Landverraders: de Volkskrant, nomadisme

Vanwege de stroom is er inmiddels een tweede aanvullende verzameling moeten creëren, met als directe aanleiding het starten van weer een serie "Er kunnen er best nog wel twee miljoen bij, deel twee", na de eerste serie daarvan onder de noemer "Nieuwe Nederlanders", van Marjolein van het KrokodillenWater. Omdat de serie start bij de jaarwisseling van 2025 naar 2026, ter viering daarvan eerst ook wat materiaal van kort daarvoor, waarbij (voorlopig) dus weer één of meerdere dozijnen worden overgeslagen. We beginnen hiermee (de Volkskrant, 24-12-2025):

'We worden gedehumaniseerd", schrijft Krokodillenwater.
    Onzin, natuurlijk.
    Aan de ene kant van de grens zijn ze net zo veel mens als aan de andere.
    En hun kant is de andere kant, en daar is verder niks mis mee, want dat geldt voor 7 (of 8) miljard minus 18 miljoen, en verder is er aan deze kant absoluut geen plaats voor 7 of 8 miljard, dus illegalen zijn en blijven illegalen, en Krokodillenwater moet dus verzopen worden in krokodillenwater, vanwege massamisdadigheid.
    Overigens was het op de website nog een stukje grappiger ... (de Volkskrant, 24-12-2025):

... met een glaszuivere contradictie.
    Want om Amsterdammer te zijn, moet je Nederlands staatsburger zijn, en mensen zonder papieren zijn absoluut geen Nederlands staatsburger, dus bij inclusie ook geen Amsterdammer.

Deel twee van nog voor de jaarwisseling (de Volkskrant, 30-12-2025):

Een hagiografie van de uitvoeringsman van "Ieder jaar een stad Leiden erbij".
    Ook dus eentje uit de groep "Staatsvijanden Nummer Eén".

Het nieuwe jaar wordt meteen groots gevierd, tevens mogelijk omdat het op (bijna) een zaterdag viel. Het begint op de voorpagina (de Volkskrant, 03-01-2026):

Met dus die aankondiging (de Volkskrant, 03-10-2026):
  Alles achterlaten wat vertrouwd was

Nederland telt 196 nationaliteiten, veelal migranten die naar Nederland zijn gekomen voor werk of liefde, of zijn gevlucht voor armoede of oorlog. Wie zijn ze? En hoe kijken ze naar het Nederland van nu? In de nieuwe interviewserie 'Eerste generatie' komen mensen aan het woord die besloten alles achter te laten en hier een nieuw bestaan op te bouwen. ...

En dat staat allemaal in het tweede katern. Eerst ... (de Volkskrant, 03-10-2026):

... , hoogst representatief voor de moslims en negers van de azc's, een Vietnamees, en dan ... (de Volkskrant, 03-10-2026):

... een overganmg naar voor de moslims en negers nog representatievere Russen.
    En die lhbtq-Russen ... (de Volkskrant, 03-01-2026):

... zijn dan ook nog eens zwanger, van de kaboutertje, de ooievaar, de boerenkool.
    Dat gaat echt wat worden, met die beschaving van de toekomst.

Nog maar weer eens wat standaard-nomadisme (de Volkskrant, 04-02-2026):
 

Dat daar nog ruimte voor was ... De rest van de Vuilniskrant wordt al twee of drie weken gedomineerd door de versie over de Amerikaanse puthaak, waar criminele latino's nu daadwerkelijk uitgezet worden.

Nog zo'n standaard-plaatje (de Volkskrant, 17-02-2026):

De nomaden doen het fatastisch, als de vogelverschrikkers en de mannen met de Grijze Wolvengroet.

En nog zo'n rubriek (de Volkskrant, 19-02-2026):

"Het azc groeit met u mee. Binnenkort: Nederland één groot azc".

En hier eentje van de honderdduizend stuks over hoe verschrikkelijk het is dat de Amerikanen illegale criminele latino's willen uitzetten, en ... (de Volkskrant, 20-02-2026):
 

... dat alle Amerikanen er tegen zijn, behalve Donald Trump.
    Oh, en dat het uitzetten van criminele illegalen onrecht is, maar dat wist u al.

