Filosofen: Stephan HuijboomBij de term "filosoof" hebben de meeste mensen associaties met rijtjes grote Griekse en latere filosofen, zoals ze afgehandeld worden in boeken van het genre "Geschiedenis van de Filosofie".Maar met de democratisering van het universitaire onderwijs is ook het vak filosofie een massa-discipline geworden, waarvoor het aantal afgestudeerden telt bij de beoordeling van de opleiding. In het lijstje op de inleidende pagina ![]()
Het eerste vege teken: afgestudeerd op een "maatschappelijk relevant" onderwerp, dat tevens behoort tot de kern van de ideologie van de politieke-correctheid, een geestesziekte die extra sterk heerst in elitaire kringen. De kop:
Dit kan nog twee kanten op, maar wel reeds in de verhouding 90-10.
Waarmee de teerling is geworpen: "Het is allemaal de schuld van de Nederlanders". Wat het "Het" is, gaan we zometeen ingevuld krijgen. De aanleiding: een twee paginabreed interview in de Volkskrant met socioloog en islam-adept Willem Schinkel ![]() Socioloog Hans Werdmölder, de eerste en bijna enige die onderzoek heeft durven doen naar de "eigenaardigheden" van de Marokkanen in Nederland, schreef daarop een reactie. Aanleiding voor de filosoof Stephan Huijboom om daar weer op te reageren. Wat dus aanleiding voor voor deze analyse van de gebruikte redenaties. Te beginnen met die kop:
Die geslaagd is als simpele samenvatting van het betoog dat volgt: "Het zijn allemaal voor dezelfde volle 100 procent Nederlanders". Hier het begin van dat betoog:
Argument 1: Ze zijn hier geboren.
Argument 2: Hun ouders zijn hier geboren.
Argument 3: Iedereen die in Nederland is, is Nederlander. De eerste weerleggingen. Argument 1: Het hier geboren en opgevoed zijnde, op een flatje in Nederland waar de Marokkaanse cultuur heerst, maakt iemand tot volkomen gelijkwaardig aan iemand die opgevoed wordt in een flatje waar de Marokkaanse cultuur heerst in Marokko. De laatste is Marokkaan, de eerste dus ook. En dit geldt tot aan het vierde tot zesde levensjaar. De belangrijkste formatieve jaren van een kind. Argument 2: zie de analyse van argument 1. Argument 3: een contradictie. Als alle hier aanwezige niet-westerse immigranten volkomen en voor de volle 100 procent Nederlanders zijn, is Nederland door de komst van de niet-westerse immigranten niet pluriformer geworden. Waarop je de analyse zou kunnen stoppen, de discussie afkappen, en de "filosoof" zijn diploma ontnemen, want een contradictie is qua redeneren het definitieve brevet van onvermogen. Maar vanwege de overige leermomenten gaan we door:
Een in vragende vorm formuleerde versie van "Het zijn allemaal voor dezelfde volle 100 procent Nederlanders".
Een in omgekeerde vorm ("Er bestaan geen autochtone Nederlanders") geformuleerde versie van "Het zijn allemaal voor dezelfde volle 100 procent Nederlanders".
Een in het wilde weg geponeerde stelling ("Ad ponandum") ![]() De term 'machtsgebonden' is volkomen loszwevend: nergens vooraf of achteraf wordt aangeduid om welke macht het hier zou gaan.
Klopt. Omdat de officiële definities niet kloppen met de sociale werkelijkheid. De officiële definities kijken alleen naar paspoorten, de sociale werkelijkheid kijkt naar gedrag: "Wie in een moskee gaat zitten, is Turk of Marokkaan".
Uitermate grappig: wat Werdmölder heeft gedaan en bovenstaande analyse doet, is wijzen op (in)consistenties en (dis)continuïteiten. Wat de filosoof doet, is de leerstelling eerder geuit door Schinkel herhalen: "Het zijn allemaal voor dezelfde volle 100 procent Nederlanders".
