Bronnen bij Vijfde colonne: woordvoerder Nazmiye OralNazmiye Oral heeft al een vrij lange carrière als woordvoerder van de moslims achter de rug, beginnende als presentator bij de (inmiddels opgeheven) moslimomroep NMO. Bekend en berucht is haar interview met Pim Fortuyn . Op het moment van schrijven (okt. 2010) doet ze zich al jaren lang gelden als columniste bij de Volkskrant, waar ze momenten van inzicht afwisselt met diepe dalen van eigen-volk-eerst denken. Met een geleidelijke verschuiving naar steeds meer realiteitszin. Hier voorbeelden van deze interessante ontwikkeling.Eerst even een grondige kennismaking (de Volkskrant, 06-06-2006, column van Nazmiye Oral ):
Enzovoort. Een hele column lang. En waarom ...? Daarom:
U bent niet meer tolerant, omdat u bang bent voor mensen uit achterlijke en agressieve landen oftewel achterlijke en agressieve barbaren. Oh nee, de islam is naastenliefde (de Volkskrant, 05-12-2006, column van Nazmiye Oral):
De redenatie heeft slechts één tussenstap: de islam zorgt voor de mannen-volstrekt dominante patriarchale cultuur - de mannen-volstrekt dominante patriarchale cultuur zorgt voor de eerwraak. Eén van de manieren waarop Nederland niet tolerant meer is, is deze (de Volkskrant, 24-10-2006, column door Nazmiye Oral):
Vreedmd, dat Aziatische jochies daar geen last van hebben ... Oh ja, nu weten we het weer: dat is omdat het andersom is: eerste waren er de Marokkanse en Turkse jochies die baldadig waren, dingen kapot maakten, en mensen sarden . En toen kwam er de oplettendheid van winkeliers. En dat geldt natuurlijk helemaal voor de eigen familie (de Volkskrant, 24-04-2007, column door Nazmiye Oral ):
Hij werd geweigerd in de plaatselijke discotheek omdat hij zijn zussen niet mee mocht nemen, de meisjes aldaar als hoeren zag, en bij het minste of geringste onmin met zijn kleurgenoten op de blanke jongens insloeg . Voor de stageplek, zie hier , voor dat op hun hoede zijn, zie het vorige item. Het inzien van fundamentele probleem aan de eigen kant is volstrekt onmogelijk. Voor de allochtone immigrant. Meer over de werkelijke problemen. In haar rol als actrice is Nazmiye op bezoekt geweest (de Volkskrant, 08-10-2007, column door Nazmiye Oral):
Tja ... Andere taal ... Wie de illusie heeft in een andere taal te kunnen acteren, moet nog veel leren. Over taal, en acteren. En cultuurverschillen. Maar dat laatste wil niet zo erg, hè ...
Zo, dat is er ook weer allemaal uit ... Terwijl het toch zo simpel is: je komt uit een achterlijke cultuur, en je bent op de afkomst herkenbaar. Dus zal je hier altijd gezien worden als op zijn minst deel van die achterlijke cultuur. Daar helpt maar één moedertje-lief aan: terugkeer. Zoals bijvoorbeeld de Marokkanen ook iedere jaar weer een maand terug gaan. Om zich weer een beetje normaal mens te voelen, in plaats van institutionele mislukkeling. En of je dit nu in Nederland, Duitsland of Frankrijk plaatst: het proces blijft precies hetzelfde. In 2008 heeft Nazimiye nog vele illusies. Hier is er eentje (de Volkskrant, 25-02-2008, column door Nazmiye Oral ):
Het simpele antwoord, nadat deze redactie de vraag al tientallen keren gesteld heeft: "Noem die bijdrage eens": er is is geen bijdrage. In de positieve zin. Alles dienaangaande wat Turken en allochtonen te bieden hebben (behalve couscous en buikdansen) heeft Nederland al. Er is wel nieuwe een bijdrage, maar die ligt op het niveau van jihadisme en terreur. De tweede illusie: dat het door pappen en nathouden vanzelf goed komt (de Volkskrant, 10-03-2008, column door Nazmiye Oral):
Brullen van de lach, bij redactie schrijvende in 2019 ... Er is best wel wat polarisatie in het debat gekomen ... Explosieve polarisatie ... En in die prachtwijken ... Daar zijn de jihadi's geboren ... En als derde de illusie dat de manier van denken van de islamitische cultuur oftewel de moslim-goegemeent best te vergelijken is met de westerse (De Volkskrant, 07-04-2008, column door Nazmiye Oral):
Het maakt allemaal niet uit: of je nu rekenonderwijs volgt, of naar de madrassa gaat om te leren bidden voor regen. Nazmiye beseft het natuurlijk niet, maar legt de werkelijkheid zelf genadeloos bloot:
Duidelijker kan het verschil in cultureel functioneren toch niet uitgedrukt worden ...? Niveau: beschaving en barbarij. Een voorbeeld van de regel dat het ongeveer vijf jaar duurt voor je zaken als religie uit je systeem kan werken (de Volkskrant, 23-04-2008, column door Nazmiye Oral):
Het heeft dus vier jaar geduurd voor ze kan toegeven dat de moord op Van Gogh een schok was voor haar culturele en religieuze geloof, en geeft meteen toe dat ze niet in staat was de werkelijkheid daarvan te zien, door de schuld aan 'de maatschappij' te geven. Haar overspannenheid kwam natuurlijk van de voort blijven durende spanning tussen die twee zaken: haar beeld, en de ermee in tegenspraak zijnde werkelijkheid. Dat moslims niet om kunnen gaan met het leven in een westerse maatschappij. Maar natuurlijk zijn alle problemen met de allochtone instroom allemaal de schuld van de Nedelanders. Als volgende zelfs die o zo sneue PvdA. Die heeft in 2009 een integratienota het licht doen zien die voor het eerst een wat meer realistische blik op het probleem werpt. Nazmiye kiest eenduidig positie. In verband met de hoeveelheid misverstanden gemengd met juiste observaties in een stuk voor stuk behandeling (de Volkskrant, 09-03-2009, column door Nazmiye Oral):
Dit zijn juiste observaties. Maar waarschijnlijk niet op de manier die Oral bedoelt:
Oral noemt de grenzen die wel benoemd zijn in de nota, de wettelijke grenzen, en constateert terecht dat de er andere grenzen niet benoemd zijn. Maar ook zij benoemt ze niet. Want dat zijn de culturele maatschappelijke omgangsvormen. De regels, in plaats van de wetten. En de grote massa der moslims schenden vooral de regels.
Zo, hier horen in de oratiedrift van Oral iets wat we natuurlijk eigenlijk altijd al wisten: het waren niet alleen de mannen, maar ook de vrouwen die op radicale manier in hun geloof zitten. Het idee dat mannen en vrouwen binnen de islam twee volkomen gescheiden stammen zijn, is natuurlijk absurd.