Waar ligt de oplossing voor het Europese klimaatprobleem?
    Vraagteken, vraagteken, vraagteken.
    Natuurlijk weet u, als goed en deugend mens, dat al:
De oplossing
voor het Europese
klimaatprobleem
ligt in... bevolkingskrimp

Maar bevolkingskrimp betekent minder geboortes, en door de wetten van de demografie betekent dat vergrijzing.
    Oftewel:
De oplossing
voor het Europese
klimaatprobleem
ligt in... vergrijzing

Hier is hoe nauw het klimaatprobleem de Vuilniskrant aan het hart ligt (de Volkskrant, 12-03-2026):
 

Dat is hoe nauw het klimaatprobleem de Vuilniskrant aan het hart ligt.
    Nee, het is nog nauwer. Want die kop draait nog een stukje verder. Hier is het Europa van die kop (de Volkskrant, 12-03-2026, door Iva Venneman):
  EU en Bangladesh

Europese  ...... Bangladesh

... Bangladesh ... de Italiaanse arbeidsmarkt ...


... Rosaline Rosario ... 'Buongiorno', ... in vloeiend Italiaans: 'Vuoi acqua naturale o acqua frizzante?'
    Rosario ... Rome ... Bangladesh.
    Rosario ... Italiaanse etiquette ... 'Buon appetito' ...
    Italië ... Italiaanse vacatures ...
    ...  Italië ... het Italiaans ... Italiaanse omgangsvormen ...
    ... met Italië ...
    ... in Italië ... lidstaat Italië ...
    Italië ... Italië ... Bengalen.
    Bengalen ... Italiaanse eiland Lampedusa te maken ...
    ...de Bengalen ...
    ... naar Italië
    ... naar Italië ... in Italië ...
    ... Bangladesh ... Bengalen ... Bangladesh ...
    ... Italië ...
    ... naar Italië ...

Juist ja ...
    Dat het hier gaat om de Europese landen, zoals gesuggereerd, is een gore leugen. Het gaat is om het gore j/Joodse migratiefundamentalisme van de gore j/Joodse Vuilniskrant, en van ...
  ... Als het aan de Europese Commissie ligt, is dit de manier om de Europese vergrijzing te lijf te gaan....

... de zestien weken durende cursus van de Europese Unie
    ... De Europese Unie ... binnen de EU ...
    De Europese Commissie ... de EU ...
    ... de Commissie ... Partnership met de Europese Unie ...

.. het gore j/Joodse Brussel.
    En, klap op de vuurpijl: wat is de reden dat specifiek zo veel Bangladeshi naar elders willen trekken? Dat is omdat de Bangladeshi hun land volgefokt hebben (een verdubbeling sinds 1071). Dus wat gaan ze doen als ze weer meer te eten krijgen? ...
    Wat de moslims doen in Nederland doen: het land volfokken.
    En hoe blij is de gore j/Joodse Vuilniskrant met dit gore j/Joodse beleid van het gore j/Joodse Brussel? ... (de Volkskrant, 12-03-2026):

Zo blij is de gore j/Joodse Vuilniskrant met dit gore j/Joodse beleid van het gore j/Joodse Brussel!
    De laatste tijd al meer opgemerkt: ook dot doet verlangen naar revoluties en executies.
    En kijkt u nog eens naar deze foto: die Bangladeshi zijn ook moslims.

Nog wat voorbeeldjes van hoe goed het centrale brein ... (de Volkskrant, 11-04-2026, ingezonden brief van ... ):
  Nieuwkomers

Een bezoek aan het nieuwe Fenix-museum in Rotterdam zou voor al die zeurpieten over immigranten een eye-opener kunnen zijn. Hier kun je zien hoe het in Rotterdam eeuwenlang een komen en gaan van mensen is geweest. Asielzoekers én gelukzoekers, zoals de Europeanen die uitzwermden over de wereldzeeën. Maar ook lang voordat Rotterdam een wereldhaven was, waren er volkeren die ons land overspoelden. Om er een paar te noemen: Romeinen, Noormannen, en dan was er ook nog een Grote Volksverhuizing.
    Daar waar volkeren elkaar ontmoeten, vindt vermenging plaats. Wij kunnen er dus van uitgaan dat we allemaal, ja allemaal, een veelsoortige mengeling van genen in ons hebben. Dus, mensen, stop met zeuren. Bedenk dat onze voorouders er destijds ook in mochten.
   Geef nieuwkomers de ruimte om te wennen. De eerste generatie heeft het moeilijk, maar hun kinderen en kleinkinderen zullen hun plaats vinden in onze maatschappij, zoals dat onze voorouders destijds ook is gelukt.

