Haatzaaiers, creolen: Kiza Magendane

Kiza Magendane is één van die figuren waarop we in het kader van de nieuwe verzameling Haatzaaiers al zaten te wachten. Wanneer komt 'ie nu? Om toe te voegen aan de lijst Haatzaaiers uitleg of detail . Maar de laatste maanden, schrijvende medio 2016, trokken de moslims alle aandacht naar zich toe, en de negers, pardon: zwarte activisten, hielden zich rustig. Op Gloria Wekker uitleg of detail na.

Maar voor we het Kiza-feestje gaan vieren, eerst een inleidende zedenschets (de Volkskrant, 16-08-2016, door Robert Vuijsje):
  Overal thuis

Welke rol speelt afkomst in Nederland? Dat onderzoekt Robert Vuijsje in een reeks interviews. Acteur Yannick Jozefzoon (26): 'Tot de toneelschool had ik nooit over mijn kleur hoeven nadenken.'

Dus uit de beroemde serie interviews van Robert Vuijsje met gekleurden over hoe racistisch Nederlanders zich betonen door hun maatschappij beter in te richten dan gekleurde maatschappijen. Daarin komen de gekleurden er namelijk niet goed af. Kijk maar (oh ja: Jozefzoon is zwart):
  Waar ging je vader naartoe?
'Ik was 12 en hij verhuisde naar Sierra Leone. In die tijd verweet ik hem dat hij wegging, nu niet meer. Vorig jaar ben ik er geweest. Mijn vader is nog steeds zakenman, in dat land heeft hij vanuit het niets iets opgebouwd. Hij is leverancier voor dranken en voedsel aan grote hotels en discotheken en hij is diplomatiek bezig. Daar was ik echt de zoon van de baas, ik had rich kid privileges. Zoals de Rodericks en Jan-Willems in Nederland het gewend zijn.
    'Het is een andere wereld. Weet je hoe honden vechten om een bak eten? Ik kwam aan en op het vliegveld zag hoe acht mannen hun salaris kregen uitbetaald. Op de grond graaiden ze naar het geld. Je kunt daar niet hard rijden met de auto. Overal zijn gaten in de weg, stoplichten bestaan niet. Ik moest de douane omkopen om het land weer uit te komen.'

Tja, daar is het bewijs: Nederlanders zijn racisten, omdat ze geen gaten in de weg hebben, wél stoplichten, en je er de douane níet hoeft om te kopen. En omdat ze elkaar níet behandelen als honden.
    Let vooral op dat laatste Afrikaanse trekje: "Elkaar behandelen als honden".
    Het gezagsmodel in de Afrikaanse cultuur: mens en hond. Meester en slaaf uitleg of detail .
    Hebben we het beeld ...?

Dan kunnen we nu over naar Kiza Magendane, recente import uit Afrika. Zijn eerste openbare optredens waren op de haatzaai-site van Nederland: Joop.nl - "Ook VARA!". Waar hij zijn gestoordheid eerst even, onbedoeld, uit de doeken doet namens de Marokkanen (Joop.nl, 05-06-2015, door Kiza Magendane - Student politicologie en publicist uitleg of detail ):
  Nederlander

Khadija is in een systeem geboren dat haar op achtjarige leeftijd al leert dat zij geen Nederlander is


We zitten in de speeltuin en zij vraagt oprecht 'Meester, ben jij Surinaams?' Ik leg haar uit dat ik uit Congo kom en waar Congo ligt. Op mijn vraag wat haar land van herkomst is, zegt zij 'ik ben Marokkaans'. Khadija is 8 jaar jong en in de ogen van sommigen is zij een vierdegeneratie allochtoon.
    Zij is in een systeem geboren dat haar op achtjarige leeftijd al leert dat zij geen Nederlander is. Hoe komt het dat Khadija zichzelf wel als Marokkaans zag en niet in eerste instantie als Nederlander? Is dat vanwege haar etniciteit of is Nederlander zijn sociaal geconstrueerd? Zouden haar leraren het verschil tussen land van herkomst en afkomst goed kunnen uitleggen?    ...

En hier een aantal mensen die Congo-neger Kiza wijst op zijn fundamentele denkfout:
  Piet Maneo, vr 05 juni 2015 15:45
"Hoe komt het dat Khadija zichzelf wel als Marokkaans zag en niet in eerste instantie als Nederlander?"
    Gek dat je niet de meest voor de hand liggende reden bedenkt. Namelijk dat het er door haar familie is ingepeperd.

Pieter Jacobus, vr 05 juni 2015 15:53
De beste man bedoelde natuurlijk het gezinssysteem. Daar krijg je de eerste informatie over je identiteit als kind.
    Hij zit er dus volkomen naast.

m vdb, vr 05 juni 2015 16:02
" Zij is in een systeem geboren dat haar op achtjarige leeftijd al leert dat zij geen Nederlander is. Hoe komt het dat Khadija zichzelf wel als Marokkaans zag en niet in eerste instantie als Nederlander? Is dat vanwege haar etniciteit of is Nederlander zijn sociaal geconstrueerd?"
    Zo ken ik er ook nog wel een paar; misschien komt het wel omdat zij dat gewoon vanuit huis mee krijgt; haar vader bijvoorbeeld, heeft ondanks dat ie 3e generatie Is toch een bruid uit Marokko laten invliegen; Tja, dan snap ik wel dat deze jonge meid vindt dat zij een Marrokkaanse is...
    ( word zo moe van dit soort discussies).....

Paul Pistooltje, vr 05 juni 2015 16:02
"Hoe komt het dat Khadija zichzelf wel als Marokkaans zag en niet in eerste instantie als Nederlander?"
    Ik ken het meisje niet, maar mijn eerste gedachte is dat haar ouders haar meegeven dat ze Marokkaans is. Wellicht willen ze haar een gevoel van trots meegeven over haar afkomst?
    Het ligt echt niet altijd aan anderen.

