze thema's. Het kwam ook voor dat na een diploma-uitreiking zo'n leerling in wie veel geïnvesteerd werd, geen afscheid meer kwam nemen. Nog steeds zeggen docenten dat ze iedere leerling als individu willen zien. Maar vraag je door, dan hoor je dat docenten die slechte ervaringen met een bepaald type leerling hadden, op basis van die ervaringen ook andere studenten gaan inschatten."

"Ze hebben zich als groep onmogelijk gemaakt".
    De uitsmijter komt met de voorgestelde remedie:
  Tussenstuk:
Tips voor docenten

Tijdens de presentatie van Machteld de Jongs 'Diversiteit in het hoger onderwijs', gaven allochtone leerlingen tips hoe docenten beter contact met hun leerlingen kunnen krijgen.

- Durf te vragen naar de achtergrond van de leerlingen
- Organiseer een 'multi-cultidag', waarin iedere leerling iets vertelt over zichzelf
- Ga eens lekker eten met elkaar, en laat aan tafel gesprekken ontstaan
- Schaf de begrippen allochtoon en autochtoon af
- Als je in je privéleven nauwelijks allochtonen kent, praat dan met autochtone vrienden over hoe je contact met ze kunt leggen

Antwoorden, in dezelfde volgorde:
  - Vraag naar de achtergrond van allochtonen, en je krijgt een beschuldiging van racisme naar je kop
- Ga met je eigen culturele geslachtsorgaan spelen Of ook wel: "Organiseer een dag waarin ieder leerling iets vertelt over de Nederlandse cultuur waarin hij/zij leeft".
- Start een eigen eetclubje.
- Zie antwoord 1
- Als je in je privéleven nauwelijks autochtonen kent, praat dan met allochtone vrienden over hoe je contact met ze kunt leggen

De analyse van dit stuk is van groot maatschappelijk belang, omdat hier in feite propaganda wordt bedreven voor de opvatting: "Het is allemaal de schuld van de autochtonen, omdat ze zich niet genoeg aanpassen aan de allochtonen'. Die propaganda moet tegen gewaarschuwd worden, omdat het een opstand kan veroorzaken: van de onterecht beschuldigde Nederlanders tegen de mee-beschuldigende allochtonen. Een opstand met geweld.

Het is niet te geloven, maar een paar luttele maanden later volgt het bewijs van het tegendeel - het bewijs van de waarheid (Volkskrant.nl, 10-11-2014, ANP uitleg of detail ):
  Autochtonen op zwarte Amsterdamse basisscholen vaker geen diploma

UPDATE Autochtone kinderen die op een 'zwarte' basisschool zitten, hebben twee keer zoveel kans dat zij hun middelbare school niet afmaken. Dat blijkt uit onderzoek op Amsterdamse basisscholen
.

De kans dat autochtone kinderen zonder diploma van de middelbare school komen, stijgt van 3,6 procent naar 8 procent als er meer dan 77,7 procent allochtone leerlingen op hun basisschool zitten. Dat komt niet door de kwaliteit van het onderwijs, blijkt uit analyses van promovenda Cheng Boon Ong, maar door de samenstelling van de klassen. 'De dynamiek op zo'n school, de manier waarop kinderen met elkaar omgaan heeft dat effect,' stelt copromotor Kristof de Witte.    ...
Het onderzoek is gedaan onder ruim 47.000 leerlingen uit verschillende groepen van de 241 Amsterdamse basisscholen. De kinderen zijn vanaf 2000 acht jaar lang gevolgd. Van de 241 basisscholen in Amsterdam hadden 56 scholen meer dan 77,7 procent allochtone leerlingen.    ...

Dit is het definitieve einde van het sprookje van de multiculturele samenleving. Nederlandse ouders hadden al eieren voor hun geld gekozen door hun kinderen steeds meer naar blanke scholen te sturen. Doodgewoon op basis van wat ze in hun omgeving zagen gebeuren. Hier is het formele bewijs van hun gelijk.

En nog een voor objectieve waarnemers volkomen overbodig bewijs (Telegraaf.nl, 17-04-2015, door Arianne Mantel uitleg of detail ):
  Onderzoekster pleit voor meer aandacht niet-westerse leerlingen

Migrantenkind vaker probleemkind

Kinderen van migranten vertonen al vanaf het begin van de basisschool meer opstandig, antisociaal gedrag en agressie dan hun Nederlandse klasgenoten.


Dat probleemgedrag blijft zo tot aan het einde van groep 8. Dit komt naar voren uit promotieonderzoek van Bouchra Ftitache, verbonden aan de Vrije Universiteit, onder 583 basisschoolkinderen.
    De onderzochte migrantenkinderen zijn voornamelijk van Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse afkomst. ...