Willy van der Putten, Amersfoort

Paspoort

Via Takecarebnb logeerde de uit Jemen afkomstige Mohammed enkele maanden bij mij. Bij zijn aankomst gaf ik hem een rondleiding door mijn huis en toonde hem ook de 'messy drawer', de la die we allemaal hebben met paperclips, elastiekjes en muntgeld. Ik schoof de la dicht toen hij vroeg 'm opnieuw te openen.
    'Is that your passport in there?', vroeg hij. Hoorde ik naast verbazing irritatie? Ik bevestigde dat en Mohammed sprak zijn verbazing erover uit dat ik dat belangrijke document achteloos bewaarde. Het hoorde in een kluis.
    We zijn ruim vier jaar verder en onlangs woonde ik de gelegenheid bij waarop Mohammed het document kreeg waarin zijn Nederlanderschap werd bevestigd. De ambtenaar feliciteerde de aanwezigen en benadrukte dat Nederland trots moest zijn dat vluchtelingen hier een veilige haven vinden. Als manager bij een IT-bedrijf betaalt Mohammed inmiddels meer inkomstenbelasting dan ik.
    'Op dit document heb ik 2.758 dagen gewacht', zei hij na de ceremonie. Met het bewijs van Nederlanderschap kreeg hij zijn paspoort. De wereld gaat letterlijk open. 'Has the passport found its place in the kitchen drawer?', vroeg ik. 'It has its own bed, sleeping right next to me!', antwoordde hij.

Robert Zaal, Broek in Waterland

... z'n zombietjes geprogrammeerd heeft.
    Wordt gezellig, straks, met z'n dertig miljoenen.
    Of juist minder gezellig, met zo'n tien miljoen, met de rest onder de groene zoden, de Aarde bevruchtend voor een nieuwe golf dwazen.

Eentje uit de reeks van meerdere exemplaren per week, uitgekozen omdat 'ie weer eens meerdere pagina's beslaat, omdat het weer eens een tigste herhaling is, en omdat 'ie komt van Marjolein van het KrokodillenWater.
    eerst even ter vergelijking de oudere die opviel wgens bovenaan in de html-pagina (de Volkskrant, 24-12-2025):

"We worden gedehumaniseerd", schreef KrokodillenWater erbij. Die van vandaag (de Volkskrant, 13-04-2026):
 

Alsof een crimineel niet ook een mens is ...
    DISCRIMINATIE!!!
    En RACISME!!!, want criminelen zijn tegenwoordig meestal van een ander ras.
    Uitgelachen? Hier is de invloed die nomadisme-terreur heeft. Van dezelfde dag (de Volkskrant, 13-04-2026):

"NIEMAND IS ILLEGAAL!!!"
    Wordt gezellig, straks, met z'n dertig miljoenen.
    Of juist minder gezellig, met zo'n tien miljoen, met de rest onder de groene zoden, de Aarde bevruchtend voor een nieuwe golf dwazen.

Er is weer wat azc-protest her en der (de Volkskrant, 28-04-2026, ingezonden brief van Marcel Heinsbroek, Schiedam):
  Brief van dag