Hiervan is geen enkel bewijs voorhanden. Integendeel: we zien steeds meer in absurde kledingwinkels gehulde vrouwen op straat. En de betekenis daarvan is bekend genoeg - in de woorden in Metro van 18 februari van Nora El Jebli, initiatiefneemster van de Poldermoslima Hoofddoekbrigade: ‘Mijn hoofddoek staat symbool voor de liefde voor het geloof. Ik geloof meer in participatie dan in integratie.’ Oftewel: "We moeten jullie waarden niet" - wat je ook kan vertalen in "We moeten jullie niet".
Klopt. Het gaat natuurlijk om de relatieve omvang van de twee groepen. En daarvoor is een simpel criterium omdat het ook op andere terreinen en voor andere groepen geldt: in hoeverre zijn ze hoger-opleidbaar. En dan is meteen de best mogelijk schatting: een derde op tweederde. Tweederde die niet mee zal kunnen komen. En die daardoor sterk het gevaar loopt te radicaliseren. Door het aanvullende proces dat we aan het einde zullen benoemen.
Kennelijk heeft Oral inmiddels de internetdiscussies gelezen, en begrepen dat 'vrijwilligheid' en dodelijk argument is. Dus stelt ze maar doodgewoon dat die vrijwilligheid niet bestaat. Daartoe roept ze zelfs 'economische noodzaak' als een vorm van dwang. Die is echt mooi: omdat Nederlanders rijker zijn, hebben ze daarmee gedwongen dat Turken en Marokkanen naar Nederland komen. Over dat argument kunnen we nog lang en kort praten, maar Oral vergeet dat het even makkelijk weerlegbaar is: vrijwel alle allochtonen hebben dubbele paspoorten, en kunnen zo weer uitreizen. En oh ja, dat geldt ook voor degene die hier geboren zijn. Want die lijken wel "onschuldig", maar ook dat is schijn: omdat ze hier altijd geleefd hebben, hadden ze des te meer kans en dus des te meer plicht zich aan de Nederlandse normen en waarden aan te passen. Hetgeen ze zichtbaar niet doen, gezien de enorme hoeveelheden overlast en criminaliteit vanuit de groep van jonge allochtonen. En tenslotte daarover: de positie in het nest van het koekoeksjong is niet zielig - zelfs niet als het koekoeksjong eruit gegooid wordt.
Dit klopt weer. Allochtone immigranten zullen nooit Nederlanders worden, omdat dat in het woord zit: "allochtone" betekent namelijk: "zich niet-aangepast gedragend". Iemand met een baard of hoofddoek zal nooit een Nederlander worden, en over djellaba's, nikaab's en boerka's hoeven we het helemaal niet te hebben. Je enige kans is de taal spreken en je houden aan de normen en waarde. En bovenal: geen overlast veroorzaken. Allochtone immigranten falen op bijna al die terreinen op grove wijze.
Tja, daar zit het verschil tussen de gelovige, de moslim, en de verlichte Nederlander: voor de moslim is de heiligheid van de religie belangrijker dan het vrije woord, de open maatschappij, en de democratie.
En weer ware woorden, met dien verstande dat het niet 'we', maar de allochtonen zijn die in een beschavingscrisis zitten. Want inderdaad: die lijden potentieel aan verlies van eigenwaarde en identiteit, angst, apathie, depressie en wanhoop . Maar dat heeft niets met Nederlanders te maken, maar met immigranten die vrijwillig naar Nederland komen, vanuit een achtergebleven cultuur, vaak zelfs een sterk achtergebleven cultuur.
Hallo? 'Onze' tolerantie? Gezien de grove manier waarop jullie je tegen onze vrije warden keren, is er van jullie kant heel weinig tot geen tolerantie (natuurlijk wil Oral zich hiermee onder Nederlanders scharen, maar het vorige stukje diskwalificeert haar,even natuurlijk, volledig).
Hetgeen gezien de manier waarop moslims onze normen en waarden afwijzen volkomen begrijpelijk is. Je zou kunnen denken dat Oral dit soort fouten in volledige onschuld begaat. Dat lijkt een stuk minder voor de hand, als je bedenkt, al eerder genoemd, wat haar specialiteit is: het inleven in mensen die het moeilijk hebben. Het idee dat Nederlanders het moeilijk kunnen hebben met immigranten die zich zo weinig wensen aan te passen, en een vijandige godsdienst aanhangen, staat kennelijk zo ver van Oral af, dat het haar empathische vermogens totaal niet bereikt. En het is niet moeilijk voorstelbaar wat de barrière is tussen die empathie en de positie van de Nederlanders: de etnische en religieuze barrière. Nazmiye Oral zit volstrekt vast in het culturele, religieuze en etnische verschil. En dan nu nog de extra reden voor het gevaar dat de onderste tweede van de moslims kunnen radicaliseren. Die is bijna dezelfde als we nu voor Oral hebben gedemonstreerd: ze zitten zo vast in hun eigen groep en gelijk, dat ze van iedere tegenslag de Nederlanders de schuld zullen geven. net als Oral, veel beter opgeleid en in een sociaal succesvolle positie. Tot slot nog wat opvallends. Onder de koppen van de webversie - kennelijk had de webredactie goed begrepen waar de schoen wringt, en/of durfde de krantenredacteuren de provocatie die er ook achter zit niet aan:
Op één na allemaal leugens: alle migranten hebben voor Nederland gekozen - uit materieel gewin ten koste van Nederlanders. Die nota is een stap in een betere richting. Alle migranten wonen hier vrijwillig (en kunnen instantaan weer weggaan als ze willen). En nu het laagje voorzichtigheid eraf is gekrabd, komt achterlijkheid en barbarij naar boven. Oh ja: die ene die wel waar is: zolang ze zo blijven doen en praten, zullen ze nooit Nederlander worden. Het is inmiddels twee jaar na de eerste opmerking over de moeilijkheid om iets als religie uit je denksysteem te werken. Bij Nazmiye is het nog steeds niet gelukt (de Volkskrant, 09-08-2010, column door Nazmiye Oral, schrijfster):
De oorzaak van het probleem: de bekende blinde vlek voor het eigen fundamentele fout idee in het hoofd.
Nogmaals de blinde vlek, vertaald op een bekende manier: het zwart-wit-maken : natuurlijk is niet alles goed en normaal als de islam uit Nederland verdwenen is, maar er wel veel meer goed en normaal.
Dat is natuurlijk precies andersom: je moet de drijfveer aansprakelijk stellen voor slecht gedrag, en maatschappelijk niveau is dat die religie.
En pas op individueel niveau is dat de persoon. Je kan er, zonder het te kunnen bewijzen, er je hand voor in het vuur steken dat geen van de aanslagplegers tot het plegen van een aanslag zijn gekomen, zonder de islam in hun hoofd.