Haas Tig, vr 05 juni 2015 16:10
"Ik ben blij dat er mensen zoals George bestaan die willen benadrukken dat ook Khadija een Nederlander is.(...) Het is tijd om Khadija te vertellen dat zij hier is om te blijven."
    Het is jammer dat kennelijk haar ouders nalaten haar te vertellen dat ze Nederlandse is.

W Jansen, vr 05 juni 2015 16:12
Geachte heer Magendane,
    Bij de meeste kinderen van acht jaar komen de denkbeelden rechtstreeks bij de ouders vandaan. Wellicht verstandig dat u daar eens gaat informeren.

Diederik Vlegel, vr 05 juni 2015 16:24
"Zij is in een systeem geboren dat haar op achtjarige leeftijd al leert dat zij geen Nederlander is. Hoe komt het dat Khadija zichzelf wel als Marokkaans zag en niet in eerste instantie als Nederlander?"
    Misschien omdat de Marokkaanse gemeenschap zichzelf als Marokkaans ziet?
Misschien omdat Marokko het onderdanen verbiedt om hun nationaliteit op te geven?
Misschien omdat Marokkanen verreweg trouwen binnen hun eigen (net zoveel als Turken en veel meer dan Surinamers en Antillianen) http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/F03BA3D4-B5E3-4068-B087-EA5BD7B5D889/0/2007k4b15p25art.pdf.
Misschien omdat je als één van je ouders Marokkaans is jij ook automatisch Marokkaans bent?
Misschien omdat je voor Marokkaanse kinderen lijsten hebt met toegestane Marokkaanse namen?
    Of misschien komt het allemaal door blank institutioneel racisme. Dat zou natuurlijk ook gewoon de oorzaak kunnen zijn.

Sander VanderWal, vr 05 juni 2015 17:20
Ze is Marokkaanse omdat de Marokkaanse wet zo in elkaar zit. Ga daar klagen.

johan versomeren, vr 05 juni 2015 18:19
"Khadija is in een systeem geboren dat haar op achtjarige leeftijd al leert dat zij geen Nederlander is"
    Dat systeem is haar ouders en familie. Maar het is natuurlijk erg makkelijk om de autochtone blanke Nederlander daar de schuld van te geven

Johan Stavers, vr 05 juni 2015 19:42
Tja en dan ben ik zeker een Nederlander met Nederlandse roots?, Nederlandse Nederlander?...ik weet ook 100% zeker dat het niet 'het systeem' is dat Khadija heeft vertelt dat ze niet zo'n Nederlander is maar haar ouders..en anders had ze het zelf wel gezien na een blik in de spiegel.

Sven Hoek, vr 05 juni 2015 20:03
Wat een slap stuk zeg. Jouw vertekend wereldbeeld projecteren op een klein kind. Laatste strohalm als je goede argumenten meer kunt vinden.
    Wellicht kun je wat leren van de USA. Daar ben je Amerikaan maar ook Iers, Italiaans, Pools, Chinees, etc. ook al gaat dat meer dan 5 generaties terug.

Jos VanOs, vr 05 juni 2015 20:22
In Congo wordt je geboren als een Congo, een Mongo, een Luba, een Katanga , een Lunda of een van de andere volkeren.
    Terwijl het onderscheid in kenmerken daar veel en veel kleiner is krijgt iedereen daar een stempel of je het nu wilt of niet.
    Maar in Nederland heet het dan het systeem en wordt er een doorzichtige link naar discriminatie gelegd.
    Jammer Kiza jammer!

Svetlana Karpovo, vr 05 juni 2015 21:04
Mensen zoals Kiza Magendane zijn in feite niet te benijden.
    Ze worstelen zelf met hun identiteit in het nieuwe land waar ze wonen en leven (Nederland) en gaan dat daarom ook projecteren op andere immigranten of zelfs 4e generatie immigranten, zoals in dit voorbeeld.
    Niet zelden kennen ze zichzelf beroepen toe als dichter, rapper of activist.

Johan Stokx, vr 05 juni 2015 21:05
En zeker thuis Marokkaans praten?

marcel king, vr 05 juni 2015 21:21
De meeste Marokkanen die ik ken/spreek zouden het verschrikkelijk vinden aangemerkt te worden als Nederlander. Trots enzo.... Het valt niet mee het goed te doen, terwijl wij Nederlanders de meest correcte mensen ter wereld zijn....toch?

sillie billie, vr 05 juni 2015 22:07
Het antwoord van een meisje van 8 jaar, op zo,n vraag komt regelrecht bij haar ouders vandaan.
Dat is zo klaar als een klontje natuurlijk.

En daarmee tevens aantoont dat Marokkanen dus inderdaad volkomen Marokkanen zijn.

De tweede is zo mogelijk nog absurder. En niet eens meer op Joop.nl maar in de Volkskrant. Het al begint in de koppen (de Volkskrant, 21-05-2015, door Kiza Magendane, student politicologie en publicist):
  Verwelkom Afrikaanse ontdekkingsreizigers.

Hoe verzin je het? Zwarten die hun land zo volgefokt hebben dat ze er geen droog brood meer kunnen krijgen die vervolgens naar de vetpotten van Europa willen om daar op de bevolking te gaan parasiteren te bestempelen als 'ontdekkingsreizigers'.
    Een retorische vraag, natuurlijk, dat "Hoe verzin je het?", want dit is natuurlijk bedoeld als referentie aan de koloniale tijd: "Jullie kwamen bij ons langs dus mogen wij nu naar jullie komen.". Zoals zo meteen zal blijken. Maar eerst even een andere absurditeit afhandelen:
  We hebben een huis dat te goed wordt beveiligd. Port Europa. Eeuwenlang hebben wij andere huizen betreden zonder restricties. Wij dreven slavenhandel, emigreerden met miljoenen naar de nieuwe wereld en koloniseerden andere landen.