Hè hè ... Open deuren intrappen. Maar toch goed dat het eindelijk eens in zijn volle openheid wordt gezegd: die culturen functioneren niet, omdat de mensen erin niet functioneren, ook sociaal en psychologisch gezien, en de kinderen die ze opvoeden worden grotendeels diezelfde eigenschappen meegegeven, en die functioneren dus ook niet. Naar onze maatstaven. En dit onderzoek is qua cijfers daarvan ongetwijfeld nog een verzwakte versie:
  Bij het onderzoek is gebruikgemaakt van meldingen van leerkrachten en klasgenoten.

En een bijzonder hoog percentage van de leerkrachten vergoelijkt de problemen met allochtonen, weet deze redactie uit vrij directe ervaring.
  „De grote effecten van etniciteit die zijn gevonden in probleemgedrag gedurende de hele basisschooltijd, kunnen als alarmerend beschouwd worden”, stelt ze in het onderzoek.

Tja ...
    Overigens, dat het een open deur is, blijkt nog eens hier (GeenStijl.nl, 17-04-2015, door Johnny Quid uitleg of detail ):
  Goh. Migrantenkind vaker kutkind

Volgens onderzoek op basisscholen zijn kinderen van migranten vaker probleemkinderen dan andere kinderen. Dank u wel voor het intrappen van deze open deur, onderzoekers. Kinderen van migranten zijn namelijk Third Culture Kids: kinderen die van huis uit in de ene cultuur staan, maar buiten de deur midden in een andere cultuur. Het onderzoek is gevoerd onder Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse afkomst. Niet de kinderen van welvarende expats waarvan de Third Culture Kids piekfijn begeleid worden op British en American Schools in Leiden en Wassenaar, zeg maar. Nee, het zijn Third Culture Kids van arme migrantenouders die vooral ernstig aan hun lot overgelaten worden en waarvan de cultuur van de ouders behoorlijk botst met de cultuur van de Nederlandse basisschool. Met kutgedrag tot gevolg, omdat dit soort migrantenkids van de constante cultuurclash geen idee meer hebben wat gewenst gedrag is, zich waarschijnlijk lager op de sociale ladder wanen en hun frustraties dus maar gaan externaliseren. Kun je ze moeilijk kwalijk nemen. Jezus, Bouchra Ftitache van de VU, dat had elke halfgare randdebiel je kunnen vertellen. ...

Wat een in- en in-trieste stand van zaken, dat je de psycho-sociologische analyse moet vinden op GeenStijl.nl ...

Kennelijk was dit door de redactie als afdoende beschouwd, want een aantal jaren geen verdere aanvulling. De reden voor de volgende ligt dan ook voornamelijk in de illustratie - eerst de tekst voor de omstandigheden (de Volkskrant, 30-01-2019, door Rik Kuiper):
  'In het nekvel grijpen, dat moet kunnen'

Onderwijsassistent Gerrit Keeman wil zijn verhaal kwijt na het 'incident' waarbij hij een leerling in de nek pakte. 'Een beetje meer orde en tucht kan geen kwaad.'


Gejoel in het klaslokaal. Onderwijsassistent Gerrit Keeman loopt achter een leerling aan, die onderweg een kruk meegrist. 'Kom eens even hier', zegt Keeman. Maar de jongen loopt door, draait zich om en gooit de kruk op de grond. Het ding stuitert tegen de schenen van de onderwijsassistent.
    Nu is Keeman (64) het zat. Hij beent op de jongen af, grijpt hem bij zijn nek en duwt hem naar de andere kant van het lokaal, waar de vakdocent staat. De rest van de klas kijkt toe. Twee leerlingen filmen met hun telefoons.
    De jongen worstelt zich los, kijkt Keeman aan, komt op hem af, zegt iets. 'Wat had je over mijn moeder te vertellen?', schreeuwt Keeman enkele malen. Dan pakt hij de jongen bij zijn arm en wijst priemend op de borst van de jongen. 'Heb het nooit meer over mijn moeder!'    ...

En het is niet moeilijk raden wat er gezegd werd: "Hoerenzoon!" (of iets dergelijks).
    Allochtone-gajestaal.
    En,, uiterst opmerkelijk, we krijgen er een bevestiging bij:

Allochtoon. Vermoedelijk Marokkaan.
    Puur gajes.
    Geboren uit ...:
  ... Zo begon het, op 16 januari in een technieklokaal van het Kennemer College in Heemskerk. De ouders van de jongen dienden een klacht tegen Keeman in. ...

... puur gajes.
    Remigreren of steriliseren.
    Oh ja, het ging over het onderwijs: het allochtone gajes sloopt ons onderwijs.