Riposte: "Zie het systeem. En wees niet zo kortzichtig.". De islam is GOED!!! Dus naast eerwraak ... (Volkskrant, 06-09-2010, column door Nazmiye Oral, schrijfster):
... hebben ook de moslin-terrorusten niets met de islam te maken. De volgende kwestie: de komst van aanstaand zwager. Uit Turkije natuurlijk, want in Nederland wordt je dan wel systematisch beledigd en onderdrukt, maar toch schijnt het om één of andere reden aantrekkelijk te zijn ... (de Volkskrant, 20-09-2010, column door Nazmiye Oral, schrijfster):
Tijd om even op te merken dat naast het gemis van zijn familie en zijn gebrek aan aanpassing aan een moderne leefomgeving dat niet zijn "thuis" is, er nog een derde factor is die objectief bezien dit huwelijk minder aantrekkelijk maakt: zijn aanstaande is door zus Nazmiye al uitvoering beschreven als licht tot matig geestelijk gehandicapt. Als de bruidegom werkelijk slim genoeg zou zijn voor een migratie naar een ander land, zou dat een vorm van aantrekking tot een licht tot matig geestelijk gehandicapte bijzonder onwaarschijnlijk maken. Nazmiye heeft er ook een mening over, maar laten we eerst even kijken wat Nazmiye's mening waard is:
De kans dat deze Turk bruid brood gaat eten en daar Edammer kaas op gaat doen is gelijk aan nul komma niets - "kaas" is een scheldwoord voor Nederlanders. Dus wat Nazmiye verkondigt over de motieven van zwager:
... samengevat in de subkop als: "Emigratie naar Nederland is voor hem een ticket naar de liefde", kunnen we dus afschrijven als ongeveer even onwaarschijnlijk. En zonder al te veel vereelting kunnen we daar van maken: "Emigratie naar Nederland is voor hem een ticket naar gratis huis en uitkering". Iets dat Nazmiye Oral met een reeks aan leugens probeert te verbergen. Wat absoluut niet mag, is Geert Wilders (de Volkskrant, 04-10-2010, column door Nazmiye Oral, schrijfster):
Natuurlijk is het andersom: door de Wilders-haters en moslim- en islam-invoerders worden 15 miljoen mensen in de uitverkoop gedaan De reactie van Nazmiye op het proces tegen Geert Wilders. We moeten elkaar niet uitsluiten, vindt ze (de Volkskrant, 18-10-2010, column door Nazmiye Oral, schrijfster):
Toch iets geleerd. Maar de religieuze opvattingen zijn er nog steeds:
Zo. De beperking van de vrijheid van meningsuiting noemen we nu geen "beperking", maar "verantwoordelijkheid". Dan is de volgende vraag: wie moeten die verantwoordelijkheid nemen? De ene partij, de andere partij, of beide partijen?
Aha. We dachten het al: het nemen van verantwoordelijkheid is niet de de moslims, en ook niet voor beide partijen ... Het nemen van verantwoordelijkheid is alleen voor de 'vrijdenkenden'. Mensen als:
En de rol van de moslims in het wederzijds verantwoordelijkheid nemen is:
Maar je kan dat 'verantwoordelijkheid nemen' ook nog wat scherper zien:
Nog mooier dan 'verantwoordelijkheid': 'ethisch rekenschap' geven. Misschien is dat wel op beide partijen van toepassing?
Nee dus. Ook dit geldt alleen voor de 'vrijdenkenden'. Niet voor de moslims. Maar er is nog dat vrijdenkenden moeten doen:
Wat dus wel kan is "Joden zijn apen", "Andersgelovigen zijn honden", "Ongelovigen zijn varkens", en de hele wereld indelen in moslims die halal zijn, en niet-moslims die haram oftewel onrein zijn. Oké, is dan een standaard antwoord, dat staat in de boeken en geldt niet voor de mensen, de moslims zelf. Eens kijken of Nazmiye het daarmee eens is:
Hm, dus de ideeën uit de koran, die zojuist geciteerd (beter: geparafraseerd) werden, worden toch ook gedragen door de mensen - de moslims. O ja, Nazmiye heeft nog een trucje geleerd:
Even snel noemen dat er problemen zijn. Natuurlijk niet wát die problemen zijn. En dan weer razendsnel over op de afleidingsmanoeuvre:
Dus niks verder met de problemen - het gaat er alleen om dat moslims niet bekritiseerd mogen worden. En om dat aan te tonen worden de meest rare dingen gezegd:
Alsof de rechtszaal hetzelfde is als het politieke debat en Wilders dezelfde positie heeft als een rechter... Je moet wel een bijzonder bijziende blik hebben om zoiets op te schrijven. Volgen in de column nog een aantal ethische oproepen in algemene termen van de soort 'We moeten een bewuste beslissing nemen dat we er niet op uit zijn mensen uit te sluiten'. Maar inmiddels is volkomen duidelijk aan wie die gericht zijn: aan de 'vrijdenkenden'. Moslims hebben in dit proces totaal geen inbreng. Wat ook logisch is, want de islam is een volstrekt ethisch ideaal stelsel, dat geen bespreking of amendering nodig heeft. Kortom: Nazmiye heeft weinig tot niets geleerd sinds de tijd dat ze met haar ingeboren moslimarrogantie door Pim Fortuyn in de hoek werd geveegd. Nazmiye maakt weer nieuwe vrienden - het niet benoemde onderwerp is Job Cohen, gevat in een stukje met veel foute sentimentaliteit (grotendeels weggelaten) (de Volkskrant,, 10-01-2011, column door Nazmiye Oral, schrijfster):
Kennelijk was die groeiende polarisatie er hoofdzakelijk bij de moslims, anders was het niet nodig geweest voor hen een Islamitisch Kunsthuis te bouwen. Voor de autochtone Nederlander heeft hij nog nooit een Atheïstisch Kunsthuis gebouwd.
Met Nederlanders is er dienaangaande geen enkel probleem. De brug moet gebouwd worden omdat er een andere over is, die zich gepolariseerd heeft weg van de Nederlandse oever. Het is dus voor moslims alleen nodig om naar de Nederlandse oever te komen - dan hoeft over die polarisatie door de moslims niet gediscussieerd te worden.
Het omgekeerde: De duizenden mensen die wel hun best deden hebben zichzelf samen met de rottige plekken op de moslim-hoop gegooid.