Nog grappiger: Huijboom beschrijft zijn eigen aanpak - een zelfportret ![]() ![]()
Bijna nog grappiger: Werdmölder heeft het over een "wij"-gevoel slaande op het gebrek eraan tussen Nederlanders en allochtonen, en Huijboom wijst erop dat Nederlanders een liberaal wij-gevoel hebben en allochtonen een eigen etnisch "wij-gevoel". Geheel juist, dat laatste, maar bevestigende Werdmölder. En alweer een contradictie uitende, want nu is er ineens wél een verschil tussen allochtonen en Nederlanders.
Oftewel: als je definieert dat de eigen cultuur van de Marokkanen enzovoort ook deel uitmaakt van de Nederlandse cultuur, dan is er geen eigen cultuur van de Marokkanen meer. Oftewel: als je vanillevla mengt met chocoladevla, en je definieert het als vanillevla, is het vanillevla. Ook deze redenatie is herleidbaar tot een contradictie: V-vla + C-vla = V-vla ⇔ V + C = V ⇔ 1 + 2 = 1 ⇔ 2 = 0 , q.e.d. En iedereen die dat anders ziet ...:
... doet aan etnisch segrereren, racisme, en veroorzaakt sociaal-economische ongelijkheid. En dit soort mensen moet dus bestreden worden:
En ... :
... de slachtoffers van het structurele Nederlandse racisme moeten gecompenseerd worden voor hun racistische behandeling in Nederland. De enig juiste kwalificatie voor dit geheel is "gestoord". Waarvan de kern zichtbaar is hier:
Het idee dat je de wereld kan maken of veranderen door hem als zodanig te definiëren. Platonisme ![]() ![]() ![]() ![]() Stephan heeft wat geleerd: verschaf duidelijkheid. Wees concreet! Wees helder! Hier is 'ie helder (Volkskrant.nl, 29-05-2016, door Stephan Huijboom, filosoof):
En wat leren we van die duidelijkheid? Antwoord: Stephan is een racist. Het gaat niet om kunde, maar om ras. Vonden de Duitsers ook. En de Joden. Vandaar dat die enigszins een hekel aan elkaar hadden/hebben. En ook de Hoetoes en de Toetsies, de Kroaten en de Serven, en ga zo maar door. Prima voorbeelden dus om ook in Nederland in te voeren. Zijn er ook argumenten voor deze goede zaak? Even kijken:
Op het moment van dit citaat is al bijna tweederde van de column verstreken, gevuld met de besognes rond de aansluiting van de negerin ![]() ![]()
Zie je wel ... In veel woorden: "Witte Nederlanders zijn racisten". Overigens staat hier ook een ernstige vorm van misleiding in:
Anders gesteld: hier wordt gesteld dat allochtonen vrijelijk mogen doen aan eerwraak, inteelt, onderdrukking van vrouwen, onderdrukking van subgroepen, religieuze haat, besnijdenis, homohaat, Jodenhaat, ongelovigenhaat, enzovoort. Al die zaken waardoor hun cultuur zo achterlijk en armoedig is dat ze uiteindelijk hierheen zijn gevlucht, mogen ze hier onverkort voortzetten. Volgens Stephan Huijboom. Oftewel: hier heeft Stephan weer zijn zonde begaan: onspecifieke uitspraken. Gewaffel. Gefilosofeer. Waarna er voor het mooi nog even dit volgt:
Ja ja, de Turk-nazi's van DENK en haar thuisfront ![]() Deze analyse was geschreven op de webversie, onder de aanname dat zulke vrijzwevende rotzooi de krant niet zou halen. Dat was buiten de waard van zottenherberg ![]()
Grappig, die kop. Want inderdaad: niemand luisterde naar Sylvana toen ze zich aansloot bij de Turk-nazi's. Anders hadden ze gehoord wat ze zei: "Ik haat jullie Nederlanders en jullie cultuur". Oh ja, er kon weer eens een keer gereageerd worden bij de Volkskrant. Van het stuk werd gehakt gemaakt van een zeer fijngemalen soort. Hier wat kortere reacties die speciaal op de prestaties van de auteur slaan:
Conclusie: Gewogen, en te licht bevonden. Een briefschrijver geeft nog even een aanvulling, afkomstig uit het stuk dat deze redactie maar had overgeslagen (de Volkskrant, 31-05-2016, ingezonden brief van Willem van Haarlem, Amsterdam):
Ach ... Het gelegenheidsargument is de standaardmanier van argumenteren van alle politiek-correcten. Waarom zou je als filosoof daar van afwijken ...? Daarna was het langere tijd rustig. Tot zoiets als een maand geleden er ingezonden brieven verschenen van de filosoof. En nu een heel stuk. Met meteen weer een bewijs hoe fijn een neus Stepahan heeft voor het zeggen van de juiste dingen. Wat is het geval ... De Volkskrant heeft op het lak van de strijd van de vrouw tegen de man een stuk toegelaten van iemand die voor wat moderatie aan de kant van de manwijverij heeft gepleit - zeg maar de kant van maniakken als Anja Meulenbelt ![]() ![]() ![]()
De 'de indruk van zeuren' en 'eenzijdig geklaag' moet natuurlijk overal vermeden worden, maar nog meer het zeuren en eenzijdig geklaag zelf. Zoals het gezeur en eenzijdig geklaag van moslims over islamofobie en van zwarten over Zwarte Piet. Maar vrouwen van de soort Anja Meulenbelt, Sunny Bergman, Asha ten Broeke en Cordelia Fine hebben van gezeur en eenzijdig geklaag een verdienmodel gemaakt, dus daar zullen ze nooit mee ophouden. Tot groeiende ergernis van ook steeds meer vrouwen. Den philosooph getrouwe weet Stephan Huijboom een heel artikel vol te zeuren en klagen (met termen als 'paradigmatische fragiliteit' ...), en met slechts één enkele boodschap, te vinden helemaal aan het einde ...:
... tegelijkertijd met met die allermooiste van de retorische trucs: praeteritio ![]() En met dat kernwoord van het feministische en ook alle andere politiek-correcte geklaag en gezeur: het "moeten", treffend gebruikt door de Volkskrant-redactie in de kop van het artikel:
Voor deze redactie aanleiding voor het invoeren van het volgende item in Termen, kort ![]()
En zo leer je elke keer weer wat, zelfs van zeurende sneuneuzen als filosofen. Hoera! Na al een tijd lang aan de kop gezeurd te zijn, qua filosofie, door de Margriet-verhaaltjes van Hop Marjanneke Slob ![]()
Goed hè ... Zwarten hoeven dat niet, want sneu ... En ...
... en ondergepriviligeerd (wat dat is, blijven we natuurlijk van in het ongewisse - toverspreuken moet je nooit uitleggen, weet iedere tovenaar ...).
Want dat is het in ieder geval niet. Want dat is een keiharde leugen ![]() ![]() Oftewel de sneue zwartjes (en Mohammeds) kunnen het gewoon niet ...
Há! Van tovenaar naar goochelaar. Of "Balletje, balletje"-speler. Want hier wordt wat verdonkeremaand. Het gaat er niet om wat Zihni Özdil en Sylvana Simons zijn, maar om wat ze zeggen. Ze zeggen namelijk niet dingen als: "De stoplichten moeten langer op groen", of "De oversteekplaatsen moeten breder", maar "Özdil moet een Nederlandse naam genoemd worden" ![]() ![]() Stephan. Snap je 'm ...?
Tja ... Dat is wel heel erg sneu ... Klagen over uitgesloten te worden vanwege "niet rationeel", en dan Michel Foucault oproepen ... Daarover kan je nauwelijks passende grappen verzinnen. Dit is de grap zelf.