Even in Cultuurbedreiging uitleg of detail gekeken ... Daar staan ze dus. Zoals deze - een bijzonder schrijnende (nu.nl, 14-06-2018, uitleg of detail ):
  'Bijna helft vmbo'ers voelt zich onveilig op school'

Slechts de helft (56 procent) van de leerlingen op het vmbo voelt zich veilig op school. In het praktijkonderwijs is dit zelfs minder dan de helft (48 procent), meldt het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) op basis van eigen onderzoek. Daarmee is de sfeer in de afgelopen twee jaar niet verbeterd.   ...

En iedereen waar dat vandaan komt: het gekleurde gajes. Kijk maar:
  Vwo'ers (84 procent) voelen zich het veiligst, gevolgd door havisten (72 procent). Scholieren op het vwo en havo worden ook het minst gepest. In het vmbo en praktijkonderwijs blijft pesten volgens LAKS een "groot probleem".

Hoe minder gekleurd gajes, hoe veiliger.
    En (GeenStijl.nl, 28-11-2018, door Mosterd uitleg of detail ):
  Leraren doodsbang voor gewapende scholieren

Vooral de skilled expert craftstudents van het vmbo doen niet lief. Blowen, stelen, wapens meenemen, leraren uitmaken voor 'kankermongool' of 'slet' of 'hoertje' en tevens wordt er geweld gebruikt. Voorbeeld van Bram (* vast niet echt Bram maar toe maar, Bram): "Onze klas was boos, omdat we vonden dat een jongen racistisch werd behandeld. Eerst werden er pennen gegooid naar de leraar, uiteindelijk ook stoelen en tafels. Ik deed het ook. De leraar moest op een brancard naar het ziekenhuis. Sommige docenten durfden daarna niet meer naar school te komen." Nou dan weet je het wel qua vlees en kuip. ...

Het vlees in de kuip ...? Gekleurd gajes! Natuurlijk!

De samenvatting (telegraaf.nl, 29-01-2019, door Ilan Sluis & Arianne Mantel uitleg of detail ):
  ’Nekvelincident topje van ijsberg’

Geweld tegen leerkracht hoofdpijndossier

Het incident tussen onderwijsassistent Gerrit Keeman en een leerling van het Kennemer College in Heemskerk staat niet op zichzelf.




Jaarlijks moeten tientallen leerkrachten zich juridisch bij laten staan vanwege geweldsincidenten of ongewenst fysiek contact. Vakbond CNV had vorig jaar 24 gevallen. „En het gros van de gevallen wordt niet gemeld.”
    De tientallen onderwijzers die juridische bijstand krijgen in procedures na incidenten met leerlingen vormen het topje van de ijsberg, stelt specialist op dit gebied Wouter Prins. ...
    Ook de VO-raad herkent de stelling van Prins. Bovendien blijkt uit de laatste Veiligheidsmonitor van het ministerie van Onderwijs dat een vijfde van het onderwijzend personeel te maken heeft met verbale agressie. Nog eens 17 procent met ’sociaal en materieel geweld’.



Bekijk ook:
Volop steun voor nekvel-leraar Keeman

Bekijk ook:
Slob leeft mee met nekvel-docent

Bekijk ook:
Thuis na nekvel-incident: ’Leerlingen hebben gewonnen’

Bekijk ook:
Scholen stoppen gevallen van agressie tegen docenten liever in de doofpot

Bekijk naar behoefte zelf de links.
    De remedie: door het eindeloos lang laten dooretteren, is er nog maar één: voor deze specifieke gevallen: onmiddellijke uitzetting van dader en familie. Voor de hele groep: remigratie of sterilisatie (dit zijn al kinderen vergiftigd door ouders en die zullen ook hún kinderen ook vergiftigen.).

En "de markt" reageert (elsevier.nl, 01-02-2019, door webredactie uitleg of detail ):
  Stelling van de dag

‘Leraar in Randstad moet toeslag krijgen…’

Verschillende middelbare scholen in Nederland moeten vakken gaan schrappen, omdat ze daar geen geschikte leraren voor kunnen vinden. Het gaat onder meer om de vakken wiskunde, scheikunde, Nederlands en klassieke talen.


De Vereniging van Scholen in het voortgezet onderwijs (VO-raad) waarschuwt daar vrijdag voor in De Telegraaf. Het aantal vacatures in het voortgezet onderwijs loopt binnen tien jaar op tot 1.200.
    Het lerarentekort in de grote steden is het ergst. Zij moeten nu al naar noodmiddelen grijpen, zoals minder lesuren of onbevoegden voor de klas. ...
    In dagblad Trouw opperde hoogleraar arbeidsmarkt Frank Cörvers in augustus om een speciale toeslag in te voeren om leraren ertoe te verleiden naar de Randstad te verhuizen.

Hahaha ... Een "Randstad-bonus" ... Een "allochtonen-bonus" zullen ze bedoelen ...