Het omgekeerde: de ideologie waar hij zich voor inspande is zo verwerpelijk,. Waarna, direct aansluitend, dit weer wel klopt:
Waarna het wat explicieter wordt:
Spiegel: Hoe kan het dat bestuurlijk en intellectueel Nederland zich zo in de luren let leggen door een stelletje licht-getinte machtswellustelingen? Met dit soort verhalen maak je natuurlijk vele vrienden (uit de reactieruimte onder de webversie):
Verder commentaar overbodig. Nazmiye gaat alweer niemand uitsluiten (de Volkskrant, 21-02-2011, column door Nazmiye Oral, schrijfster):
Alleen maar omdat de PVV wil dat mensen die uitsluiten, de moslims dus, uitgesloten worden. Dat wil Nazmiye toch ook ... Waarom is ze dan niet voor de PVV? Heel af en toe schrijft Nazmiye iets redelijks. Maar het is al weer lang geleden. Zo is een tijdje terug door een paar Turken toegegeven dat ze uit zichzelf niet integreren. We hebben er Nazmiye verder niet over gehoord. Maar als Mark Rutte wat zegt dat je verkeerd kan uitleggen, staat ze weer vooraan (de Volkskrant, 07-03-2011, column door Nazmiye Oral, schrijfster):
Iedere Nederlander weet wat Rutte bedoelt: minder overheid. En de politiek wat snuggeren vullen dat aan met "afbouw van de sociale voorzieningen". Maar Nazmiye is, zoals we al geconstateerd hebben, geen Nederlander:
Inderdaad, Wilders bedoelt er iets anders mee, wat ook iedereen weet. Die bedoelt dat Nederland uit de handen van de multiculturalistische elite gehaald moet worden, en weer teruggeven aan de meerderheid van de gewone Nederlanders. Nog veel minder mis mee dan de versie van Rutte. Maar ook dat is niet wat de niet-Nederlandse Nazmiye leest:
Gevolgd door nog meer van dit soort bla bla. Waarna een tip van de sluier wordt opgelicht:
Tja, daar is de paranoia. Gevolgd door onzin en tegenspraak:
Want er is dus al vastgesteld dat Turken zich honderd procent Turken voelen. En van Marokkanen en andere allochtonen weten dat het precies zo ligt. En dat inzetten voor Nederland weten we ook wat het betekent: een snelle tocht richting uitkeringsinstantie. Maar als je eenmaal in zo'n snel rijdende gedachtenkronkel zit, is het moeilijk stoppen:
Precies. De woorden zoals ze staan in de koran. De woorden die zeggen dat "islam" "onderwerping" betekent - onderwerping van alle mensen aan Allah. Dat Joden, die niet voor Allah buigen apen zijn. Dat andere andersgelovigen, die ook voor een andere god buigen, honden zijn. En dat ongelovigen, die met hun mening met alle goden spotten, niet anders zijn dan varkens. Dat al deze mensen vervloekt zijn en eeuwig zullen branden in de hel. En dat als we ons als moslims erg boos maken, we ze ook wel alvast naar die hel willen helpen. Kijk, dat zijn pas woorden die staan. Daar valt echt niet mee te marchanderen. Maar misschien kan Nazmiye nu uitleggen dat ze haar woorden niet zo bedoeld heeft. We zullen er gaarne naar luisteren. Om vervolgens op te merken: 'Je kunt van alles insinueren, omdat je je handen kunt wassen in onschuld'. Als het om familie gaat, is ze echt niet meer in staat om het culturele nationalisme in de hand te houden. Dan is het kleine beetje Nederland dat erin zit, die kleine vijf procent , weggejaagd als poeder in een storm (de Volkskrant, 23-05-2011, column door Nazmiye Oral, schrijfster):
Enzovoort. Om te laten zien dat hij Turk is, en dus een prachtig mens. Maar er komen al wat kinkjes in de kabel:
Maar dat is natuurlijk de schuld van Nederland:
Maar schoonzus heeft een oplossing:
Waarna de kabel onmiddellijk het tweede kinkje krijgt:
Een plek waar veel Turkse tuinders zitten, dus.
Het derde kinkje. maar nu komt het serieuzere werk:
De redactie had zich wel eens afgevraagd hoe mensen die zich niet houden aan "voor wat hoort wat", die zich dus niet houden aan het bekende morele principe van reciprociteit, en die zich dus fundamenteel asociaal gedragen, dat voor zichzelf verantwoorden. Hier is het antwoord: ze maken het iets moois. Pas naderhand viel het kwartje dat de redactie naïef was geweest in het stellen van de vraag: de asociaal is in zijn eigen, asociale, cultuur net zo moreel als de sociaal in een sociale cultuur. Nazmiye voert het nog een stap verder, door van het asociaal zijn iets moois te maken, maar dat is een persoonlijk trekje. Nazmiye zwijmelt graag en veel. Maar nu wordt het echt leuk:
Ja ja, u leest het goed. Als het aankomt op buurtpraatjes, vinden we Ugur en Nazmiye in de Turkse straat. Maar zodra het aankomt op het vinden van hulp, dat wil zeggen: gratis hulp anders ben je een gastarbeider, dan gaan we ineens naar de Nederlanders ... De redactie heeft hard en lang gelachen, toen het besef van deze wending in de gebeurtenissen doordrong. Het was niet moeilijk te raden waarom er voor de hulp niet naar de Turkse straat gegaan wordt. Als Ugur en Nazmiye met een hulpverzoek aankomen bij de cuiltuurgenoten in de Turkse straat, worden ze hartelijk uitgelachen. daar stinken die Turken echt niet in: "Wij werken voor jou, en jij niets voor ons terugdoen". Dat kennen ze. want dat doen ze zelf ook. dat is zo'n zichzelf voortplantend verschijnsel dat valt onder de term cultuur . Net als buikdansen, couscous, en sjacheren en afdingen op de markt. En als u dacht het mooiste al gehad te hebben, hier is hoe het in de praktijk gaat:
Je zou zo'n kerel met liefde in de sloot van de tuin verzuipen ... Maar Nazmiye heeft natuurlijk begrip:
Nee. Door zijn gebrekkige Nederlands is hij niet in staat de gebruikelijke hoeveelheid sociale slijmerij af te scheiden, en blijft het kale karakter over:
Natuurlijk zijn er oneindig veel mensen die ooit hulp nodig hadden en hebben. En die ook door taal of andere hindernissen niet goed kunnen communiceren. En toch wel een juiste beleefde, of respectvolle, of bescheiden toon kunnen aanslaan. Deze Turk kan dat niet. En deze Turk kan dat niet, omdat hij behoort tot de leden van de Turkse straat: de mensen die anderen in hun gezicht uitlachen als je met een hulpverzoek komt. Het verhaal is natuurlijk een prachtige allegorie voor hoe het gaat met immigratie: door deze asociale culturele houding zitten ze armoedige landen. Door de armoede emigreren ze naar West-Europa, als ze kunnen. Waar ze aankomen met "Ik beter leven, jij mij helpen.". Iets dat door het accepteren ervan door de multiculturalistische bestuurders en intellectuelen leidt leidt tot de ondergang de op reciprociteit. gebaseerde sociale voorzieningen. De islam is GOED!!! Dus naast de eerwraak ... (de Volkskrant, 09-05-2011, column door Nazmiye Oral, schrijfster):
... heeft ook Osama bin Laden natuurlijk niets met de islam te maken Overigens heeft Ugur natuurlijk ook alles met de PVV te maken (de Volkskrant, 20-06-2011, column door Nazmiye Oral, schrijfster):
Wat een heerlijk spiegelbeeld: "Als men als achterlijke barbaar tegen de zin van de Nederlanders hierheen komt en men faalt, weet men wiens schuld het is: de Nederlanders". Het rechtse kabinet heeft in 2011 de multiculturele samenleving, in navolging van andere regeringsleiders, tot mislukt bestempeld. En minister Maxime Verhagen heeft uitgesproken dan het ongenoegen van de Nederlanders over de allochtone immigratie begrijpelijk is, hoewel hij een stuk omfloerster woorden gebruikte. Nazmiye heeft er desondanks gloeiend de pest over in (de Volkskrant, 04-07-2011, column door Nazmiye Oral, schrijfster):
Waarna het, bij gebrek aan inhoudelijke argumenten, voor de rest van het artikel voornamelijk gaat over die tranen. En nog één ander ding dat kennelijk haar aandacht heeft getrokken:
Hoewel ze het driftig probeert te verbergen, druipt de irritatie over die verrader druipt er vanaf. Maar aan het einde viel er een paar scheuren in het bastion van schijnredelijkheid:
Precies wat Verhagen deed, en zo sterk door Nazmiye wordt afgekeurd. Een leugen dus, die laatste halve zin.