Dit wordt geschreven door een neger - een zwarte die ons zwart maakt, met het gore "wij" uitleg of detail . Deze Kiza Magendane uitleg of detail is een neger van rond de 25 die naar Nederland is gekomen in 2007 en hier dus acht jaar is en schrijft alsof hij hier 500 jaar geleden al rond liep - zonder één enkele schrijf- en stijlfout. Waarvan het dus heel wel mogelijk is dat hij slechts een stropop is voor iets of iemand anders. Maar hier gaan we even uit van zijn afkomst zoals geportretteerd.
    Dus een neger beweert dat dat hij Afrika gekoloniseerd heeft. Middels dat inmiddels beruchte woordje "We".
    Absurditeit nummer twee.
    Waarmee we terug kunnen naar dat 'ontdekkingsreizigers' in de kop. Dat gaat dus inderdaad over de koloniale tijd. De tijd dat negers in lemen hutjes woonden, dus 'huizen binnedringen' is een leugen. En zonder de koloniale tijd zaten de negers nog steeds in die lemen hutjes. Negers die klagen over de koloniale tijd, moeten eerst hun pak uit trekken, een botje in hun neus steken, dan terug gaan naar Afrika om voor een kampvuur naast lemen hutjes te gaan zitten.
    En die ijzeren kookketel voor missionarissen hebben die missionarissen ook zelf meegebracht.
    En dan de tussentitel:
  Tussentitel: Neokoloniale indoctrinatie laat Afrikanen denken dat Europa paradijs op aarde is

Die is deels al verrekend, in dat er al rekening gehouden is bij eerdere opmerkingen van deze redactie met de kwaadaardigheid die hieruit spreekt. Want waar de neger op doelt, zijn natuurlijk televisie-uitzendingen ontvangen in Afrika. Die ten eerste nooit en te nimmer bedoeld waren/-zijn voor uitzending in Afrika. In welk Afrika televisie alleen per satelliet kan worden ontvangen. Via welke satelliet ze natuurlijk kijken naar hetzelfde aanbod als er over de hele wereld aangeboden wordt als je er niet voor betaalt: Amerikaanse rotzooi zoals Dallas.
    Dus ten eerste zit het neokoloniale er alleen in dat alweer de Afrikanen zaken aangereikt krijgen. En ten tweede is wat ze aangereikt krijgen niet Europees maar Amerikaans.
    En dat weet de Afrika stammende neger genaamd Magendane natuurlijk ook wel. Die tussentitel, komende uit de tekst, is dus een kwaadaardige manipulatie.
    Een kwaadaardige leugen.
    Maar die kwaadaardige leugens zijn nodig voor een kwaadaardig pleidooi: Nederland vol laten stromen met nog meer negers:
  Ik heb daarom liever een mensensmokkelaar dan leiders die het aan lef ontbreekt om met duurzame wetgeving te komen die Afrikanen als volwaardige ontdekkingsreizigers ziet in plaats van een gevaar dat buiten Port Europa gehouden moeten worden.
    Laat ontdekkingsreizigers vanuit Afrika het 'beloofde continent' betreden en meeprofiteren van de vruchten van globalisering.

Oftewel: de Volkskrant roept kwaadaardige negers in in een voortzetting van haar pogingen Nederland als cultuur definitief te slopen.

Goed, uit de eerste weten we dus dat Marokkanen Marokkanen zijn omdat ze als Marokkanen gezien worden door de Nederlanders en dus eigenlijk gewoon echte Nederlanders zijn.
    En dat immigranten uit Afrika helemaal en volkomen Nederlanders zijn, spreekt natuurlijk voor zich.
    Maar als echte Nederlanders hebben ze wel iets extra's, en dat extra's is dan natuurlijk weer wel een echt groot voordeel (de Volkskrant, 17-08-2016, door Kiza Magendane, student politicologie en publicist):
  Bicultureel zijn is geen vloek maar een zegen

Natuurlijk was dat inleidende verhaal er speciaal op gericht om deze kop belachelijk te maken. Maar zelfs zonder die inleiding ... Waar haalt hij het vandaan om te veronderstellen dat Afrikanen iets zinnigs bij te dragen hebben aan de Nederlandse cultuur? Of überhaupt: bij te dragen. Behalve gewoon meedraaien, wat vanuit Afrikaanse opzicht dan wel weer een topprestatie is.
    En denk niet dat die kop een slechte representatie is van de inhoud. De boodschap ervan wordt eindeloos herhaald:
  Om als een kameleon tussen verschillende culturen en landen te kunnen laveren is een privilege dat autochtonen niet hebben.

Tussentitel: Het is de kunst ervoor te zorgen dat biculturele Nederlanders niet als gevaar maar als aanwinst worden gezien