En daar is 'ie ... De allochtonen-bonus - deel 1 (de Volkskrant, 17-06-2020, door Kaya Bouma):
  Amsterdam zet bonus in om leraren te verleiden

Leerkrachten op een basisschool in Amsterdam met veel leerlingen met een achterstand krijgen er 2.500 euro bruto bij. Andere docenten 1.000 euro. Zo hoopt de stad het tekort te bestrijden.


...    'We hadden op meer geld gehoopt', zegt wethouder Moorman. 'Maar dit is een mooie eerste stap. Het is erkenning voor het feit dat op sommige plekken meer van leraren wordt gevraagd en dat ze op sommige plekken harder nodig zijn.' ...

Dit was het "ambtelijke" stuk met dus maar twee vermeldingen van het basisprobleem. Maar het begeleidende artikel-van-de-werkvloer is duidelijker (de Volkskrant, 17-06-2020, door Kaya Bouma):
  Interview | Thijs Roovers

'Het is de plek waar je kinderen gelijke kansen wil geven'

Al in januari besloot de Amsterdamse leraar Thijs Roovers over te stappen naar een school met een groot lerarentekort. Naar een school met leerlingen die goed onderwijs het hardst nodig hebben.


Het besluit om weg te gaan bij de basisschool waar hij al tien jaar naar volle tevredenheid werkte, nam Thijs Roovers ... op de fiets terug van een bijeenkomst aan de andere kant van de stad ...
    De bijeenkomst had in het teken gestaan van het groeiende lerarentekort ...
    Toch schrok hij die avond. Er werden cijfers besproken. Bekende cijfers die aantoonden dat het lerarentekort vooral grote steden raakt. Maar ook nieuwe cijfers die lieten zien hoe scheef het lerarentekort verdeeld is.
    'De cijfers die ik die avond voor het eerst zag, maakten duidelijk hoe dat kan: het zijn scholen met leerlingen die van huis uit toch al minder bagage meekrijgen die keihard geraakt worden. ...

Kinderen van achterstandige ouders.
  ... Kinderen die geen bijles krijgen ...

Kinderen van achterstandige ouders.
  ... die in de vakantie niet worden meegenomen naar een museum ...

Kinderen van achterstandige ouders.
    En dat zijn natuurlijk voornamelijk ...
  ...    'Ik heb het bestuur waarvoor ik werk gevraagd: op welke school hebben jullie me het hardst nodig? Het bleek de school te zijn waar ik naast woon. De Tijl Uilenspiegelschool in Bos en Lommer. Daar begin ik na de zomer. Het is een school met voornamelijk leerlingen met een niet-westerse achtergrond ...

... allochtonen.
    En hun kinderen zijn ...
  ... 'Het werk is zwaarder. ...

... extra lastige kinderen. En ...
  ... Je zit met een grote opvoedkundige taak. ...

... slecht of niet-opgevoede kinderen. En ...
  ... Er zijn cultuurverschillen, kinderen kampen met heel andere problematiek. ...

... sociaal-cultureel achterstandige tot achterlijke kinderen, die ...
  ...    'Ik hoor ook veel verhalen van leraren die jarenlang met veel liefde op zo'n school hebben gewerkt, maar uiteindelijk zijn gestopt omdat ze het te zwaar vonden. ...'

... de leraren slopen.
    Oftewel: het zijn achterlijke kinderen.

Wat symbolen (de Volkskrant, 21-12-2020, door Rik Kuiper):
  Die ene leerling

Henk Bos | Over leerling Karel

Karels mes

Leerkrachten, docenten en hoogleraren over de leerling die hun kijk op het vak veranderde. Deze week: Henk Bos ( 83 ), voormalig docent wis- en natuurkunde, over Karel, die hij tóch leerde vermenigvuldigen.


'Opeens stond Karel voor me. 'Meester', zei hij, 'lijntjes en driehoeken tekenen vind ik leuk, optellen en aftrekken lukt soms ook aardig, maar vermenigvuldigen vind ik vreselijk en delen kan ik helemaal niet. Als u probeert mij dat te leren, rijg ik u aan dit mes.'    ...

Met voor de zekerheid nog vermeld aan het einde:
  Karel heet in werkelijkheid anders.

En zo blijft het toch nog spannend van welke barbaarse denominatie dit weer een exemplaar was ...
    Met een beeldende toelichting die pas opviel na het voorgaande (Volkskrant.nl, 14-12-2020, uitleg of detail ):

Kiest u maar: Mohammed of Leroy ...
    (Voor de slordige kijker: het gaat om de totaal ongeïnteresseerde houding, gekenmerkt door het "hangen in de banken". U ziet het altijd bij deze lieden. Ze "hangen".)

En al die lieve, sociale en empathische onderwijzers en leraren zien en ervaren dat natuurlijk allemal ook (de Volkskrant, 17-07-2021, door Ashwant Nandram, Abel Bormans):
  Lerarentekort

Geld genoeg en toch nog zes vacatures te vullen

Basisschool Onze Wereld in de Haagse wijk Transvaal ontvangt een flink bedrag uit de pot van 8,5 miljard euro aan coronasteun. Maar wat heeft een directeur aan geld dat niet uitgegeven mag worden om leraren beter te betalen?