Nederlanders dus, want thuis was het Turkije voor en na, zoals we uit andere verhalen weten. En zoals uit het vervolg blijkt:
Pardon, welke twee werelden? Oh ja, dat stond een stukje ervoor:
Dus er zijn twee werelden: die van de christelijke waarden, humanisme, saamhorigheid, geen uitsluiting en geen hogere of lagere cultuur. En dus een wereld van onchristelijke waarden, religieuze dictatuur, tweespalt, uitsluiting, en superioriteitsdenken. Inderdaad: de islam. Er was ons een heel feuilleton beloofd over zwager Ugur, die uitsluitend uit liefde met de zwakzinnige zus trouwde, en wat echt niets te maken heeft met de mogelijkheid om van de mond in vliegende gebraden hanen te genieten. Maar nu krijgen we al helaas al het slot ... Dus maar meteen een voorschot genomen op als het eventueel wat minder goed mocht aflopen (de Volkskrant, 18-07-2011, column door Nazmiye Oral, schrijfster):
Nu weet iedereen dat stagiaires over het algemeen niets opleveren, maar juist veel kosten, vanwege de aandacht van de productieve medewerksters die ze opeisen. En dan hebben we het nog niet over de organisatie die dit allemaal moet opzetten, gaande houden, en controleren. We hebben het meteen als weer over honderden miljoenen. Maar als we het niet doen, vanwege die kosten, mislukken de immigranten dus. En eigenlijk hadden we het dus al veel eerder moeten doen. Kortom: het is weer allemaal de schuld van de Nederlanders. En let ook nog even op deze:
Oftewel: de immigranten komen allemaal met kennis en vaardigheden en toegevoegde waarde. Van eerdere stukken van mevrouw Oral weten we van de Nederlanders dat sowieso die 1,5 miljoen PVV'ers een sterk negatieve waarde hebben, en dan komen daar vast nog heel veel andere waardeloze immigratie-critici bij. Het Nederlandse volk is dus alles tezamen van veel minder waarde dan het Turkse. Dus iedereen emigreren naar Turkije, want daar moet het dan wel het paradijs op aarde zijn. De aanslag van Anders Breivik in Noorwegen is ook voor Oral aanleiding om weer eens wat duidelijker te worden (de Volkskrant, 01-08-2011, column door Nazmiye Oral, schrijfster):
Een in deze dagen bijna totaal versleten "Ja maar ..."-truc : als Wilders niet indirect verantwoordelijk is voor Breivik's aanslag, hoeft hij ook niets uit te leggen.
Het eerste citaat is niet relevant - het tweede overbodig. De klacht dat Wilders het gesprek niet aangaat is een gotspe: niemand, van links en linksig enzovoort, wil met Wilders praten, anders dan hem de huid vol te schelden. Moslims kunnen per definitie niet met hem praten, want moslims, menen, net als andere monotheïstische gelovigen, dat hun meningen geen meningen zijn als die van gewone mensen, zoals Wilders. Op zo'n basis is iedere gesprek totaal onmogelijk, en de oproep daartoe van de gelovige is huichelarij.
Mohammed B. en Oral zelf zijn per definitie ideologen, omdat ze aanhangers zijn van een (monotheïstische) religie met een heilig boek . Van Breivik is dat onzeker - we weten van hem dat zijn sterkste overtuigingen zijn, respectievelijk,: tegen de de islam, tegen het multiculturalisme, en tegen de sociaal-democraten. En die laatste twee omdat de komst van de eerste bevorderen. Het maken van fundamentele bezwaren tegen een religie of ideologie is zelf geen ideologie.
Weer de "Ja maar ...". Rechts hoeft inderdaad wel niets te matigen, maar om een andere reden: eerst moeten de moslims hun toon matigen, en verklaren dat hun opvattingen geen goddelijke waarheden zijn, maar doodgewone meningen. En tot moslims dat doen, is elke gesprek nutteloos.
Bevestiging van de "Ja, maar ...": de PVV moet wel wat.
De bekende trek van de moslims, horende bij het hebben van de goddelijk wijsheid: de gebiedende wijs.
En elke weigering van de moslims om hun claim op goddelijke waarheid op te geven en te erkennen dat nu opvattingen dezelfde waarde hebben als die van ongelovigen is een bewijs dat men niet uit is op een oplossing, welke die ook mag zijn, maar uit is op totalitaire overheersing.
Niet pijnlijk maar wel helder is dat Oral na vele decennia wonen in Nederland totaal niets begrepen heeft van de westerse waarden. Er zijn geen tegenstanders in ideologie, maar er is een ideologie, en er zijn tegenstanders van die ideologie. Welk wanbegrip ze nog eens bevestigt:
Die angst, of beter: afkeer, is heel begrijpelijk: iedere ideologie is gevaarlijk. Naar aanleiding van de aanslag van Anders Breivik, heeft ook Job Cohen een oproep richting Geert Wilders gedaan een "open en eerlijk debat" te voeren . Aanhangster Nazmiye heeft de boodschap goed begrepen, en gaat door met haar aanvallen op de meningsvrijheid (de Volkskrant, 15-08-2011, column door Nazmiye Oral, schrijfster):
Ach jee ... Wat een gebrek aan besef van historie. Maar dat is natuurlijk niet vreemd voor iemand bij wie de verworvenheden van de beschaving in de schoot zijn geworpen door een toevallige schikking van het lot aangaande de geografie van de geboorte. Voor de goede orde: de vrijheid van meningsuiting is door harde honderden jaren lange strijd bevochten door de atheïsten op de religieuzen. De religieuzen streden daarbij keihard voor "de code waar iedereen zich aan moet houden" - met "de code" doelende natuurlijk op "hun code".