Mijn privilege om een 'allochtoon' te zijn kenmerkt zich door het feit dat ik het vermogen heb om te kiezen. Voorbij hokjes als 'Nederlander' of 'Congolees' ben ik een Congolese Nederlander met een grensoverschrijdend perspectief. Het is tijd dat biculturele Nederlanders hun privileges onder ogen zien en hier openlijk voor uitkomen. Dan pas kan biculturaliteit niet als vloek worden beschouwd maar als een kans worden ingezet.    ...
    ... Biculturele Nederlanders hebben affiniteit en relaties met hun land van afkomst terwijl autochtone Nederlanders een monotone identificatie hebben: Nederland.    ...
    Dit is de realiteit van Nederland anno nu: streepjes-Nederlanders steunen de ene dag het Nederlandse elftal en de andere het Marokkaanse elftal. ...
    Dit kameleonkarakter tussen twee landen is een privilege dat autochtone Nederlanders niet hebben. Bi-culturele Nederlanders doen aan shape shifting. Hun identificatie ligt niet vast. Hun hybride karakter stelt hen in staat om te kiezen tussen rigide nationale identiteiten. Of juist niet te kiezen. Dat levert vaak interessante perspectieven op die de status quo van innovatie kunnen voorzien.    ...
    Het is de kunst om er voor te zorgen dat het hybride karakter van bi-culturele Nederlanders niet als een gevaar wordt gezien maar als een aanwinst. Het hebben van een hybride identiteit is geen taboe en wij kunnen een postmulticultureel Nederland bouwen waar biculturele Nederlanders hun hybriditeit inzetten. Maar eerst moeten ze bewust zijn van het feit dat zij een privilege hebben dat veel autochtonen niet hebben - van keuze te veranderen. Of juist niet te kiezen. We hoeven gelukkig het wiel niet opnieuw uit te vinden. ...
    Mogen we alstublieft onze hybriditeit inzetten voor het goede van Nederland? Alleen al het feit dat wij veel talen spreken is een zegen. Ik ben met miljoenen anderen een geprivilegieerde biculturele Nederlander. Het is tijd dat wij dit onder ogen zien en daar strategisch gebruik van maken.

En daar tussenin stonden nog diverse bruggen ernaartoe.
    Samengevat: "Wij zijn beter".
    Was er nog een andere boodschap te vinden in dit artikel? Antwoord: "Ja". "Welke andere boodschap?", vraagt u dan. "Wat dacht u ...?", is de riposte:
  Het burgerschapdebat in Nederland wordt gekenmerkt door de nadruk op de scheve machtsverhoudingen tussen mensen met een wit en een niet-wit lichaam. Er wordt terecht gesteld dat witte Nederlanders relatief gezien meer privileges hebben ten opzichte van niet-witte Nederlanders. Als je wit bent heb je de facto meer kansen op de arbeidsmarkt, in het onderwijs en in de publieke ruimte. Rapporten van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP), Amnesty International en de Sociaal Economische Raad (SER) bevestigen dit.

Maar natuurlijk: "Nederlanders zijn racisten". Nee: "Witten zijn racisten". En:
  Het signaleren van wit privilege en de nobele eis van biculturele Nederlanders om geaccepteerd te worden als volwaardig burger zijn noodzakelijk om inclusief burgerschap te realiseren.

-  "Gekleurden worden niet geaccepteerd als volwaardig burger"
-  "Gekleurden worden buitengesloten van burgerschap"
-  "De gekleurden die witten beschuldigen van racisme zijn nobel".
    Let vooral ook op dat laatste, hè: niet "Gekleurden die zeggen dat witten racisten zijn, hebben gelijk", maar "De gekleurden die witten beschuldigen van racisme zijn nobel".
    Daar heb je het weer, hè: mens en hond. Meester en slaaf. De ziel van donker Afrika.
    Verder voor diegenen die zich nog niet vol walging hebben afgewend.
    Wat hoort er verder nog als (bijna) volkomen vaststaand bij dit soort betoog? Inderdaad: leugens en contradicties. Eerst de leugens:
  ... streepjes-Nederlanders steunen de ene dag het Nederlandse elftal en de andere het Marokkaanse elftal.

De waarheid: streeploze Marokkanen die in Nederland wonen steunen de ene dag het Marokkanse elftal en lopen massaal uit voor de Marokkaanse koning, en en roepen de andere dag: "Ik neuk jullie allemaal de moeder" uitleg of detail .
    Dan de contradicties:
  We hebben te maken met Turks-Nederlandse Kamerleden die de ene dag het establishment aanvallen op het feit dat het niet inclusief genoeg is, maar de volgende dag gewoon op een AKP-demonstratie spreken en solidariteit tonen met de Turkse president.

De contradictie zit in het 'maar'. Hier staat: Het feit dat de medaille twee tegengestelde kanten heeft, volgt uit de feiten dat de ene kant wit is, en de andere kant ook wit. Want het aanvallen op niet genoeg inclusiviteit dat wil zeggen niet voldoende Turken is natuurlijk net zo goed Turks als het houden van een AKP-toespraak.
    Wat dan overigens wel weer grappig is, is dat er in politieke kringen wel een substantieel deel moslims te vinden is, maar nauwelijks tot niet Afrikanen. Dat kan dus alleen komen door discriminatie en uitsluiting van zwarten door moslims.
    Dat laatste dus een poging om de stemming wat te verlichten, want met dit soort taal zou je de hele groep  onmiddellijk als staatsgevaarlijk willen afvoeren.
    En tenslotte nog een boodschap aan de toekomstige revolutionairen: zorg ervoor dat je zo'n type als die Magendane zo snel mogelijk oppakt, want voor je het weet begint hij met de Bijlmer-Ghanezen en -Nigerianen een soort Leger van de Heer uitleg of detail met bijpassende gruweldaden uitleg of detail .

En hier Magendane's sollicitatie naar herbenoeming: iedere zwarte racist die Nederlanders aanduidt met "witten", wordt op dat moment een "neger" of "nikker". Hij gebruikte dit inschrijfformulier (Joop.nl, 20-11-2016, door Kiza Magendane - Student politicologie en publicist uitleg of detail ):
  D66-kandidatenlijst is een progressieve partij onwaardig

Hoe kun je jezelf als progressief beschouwen als je geen afspiegeling van de samenleving bent of geen poging doet om een afspiegeling van de samenleving te zijn?

Kruisje 1: Magendane is een racist want doet de kwalificatie "progressief" afhangen van "afspiegeling" oftewel ras.
  Met totaal zeven niet-witte Nederlanders op de kandidatenlijst

Kruisje 2. Dus Kiza Magendane is een racistische nikker. Die doet aan cultural appropriation uitleg of detail want dragende een kostuum:

En een kostuum is klederdracht is van de blanken en hun cultureel eigendom. Net zoals een donkere huid en rastahaar dat is van zwarten. Volgens zwarten. Pardon: nikkers.