... mee-ster Vic-tor... gaat na veertig jaar dienst met pensioen... schooldirecteur ... Aartje van den Akker (61) ... meester Victor is de zesde vacature die zij voor komend jaar moet zien te vullen.
    Wie het onderwijsnieuws heeft gevolgd zou kunnen denken dat Van den Akker, met een grote school midden in de binnenstad, daar geen moeite mee heeft, want ze heeft extra geld gekregen. Uit de 8,5 miljard euro coronasteun van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) van minister Arie Slob gaat 1,2 miljoen euro naar Onze Wereld. Geen klein bier, op een jaarlijkse begroting van nog geen 7 miljoen euro.
    Maar dat is buiten het lerarentekort gerekend, waar het basisonderwijs al jaren mee kampt. De miljardeninjectie van het kabinet helpt niet om dat op te lossen, sterker nog: het jaagt de strijd om de beschikbare leraren alleen maar aan. De PO-raad, belangenorganisatie van primaire onderwijsinstellingen, liet deze week weten dat 42 procent van de scholen niet weet waar ze leraren vandaan moeten halen. Goed draaiende scholen hebben ook geld om leraren voor extra leeslessen of andere inhaaltaken na corona in te huren. Daar zijn vooral de kwetsbare scholen ...

Daar is 'kwetsbaar' . Het meest gebruikte synoniem als het gaat om barbaren uitleg of detail .
  ... de kwetsbare scholen de dupe van: het speciaal onderwijs en scholen in achterstandswijken ...

Achterstandswijken oftewel wijken met achterstand waren er vroeger ook.
    Barbarenwijken niet.
    En we krijgen zelfs de uitleg:
  ...    De Haagse Transvaalbuurt is van oudsher een thuis voor gastarbeiders, en ongeveer 70 procent van de leerlingen kampt met een taalachterstand, vertelt Van den Akker. Omdat het een komen en gaan is in de wijk, is de samenstelling van de klas dynamisch. ...
    Hoewel veruit het grootste deel van de kinderen in Nederland geboren is, zijn hun ouders dat veelal niet. De helft is van Turkse komaf. Ook is er een groeiende groep Bulgaarse ouders, die in de kassen van het Westland werken. Niet al die groepen verhouden zich even goed tot elkaar: zo worden de Bulgaren door Turken soms beschouwd als minderwaardig. In het begin van elk schooljaar wordt er vanwege deze mix aan afkomsten extra aandacht besteed aan het beslechten van cultuur- of geloofsconflicten en het smeden van een groep. Hoe succesvol die weken ook mogen zijn, gedurende het jaar raakt die balans gemakkelijk verstoord.    ...

Pas op de politiek-correcte prietparaat de Taaltransformatieregels en de Russell-transformatie weer toe, en je krijgt: "Het zijn barbaren".

Een enkel individueel praktijkvoorbeeldje aan wat voor soort mensen je moet lesgeven op een "gemengde" school. Een gewoon zwart schoolmeisje heeft een soort gedichtje mogen schrijven in Het Parool. Iemand verbaasde zich erover en zetten een kopie op Twitter, en dat werd geconstateerd door GeenStijl. Hier eerst de stroom leugens erin (Het Parool Columnistenfestival, opgeslagen 17-07-2021, door Kymmora Vrede, 4 vwo Ir. Lely Lyceum):
Ik leef in een witte maatschappij

Kleine correctie vooraf: het is geen zwarte maar een negerin, want we leven in een blanke maatschappij.
...   Wijzend en starend kijkt men me aan. ...waar mijn stem niet telt ... waar mijn cultuur een gevaar is ... waarin ik een stereotype bén ... een grap ...
    ... ik word geïmiteerd ... ik inspireer ...
    ... ik word weggestuurd naar mijn eigen land ...
    ... waar ik niet mag zijn wie ik ben ...
    ... Waar mijn herkomst niet ver komt ...
    ... Jij staat... steekt me in mijn rug of in mijn zij ...
    ... niemand een hand uitsteekt naar mij ... waar Jan en Kim voor staan, voor mij ...

Nou, dat is een fraaie reeks, toch ...
    Gore leugens en goor racisme.
    En hier de haat, deels hetzelfde materiaal:
...  voel ik me niet thuis.
    Wijzend en starend kijkt men me aan ... Een maatschappij waar mijn stem niet telt ... waarin ik een stereotype bén, een grap. Een grap die steeds wordt herhaald.
    ... Waar ik word weggestuurd naar mijn eigen land ...
    ...  Jij leeft met mij en ziet mijn pijn en doet alsof ik die niet heb ... Jij staat met mij, maar steekt me in mijn rug of in mijn zij.
    ... waar niemand een hand uitsteekt naar mij. Een maatschappij waar Jan en Kim voor staan, voor mij. ...