Een voorbeeld. want de islamitische domheid en beledigingen worden hier gelijkgesteld aan 'ouderwets fatsoen en intelligentie', met vervolgens natuurlijk de oproep dat dat de code is waar iedereen zich aan moet houden.
Het Oralse "we" dat hier staat voor de iedereen die kritiek heeft op de islam en dus onfatsoenlijk is.
Tja ... Dat is vanwege we zojuist al gezien hebben: omdat de oproep vanuit links en islamitisch Nederland alleen geldt voor hen die het met ze eens zijn. De rest is NSB'er.
Inderdaad. Want minder waardige mensen en NSB'ers mag je alles aandoen.
Inderdaad. En beantwoord met termen als "minderwaardig mens" en "NSB'er". Maar dat zijn natuurlijk allemaal grapjes van de redactie met de woorden van Nazmiye. Wat ze bedoelt, is dit:
Het Oralse "we" staat hier voor de meerderheid van het Nederlandse volk, dat voor een deel op de PVV stemt. Waarna we weer wat geschiedenisles krijgen:
Een goeie. Nazmiye stelt hier dat ze wel een debat wil waarin je beledigen kan en kwetsen, maar dat de westerse mens, die nu ineens niet "we" is maar kennelijk niet zijzelf, dat niet kan (althans zonder bedreigingen), en daarmee suggererende dat zijzelf het dus wel kan. Nu heeft ze net, en al eerder uitvoerig betoogt dat het kwetsen en beledigen door de islam-critici niet kan. Dus komt haar definitie van een vrij debat neer op "een debat waarin je vrij kan beledigen en kwetsen, maar niet door de tegenstanders van de islam". En krek, laten we daar nu weer precies zijn uitgekomen op de kern van het debat dat eeuwenlang gevoerd is tussen de atheïsten en de religieuzen in Europa, voor de komst van de islam: De religieuzen mogen atheïsten ("Heidenen", "Mensen zonder moraal") kwetsen wat ze willen, maar de atheïsten moeten zich aan het fatsoen houden, dat wil zeggen: het religieuze fatsoen. En wat is nu zo grappig aan Nazmiye Oral: met een (klein) deel van haar hersens weet ze wel hoe het zit:
Inderdaad: in de moslimcultuur leer je niet praten. Omdat dat de cultuur is waarin je je aan de code van het fatsoen moet houden. Het religieuze fatsoen. Net als andere talloze andere eufemistisch als onwenselijk te beschrijven zaken . De combinatie van deze twee uitingen is weer eens een uitnemende illustratie van één van bij-effecten van religie: de sterke dissociatie, compartimentalisatie, van delen van de hersenen. De tiende herdenking van 9/11 is net achter de rug. Weet u wel, die aanslag door moslims waar de ideeën van de islam in het geheel niets mee te maken hebben, in tegenstelling tot de aanslag van Anders Breivik die uitsluitend en alleen tot stand zijn gekomen dankzij de ideeën van Geert Wilders. Ook voor Nazmiye de gelegenheid tot enige overdenkingen (de Volkskrant, 12-09-2011, column door Nazmiye Oral, schrijfster):
Maar natuurlijk: wie zich vrijwillig tot lid van een club verklaart uit welker naam misdaden worden begaan, kan vragen verwachten over dat lidmaatschap of die misdaden.
Tja, een kenmerk van een gelovige, of misschien beter: een moslim: denkt alleen aan zichzelf . Het gaat er niet om wat híj ervan vindt dat hem dit gevraagd wordt, het gaat erom dat de relatie bestaat en dat hij die dus moet verklaren.
En dat is wel logisch: wil je je niet hoeven verantwoorden voor misdaden gepleegd in naam van de islam, ga dan naar een islamitisch land.
Een aperte leugen, want Nazmiye suggereert en insinueert voortdurende dat Nederland vol zit met domme xenofoben. Citerend: 'Mijn morele verontwaardiging'. Punt nummer twee: al die tijd is er geen enkele aandacht besteed aan de misdadige kant van de islam, laat staan enige morele verontwaardiging.
En alweer een leugen, want op zijn minst vrijwel de gehele elite staat achter de islam en de zielige moslims. Dit is dus typisch weer de reactie van een moslim: iedere vorm van kritiek waanzinnig uitvergroten.
Een veelgebruikte suggestievorm van Nazmiye: "Iedereen weet dat Pim Fortuyn en Theo van Gogh niet deugen, dus 'De intellectuele kant van deze reactie...' deugt ook niet".
Tja ... Als je jezelf ziet als superieur mens omdat je gelovige in de almachtige bent, dicht je dat soort denken ook aan anderen toe .
Inderdaad: terug naar dat broertje: het is uiterst onwaarschijnlijk dam hem meer dan doodenkele keer is gevraagd waar hij voor zou staan. Dat soort vragen worden namelijk normaliter al niet gesteld in welke sociale context dan ook. En de sociale context van broertje, een allochtonenwijk en vermoedelijk ook een allochtonenschool, is steriel voor dat soort vragen. Wat natuurlijk wel zo is dat broertje weet dat dat soort vragen leven bij vele Nederlanders. En daar kan hij niet mee leven. Omdat hij superieur is , en vrijgesteld zou moeten zijn van dat soort vragen en onzekerheden.
Een aperte leugen: hij is geen uitgekotste moslim. Hij wordt zeer gekoesterd door op zijn het overgrote deel van de Nederlandse elite.
Ahhh ... Eindelijk weer eens wat inzicht van Nazmiye: natuurlijk. Nederland werkt sterk met intellectuele merites - te sterk, maar dat is een andere kwestie. En broertje kan daarin niet mee. Althans niet op het niveau dat de superioriteit van de islam, en zijn man-zijn, vergt . Dus is het makkelijk om niet mee te doen. En een paar alinea's verderop bevestigt Nazmiye zelf deze alternatieve verklaring
Precies! De clou-term: respect. Niet vanwege wat je gepresteerd hebt, maar vanwege wie je bént. Moslim! en Turk! Respect! . Terug naar de flow van Nazmiye's verhaal:
En meteen weer terug naar de onzin en leugens. Het klimaat dat in Nederland ontstaan is, zou ook zonder die gebeurtenis zijn ontstaan, daar het niet stoelt op die enkele gebeurtenis, maar op de langslepende overlast en criminaliteit van de allochtone immigranten.
Inderdaad. Het enige wat we gekregen hebben is praatjes over ruzie met vrienden die het wél hadden over die misstanden, en die tot ruzies leidden omdat de islam nu eenmaal iets van liefde en vrede is - volgens Nazmiye. Althans, die andere Nazmiye (de Volkskrant, 01-08-2011, column door Nazmiye Oral):
Die miljoenen liefde en vredelievendheid uitstralende moslims. Die kerken verbranden en christenen door de straten jagen . Maar wie is de schuld van deze schizofrenie:
Maar ...
