Haatzaaiers, moslims: Nasrdin Dchar

Nasrdin Dchar is acteur met een nep-Kalf. Een filmprijs die hij toebedeeld kreeg omdat hij als Rifberber een Rifberber speelde, wat hij inderdaad nogal authentiek overkomend deed, en wel omdat hij een Rifberber is.

Dus Prijs.

Hij riep bij de uitreiking op televisie dat hij een "Fokking moslim" was ...

... en heel politiek-correct Nederland kwam klaar.

Sinds die tijd is hij gaan haatzaaien.

Logisch, toch ....

Hoe?

Incidenteel bijvoorbeeld op Twitter (15-04-2016):

Dus de Duitse komiek beledigt de moslim-president op dezelfde manier als waarop moslims niet-moslims beledigen in hun heilige boek uitleg of detail , waarop Nasrdin Dchar kiest niet voor de westerse waarden van vrijheid, democratie, rechtsstaat, beschaving, enzovoort, maar voor de Midden-Oostige waarden van haatgodsdienst, burgeroorlog, barbarij, enzovoort.

En is hij aan het islamiseren (GeenStijl.nl, 20-04-2016, door Spartacus uitleg of detail ):
  Acteur Nasrdin Dchar spreekt zich uit tegen islam


Dit is GeenStijl, hè ...
    Met dit keer dus de ironische aanpak. Neem de woorden van Dchar bedoelt in de ene richting:
  ... "In de waan van de dag regeert de angst, een angst die gevoed wordt door aannames, oordelen en nieuwsberichten die zo ver weg lijken en zo dichtbij. Het is een angst voor anderen, een angst voor het onbekende. Deze angst verdeelt, ontwricht en ontbindt." Vervolgens stelt Dchar: "Het is niet dat ik het niet begrijp. Ik begrijp en zie waar dit vandaan komt. Maar ik begrijp niet waarom hij zoveel ruimte krijgt. Ik wil niet dat mijn dochter van 2 hieraan wordt blootgesteld. Ik wil niet de woede toelaten die hieruit voorkomt. Ik wil niet dat dit land zich nog verder verdeelt." Dchar sluit af met: "Als we de handen nou eens ineen slaan? Als we beginnen met de verschillen die er zijn te zien als een kracht. Als we mét elkaar praten, in plaats van over elkaar. Als we inzien dat de islam allang divers is en alleen nog maar meer divers zal worden. Als we erkennen dat we het samen moeten doen met deze religie. Dan zullen we, ondanks de verschillen, een echte aanwinst voor Nederland vormen. En dat is precies waarom ik dit schrijf. Omdat ik daarin geloof. Omdat het tijd is om dat te laten zien en te laten horen."

..., oftewel: "Ik haat Geert Wilders en alle blanke Nederlanders die nog geen moslim of islam-apologeet zijn", en maak daarvan een pleidooi tegen de angst gevoed wordt door aannames, oordelen en nieuwsberichten, een angst voor anderen, een angst voor het onbekende, oftewel: de angsten van de islam voor de ongelovigen.
    Je hebt alleen maar een klein tussenzinnetje nodig ...
   ... Vervolgens stelt Dchar: "Het is niet dat ik het niet begrijp. Ik begrijp en zie waar dit vandaan komt [Koran, Hadith, tribale identificatie, Golfstaatgeld, gedoogbeleid overheid, red.]. ...

... om deze omkering te maken.
    En alweer sta je als moslim te kijk ...
  ... Dchar, onze steun heb je. We zijn diep geroerd en steunen dit initiatief volledig. Van harte kerel!
 ...

... als de domme haat-barbaar die je bent.

Maar ook meer systematisch met hele projecten, vol trots door Joop.nl op haar website gepresenteerd (Joop.nl, 27-08-2016 uitleg of detail ):
  Nasrdin Dchar ... op Lowlands



Op Lowlands kan je genieten van muziek, optredens, kunst maar ook van speeches en verhalen van professionals. Acteur Nasrdin Dchar was ook op het festival te vinden om zijn solidariteitsinitiatief Ieder1 te promoten. Hij betrad het podium en sprak Nederland, die hij zich voorstelde als een persoon, eens flink toe: ‘je gaat echt fucking slecht soms!’. Hij had het onder andere over etnisch profileren, ‘deislamiseren’ en het gebrek aan empathie in de samenleving.    ...

En hij noemde er nog meer voorbeelden bij: "allochtoon, vreemdeling, buitenlander, bontkraag, zelfmoordbom, geitenneuker, antisemiet, Turk" ... Allemaal was het hem toegevoegd door Nederlanders. En dan had je dus ook nog dat 'etnisch profileren', ‘deislamiseren’ en het gebrek aan empathie.

Aanleiding voor deze kreet:
  Nasrdin Dchar emotioneel op Lowlands: ‘Nederland waar ben je mee bezig?’

En dus moet Nederland veranderen waarvoor de actie Ieder1.

Maar hoe moet Nederland dan veranderen?

Nederland moet dus niet worden als Nederlanders, want die schelden op Nasrdin Dchar en dus vermoedelijk alle Nasrdin Dchar's want anders hoef je geen actie te starten over uitschelden voor "allochtoon, vreemdeling, buitenlander, bontkraag, zelfmoordbom, geitenneuker, antisemiet, Turk" enzovoort.

Dus moet Nederland veranderen richting die mensen die de Nasrdin Dchar's, laten we ze moslims noemen, niet uitschelden voor "allochtoon, vreemdeling, buitenlander, bontkraag, zelfmoordbom, geitenneuker, antisemiet, Turk" enzovoort.

En wie zijn die mensen?

Nou, dat is simpel: die mensen die moslims niet uitschelden voor "allechtoon, geitenneuker..." enzovoort zijn de moslims zelf.

Want als moslims andere mensen zouden uitschelden, zou Nasrdin Dchar ze wel genoemd hebben in dat lijstje van mensen die andere mensen uitschelden.

Kort het maar af tot: Nederlanders zijn fout, en moslims zijn goed.

Dus hoe los je het probleem van het scheldende en andere foute Nederlanders op? Antwoord volgens Narsdin Dchar:

Alle Nederlanders moeten moslims worden!


Want dan is inderdaad Ieder1 en het spreekt volkomen voor zich dat moslims tot in de eeuwigheid nooit in iets anders kunnen en hoeven veranderen.

Zo goed als ze nu al zijn.

Onze reactie:
Nasrdin!!! Nasrdin!!! Nasrdin!!!