Waarvoor maar één enkele oplossing is: help deze mevrouw naar elders .

Multiculturele wijk-bewoonster Harriet Duurvoort gaat uitleggen waarom leraren niet zo graag les willen geven op mulciculturele scholen. Maar het begon eigenlijk met een andere boodschap (de Volkskrant, 04-11-2021, column door Harriet Duurvoort, publicist):
  In plaats van ouders onder druk te zetten, is het wellicht beter de verzorgingsstaat te herbouwen

Een schokkend moment in het Kamerdebat ...
    ... dat in Nederland kinderen soms jarenlang, op gronden waarvan we als maatschappij vinden dat ze deze beslissing niet rechtvaardigen, uit huis worden geplaatst.    ...

Gore leugens, natuurlijk.
    Maar het overkomt ook of misschien tegenwoordig juist veel allochtonen, dus is ook dit weer fout.
    En al zeikende ...:
  ...  minister Dekker ...
    Schulden zijn een 'belangrijke risicofactor' voor oplopende problemen, zei Dekker. 'Meer stress, meer spanningen en een stapeling van problemen kunnen wel leiden tot uithuisplaatsing van kinderen.' Hij benadrukte dat alleen als het echt niet anders kan, wordt overgegaan tot uithuisplaatsing. Maar hij noemde structureel huiselijk geweld in één adem met structurele verwaarlozing als 'kinderen die met een lege maag op school komen'.    ...

... , gaat het dus fout:
  ...      Op scholen in arme wijken   

Oftewel "allochtonenwijken".
  ... komt soms tot wel 70 procent van de leerlingen zonder ontbijt op school. ...

En wie geen verband ziet het in alles van aandacht tot gedragsproblemen, stopt zijn kop diep in het zand.
  ... schulden ...

Oorzaak: gebrek aan zelfbeheersing.
    Natuurlijk dus ook bij de kinderen.
  ... ouders die werkloos zijn

Oorzaak: gebrek aan inzetbereidheid - er is grote vraag naar arbeid. .
    Natuurlijk dus ook bij de kinderen.
    Ach jee ...
    En zo is alles weer volkomen verklaarbaar.
    Van slechte schoolprestaties tot toesloegenaffaire.
    Want gebrek aan inzetbereidheid is een tweelingbroer van fraudebereidheid en criminaliteit.
    In de 'arme wijken' = "ällochtonenwijken".

En toen kwam er ook nog eens dit langs (GeenStijl.nl, 03-11-2021, door Pritt Stift uitleg of detail ):
  Bende misogyne antisemieten actief in WestFriesland. Meerdere woningovervallen, waarvan 1 met dodelijke afloop

...    Een gewelddadige groep jongeren zou in wisselende samenstellingen een reeks overvallen hebben gepleegd in West-Friesland en de regio Alkmaar. De politie ziet overeenkomsten in hun jacht naar contant geld: Berkhouter Sjaak Groot (72) moest het in juni met de dood bekopen. Hun vluchtauto is gefilmd. (NHnieuws)

...    Vijf 'hele jonge' jongens zeiden volgens de bewoonster Francis: "Rustig, rustig. We willen geld" en "Kankerhoer, vuile Jood." Behalve een onbekend geldbedrag namen ze ook de auto van de familie mee, waarmee ze ervan door raceten.     ...

Na welke Marokkaanse straattaal iederen weet dat het gaat om Marokkanen.
    Maar daar gaat het hier natuurlijk niet om. Maar om één van de volkomen voorspelbare reacties bij GeenStijl:
  Wij hier op school hebben ±1000 leerlingen. Daar van is ongeveer 150 man van niet Friese achtergrond om het maar netjes te zeggen. In de afgelopen 3 jaar is 80% van de problemen waarbij er gesprekken geweest zijn met de leerlingen van niet Friese achtergrond. Kern van het probleem meestal. Ze hebben geen respect voor 'andere'... en hebben schijt... het is een probleem waar we geen oplossing meer voor gaan vinden...

MeneerGuggenheimer | 03-11-21 | 11:18

Oh jee ...

Eentje uit de dikke stroom van dit soort artikelen, met de term "kwetsbaar" (de Volkskrant, 26-11-2021, door Thijs Bol, Ilja Cornelisz, Eddie Denessen, Melanie Ehren, Louise Elffers, Bas van der Klaauw, Paul Leseman, Maria Jansen, Inge Molenaar, Trudie Schils, Herman van de Werfhorst en Inge de Wolf zijn leden van het Onderwijs-OMT (zie voor de volledige lijst met hun functies volkskrant.nl):
  Coronamaatregelen

Geef nu de ontwikkeling van kinderen voorrang en laat de scholen open. Anders zijn de kwetsbaarste leerlingen weer de dupe en neemt de ongelijkheid toe

Het andermaal sluiten van de scholen heeft desastreuze gevolgen voor kinderen en jongeren. De vrijgemaakte miljarden om achterstanden in te halen zijn dan weggegooid geld.