Getuigende van een wisselvalligheid die we al kennen (de Volkskrant, 16-11-2009, column door Nazmiye Oral)
We wachten dus in liefde en vrede af ... Hier is weer wat liefde (de Volkskrant, 07-11-2011, column door Nazmiye Oral, schrijfster):
Kortom: Hulya is een prachtig mens. Maar er dreigt een gevaar voor haar:
En dat gevaar is de Nederlandse maatschappij, met name de verzorgingsstaat. Maar nazmiye heeft een idee om daar wat aan te doen:
Dat wil zeggen: geen verzorging door de verzorgingsstaat. En hoe is dat het simpelst te regelen: door remigratie! Nazmiye is weer helemaal terug in haar migrantenkerk (de Volkskrant, 19-12-2011, column door Nazmiye Oral, schrijfster):
De taal van alle moslims van over de hele wereld: aanpassen of opkrassen voor iedereen die geen moslim is - of opgejaagd en vermoord worden, zie hier . Niets opmerkelijks aan. Behalve voor de moslim:
Die geeft de schuld aan de andere - hier de Nederlanders. Als ze hun op het balkon geslachte geit op de houten vloer aan het roosteren zijn, en het huis in brand vliegt, geven ze de schuld aan de Nederlandse buren:
Want het is natuurlijk volstrekt onbestaanbaar dat wat dan ook ooit aan jouw, de moslim en de man, zou liggen. En wat is voor de hand liggender dan de schuld geven aan de Nederlanders. Zoals vroeger de joden de schuld kregen van alles, krijgen nu de Nederlanders het. Zoals ze niet nalaat te benadrukken, is Nazmiye Nederlandse. Dus, mogen we vrijelijk aannemen, zodra er wederzijdse beledigingen worden uitgewisseld, staat ze aan de kant van de Nederlanders. Pure ironie - of sarcasme, zo u wilt. Want zodra het eerste de best conflictje tussen de Turkse of islamitische en de Nederlandse wereld voorbij komt, staat Nazmiye tot aan haar kruin aan de andere kant. Zoals bijvoorbeeld in het geval van het Turkse PvdA-raadslid dat Nederlanders beledigt door in een tv-spotje halalvlees te gaan bereiden, oftewel: jullie zijn onreine varkens, versus het PVV-raadslid dat hierop reageerde (de Volkskrant, 16-01-2012, column door Nazmiye Oral, schrijfster):
Ja ja, moslims mogen wel ons onbeperkt beledigen, met hun vieze en haatdragende religieuze verzen, in de koran , en die mogen ze vrijelijk en in het openbaar over ons uitstorten, maar als je iets dergelijks terugzegt, is het huis te klein. En dat is natuurlijk de reden dat Nazmiye en haar soortgenoten in pakweg dertig jaar totaal hun welkom hebben verspeeld. Helaas niet bij iedereen, want door de politiek-correcte elite worden ze nog steeds gekoesterd. Maar het volk is in de meerderheid, zoals ook Nazmiye beseft:
Dat laatste slaande op:
Iets dat natuurlijk alleen kan ontstaan door eigen prestaties. Wat natuurlijk alleen kan door de islam af te zweren, en zich bij verblijf in een andere, westerse, cultuur ...
... de gebruiken van dat land te eren en zich niet te vertonen met hoofddoeken en moskeeën. En oh ja: als het hier allemaal echt te veel wordt, is de oplossing simpel: remigratie. De Volkskrant is van columnisten aan het wisselen, en ook Nazmiye moet plaats maken. Ze geeft nog een flinke trap na aan de Nederlander (de Volkskrant, 30-01-2012, column door Nazmiye Oral, schrijfster):
Oftewel: de "marginale positie" van de allochtone immigranten is niet het gevolg van uit land van oorsprong meegenomen culturele achterstand en achterlijkheid, maar van de Nederlanders. Illustrerende de kern van het probleem: de trots van de moslim op de eigen achterlijke cultuur, en de onmogelijkheid om om te kunnen gaan met de bewijzen in de hand van het tegendeel. Na het aftreden van Job Cohen, februari 2012, heeft ook Nebahat Albayrak zich kandidaat gesteld voor het partijleiderschap. In die hoedanigheid was ze te gast bij Pauw & Witteman (27-02-2012), waarbij Jeroen Pauw begon met een vraag over haar vrouw en Turk zijn. Albayrak reageerde kribbig en het gesprek kwam niet meer goed. Vrijwel iedereen is het er over eens dat de reactie van Albayrak ongepast of onjuist was. Maar wat zou Nazmiye er van vinden (twitter, 02-03-2012):
Misschien is ze ook wel een Turk... Daarna was het vele jaren rustig rond Nazmiye. Althans, qua meningen in de openbaarheid, want zelf had ze het heel druk met het spelen van Turk en moslim in het theater, samen met haar moeder. Een "act naturally". Maar kennelijk is die tour afgelopen - er gaan een paar honderd mensen in een theater en meer dan een paar honderdduizend politiek-correcte theekransvrouwtjes en Blaricumse goed-doe welgestelden zijn er tenslotte niet in Nederland. Dus op naar dat andere theater, het gruweltheater van de politieke-correcte televisie (een pleonasme, tegenwoordig). Eerst met een thuiswedstrijdje om er weer in te komen, bij de reli-haatnazi-omroep De Nieuwe Maan. Alwaar ze een prachtige monoloog mocht houden, met één van de bekende boodschappen. Hier vol trots en liefde doorgegeven door de Volkskrant: (13-09-2018) Waar wil je dan bij horen, liefie ...? De etnische Nederlanders oftewel de blanken? Hoe dacht je dat te bereiken? Want kennelijk behoort het tot je ideaal om als blanke gezien te worden ... Maar hoe maak je nou van een kameel een koe ...? Da goa nie, hè ... Dat moet je weten. Maar mogen blanken dan niet vragen waar je etnische roots liggen? Is daar een probleem mee, dan ...? Alle etnieën zijn toch hartstikke gelijkwaardig ...? En als iemand het je vraagt, hoe weet je dan dat dat negatief bedoeld is? En niet positief? Of zelfs hartstikke positief? Je gaat toch echt alleen maar om met Nederlanders die hartstikke positief tegenover je staan want de rest mijdt jou als de pest. "Moslim = terrorist". Of op zijn minst iemand die hen jullie cultuur wil opleggen want dat willen alle moslims anders ben je geen moslim. Nou, verzin als lezer dus maar iets om dit verhaal van Nazmiye positief uit te leggen. Deze redactie is het niet gelukt. Het deed onmiddellijk denken aan een artikel diezelfde dag verschenen bij GeenStijl , over Maarten van Rossem en wat die als historicus allemaal ooit opschreef in de Volkskrant voordat hij geassimileerd werd in het Rijk van de Duivel. Dit, bijvoorbeeld (de Volkskrant, 01-09-1998, column door Maarten van Rossem):