Want op deze manier is de burgeroorlog die de moslims zal verdrijven gegarandeerd.

Bij  GeenStijl waren ze wat minder gecharmeerd van de emotionele oproepen van Nasrdin, en ze maakten er opnames van (GeenStijl.nl, 24-09-2016, door Van Rossem uitleg of detail):
  Nasrdin Dchar houdt #ieder1 twee keer voor de gek



De GeenStijl-hoek gaat zich toch nog ff roeren over de 'Parade van Ieder1' van morgen. Want heb je het betoog van Nasrdin Dchar gezien bij DWDD afgelopen week? Of misschien zag je 'm al op Lowlands, want daar hield hij tot op het woord nauwkeurig hetzelfde praatje. Zelfs de geplengde krokodillentranen komen op precies hetzelfde moment. We hebben de video's over elkaar gelegd voor het pijnlijke bewijs. "Ik sta hier als mezelf", acteert Dchar in canon, maar dat is dus een leugen. De succesmarokkaan speelde met ingehouden snikjes, zwaar aangezette emotie en goed gekozen stiltes teneinde zijn slachtofferrol meermaals uit te beelden melken. De eerste keer onder luid applaus van roomblanke festivalgangers die zich vanaf het podium op Lowlands gretig een schuldgevoel aan lieten leunen, de tweede keer 'primetime achtergesteld in de Vara-schijnwerpers' (©Nausicaa Marbe) bij het best bekeken bankaardappelprogramma van Nederland, De Wereld Deugt Door. ...

Oftewel: het is allemaal pure gorigheid.
    Kijk maar:
  Als het bovenstaande bewijsfilmpje waarin Dchar iedereen schoffeert met zijn emochantage nog niet overtuigend genoeg is, hebben we hieronder nog een bonusonthulling over Dchar. Want wat antwoordde hij op 3 oktober 2011, kort na het winnen van dat 'focking Gouden Kalf', bij Pauw & Witteman op de vraag of hij angst had dat hij het niet zou redden omdat hij als Marokkaan gezien zou worden, dus of hij vreesde door racisme gehinderd te worden in het bereiken van zijn doelen? "Nee, die angst heb ik nooit gehad." Logisch. Je kan in dit land alles, als je maar wil. Iemand nog vragen over het nut van de Parade van #Ieder1? Want Nas is z'n verhaal kwijt.


Het is allemaal pure gorigheid.
    En: moslims liegen makkelijker dan ze ademen uitleg of detail . Oer dit soort zaken. Schijnt iets uit het Midden-Oosten te zijn uitleg of detail...

Oh ja, hoe goed zijn die moslims dan wel als je naar de echte wereld gaat kijken? Hier wat beelden van hun onovertroffen goedheid in die echte wereld - een selectie in chronologische volgorde:

 
 
 


Het bewijs: niets aan de hand met die moslims. Het zijn echt alleen die scheldende Nederlanders.

Die Nasrdin Dchar heeft volkomen gelijk met zijn Ieder1 actie!


Addendum 25 sept. 2016
Hier nog even een stukje werkelijkheid achter de Ieder1 actie, opgedoken op de dag van de manifestatie zelf:



Oftewel:
IEDER1 MOSLIM
en
DOOD AAN DE PVV


De etnische burgeroorlog komt er aan uitleg of detail .


Addendum 21 jan. 2017
Al een paar maanden niets van Nasrdin de Verbinder gehoord, dus tijd voor wat nieuw Verbinden, met een uitgebreid interview in Volkskrant Magazine (de Volkskrant, Magazine, 21-01-2017, door Nathalie Huigsloot ):
  'Ik schaam me niet voor mijn gevoel'

In zijn solovoorstelling DAD vertelt acteur Nasrdin Dchar (38) over zijn Marokkaanse vader en over zijn eigen prille vaderschap. Een geëmotioneerd gesprek over zijn angst voor de toekomst. 'Het zit me zo hóóg!'

Op de website is de kop inhoudelijk relevanter en goed samenvattend:
  'Een stem op Wilders, voelt als een aanval op mij'

Waarop de voor de hand liggende riposte luidt:
  'Een stem op de islam, voelt als een aanval op mij'

Maar dat is iets waar Nasrdin, zoals gebleken, nog nooit aan gedacht heeft, de Nederlandse kant. Logisch, ook, want dat is de foute kant.
  ... onze ouders veranderen ook, hè! Die zien ook dat het híér allemaal moet gebeuren, dat hun kinderen de normen en waarden van dit land overnemen. ... Alleen: in deze tijd misschien niet meer...'

Hoezo?
'Door de polarisering van de maatschappij. Daardoor grijpen mensen terug naar waar ze vandaan komen. Ik hoor kinderen van 10 roepen dat ze Marokkaan zijn. De derde generatie! Wat nou Marokkaan? Je opa kwam hier naartoe. Je vader is hier geboren, jij ook, en dan ben je Marokkaans? Maar ik snap ze, ik snap waarom ze dat zeggen.'   ...

Juist ja ... De Marokkanen hebben zich voorbeeldig aangepast, en de Nederlanders hebben ze "verworpen". Net zoals de Nederlanders dat gedaan hebben met de Duitsers, Zweden, Finnen en Aziaten die naar hier zijn gekomen en zich ook zo voorbeeldig hebben aangepast ... Die hebben de Nederlanders ook allemaal verworpen. Op deze manier:
  ... ik snap waarom ze dat zeggen.'

Waarom dan?
'Omdat ze hier niet mogen zijn. Omdat alles wat ze lezen, zien, horen, tégen hen is. Dan snap ik dat je daarop teruggrijpt. ... De paniek die in de media is gecreëerd, slaat over naar de echte wereld.'

Merk jij dat ook?
Met overslaande stem: 'Kijk hoe ik praat! Het doet me zó veel. Dat die jonge gasten aan een soort selffulfilling prophecy onderhevig zijn, omdat ze toch nergens aan de bak komen. En dan die middelvinger naar de samenleving opsteken. Jongens die zo veel kansen lijken te hebben, maar die worden uitgekotst. ...

Marokkaanse jongens ... Kansenparels die verworpen worden ...
    Maar Nasrdin probeert wel wat te doen aan die Nederlandse haat:
  Daarom heb ik tien maanden geleden een mail naar het groepje mensen gestuurd waaruit IEDER1 is ontstaan. Er is zoveel aan de hand. We willen zó niet meer in elkaar geloven, zo niet meer met elkaar praten. De háát die ik over me heen heb gekregen door met IEDER1 een parade te organiseren voor saamhorigheid...'