Ach jee ... De 'Ander'... ![]()
Flagrante onzin. DWDD zit vol mensen met kleur en iedereen aldaar hangt aan hun lippen. Daarom mogen ze ook allemaal elke keer weer terugkomen ... En ze hebben tegenwoordig ook allemaal columns in kranten: Duurvoort (Volkskrant), Nourhussen (Trouw), Gargard (NRC) ... GeenStijl heeft er een dagtaak aan om alle raciale haatzaaierij eruit te vissen ... En dan volgen er nog wat toverspreuken:
En brullen van de lach na die laatste: 'witte wegcijfering' is de kern van het betoog. Ja ja, die Stephan is toch nog het meeste een "Balletje, balletje"-artiest - van de Roemeense soort... Maar die zwartjes zijn dan ook zo sneu, dat laatst in Canada een latino-professor in de wiskunde gepleit geeft voor afschaffing van de wiskunde, want de zwartjes zijn er zo slecht in ... ![]() Gossie ... Een artikel van Stephan waar geen onzin in staat ![]() ![]() We nemen het hem niet kwalijk Zoiets inzien vergt een onmogelijk grote onafhankelijkheid van denken. Of heel erg goed lezen, want één van de artikelen uit de serie was iets van joodsist ![]() ![]() ![]() ![]()
Nou, is dat geen goed nieuws ... Uiterst opmerkelijk dat zelfs de huisfilosofen er niet zo in geloven ... Gunst ... Wat een eer ... Stephan haalt GeenStijl. Ze leggen zelf uit waarom (GeenStijl.nl, 07-08-2019, door Van Rossem ![]()
Hé, dat wisten we niet ... Dat van dat "Apostolisch Genootschap" ... Die andere dingen natuurlijk wel, hoewel er hier wel over Stephan geschreven wordt, maar dat is uit beroepsmatige belangstelling. In het kader van de studie van het grensvlak van psychiatrische en neurologische afwijkingen (en dat is geen grap ... ![]() En alle hulp is natuurlijk welkom:
Dat 'sneeuwvlokken' is een vertaling van het Engelstalig-culturele "snow flakes" wat het een mensensoort aanduidt die door alles en nog wat gekwetst zijn tot het diepste van hun ziel, dat 'van alles en nog wat' natuurlijk zijnde een toto pro pars voor 'alles dat de politiek-correcte leerstellingen tegenspreekt', om te beginnen met "Alle gekleurden zijn zielige en sneue mensjes met Down-syndroom die erg vrolijk en lief zijn en waar je niets over mag zeggen". Dit keer smolten ze dus over dat bord in de illustratie bij het artikel. Errug, hè ... Een grapje over de islam. Dat niet eens kwetsend is ... (Vonden de moslims zelf overigens niet, maar dat soort Down-syndroom is niet wat men er van beweert ... ![]()
Hm, GeenStijl ... Het is gewoon een ordinaire leugen Het is inderdaad niet zo dat 'religiekritiek' ter discussie staat, want op christenen kan je schelden als nooit tevoren ![]() Wel en voor de volle 100 procent ter discussie staat kritiek op de islam. Hetgeen uiterst simpel blijkt uit het bestaan van de woorden "islamofobie" en "moslimhaat". Beide woorden betekenen zonder enige verdikking of vertaling: "Je mag geen kritiek hebben op de islam". Beide woorden liggen bestorven is de monden van de hele politieke-correctheid. Jeroen Pauw ![]()
Beter, GeenStijl.
Klopt. Dat heet een "red herring" ![]()
Hmmm... Je kan het op vele manieren vertalen, waaronder dit: "Ik vind dat ik alles mag zeggen en dat jij je mond moet houden".
Definitie: "Kwetsen: iets dat een moslim doet door moslim te zijn, namelijk aanhanger te zijn van een geloof dat niet-gelovigen minderwaardig vindt".
Riposte: "Niemand hoeft rekening te houden met mensen die geen rekening houden met anderen, zoals moslims". Dit is het principe van tit-for-tat ![]()
Of ook wel: Helaas is de doolfilosoof nog niet hieraan toegekomen in de huidige fase van zijn geestelijke ontwikkeling (overigens is 'doolfilosoof' in het huidige tijdsgewricht een pleonasme)
Goh, en nog steeds is 't 'm niet gelukt om naar zijn eigen filosofie te leven en zijn mond te houden.
En nog niet.
En nog niet.
En nog niet. Bij die laatste zijn we trouwens beland op het niveau van Heidegger, Nietzsche en andere Kretenzers. Jammer dat de doolfilosoof zo veel ongezegds heeft weten te zeggen. Of misschien toch wel goed, want wat is er illustratiever voor de huidige positie van de filosofie, als een filosoof die eindeloos lang door weet te schrijven aan een pleidooi om niet te schrijven. Waarbij hartelijk dank aan de bekende filosofische website GeenStijl, en met name de filosoof schrijvend als Van Rossem. "Lees die krant!" Naar Filosofie, inleiding ![]() ![]()
|