En zijn campagne gaat door. Heviger zelfs, want nu mag hij zijn zwarte gif kwijt in de Volkskrant: (de Volkskrant, 13-01-2017, door Kiza Magendane, is student politicologie en publicist):
  De politieke pijn van zwart Nederland

Geen enkele Afro-Nederlander staat bij de gevestigde politieke partijen op een verkiesbare plek

En meteen maar over naar een reactie:
  Diogenes - vrijdag 13 januari 12:54
Kamerlijsten controleren op de juiste kleur is racistisch en wellicht strafbaar. ...

Precies wat deze redactie ook al langere tijd dacht. Want neem de andere kant: een oproep tot meer blanke Kamerleden ... het minste dat je kan verwachten is in een ritje in de mestkar wegens lidmaatschap van de Ku Klux Klan, en vermoedelijk op zijn minst een onderzoek naar strafbaarheid. Als een zwarte het doet, krijgt hij applaus, en mag zijn racistische gif kwijt in de Volkskrant. Om de rest van de bevolking te vergiftigen.
    Verder lezen dus maar:
  Nu alle gevestigde politieke partijen hun kandidatenlijst voor de komende Tweede Kamerverkiezingen hebben gepresenteerd kunnen we een pijnlijke constatering maken: Geen enkele zwarte Nederlander staat op een verkiesbare plek. Wat dit zegt over representatie in ons land is ernstig: zwart Nederland is volledig genegeerd.

Nogmaals deze reageerder:
  Blanke Nederlanders kunnen Kiza Magendane net zo goed vertegenwoordigen als donker gekleurde Nederlanders.

Daar denkt Kiza Magendane dus anders over. Oftewel: Kiza Magendane komt er meteen voor uit dat hij zichzelf voor nul komma nul procent een Nederlander vindt.
  Je kunt je afvragen hoe dit komt. ...

Een retorische truc, natuurlijk. De retorische truc van de retorische vraag ... Want neger Kiza kent het antwoord natuurlijk al:
  Anderzijds kun je de gevestigde politieke orde van een blinde vlek beschuldigen die zwart Nederland impliciet of expliciet uitsluit.

"Blanke Nederlanders zijn racisten".
    Hier de werkelijke verklaring, ook weer van een reageerder (een aantal anderen doelden ook hierop):
  D. Dragt - donderdag 12 januari 13:03
... Een relevante vraag hier:hoeveel zwarte mensen zijn er lid van politieke partijen?

En hier is het antwoord (GeenStijl.nl, 14-01-2017, door Pritt Stift uitleg of detail ):
  Joehoe @JesseKlaver... Geef eens antwoord



Goedemorgen, toekomstig afkomst-premier van alle witte Nederlanders. ...

Waarop die Jesse een antwoord moet geven volgt zo meteen, maar voor dit moment gaat het om dit kiekje van het publiek om hem heen: partijgenoten.
    Geen gekleurd gezicht te bekennen laat staan een zwart.
    Wat onmiddellijk deed denken aan dit (GeenStijl.nl, 15-08-2016, door Zentgraaff uitleg of detail ):
  Zoek de Neger: introductieweek begonnen in Leiden



Waar is Wally? En met Wally (opkliks voor groot) bedoelen we natuurlijk de diversities omdat het moet. Ook in Leiden is de introductieweek begonnen en het geheel is natuurlijk weer witter dan een bleke ijsbeer in de sneeuw. ...

Dus nogmaals de vraag van de reageerders op het artikel van Kiza:
  D. Dragt - donderdag 12 januari 13:03
... Een relevante vraag hier:hoeveel zwarte mensen zijn er lid van politieke partijen?

Met het antwoord: zo verwaarloosbaar weinig dat je gerust "Geen een" kan stellen.
    En hier komt Kiza dus plaatsen op kieslijsten opeisen ...
    Vul hier zelf de gewenste (scheld)woorden in over deze behoorlijk typische zwarte houding.
    Met nog een bijpassende aanvulling. Want welke vraag gesteld door wie moest volgens GeenStijl Jesse nu beantwoorden? Het zal u verbijsteren. Want het vorige plaatje was een selectie. Hier is het geheel:

Serieus.

Hoe dik kan een bord voor de kop zijn ...?

Of hoe perfect de spiegel ...?

Of is het dit?:
  Twitteraar KizaMag, fulltime neger en bekend van potsierlijke onzin-artikelen in de Volkskrant, wil graag iets van u weten.

Volgens GeenStijl. Maar weer een andere reageerder op Kiza bij de Volkskrant was lang niet zo beleefd als GeenStijl:
  BernieWeiss - donderdag 12 januari 21:33
Als ik de domheid, de onwetendheid, en de ijskoude vooringenomenheid in dit artikel lees, dan kan ik maar één ding denken. En dat is dat de witte vooringenomenheid ten opzichte van de witte intelligentie zo gek nog niet is. Als je als zwarte zo dom bent dat je met dit soort stupiditeit kunt komen, moet je niet raar staan te kijken dat de "witte Nederlander" zich superieur waant. Sterker: Superieur IS. Het is de moeite niet waard om te beargumenteren wat hier zo dom aan is. Als Kiza Magendane een paar honderd jaar zou hebben geleefd zou ik haar/hem verkocht hebben.

Tjonge ... Dat dit zomaar bij Volkskrant.nl bleef staan. De moderatie aldaar wordt verzorgd door een bedrijf, beweert hun Ombudsvrouw, maar die waren kennelijk gaan lunchen en hebben gewoon het kanaal opengelaten.