Waarop er dus totaal onbegrijpelijke reacties kwamen:
  Wat gebeurde er?
'De heftigste was een tweet waarin stond dat ik een paar kogels door mijn kop moest krijgen.'

Omdat?
'Omdat ik zo'n parade blijkbaar niet mag organiseren. Ik moet me volgens die mensen eerst met mijn eigen volk bemoeien. 'Zorg eerst dat je eigen volk normaal is.'

Gunst ... Zouden die reageerders gedacht hebben aan die duizenden Marokkanen die elkaar verdrongen voor het Amsterdamse hotel waar de Marokkaanse koning verbleef? Of die ROC-jongeren die de Nederlanders "Ik neuk jullie allemaal de moeder" uitleg of detail toevoegden. Of die draaideurcriminelen? Of die ramkrakers? Of die jihadisten die naar Syrië gingen?
    Nou ja, er stond nog best veel meer maar dit is wel weer voldoende. Op naar de volgende poging tot Verbinden.

Die volgende poging tot verbinden kwam op Bevrijdingdag 2017. Standaardonderdeel geworden van Bevrijdingsdag is het Bevrijdingsfestival, waarbij bandjes en diversen optreden, gemengd met toespraakjes van diversen. Hoewel ... Dat laatste is helemaal niet zo divers want je vindt er alleen maar linksfascisten en politiek-correcten van het type Dolf Jansen uitleg of detail . En het type Nasrdin Dchar. Wat deze redactie natuurlijk nooit iets vernomen van zou hebben, als het niet gepromoot werd door andere fascisten van dit type (het "afkomtig uit het Midden-Oosten"-type), gerepresenteerd door Jeroen Pauw. Die heeft als standaardonderdeel van zijn "show" het vooraf-rubriekje "Wat was er verder nog in het nieuws?". Met dus deze keer (Pauw uitleg of detail , 05-05-2017) onze grote vriend, op het Bevrijdingsfestival 2017:

Hier is wat hij als bezettende reli-nazi aan de "bevrijde" Nederlanders te melden heeft:
  Wat voor impact heeft het als Nederlandse jongeren met een migratie-achtergrond niet aan een baan komen omdat de Mohammed of Aïsha heten ...

Oftewel: "Alle Nederlanders zijn racisten".
    De werkelijkheid van dat 'niet aan een baan komen' kan al afgeleid worden uit dat 'Nederlandse jongeren met een migratie-achtergrond': Nederlandse jongeren met een Duitse, Belgische, Chinese of Japanse migratie-achtergrond kunnen prima banen vinden in Nederland. Wie extra werkloos zijn in Nederland zijn geen "Nederlandse jongeren met een migratie-achtergrond" maar Turken en Marokkanen die naar Nederland gemigreerd zijn en hun nakomelingen.
    In Allochtonen, discriminatie, werk uitleg of detail is uitvoerig uitgelegd en bewezen dat dat hierbij absoluut geen sprake is van discriminatie. Door Nederlanders. Eerder bevoordeling door Nederlanders. "Personen met een diverse achtergrond verdienen de voorkeur" is een standaardtekst in advertenties.
    Verderop vervolgt de reli-nazi met:
 

Oftewel: "De-islamiseren is hetzelfde als ont-Joden en Joden-vergassen".

Er zijn geen woorden die op het juiste niveau de weerzinwekkendheid van deze figuur en de geestelijke stroming van waaruit hij voortkomt kunnen beschrijven.

Het zou echt een wonder zijn als hier geen burgeroorlog van kwam uitleg of detail .

Oh, en nog even waar in die burgeroorlog Nasrdin voor gaat strijden (ad.nl, 28-08-2016, door Cyril Rosman uitleg of detail ):
  Tips voor wie niet meedoet aan de ramadan: 'Drink die koffie gewoon op'

Honderdduizenden Nederlandse moslims begonnen gisteren aan vastenmaand ramadan. Als je niet meedoet, drink je dan beleefd je koffie uit het zicht?


Tijdens de ramadan vasten moslims tussen zonsopgang en zonsondergang. Dat is: niet eten, niet drinken, niet roken en nee, ook geen seks. Het is een periode van bezinning en familiebezoek. De einddatum van de vastenmaand is afhankelijk van de nieuwe maan. Dat maakt hem dit jaar - nu de zon pas rond 21.45 uur ondergaat - extra zwaar. Hoe ga je daar als niet vastende collega mee om?
...
Don't
Een ramadan-challenge weigeren. De uitdaging: een moslim vraagt een niet-moslim één dag mee te vasten, als tegenprestatie maakt hij een geldbedrag over naar een goed doel. Acteur Nasrdin Dchar vindt het een 'geweldig initiatief' en nomineerde presentator Eric Corton. ,,Ja hoor. Mag ik wel zelf mijn dag kiezen?'', antwoordde die.

Nasrdin Dchar zal strijden voor de komst van Het Kalifaat.

En net als alle andere gekleurden doet de gekleurde Nasrdin Dchar ook mee aan het racistische spelletje "Huidskleuren tellen" (GeenStijl.nl, 05-10-2017, door Ronaldo uitleg of detail ):
  GELEKT! NRC Culturele Top 100 2018 nu al bij weldenkend Mediahuis collega blog





Nogmaals bevestigende: Alle gekleurden zijn racisten, tot het tegendeel bewezen is.

En toeval, door andere activiteiten, een voorbeeld van die relatie gevonden (Volkskrant.nl, 17-08-2015, door Charlotte Boudesteijn):
  Rapper Fresku haalt uit naar 'blanke' programmering 3FM

De Eindhovense rapper Fresku heeft in zijn nieuwe videoclip 'Zo Doe Je Dat' uitgehaald naar radiostation 3FM. Volgens de rapper draait de muziekzender te weinig muziek van gekleurde rappers en zijn hun dj's teveel gericht op muziek van blanke rappers en artiesten. 'Het pakket van muziek dat we aanbieden is heel breed, we hoeven niet nog breder te worden', laat de radiozender in een reactie weten.

En onze mede-neger Dchar mengde zich ook in de strijd:

Wat heeft moslim en Marokkaan Dchar nu echt gemeen met die rappende negers, behalve veel criminelen en schietpartijen in de rangen? Antwoord: een ontzettende haat voor Nederlanders.