Kwetsbaar: het allochtone kind dat van zijn "kwetsbare" ouders geen sociale opvoeding en intellectuele prikkeling mee krijgt, want in bezit van de superioriteit van de islam uitleg of detail of een vaderloze uitleg of detail opvoeding van de straat.
    Dus niet goed mee kan op school.
    Dus gaat klieren.
    Op zijn allergunstigst.

En de uitstroom gaat dus maar door (Volkskrant.nl, 14-12-2021, door Irene de Zwaan):
  Nieuws

Lerarentekort basisscholen blijft oplopen, grote steden zwaarst getroffen

Een gore leugen, natuurlijk, want ...
  Dat blijkt uit het eerste landelijke onderzoek naar het lerarentekort, in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). ....
    Het lerarentekort ligt in de grote steden een stuk hoger dan het landelijke gemiddelde van 8,5 procent. Almere staat met een lerarentekort van 16,2 procent bovenaan het lijstje, gevolgd door Den Haag (16 procent), Amsterdam (15,3 procent), Rotterdam (13,2 procent) en Utrecht (7,3 procent). ...

... zet dat maar uit tegen het percentage allochtonen (liefst uit te breiden met nog wat minder "gemengde" steden), en je vindt een keurig rechte lijn.
    De waarheid:
  Ouds

Lerarentekort basisscholen blijft oplopen, allochtonenwijken zwaarst getroffen

Kijk maar:
  ...    De tekorten zijn het grootst op scholen in achterstandswijken. ...

Tot ziens.

Nog eens het waarom van het lerarentekort (de Volkskrant, 04-06-2022, door Merel van Vroonhoven, 67ste aflevering van de serie die Merel van Vroonhoven schrijft over haar overstap van topvrouw bij de Autoriteit Financiële Markten naar zij-instromer in het speciaal onderwijs):
  Dankzij de rottige marktwerking in de jeugdzorg kan ik voor Jessey geen goede hulp vinden

Neee, nee!', een ijzingwekkende schreeuw door het muisstille klaslokaal. Verschrikt kijken tien jongens op van hun schriften. Vliegensvlug grijpen handen naar een geluidwerende koptelefoon. Een enkeling vlucht naar buiten.    ...

En dat maakt dit ...
  ... Ik streel zijn lange bruine krullen ...

... volkomen overbodig.
    Zwarten.

Nog een nagel ... (GeenStijl.nl, 09-07-2022, door Ronaldo, uitleg of detail ):
  Lieve Stad van Hoop: tientallen docenten verlaten school wegens geweld en agressieve ouders

...    Tientallen (!) docenten verlaten het IJburg College in de Lieve Stad van Hoop Amsterdam vanwege "de vele gewelddadige incidenten in een klimaat waarin leerlingen overal mee wegkomen". Drie kerncitaatjes uit dit moetleesstuk in Het Parool.

Huhwat

"Een berucht voorval dateert uit het voorjaar: een leidinggevende kreeg van een scheldende leerling een stoel naar z’n hoofd. Schorsing bleef achterwege. Docenten vertellen ook over leraressen die werden gewaarschuwd door leerlingen dat ze hen na schooltijd ‘te pakken’ zouden nemen.

In oktober 2020 werden leerlingen enkele minuten gegijzeld in de gymkleedkamer door een met een mes zwaaiende scholier. Toen de dader de straat op rende sloeg de docent alarm bij de leiding, in de veronderstelling dat de politie zou worden gebeld. Dat gebeurde pas na zeker een uur, nadat slachtoffers contact hadden gezocht met het thuisfront. Voor critici een bevestiging van het beleid om de politie zo veel mogelijk buiten de deur te houden. De docent belandde ziek thuis en heeft de school inmiddels verlaten.
"


Jamaarhoedan

"Er is brede kritiek op het beleid om in principe geen leerlingen te schorsen. “Iemand onderwijs ontzeggen is niet altijd de oplossing,” zegt een leraar. “De schoolleiding wil het bij voorkeur met maatwerk oplossen. Maar als je nooit ingrijpt, geef je een verkeerd signaal. Veel kinderen hebben behoefte aan structuur en duidelijkheid. Die kunnen we niet bieden.”

Een docent kreeg meermaals de vraag van leerlingen welke sancties er staan op vechten. “Daar kon ik geen antwoord op geven, want er zijn geen richtlijnen.”

“Na een knokpartij volgt een gesprek en dan ben je er vanaf,” aldus een collega. “Dat zien die leerlingen, die weten dat ze ermee weg komen.”
"

En het volkomen overbodige:
  Wie zijn die mensen?