We hebben weer wat Magendane laten liggen wegens tijdgebrek, maar het volgende kan snel afgedaan worden. Aanleiding: Koningsdag. En dat hij zich kennelijk ergens blootgesteld heeft aan een weerwoord (Joop.nl, 27-04-2017, door Kiza Magendane - Student politicologie en publicist uitleg of detail ):
  Koningsdag

Ik weet heus wel dat wij in een ongelooflijk gaaf land leven. ...

Zo ... Heus ...?
    Negers schrijven zulk soort dingen niet zo maar. Daar moet je flink voor slaan (verbaal). Maar eerst wat hij werkelijk vindt:
  Ik klaag ook, over het feit dat ik in de media een negatieve beeldvorming van zwarte mensen zie.

Zo ...
    Zelfs bij Joop.nl viel dit op:
  Karlofça – 27 april 2017 at 12:16
” In de media een negatieve beeldvorming van zwarte mensen zie” Dat moet je even toelichten.

Jonas DeRidder – 27 april 2017 at 11:36
[Ik klaag ook, over het feit dat ik in de media een negatieve beeldvorming van zwarte mensen zie.]
Ik zie dat nooit. Het is wel zo dat ik er nooit naar zoek. Dat niet doen maakt wel verschil over hoe we met elkaar om behoren te gaan. Media die je niet bevalt gewoon niet volgen. Hoe prettig het misschien ook is om verontwaardigd en verongelijkt te zijn.

Ongetwijfeld een reden voor Kiza, deze reacties, om nog meer te klagen over "de media".
    Maar wat er vermoedelijk gebeurd is, is dat hij zijn haatzaaiende rotzooi ook verspreid op plaatsen waar gewone Nederlanders kunnen reageren, en op deze wijze geantwoord hebben op zijn continue beschuldigingen van racisme:
  Daarom ga ik niet oprotten, ...

Met "Rot op naar je eigen land!".
    En ga zo door, dan gooien we je er gillend uit.

Hij is kennelijk nog steeds niet ingescheept en op transport gesteld, maar de Volkskrant doet haar uiterste best om het vertrek van hem en de zijnen te bespoedigen, door hem weer uitgebreid de ruimte te geven hun haat tegen ons te verspreiden (Volkskrant.nl, 06-08-2017, door Kiza Magendane, deze maand gastcolumnist van de Volkskrant):
  Gastcolumn: 'Is de Nederlandse samenleving ten dode opgeschreven?'

In de ogen van de Nederlandse opiniemakers lijkt Nederland permanent ziek. De jongste aandoening heet 'occidentofobie', dat staat voor 'haat tegen de westerse cultuur', schrijft gastcolumnist Kiza Magendane.

Brullen van de lach!!! Paul Cliteur heeft de draak gestoken met de "Islamofobie!!!"-roepers door een gespiegeld artikel te schrijven, dat wil zeggen met in plaats van "islamofobie" de term "occidentofobie" inclusief uitgebreide strafmaatregelen tegen iedereen die "occidentofobie" bedrijft , oftewel precies van de "Islamofobie!!!"-roepers dolgraag zouden willen en al actie voor aan het voeren zijn. In Engelstalige landen is men al een eind gevorderd. En voor alle duidelijkheid publiceert hij het op The Post Online uitleg of detail .
    Misschien zijn niet echt alle negers dom, maar Kiza in ieder geval wel, en schrijft een reactie vol ronkende generalisaties ...
  De publieke opinie wekt de indruk dat Nederland als land permanent ziek is. ...

... en de Volkskrant denkt dat de rest van de negers nóg dommer is en publiceert het gewoon.
    En natuurlijk komen alle haat-stokpaardjes weer langs:
  Het zou te bizar voor woorden zijn om de obsessieve angst voor 'moslims' in de Nederlandse samenleving gelijk te trekken met Cliteurs occidentofobie.

"Islamofobie!!!"
  Empirische data wijst erop dat je op de Nederlandse arbeidsmarkt met Cliteur als achternaam een streepje voorstaat op Mohammed, ook al heb je een strafblad en Mohammed niet.

 "Discriminatie!!!"
   ... toen ik op 30 maart in deze krant stelde dat Nederland aan een historisch bepaald 'negrofobie' leidt. Oftewel, angst tegen het zwarte lichaam.

"Racisme!!!"
    En nog steeds is hij niet weg ...

Dus krijgen we voortdurend vervolgen. De eerst is leuk, omdat het een illustratie is van de dodelijkheid van de combinatie van "kleur" (vooral zwart dan weer natuurlijk) en politieke-correctheid. En "dure woorden" want politieke-correctheid leeft bij de gratie van "dure woorden". Of in de terminologie van de algemene semantiek uitleg of detail : "Words cut loose from their moorings" (Wendell Johnson uitleg of detail ) - letterlijk "Woorden losgeslagen van hun ankers". En zoals zo vaak start het al in de kop (volkskrant.nl, 20-08-2017, door Kiza Magendane,  deze maand gastcolumnist van Volkskrant.nl):
  Gastcolumn: 'Mag de politiek van het radicale midden nu eindelijk aan de beurt zijn?'

Het 'radicale midden' ... Met de uiterst simpele riposte: "Als het midden 'radicaal' is, hoe zit het dan met de uiteinden...?". En helaas zijn grappen over de intelligentie van negers hier niet op hun plaats, want de term komt van Alexander Pechtold (of politieke omstreken).
    Het volgende dan weer niet, hoewel A. Pechtold er wel voor de volle 100 procent achter staat:
  De politiek van verbinding kan ons houvast bieden in een wereld en een land vol extreme verschillen, stelt gastcolumnist Kiza Magendane.