Heerlijk! Definitief afrekenen met het imago van Dchar:

Hè, dat is wat lastig lezen waar onze lieve verbindende Nasrdin zo gemelijk en onverbindend  öp reageert:

Ene Ruud Koopmans wijdt warme woorden aan de gemeenschap der moslims, naar aanleiding van de aanslag in Christchurch op een moskee.
    En onze lieve en verbindende Nasrdin reageert daar dus wat minder verbindend op.
    Op gewoon ronduit pissig. Of woedend. Op ... Nou ja, kiest u uw eigen woorden maar.
    Wat het in ieder geval niet is, is "verbindend".
    Constateren diverse mensen:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Goh, best heel veel mensen die zich met de verbindende Nasrdin verbonden voelen. En er waren heel erg weinig mensen te vinden die deze zaak in een andere licht zagen. Eigenlijk geeneen ...
    Deze redactie voelt zich nog wel het meest verbonden met deze reactie:

Gunst, dat was genieten ... Van zo veel verbinding.

Maar nog niet zo veel dat Nasrdin geen mogelijkheid ziet om er nog wat verbinding aan toe te voegen (Joop.nl, 21-03-2019, door Nasrdin Dchar - Acteur uitleg of detail ):
  Laat de verschrikkingen in Utrecht en Christchurch ons niet uit elkaar drijven

Ik wil naar aanleiding van de verschrikkelijke aanslagen van gisteren in Utrecht en van vrijdag in Christchurch nog graag even iets kwijt. ...

Ja, dat was toch wel een beetje een stoorzender, die "aanslag van gisteren in Utrecht". Dan is het toch lastig schrijven:
  Laat de verschrikkingen in Christchurch ons niet uit elkaar drijven

Ik wil naar aanleiding van de verschrikkelijke aanslag van vrijdag in Christchurch gepleegd door een rechtsextremist die aangestuurd wordt door Geert Wilders en Thierry Baudet nog graag even iets kwijt.
...

Of je zou er naast moesten schrijven:
  Laat de verschrikkingen in Utrecht ons niet uit elkaar drijven

Ik wil naar aanleiding van de verschrikkelijke aanslag van gisteren in Utrecht gepleegd door een gewone moslim die aangestuurd wordt door Nasrdin Dchar en Abdelkader Benali  nog graag even iets kwijt.
...

En dat staat toch wat raar als je zelf Nasrdin Dchar heet en je naaste collega Abdelkader Benali.
    Dus vandaar het verdwijnen van die toekenning van daderschap die er in de tweet nog wel bij stond.
    Waarna er nog wat ware reebruine-ogen tranen langskomen, om dan te belanden bij de kern van de zaak:
  Wat ik ook op social media voorbij zag komen, was een tweet van Ruud Koopmans. ...

Ha, nu komen de excuses!
    Mispoes:
  ...  Ruud Koopmans. De man die bijvoorbeeld in zijn onderzoek verklaart dat de hoofddoek de beste voorspeller is voor moslimfundamentalisme. ...

Ah! Is het die Ruud Koopmans. Die enige arabist op het Europese continent die iets kritisch durft te zeggen over de leefgemeenschap der moslims, sinds de dood van Hans Jansen. Die zijn bevindingen ook op echt onderzoek stoelt en daarom naar buiten het Nederlandse taalgebied moest verhuizen om aan het werk te blijven.
    En die daardoor dingen heeft uitgevonden heeft zoals dit:
   ... dat de hoofddoek de beste voorspeller is voor moslimfundamentalisme. ...

Waarop de man in de straat alweer terugzegt dat de beste voorspeller van ijsverkoop  de aanwezigheid van de zon is.
    Nasrdin houdt ook van ijs in hartje winter:
   ... Mijn moeder draagt een hoofddoek. Mijn moeder is de liefste en meest zorgzame vrouw die ik ken. Is zij een fundamentalist?. ...

Nee hoor. Jij wel, maar zij niet. Zij is de liefste en meest zorgzame vrouw die wij allen kennen.
    Maar dat was ook niet wat Ruud Koopamsn geschreven heeft. Ruud Koopmans heeft niet geschreven:
   Alle vrouwen die een hoofddoek dragen, zijn fundamentalisten inclusief de moeder van Nasrdin Dchar.

Nee, Ruud Koopmans schreef:
   ... dat de hoofddoek de beste voorspeller is voor moslimfundamentalisme. ...

Oftewel: van de vele waarneembare kenmerken van mensen heeft het dragen van een hoofddoek de meeste correlatie met het zijn van fundamentalistisch moslim.
    Maar ja, Nasrdin heeft heel veel verbindend gevoel, maar helaas gaat dus alles daarvan uit naar zijn moeder.
    En als alle verbinding uitgaat naar moeder, dan blijft er niets over aan verbinding met andere mensen, hè ..
    En dan overkomt je dit:
   Ik retweette hem met:

Wat we dus al gezien hebben. met dit dus als uiterst verbindende reacties:
   Na deze tweet werd me door heel wat (extreem)rechtse opiniemakers, journalisten en heel hun trollenlegers verweten dat ik niet de ideologie van de extreemrechtse terrorist had mogen vergelijken met de ideologie van Baudet en Wilders. Want zij staan niet voor geweld.
    Ik werd in columns genoemd, in radioprogramma’s. Ik kreeg veel haat en beledigingen over me heen. ...

En nog erger:
   ... mede door mijn tweet hebben deze mensen Christchurch zo kunnen spinnen dat het niet meer ging om de aanslag van een extreemrechtse terrorist op moslims waarbij 50 doden vielen. Maar om het gevaar van het gelijkstellen van rechts-extremistische politici met de aanslagpleger.

Tragisch! Hij had toch zo graag nog veel verder ingegaan op ...
   ...  de aanslag van een extreemrechtse terrorist op moslims waarbij 50 doden vielen. ...

Waarna een Marcel van Dammetje volgt; "Ik had niet moeten zeggen dat Pim Fortuyn een minderwaardig mens is".
    Om verder te gaan met:
   ...  wat ik wel mag en moet zeggen, is dat we niet naïef mogen zijn over de impact van de retoriek van Wilders en Baudet. Baudet gebruikt bewust woorden als omvolking, invasie, massa-immigratie, zuiveren, homeopathische verdunning van het Nederlandse volk. En Wilders is al jaren bezig met zijn ‘Nederland is van Ons’ en zijn de-islamiseringscampagne. Hij zou het liefst willen dat alles wat maar met islam te maken heeft uit het straatbeeld verdwijnt.
    Daarom vond hij het ook nodig om twee dagen na de verschrikkelijke aanslag in Christchurch de slachtoffers nog even een trap na te geven door op Facebook en twitter te benadrukken dat “Islam en vrijheid niet samengaan en de Islam niet bij onze samenleving hoort”.
    De kracht van woorden mag niet onderschat worden. En al helemaal niet de herhaling ervan. Zolang je het maar vaak genoeg herhaald, gevoed door aanslagen die in de naam van ’islam’ door gekken en terroristen worden gepleegd, gaan mensen het op een gegeven moment geloven.