"De problemen zitten vooral in de onderbouw van het vmbo en deels bij de havo. De vwo-afdeling lijkt op zijn laatste benen te lopen. Voor komend jaar hebben zich nog geen vier basisscholieren aangemeld. Van de 56 leerlingen van de nabijgelegen Willibrordschool die na de zomer doorstromen naar het voortgezet onderwijs, gaan er slechts 6 naar het IJburg College. In 2018 telde de school meer dan 1400 leerlingen, inmiddels 870.

“Ook de havo-afdeling is de laatste jaren gekrompen,” zegt een docent. “De woningmarkt op IJburg is van invloed. Je hebt hier óf sociale huur óf hartstikke dure woningen. Dat doet iets met de populatie. De balans is weg, ook op school. Rijke witte ouders sturen hun kinderen elders naar school. Kinderen uit sociale huurwoningen komen hier en daar is de school niet op toegerust.”

Ongewild wordt het IJburg College steeds meer een school voor vooral vmbo’ers, vaak ook uit Zuidoost.
"    ...

Waarna GeenStijl de bal er nog een keer ...
  Nou jaaaa zeg

Maar als het niet de kinderen van rijke witte ouders zijn, wat voor kinderen zijn het dan wel?

... in trapt.
    Overigens: waarom dit weerzinwekkende gedrag van zowel leerlingen als ouders?
    Simpel: omdat zowel leraren als bestuur blanken zijn.
    En dit is wat gekleurde leerlingen vinden van blanke leraren uitleg of detail .
    Ze haten ze.
    Net als de gekleurde ouders uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail . Met de simpele gemeenschappelijk verklaring hier uitleg of detail .

De signalen worden steeds luider, maar de Volkskrant hanteert nog steeds de wollen deken (de Volkskrant, 23-01-2024, door Irene de Zwaan):
  Onderwijs | Geweld in het onderwijs

Veiligheid op scholen staat onder druk

Vertrouwensinspecteurs hebben het afgelopen schooljaar aanzienlijk meer meldingen binnengekregen over zedendelicten en psychisch en fysiek geweld op scholen. 'Soms gaat het echt onder je huid zitten.'


Een telefoontje naar het meldpunt van de vertrouwensinspectie begint vaak als volgt: 'Ik weet helemaal niet of ik u wel moet bellen.' De inspecteur: 'Zegt u toch maar waarom u belt.' Dan komen de tranen. Een ouder vertelt over zijn kind dat langdurig wordt gepest of in elkaar geslagen. ...

Het afgelopen schooljaar hadden de ongeveer vijftien vertrouwensinspecteurs het drukker dan ooit. Er werden 2.152 dossiers aangelegd, blijkt uit een maandag gepresenteerd rapport van de inspectie. Dat zijn 409 dossiers meer dan in het schooljaar daarvoor en zelfs 856 meer dan in het schooljaar 2020-2021. ...

Enzovoort, de Volkskrant besteedde er een hele pagina aan (de Volkskrant, 23-01-2024):

Zonder natuurlijk de oorzaak te noemen.
    Want wat is er namelijk voornamleijk veranderd op school, op termijn van jaren: de allochtone instroom.
    Hoewel ze op de website wel een hint gaven (Volkskrant.nl, 22-01-2024):

Geanonimiseerde gezichten, en dan weet je het wel: allochtonen.
    Indien het blanken zijn in negatieve zin, worden die gezichten gewoon vertoond.
    En die huizen op de achtergrond doen denken als één van de achterstandswijken = allochtonenwijken in de grote steden, bijvoorbeeld Rotterdam.
    En wat dus naadloos past bij de een andere trend: de afname van de leesvaardigheid.
    En wat eveneens past bij deze trend, geconstateerd door onderwijs-columnist Aleid Truijens uitleg of detail (de Volkskrant, 28-11-2023, column door Aleid Truijens):
  ...    Niet alleen volwassenen hebben massaal op de PVV gestemd, ook leerlingen zijn naar uiterst rechts opgeschoven. Bij de scholierenverkiezingen, georganiseerd door Pro Demos, stemde 15.87 procent van de scholieren PVV en 13.34 procent Forum voor Democratie. Meer dan bij de echte verkiezingen. Daar kregen deze partijen samen 26 procent van de stemmen. Als alleen 18- tot 35-jarigen hadden gestemd, rekende Ipsos uit, had de PVV 41 zetels gekregen. ...

Gevolgd door de zinnen die de kop werden:
  Was het kuddegedrag, onwetendheid of baldadigheid? Een stem tegen hun ouders of leraren?

Terwijl het antwoord zo simpel: het is de kennismaking met de cultuur van de allochtonen.
    Barbaren en barbaartjes.


Naar Multiculturele samenleving , of site home .

23 nov.2005