Het 'De politiek van verbinding' is, zoals bekend, een diep eufemisme voor "Meer voorrechten voor gekleurden". Vraag de gebruikers maar naar hoe ze het willen invullen. Dan krijg je zaken als "Baantjes ondanks dat we er niet gekwalificeerd voor zijn". Ook dus weer een geval van "losgeslagen woorden". Dat 'verbinding'.
    En toen moesten we nog beginnen met lezen ...
    Waarvan de rest van de boodschap ook in één keer afgedaan kan worden:
  Na het herlezen van Abou Jahjah's 'Pleidooi voor radicalisering' deze week,

Waarom wordt Mein Kampf eigenlijk verboden? "Omdat er weerzinwekkende denkbeelden in staan" antwoordt men dan, zaken als het Oude Testament even vergetende. En het geschrijf van die eindeloos vele verbale moslimterroristen. Waarvan Abou Jahjah er eentje is.
    En waarom (her)lees je verbale moslimterroristen? Simpel: als je dezelfde denkbeelden koestert als moslimterroristen. Want verder hoef je van moslims niets te weten behalve dat het moslims zijn.
    En dit alles gelardeerd met die allerlaagste der retorische trucs: de praeteritio uitleg of detail :
  Het zou natuurlijk belachelijk zijn om zonder disclaimer de doelen en daden van neonazi's en KKK's in Charlottesville te vergelijken met het onschuldige Wilhelmus-plan van de onderhandelende partijen op het Binnenhof.

Waarbij het 'Het zou natuurlijk belachelijk zijn om zonder disclaimer ...' hetzelfde is als de start van de praeterito: "Ik wil niet zeggen dat , maar ..."
    En die andere heipaal onder de politieke-correctheid, én het zwarte activisme: de hypocrisie en de selectieve verontwaardiging:
  Bij de herdenkingsdienst van Heather Heyer, het dodelijke slachtoffer van de terroristische aanslag door een witte extremist in Charlottesville ...

Want nooit en te nimmer zullen we Kiza Magendane of andere zwarten horen over de terroristische aanslagen door moslims (ervaring na eindeloos veel gelegenheden), want dat mag niet, de zinsnede "Terroristische aanslagen door moslims", want moslims plegen geen terroristische aanslagen , zoals een week na de terroristische aanslag in Charlottesville (1 dode), toen er een "incident" was met "verwarde mannen" in Barcelona (14 doden) en bijna tegelijkertijd een "incident" (2 doden) met een "verwarde man" in Finland, waarbij het feit dat beide gepleegd werden door moslims en in dit geval Marokkanen iets is waar alleen blanke racisten en neonazi's melding van maken.
   En oh ja, die aanslag in Charlottesville heeft een diepere oorzaak. Deze:
  De politiek van verbinding heeft als synoniem het 'radicale midden'. Ik geloof dat deze politiek van het radicale midden het morele appèl heeft een antwoord te formuleren op de heersende wortelzucht in de samenleving.

De les uit dit artikel (al bekend, weliswaar): van migranten als Magendane hoef je ook verder niets te weten dan dat ze migrant zijn: het zijn gewetenloze en empathieloze ploertige parasieten, die nadat ze het veldje kaalgevreten hebben, doortrekken naar het volgende veldje vol met door gewortelden gekweekte gewassen.
    Ja ja, dit artikel zal door Kustaw Bessems uitleg of detail , Joodse migrantenzoon en de huidige chef van volkskrant.nl, weer met veel plezier geplaatst zijn.

En hij mag nog een keertje, Kiza. Maar deze is ook echt leuk. De kop al ... (de Volkskrant, 28-08-2017, door Kiza Magendane, was deze maand gastcolumnist op volkskrant.nl):
  Biculturele mensen, bevrijd je van de mentale terreur

Biculturele mensen worden gereduceerd tot hun etnische achtergrond. Het is een gevangenis.

"Wat is daar nu weer leuk aan?", zult u vragen. Dit is gewoon weer het bekende geklaaghaatzaai ...
    Nou, dit (de Volkskrant, 17-08-2016, door Kiza Magendane, student politicologie en publicist):
  Bicultureel zijn is geen vloek maar een zegen

Om als een kameleon tussen verschillende culturen en landen te kunnen laveren is een privilege dat autochtonen niet hebben.

Brullen van de lach!!!
    Dat doet onmiddellijk denken aan die tweet over de kleurloze zaal vol GroenLinksers ... Ja ja, die donkere biculturelen wordt tot op het bot gediscrimineerd door die niet-bicultureel zijnde GroenLinksers, die iedereen die wel bicultureel is en een bicultureel hokje willen stoppen ...
    Ook nog grappig is deze:
  Het begrip 'mentale tirannie' heb ik van dezelfde Ben Okri. In 2014 stelde hij in The Guardian dat deze 'mentale tirannie' zwarte schrijvers weerhoudt om excellentie te bereiken. 'Men hoeft niet van ons te verwachten dat wij over slavernij, armoede en raciaal onrecht schrijven', betoogde de Booker Prize-winnaar. Volgens Okri wordt literaire excellentie niet geboren in het feit dat men zware onderwerpen behandelt, maar juist in de vrijheid van het geweten.

Oftewel: die Okri betoogt om de zelf-opgelegde culturele ketenen af te leggen. Reden voor die prijs.
    En wat leest Kiza:
  In Nederland zijn biculturele jongeren het slachtoffer van deze mentale tirannie.

Kiza leest dat buitenstaanders die ketenen gesmeed hebben.
    En verder was het natuurlijk allemaal dit:
  ... de grieven van etnische minderheden ...

Haatzaaierij.

Een bekentenis (de Volkskrant, 27-06-2020, door Maurits Chabot):
  De natiestaat is een achterhaalde constructie

Schrijver en politicoloog Kiza Magendane (27) veranderde van mening over het belang van de natiestaat.