Mooi, dat weten we dan dus: Nasrdin Dchar en Abdelkader Benali zijn wel degelijk verantwoordelijk voor die tientallen aanslagen gepleegd door moslims in Europa.
    En na nog een paar alinea's met verbinding, volgt er nog dit:
   ... Morgen wordt er gestemd. En via deze weg wil ik alvast ‘Dankjewel’ zeggen tegen alle mensen die morgen op 1 van deze 2 partijen gaan stemmen. Dankjewel dat je stemt op een partij die mij, en met mij een miljoen Nederlanders liever kwijt dan rijk is. Dankjewel dat je liever kiest voor verdeeldheid in de samenleving in plaats van verbinding. Dankjewel dat je kiest voor een partij die harteloos is voor de mensen die hulp het hardst nodig hebben. Dankjewel dat je kiest een partij die zich wereldwijd met racisten inlaat. Dankjewel voor het kiezen voor leugens en bedrog. Dank je voor het kiezen van een partij waarvan de leider niet eens het fatsoen heeft om op tijd in de kamer te zijn voor de herdenking van de slachtoffers van de aanslag in Utrecht. Dankjewel dat je kiest voor een partij die niks geeft om de volgende generaties. Die niks geeft om klimaat. En Dankjewel dat je kiest voor een partij die haat zaait in plaats van liefde.

Dankjewel.

Xenofobie viert hoogtij. Wat ik al zei: we worden al jaren geïnjecteerd met angst. Angst voor de ander, angst voor het vreemde, angst voor verandering. We leven in een tijdperk waarbij een deel van de samenleving, gevoed door de politiek en de media, liever NEE zegt. Nee tegen alles wat maar met Islam te maken heeft. Nee tegen vluchtelingen, nee tegen klimaat, nee tegen elkaar.    ...

Dus bedenk goed waar jij morgen voor kiest als je in het stemhokje staat.

Zo, dat wilde ik nog even kwijt.

Liefs.

Zo, dat was de ware liefde van de moslim (met op die puntjes nog wat reebuine-ogen tranen).

Daarmee lijkt deze zaak toch wel afdoende afgedaan, maar Ruud Koopmans meende toch nog een antwoord te moeten opsturen (Joop.nl, 21-03-2019, door Ruud Koopmans - Hoogleraar sociologie Humboldt Universiteit; onderzoeksdirecteur WZB, Berlijn uitleg of detail ):
  Open brief aan Nasrdin Dchar over verbinding en fundamentalisme

Denk je dat het de verbinding helpt en de verdeeldheid overbrugt wanneer je geen enkele poging doet de ander te begrijpen?


Beste Nasrdin,

In je bijdrage op Joop van afgelopen dinsdag schrijf je dat je wilt verbinden, dat we moeten praten, naar elkaar moeten luisteren, verschillen moeten overbruggen. Maar dat schijnt van één kant te moeten komen.

Zo spreek je een cynisch dankjewel uit aan bijna een kwart van de Nederlandse kiezers, die gisteren voor de PVV of FvD hebben gekozen. Je probeert niet te begrijpen wat hen drijft, waar zij angst voor hebben en waar zij bezorgd over zijn. Het enige dat je erover zegt is “angst voor de ander, angst voor het vreemde, angst voor verandering”. Werkelijke problemen die aan die angst ten grondslag zouden kunnen liggen of erkenning dat de veranderingen die de samenleving in het tijdperk van de globalisiering ondergaat niet voor iedereen winst opleveren, daarover zeg je niets. Volgens jou hebben die miljoenen mensen gekozen voor “leugens en bedrog”. Denk je dat het de verbinding helpt en de verdeeldheid overbrugt wanneer je geen enkele poging doet de ander te begrijpen, beweert dat ze slechts achter leugens aanlopen en dat hun angsten op niets gebaseerd zijn en je zo geen enkele handreiking doet?

Dat geldt ook voor wat je over mij persoonlijk schrijft. Als je mijn interviews, opiniebijdragen en mijn laatste boek “Het vervallen huis van de islam” werkelijk gelezen had, met de verbindende houding waar je voor pleit, dan had je moeten vaststellen dat ik altijd een scherp onderscheid maak tussen het islamitische fundamentalisme en “de” islam of “de” moslims.    ...

Niet zo heel erg sympathiek (verbindend ...) van Ruud. Want voor een eerbaar mens blijft er nu weinig anders over dan de ultieme oplossing: de vlucht naar Allah.
    Om je daar de rest van de eeuwigheid te gaan schamen ...
    Maar je kan je ook nog een baard aanmeten, en de tram nemen op Kanaleneiland. Of vrachtwagens gaan rijden richting Nice ... Of genieten van een voorstelling in de Bataclan. Of de trein nemen in Madrid ... Of naar een concert van Ariana Grande ... Of ... (vul maar in - keuze uit tientallen).
    Voor andere stemmen in het koor van moslim-empathie uitleg of detail na de recente schokken, zie bijvoorbeeld Abdelkader Benali uitleg of detail , Nadia Bouras uitleg of detail , of Nazmiye Oral uitleg of detail .

Nasrdin is hééélemaal geen radicale moslim en kalifatiseerder, hoor ...
 
 

Hij is gewoon alleen maar radicaal Nederlandhater.
    NASRDIN!!!, NASRDIN!!!, NASRDIN!!!
    Naschrift: wat verderop in de discussie rond het boerkaverbod merkte cultuurhistoricus en Volkskrant-columnist René Cuperus op: "95 procent van de Nederlandse moslims moet niks van boerka's hebben".
    Hierboven de werkelijkheid aangaande de o zo gematigde moslim Nasrdin Dchar. Voor minstens even gematigde collega's van Nasrdin, zie bijvoorbeeld Arzu Aslan uitleg of detail of Nadia Bouras uitleg of detail .