En een klein deel van de Nederlanders gaat Turkse aapjes kijken in het theater. En dat is het dan wel. Wat Turken als Nazmiye die relatief veel contact hebben met Nederlanders nog beter beseffen dan de in het isolement van hun beschotelde wijken levende exemplaren. En die pijn staat Nazmiye uit te beleven voor de buis, met een een als lach bedoelde grimas op haar gezicht. Oh ja, nog dit: mogelijk denkt Nazmiye dat ze wat minder of zelfs geen moslim meer is. Helaas. De veronderstelling dat de vraag "Waar kom je vandaan?" op enigerlei wijze slecht, denigrerend of beledigend bedoeld is, daar waar het tegenovergestelde het geval is, is zo typisch des moslims als het maar kan. Moslims zijn lieden die een groep vormen door een gezamenlijke afkeer van iedereen die het niet is. Maar, het moet gezegd worden: van begin af aan was Nazmiye een toppunt gematigdheid vergeleken bij de overige woordvoerders, en een paar van de latere praatjes van Nazmiye in 2018 begonnen toch ook een ernstige reuk van verlichting te krijgen. Over moslima's die ze uit de boerka wenste en dergelijke. Mogelijk worden die ontwikkelingen nog gevolgd. Tjonge ... Was dat een ruw ontwaken ... Er gebeurde iets in Nederland en dat iets was dat het Forum voor Democratie bij de Provinciale Staten verkiezingen van maart 2019 de grootste partij werd, dus ook in de Eerste Kamer. Iedereen van slag. Wat betreft de moslim-kolonie een understament van de ergste soort. Nazmiye gebruikt haar gesproken column om haar visie erop te verkondigen (Volkskrant.nl, 01-04-2019 ): 'Zo'n gelukkig land, maar toch niet happy' ... Er hoeft echt niet geraden te worden waar dat naar toe gaat. Maar omdat het op zo'n welluidende manier verwoord is, hebben we het, als dienst naar de lezer die graag zijn begrip van de gematigde moslim-immigrant versterkt ziet, in zijn geheel voor u uitgeschreven. En om de stemming erin te houden, eerst zonder commentaar - de alineëring is een gok van deze redactie:
Nou, teveel gezegd? Dit staat toch boordevol van begrip voor de blanke stemmer op het FvD? Op dezelfde manier als waarop de blanken begrip hebben voor de moslims als er weer eens een aanslag door hen is gepleegd. Koningin Beatrix ging na de moord op Theo van Gogh op bezoek in een moskee (oké, een moslimitisch buurthuis). De vriendinnen van de prominente moslim-activiste-met-hoofddoek knoopten na de aanslag van 9/11 uit solidariteit met de moslim-activiste ook een hoofddoek op hun hoofd. Tot tranen toe geroerd was ze, toen ze erover vertelde. En Nazmiye Oral geeft hier toch mooi het goede voorbeeld als de situatie een beetje omgekeerd ligt. Toch ...? Dus maar eens over naar de serieuze analyse. Die begint met de constatering dat de uitslag van die verkiezingen in hoge mate natuurlijk een blank canvas is waarop iedereen zijn beeld van de werkelijkheid kan schilderen. Geen enkele stemmer heeft bij het roodmaken van zijn vakje vermeld wat de reden van zijn keuze was, en degene die het wel deed zijn richting papierversnipperaar gegaan want het mag niet. Het canvas is blank, alleen de lijst is ingevuld. Oftewel: wat op dat canvas verschijnt, is doodgewoon hoe het er in het zieltje van de betrokken schilder aan toe gaat. Daarover bestaan ook eindeloos veel spreuken en wijsheden. En wat er in het gematigde moslim-zieltje rondgaat, is niet mals. Laten we eerst eens kijken naar wat er over ons op het canvas staat:
Alles gehad? Nou ja, het is genoeg, toch ...? Leuk, hè, hoe het allemaal klopt als een bus, als je voor dat 'we' de moslimpopulatie in Nederland invult. En die van Europa. Misschien dat één ding uitleg behoeft: dat 'We vallen de zwakkeren aan'. Dat klopt ook als je kijkt wie de moslims aanvallen: gewone onschuldige burgers die in een theater zitten of aan het wandelen zijn op een zonnige dag op een warme promenade aan de zee. Op deze website is al enige tijd de stelling geleden geponeerd dat moslims geen empathie hebben . En ook niet een klein beetje ... Ze lijken er geheel van gespeend. Als het over niet-moslims gaat. Hier is het zoveelste bewijs van die stelling. Of beter: de zoveelste reeks bewijzen, want alle moslims hebben tot nu toe op soortgelijke wijze gereageerd. Voor zover waarneembaar. Wat allemaal optelt tot de enig logische conclusie: Thierry Baudet heeft gelijk: het is geen samenwonen met moslims. Het is geen samenleven met moslims . Met moslims samenleven kan maar op één vreedzame manier; wij hier, en zij daar. And never the twain shall meet, behalve dan bij die hekken die er het beste tussen geplaatst kunnen worden. Of zoals een wijze uit het volk ooit eens over de islamitische wereld opmerkte: "Hek eromheen, en uit laten fikken". Maar in het absurdistische theater zich afspelend in het spiegeluniversum op- en ingericht door politiek-correcte elite, zwarten, moslims, Joden en veel andere immigranten is dit allemaal natuurlijk precies omgekeerd. Maar dat heeft Nazmiye Oral boven al met vele verve uit de doeken gedaan. Voor de plaatsing elders was het dienstig op dit punt terug te komen op het interview met Pim Fortuyn van 2002 . Van Pim Fortuyn is wel gezegd dat er een behoorlijke hoeveelheid arrogantie in zijn uitstraling zat. Hij is een kleuter vergeleken bij de jonge Nazmiye Oral. En dat is enkele decennia later dus niet veel beter geworden. En dat is hogelijk kenmerkend voor de moslim in het algemeen. En dat merken ALLE Nederlanders. Bewust of onbewust. En mede en misschien wel zelfs dáárom won Baudet deze verkiezingen. "Van dit soort mensen willen we er beslist niet meer". En daar schuilt, zoals hier gezien, de grote pijn. Natuurlijk. Voor andere stemmen in het koor van moslim-empathie na de recente schokken, zie bijvoorbeeld Abdelkader Benali , Nadia Bouras , of Nasrdin Dchar . De Volkskrant zag dat natuurlijk weer in de spiegel. Die zag een prachtige verklaring van liefde recht uit het hart. En gaf Nazmiye een passende beloning: Een gelegenheid tot promotie van haar nieuwste projecten. Over op het zoveelste kanaal van het linksfascistische mediakartel (andere meningen dan links zijn verboten). Verslag van GeenStijl (GeenStijl.nl, 03-08-2020, door Van Rossem ):
Veel te positief. De werkelijkheid stond in de reacties:
Deze reacties zijnde de enige reden om hieraan aandacht te besteden. Naar Allochtonen, vijfde colonne , of site home ·. |