De reden:
  'In 2015 zag ik in een documentaire hoe migranten per boot Europa probeerden te bereiken. ... '

Globalisten uitleg of detail , joodsisten en Joden uitleg of detail uitleg of detail zijn ook heel erg tegen nationaliteit, oftewel, de Nederlandse (of Europese) staat, en willen die openbreken om ze overstromen met onbeperkte hoeveelheden Beiroet-barbaren en bosjesmannen.
    Oftewel: globalisten uitleg of detail , joodsisten en Joden uitleg of detail uitleg of detail vormen samen de gekleurde immigranten één kongsi of één front tegen de Nederlandse staat, de Nederlandse cultuur, en de Nederlandse bevolking.
    Nog wat details:


De werkelijkheid: De Euopese natiestaen zijn oneindig veel gelijker dan de Amerikaanse, Russische of Chinese imperia.
    Tweede:
  '... Het feit dat we goedkoop en snel van de ene naar de andere plek kunnen reizen, zou dat soort [globalistische, red.] burgerschap moeten bevorderen. Zo kunnen we mensen die elders op zoek gaan naar geluk niet beschouwen als criminelen, maar als ontdekkingsreizigers.'

Oftewel: "Ik ben voor de Arabische en Joodse woestijnculturen van rondtrekkende barbaren".
    Derde:

Riposte: "Zwartheid is een achterhaalde Afrikaanse constructie. Laten we net zo hard schuren tot die zwartheid verdwenen is. En iets dergelijks voor krulharigheid en platneuzigheid".
    Gewoon over de ra en ranselen of kielhalen of alletwee is natuurlijk ook een idee.

Een klein jaar later, en dezelfde combi (de Volkskrant, 05-03-2022, door Maurits Chabot):
  Recensie | Het Nederlandse volk

De sociale cohesie in Nederland overdacht

De verdeelde Nederlanden en Met Nederland in therapie, van Sjoerd Beugelsdijk en Kiza Magendane, stellen beide de vraag: hoe kan het verdeelde Nederlandse volk zijn eenheid bestendigen?


... Met Nederland in therapie ... van ... Kiza Magendane. Beide auteurs vragen zich af hoe Nederland een eenheid kan blijven en wat er moet veranderen om de sociale samenhang te bewaren.

Kiza Magendane (1992) schrijft al jaren stukken en columns voor NRC en De Groene Amsterdammer. ...

Aha ... Vandaar de hiaten.
  ...    Met Nederland in therapie valt uiteen in twee delen. Het eerste schetst Magendanes tocht naar Nederland, de reis 'van vluchteling naar burger'. ....
    Het tweede deel is academischer. Magendane schetst via denkers als Kwame Anthony Appiah, Ernest Renan en Benedict Anderson de cultureel-historische context van het denken over staatsvorming en geeft een stoomcursus natievorming. De centrale vraag die Magendane opwerpt, is hoe Nederland een inclusieve publieke ruimte kan bouwen, waar verschillen geen schisma veroorzaken en overeenkomsten centraal worden gesteld.    ...

Stomme vraag, want hebbende een heel simpel antwoord, met immigranten uit 150 landen:
DE IMMIGRANTEN MOETEN ZICH AANPASSEN!!!

Waarna het haatzaaien kan beginnen:
  Magendane constateert dat Nederland een land is dat verandert ...

Ten ongunste, door de invloed van de allochtone barbarij uitleg of detail uitleg of detail .
  ... Het is een land waarin Stef Blok als minister van Buitenlandse Zaken opmerkt dat hij 'pragmatisch' is ten opzichte van xenofobie ...

"Xenofobie": het constateren van allochtone barbarij uitleg of detail uitleg of detail .
  ... terwijl er ook culturele veranderingen plaatsvinden: de Gouden Koets staat op stal, Zwarte Piet blaast de aftocht, de term Gouden Eeuw is in de ban, de premier erkent dat er institutioneel racisme is en omstreden helden vallen van hun voetstuk.

Blanke-elite barbarij onder invloed van allochtone barbarij uitleg of detail uitleg of detail  .
  ...  Magendane constateert dat er een obsessief onderscheid wordt gemaakt tussen 'nieuwkomers' zoals hij en 'echte Nederlanders'. ...

"Nieuwkomers": eufemisme voor allochtone barbaren uitleg of detail uitleg of detail .
  ... Magendane ... : een goed functionerende samenleving kan volgens hem pas bestaan als mensen zich 'verbonden voelen' door afspraken en verhalen over een collectieve identiteit. ...

Met immigranten uit 150 landen kan er maar één collectieve identiteit zijn:
DE COLLECTIEVE IDENTITEIT VAN NEDERLAND IS DIE VAN DE OORSPRONKELIJKE NEDERLANDERS!!!

En:
  ... Magendanes pleidooi dat er een nieuw verhaal moet komen, 'een gedeeld verhaal', en een 'nieuw burgerschap' ook, waarin nieuwkomers een plek vinden. ...

Met immigranten uit 150 landen kan er maar één collectieve identiteit zijn:
ER IS MAAR ÉÉN GEDEELD VERHAAL VAN NEDERLAND, EN DAT IS DAT VAN DE OORSPRONKELIJKE NEDERLANDERS!!!

De zwarten delen helemaal nul komma niets met de moslims (oh nee: overlast en criminaliteit en algemeen wanpresteren  uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail ).
    De Volkskrant vindt de rotzooi weer prachtig:
  ... Al blijven de oplossingen te vaak bij abstracties, Magendane is een scherpe denker en zijn analyse van een veranderend Nederland is fijn geschreven.    ...

De rest van de gebruikelijke Nederlanderhaat (xenofoben, enzovoort) hebben we maar overgeslagen.


Naar Haatzaaien, allochtoon , Creolen, cultuur , Allochtonen, respect  , of site home ·.

17 aug.2016