Zo, het is weer eens tijd voor verbinden, dacht Nasrdin, en stuurde deze tweet de wereld  in (natuurlijk is dit allemaal achteraf verzameld want wie zet nu zijn goede humeur op het spel door dit soort haatzaaiers te volgen ... ) - lezen van onder naar boven:

In die laatste oftewel bovenste staat het nog eens een keer benadrukt: "Alle Nederlanders zijn racisten".
    Want als zelfs obers die eigenlijk beleefd zouden moeten zijn tegen alle gasten het al zijn, dan is de rest van Nederland het zeker.
    Nu is deze redactie, door ervaring wijs geworden, al uiterst sceptisch over dit soort verhalen (hier: Obers die grappen maken  ... Obers die grappen maken met bekende Nederlanders ... Obers die spontaan "foute" grappen maken met bekende Nederlanders ... Obers die spontaan "foute" grappen nmaken met bekende Nederlanders terwijl die bekende Nederlanders van de "foute" soort zijn ...).
    'Wat vindt twitter hiervan?'
    Uitlokking.
    Mogelijk door dat laatste ging bij nog iemand anders een bel rinkelen (briefjevanjan.nl, 03-11-2019, door  Jan Dijkgraaf uitleg of detail ):
 
Aan Nasrdin Dchar

Beste Nasrdin,

Gisteren begon mijn bullshitdetector opeens keihard te loeien.

Kwam door jou.

Jij plaatste even na half zes gistermiddag (Portugese tijd) op Twitter een vraag.

“Straks speel ik in IJmuiden. En ben daar net gaan eten in n restaurant. Toen ik de rekening vroeg zei de ober: van tv toch? Ik zeg :Ja, dat zou zomaar kunnen. Vervolgens zegt de Ober gekscherend: ‘in ieder geval niet van Opsporings Verzocht, haha’. Wat vind twitter hiervan? #dtv”

Gezien foutief hoofdletter-, spatie- en dt-gebruik ga ik ervan uit dat je Twitter-account niet gehackt is en dat je die vraag zelf stelde.

Maar terzake.

Mijn bullshitdetector ging af omdat ik dacht: ik heb dat verhaal toch al eerder gehoord?

Ik wist alleen niet meer of het bij Ali B., Najib Amhali of Anuar was. Maar toen was het bedoeld als grap. Dat zijn cabaretiers.

Jij niet. Jij bent een acteur.

Jij twittert die anekdote dus niet als grap, jij doet het om verontwaardiging over een ober los te krijgen bij je volgelingen. Óf juist omdat je hoopt dat de spreekwoordelijke ‘boze witte man’ op je los gaat, zodat je ‘bewijs’ hebt voor je stelling dat dit een land vol racisten is.

Ik zal je zeggen wat ik ervan vind.

Ik vind het interessant om te weten hoe laat dat ‘incident’ precies plaatsvond. In welk restaurant in IJmuiden het was. Hoe de ober eruit zag. Wie je getuigen zijn. Waarom je de naam van het restaurant niet noemt. Waarom je geen foto van de ober twittert. Waarom je geen foto van de rekening laat zien. Wat de baas zei van je klacht.

Kortom: zolang het elk restaurant, elke snackbar en elke döner-tent in IJmuiden kan zijn en elk bewijs of zelfs elke verifieerbare informatie over tijd en plaats ontbreekt, geloof ik er geen reet van. Gewoon een verzonnen verhaaltje om aandacht te trekken.

En als ik zoiets denk, beste Nasrdin, ga ik altijd even op onderzoek uit.

Dan denk ik: een aandachtsjunk is die Nasrdin sowieso, maar is er misschien nóg een reden waarom hij die tweet plaatste?

Die is er.

Want ik ging naar je speellijst op de officiële website en daar zag ik:

7-11-2019 Hengelo: Koop kaarten

9-11-2019 Rijssen: Koop kaarten

13-11-2019 Den Bosch: Koop kaarten

26-11-2019 Rotterdam: Koop kaarten

28-11-2019 Delfzijl: Koop kaarten

29-11-2019 Gent (BE): Koop kaarten

30-11-2019 Den Haag: Koop kaarten

1-12-2019 Haarlem: Koop kaarten

4-12-2019 Oss: Koop kaarten

6-12-2019 Vlaardingen: Koop kaarten

11-12-2019 Amsterdam: Koop kaarten

12-12-2019 Amsterdam: Koop kaarten

Zelfs De Meervaart in Amsterdam-West, waar je toch min of meer een thuiswedstrijd speelt, is een maand voor je voorstelling nog niet voor een derde gevuld.

Kijk maar:

Dus dat soort tweets, Nasrdin, plaats je in de hoop dat de DWDD-redactie ze oppikt.

En dat die redactie jou komende week in het kader van het Marokkanenquotum van de Publieke Omroep uitnodigt.

Zodat je nog wat extra reclame kunt maken voor een voorstelling die zelfs het Parkgebouw in Rijssen en De Molenberg in Delfzijl niet vol krijgt.

Dat vind ik er van 😉

Groet,

JanD

UPDATE Heb jij het bonnetje van het restaurant al gevonden? Nee zeker? Ik heb (met dank aan mijn makker Ollie) wel gevonden waar jij de inspiratie voor het ‘Opsporing Verzocht’-verzinsel vandaan haalde. Najib Amhali inderdaad, in zijn show ‘Alles komt goed’.

Naast interpunctie en dat soort zaken is er natuurlijk nog een aspect aan de Nederlandse taal en cultuur waar Nasrdin geen weet van heeft, namelijk de Nederlandse spreekwoorden en gezegdes. Zoals dat fraaie "Wie de schoen past, trket hem aan":

Heel veel woorden, van die Nasrdin, maar geen antwoord op de vraag. Geen antwoord op de vele vrgaen, maar die kan je samenbundelen is een enkele: "Bewijs het!".
    En die vraag mag en zelfs moet hier gesteld worden, want het betreft een ernstige beschuldiging.
    Die van Nasrdin.
    En Jan Dijkgraaf was nu helemaal wakker (briefjevanjan.nl, 04-11-2019, door Jan Dijkgraaf uitleg of detail ):
  Aan Nasrdin Dchar (vervolg)

Beste Nasrdin,

Ik stelde jou gisteren een aantal vragen over een ‘incident’ waarover je een vraag stelde op Twitter.

Je had geschreven: “Straks speel ik in IJmuiden. En ben daar net gaan eten in n restaurant. Toen ik de rekening vroeg zei de ober: van tv toch? Ik zeg :Ja, dat zou zomaar kunnen. Vervolgens zegt de Ober gekscherend: ‘in ieder geval niet van Opsporings Verzocht, haha’. Wat vind twitter hiervan? #dtv”

Wat Twitter er van vond moet Twitter weten, maar ik weet wel wat ik er van vond: dat je een dikke duim had.

Daarom vroeg ik:

– Hoe laat had het incident plaats?

– In welk restaurant in IJmuiden was het?

– Hoe zag de ober er uit?

– Waarom noemde je de naam van het restaurant niet?

– Waarom twitterde je geen foto van de ober?

– Waarom liet je geen foto van de rekening zien?

Kortom, gewoon een rijtje logische en relevante vragen.

Met een aantal doelen.

Doel één: dat je bewees dat je inderdaad voor je voorstelling in IJmuiden niet, zoals te doen gebruikelijk is in de theaterwereld, een bord met eten kreeg van het theater.

Doel twee: dat je door te ‘namen and shamen’ het restaurant en de ober in kwestie de gelegenheid bood om te reageren op je aantijging.

Doel drie: dat alle andere restaurants, snackbars en döner-tenten in IJmuiden hun handen in onschuld konden wassen (“Goddank maken wij geen jaren ’80-grapjes!”).

Je stuurde mij gisteravond een briefje terug.

Dit:

Allereerst: bedankt voor de uitnodiging.

Je kent ons, autochtone Nederlanders.

Als het gratis is, zeggen wij geen ‘nee’.

Dus ik kom.

Nee, geintje.

Ik heb zojuist gewoon een kaartje besteld en betaald.

Ik ben er op 11 december, de geboortedag van mijn overleden vader, bij in De Meervaart in Amsterdam.

Hier het bewijs:

Rij 15 stoel 22 is overigens geen toeval.

Dat is de stoel direct naast Jasper, je technicus.

Dan kom ik ruim op tijd en kan ik voor wij na afloop van je voorstelling “met elkaar in gesprek gaan” bij hem checken hoe het nou precies zat, in dat restaurant in IJmuiden.

Ik wil natuurlijk de antwoorden horen die jij allemaal níet geeft in je briefje aan mij.

– Hoe laat had het incident plaats?

– In welk restaurant in IJmuiden was het?

– Hoe zag de ober er uit?

– Waarom noemde Nasrdin de naam van het restaurant niet?

– Waarom twitterde Nasrdin geen foto van de ober?

– Waarom liet Nasrdin geen foto van de rekening zien?

En ik ga Jasper vragen waarom hij al was opgestaan toen jij de rekening vroeg aan die ober. Als ik met mensen uit eten ben in een restaurant en er moet nog betaald worden, dan blijft iedereen altijd netjes zitten tot dat gebeurd is.

Jasper niet.

“Jasper stond naast me”, schrijf je.

En dan krijg ik, ook vanwege het feit dat je heel veel woorden gebruikt om géén antwoord te geven op mijn vragen, toch weer jeuk aan mijn bullshitdetector. Vast het gevolg van mijn verleden als journalist. Ik heb nu eenmaal geleerd dat er geen beter bewijs is dan… bewijs.

Enfin, tot 11 december dus.

Neem jij dan het bonnetje van zaterdag mee?

Zorg je dat het niet zoekraakt?

Dan kan ik die lui van dat restaurant in IJmuiden om een reactie vragen.

Groet,

JanD 

Zo, die zit.
    En wel zodanig, dat het ook de belangstelling trok van derden. Natuurlijk GeenStijl, via welke de redactie op de hoogste kwam van het gebeuren.
    Maar dat spreekt min-of-meer voor zich.
    Verrassender was deze (telegraaf.nl, 04-11-2019, uitleg of detail ):
  Jan Dijkgraaf gaat voor ’bewijs’ naar show Nasrdin Dchar

Het begon met een ’simpel’ tweetje, maar gaandeweg spon het zich uit tot een ware verbale strijd tussen Jan Dijkgraaf en Nasrdin Dchar. De laatste deelde gisteren namelijk zijn gemengde gevoelens over een ’grap’ van een ober, terwijl Dijkgraaf zijn verhaal als ’bullshit’ afdoet en bewijs eist.


Nasrdin Dchar deelde zijn al dan niet echt gebeurde anekdote gisteren op Twitter: een ober in een restaurant had gegrapt dat hij hem kende van tv, maar ’gelukkig niet van Opsporing Verzocht’. De acteur wist niet goed wat hij ermee aan moest en vroeg naar de meningen op Twitter. Die werden ruimschoots gegeven en tekenden zich af in twee kampen: degenen die vonden dat de acteur zich niet zo druk moest maken om een grapje en degenen die vonden dat de opmerking van de ober écht niet door de beugel kon.

Jan Dijkgraaf had nog een andere kijk op de zaak; bij hem begon zijn ’bullshitdetector opeens keihard te loeien’. Hij wijdde er één van zijn befaamde ’briefjes’ van Jan aan en vroeg daarin aan Dchar naar een aantal feiten die zijn verhaal konden ondersteunen.

Dat schoot op zijn beurt weer bij Dchar in het verkeerde keelgat. Die schreef dus een brief terug, ook in het openbaar; ook gedeeld op Twitter. Antwoorden verstrekte hij niet ...

Wat dus ook De Telegraaf constateert.
  ... wel nodigde hij Dijkgraaf van harte uit naar zijn voorstelling te komen. Waarop Jan in de pen klom voor zijn tweede briefje.

De ’Professioneel buttkicker’, zoals Dijkgraaf zichzelf omschrijft op het sociale platform, is de beroerdste niet en laat in zijn vervolgbriefje weten de uitnodiging aan te nemen. ...

Ondertussen wijzen andere volgers de acteur erop dat wat hij meemaakte, veel overeenkomst vertoont met een grap die Najib Amhali ooit maakte in zijn voorstelling. Wellicht dat daar aan gerefereerd werd, suggereren zij. ...

Ook dat lont blijft dus roken ...
    En dat alles werd Nasrdin toch te veel:

Brullen van de lach!!!
    Nul bewijs!!!
    Maar hierin wel een de facto erkenning dat het geheel één grote gore leugen was: 'Had ik dit gelijk maar gedaan'.
    Voor een moslim is dit hetzelfde als een volledige bekentenis.
    Om ook maar een milligrammetje van het gesprokene terug te nemen.

Ha, daar is Nasrdin weer om Ieder1 te maken.
    Wat is er namelijk gebeurd: Geert Wilders heeft ook geprobeerd om Ieder1 te maken!
    Schande!
    Maar hoe kan Geert Wilders dat dan doen? Nou, simpel: door hetzelfde te doen als moslims doen.
    En wat er er nu meer eenmakend met je medemens dan het navolgen van die medemens.
    Dus Geert Wilders heeft één van wensspreuken van de moslims aangaande hun medemensen uitgesproken - maar dan met de groepen verwisseld, natuurlijk:
  ‘Binnenkort ramadan. Levensgevaarlijk in crisistijd.
Moskeeën moeten dicht, massale iftars verbieden en ik roep moslims op zich te bezinnen of dit geen mooi moment zou zijn voor vrijheid te kiezen en de verderfelijke islam te verlaten.
#ramadan #islam #vrijheid’

Precies het soort oproepen dat moslims doen richting hun medemens niet-moslims, en in zeer veel-tal in hun Heilige Boek hebben opgeschreven.
    Oftewel: een sterk voorbeeld van navolging.
    Door Geert Wilders van zijn medemens moslims.
    Een echt geval van Ieder1 door Geert Wilders.
    Nasrdin is jaloers.
    Dus gaat 'ie het navolgen van moslims door Wilders tegenspreken (Joop.nl, 21-04-2020, door Nasrdin Dchar - Acteur uitleg of detail )
  De wereld is verenigd, dus Wilders basht maar moslims

... mijn religie ... Een religie die in essentie gaat over vrede, liefde, respect, fatsoen, geduld, empathie, gelijkheid. ...

Nou, dat komt goed uit: kunnen we meteen die vele tienduizenden en vermoedelijk in totaal al enkele honderdduizenden moslims die hier zitten onder het mom van bedreiging door hun mede-moslims onmiddellijk terugsturen.
    Ach, maar dat is natuurlijk alleen maat ironie. Zelfs bij Joop.nl trapte men er niet in:
  Ch0k3r 21 april 2020 at 16:34
” Een religie die in essentie gaat over vrede, liefde, respect, fatsoen, geduld, empathie, gelijkheid.”

Dan weet ik niet welk boek jij hebt gelezen maar de Koran is het in ieder geval niet.

Het aanbidden van een krijgsheer die 800 man onthoofdde, een hel met 7 lagen, waarvan de een-na-ergste laag is gereserveerd voor de ongelovigen…

Ik begrijp de kern van je betoog helemaal maar zolang je de eigen tekortkomingen van je religie uit de weg gaat en het presenteert als iets fantastisch terwijl het dat niet is, dan raak je degene kwijt die je probeert te overtuigen. Ik heb het stuk doorgelezen, ik durf te wedden dat Geert allang was afgehaakt.

Tja ...
    Maar nog leuker werd het in de reacties op deze reactie:
  Zandb 21 april 2020 at 17:57
ch0k3r

Het Oude Testament wel eens gelezen? Hoe kan de daarin gepresenteerde god een god van liefde zijn? ...

Die Zandb heette in het verleden voluit Zandbergen, en is een oude krijger op Joop.nl die, parafraserend, naast Volkert stond toe deze Pim Fortuyn doodschoot (dit soort parafraseren, door het samenvatten van de ideeën van iemand in enkele woorden die hij zelf niet zodanig geuit heeft, mag van de rechter, hè ... uitleg of detail ).
    Dus die ouwe krijger Zandbergen is slim genoeg om niet te gaan ontkennen dat de islam beslist NIET ... :
   in essentie gaat over vrede, liefde, respect, fatsoen, geduld, empathie, gelijkheid. ...

... maar in plaats daarvan stelt: "De Joden zijn net zo slecht" (wat waar is).
    En dat Oude Testament zit wel in dezelfde band als de Bijbel van de christenen, het Nieuwe Testament, maar dat is alleen maar om te begrijpen hoe die Jezus van Nazareth tot zijn inzichten is gekomen.
    Natuurlijk probeert de ouwe krijger het wel, "om het hoekjë":
   ... Ik heb toch niet het gevoel, dat alle christenen dat Oude Testament beschouwen als “tekorkomingen in hun religie”. ...

Wat dus doodgewoon een leugen is.
    Waarna het zelfs bij het gewoonlijk diepgelovige Joop.nl niet "Ieder1" bleek, met aan de ene kant mensen die aanvoerden dat er toch best wel iets was met de islam, misschien ook denkende aan die vluchtelingen voor de islam die hier zitten, versus de andere partij die haar sterke argumenten vervatte in rabiate scheldpartijen.
    Geinig.
    In ieder geval is nu volkomen duidelijk hoe je alle uitspraken van Nasrdin in principe moet nemen: als de uitspraak:
  ... mijn religie ... Een religie die in essentie gaat over vrede, liefde, respect, fatsoen, geduld, empathie, gelijkheid. ...

Oftewel: als rabiate leugens.
    Maar dat had u eigenlijk al kunnen weten...
    Nasrdin Dchar is een moslim ... uitleg of detail .
    En oh ja, over zijn antwoord op Geert Wilders deed Nasrdin het equivalent van ongeveer drie kantjes A4 vol verwijten, dus van het toekeren van de andere wang zal Nasrdin nooit worden.
    Iets dat de islam nooit is geweest (Volkskrant Magazine, 01-02-2020, column door Ibtihal Jadib):
  Identiteit

[De, red.] veronderstelling dat de islam slechts een inhaalslag moet maken is simplistisch en onjuist. ...
    ... Daar waar het christendom ontstond in het Romeinse rijk dat een gevestigde staatsstructuur en rechtsstelsel had, begon de islam in een ongedefinieerde samenleving zonder staatsinrichting. Mekka werd bewoond door conflicterende stammen die voortdurend met elkaar vochten om water, land en handelsposten. Toen de Koran werd geopenbaard was dit de enige bron op grond waarvan de samenleving werd georganiseerd. ...

Of in de woorden van de sciencefictionschrijver/filosoof Harry Harrison (Doodsstrijd in Appsala, M=SF #22 uitleg of detail (1964), p.21-22):
  ‘Wat jij zo groots – met hoofdletters en trompetgeschal – ‘Wetten der Ethica’ noemt, zijn helemaal geen wetten, maar gewoon kleine hompjes stam-ethos, waarnemingen van een bende inheemse woestijnschaapherders om de orde in het huis – of de tent - te bewaren. ... ’

Amen.
    (Noot: dit geldt natuurlijk ook voor de twee Joodse versies).


Naar Haatzaaien, allochtoon , Allochtonen, vijfde colonne , of site home ·.

27 aug.2016