Zonder migranten zou Nederland vastlopen


Er is maar één manier om te laten zien hoe belangrijk migranten zijn voor Nederland: laat hen allemaal twee weken staken.
    De maatschappij zou na amper twee dagen hopeloos vastlopen. De supermarkten raken en blijven leeg, want niks wordt meer klaargezet of weggebracht in distributiecentra. De pakketdiensten rijden niet, pakketten en post blijven in de overslagstations liggen. Hulpbehoevenden blijven op thuishulp wachten, die niet komt. Het afval stapelt zich op. Muren worden niet gestuct, vloeren niet gelegd, kantoren niet schoongemaakt.
    'Echte' Nederlanders zullen dit niet opvangen of oplossen: zij hebben het te druk met protesteren tegen asielzoekers, migranten en buitenlanders in het algemeen (Ten eerste, 24/4). Te druk met het voeren van veldslagen tegen de politie, het bedreigen van gemeenteraadsleden en het aanrichten van vernielingen. Ik denk dat de staking nog geen week zou duren. Op verzoek (lees: zielig gehuil) van diegenen die gemaskerd vooraan stonden bij de 'acties' van 'bezorgde burgers'.

Zet 'm op, Marcel! Op naar de 30 miljoen!

Nog een zombie reaguurder reageerder ingezonden briefschrijver (de Volkskrant, 01-05-2026, ingezonden brief van Ap Bloemendal, Amersfoort):
  Reëel beeld

Voor een reëel beeld kunnen we asielzoekers beter weer gewoon vluchtelingen noemen.

Zet 'm op, Appie! Op naar de 30 miljoen!
    Noot: dat "vluchtelingen noemen" wordt allang gedaan. Door de sekte.

De volgende dag (de Volkskrant, 02-05-2026, ingezonden brief van ...):
  Beschaving

Een bekend gezegde luidt: 'Het niveau van beschaving is af te meten aan de ruimte, aandacht en zorg van de samenleving voor de meest kwetsbaren.'    ...
    Het is tegelijkertijd meer dan schrijnend om te beseffen dat, als het in mediaoptredens of politieke debatten gaat over vluchtelingen, dezelfde beschaafde samenleving vaak 'vergeet' dat verreweg de meesten van hen hier zijn omdat ze zijn gevlucht vanwege onderdrukking en geweld. ...
    ... Betekent deze houding dat onze veelgeprezen beschaving slechts bestaat uit een laagje vernis om gebrek aan moed en medemenselijkheid onder te verstoppen?
    Of durven we het als sterke, beschaafde samenleving aan consequent het verhaal van de vluchteling op de voorgrond te plaatsen alvorens een mening te geven of een beslissing te nemen?

Bram van Leeuwen, Woerden

Wantrouwen

Zoals de afwerking van de toeslagenaffaire inmiddels al vele malen meer geld heeft gekost dan het aantal gefraudeerde euro's, zo zijn de rellen en het wantrouwen tegen de azc's vele malen schadelijker en duurder voor de maatschappij dan het gewoon goed organiseren en reguleren van de opvang van vluchtelingen. We leren het nooit.

Merel van Gaalen, Amsterdam

Zet 'm op, Bram en Merel! Op naar de dertig miljoen!

Een paar dagen later (de Volkskrant, 07-05-2026, ingezonden brief van Mark Merckens, Rotterdam):
  Gezellig

'Asielzoekersproblematiek', 'gewoon zorgen over veiligheid', 'vrouwen en kinderen kunnen niet meer over straat', 'luister eens naar de mensen in de binnensteden'. Het staat allemaal in uw krant.
    Nou, ik woon midden in zo'n binnenstad en naar mij wordt inderdaad nóóit geluisterd. Op nog geen 100 meter afstand van mijn huis is een asielopvang met honderd jonge mannelijke vluchtelingen. Ik heb het ook nog even aan mijn vrouw gevraagd. Wij hebben nóóit 'gewoon zorgen over veiligheid' en helemaal geen overlast, alleen maar gezelligheid.

Zet 'm op, Marrekie! Op naar de dertig miljoen!
    Overigens is 100 meter in een stad als Rotterdma hetzelfde als drie dorpen verderop.
    Overigens nummer 2: Rotterdam is al één groot azc.

Een dag later (de Volkskrant, 08-05-2026, ingezonden brief van Cees Stolwijk, Amersfoort):
  Zuid-Soedan

Ik kan me geen groter contrast in gastvrijheid voorstellen, als ik het artikel over de oorlog in Soedan lees (Donderdag, 7/7) , tussen het zeer arme dorpje Chuil in Zuid-Soedan en het rijke Loosdrecht. Ik ontkom er niet aan plaatsvervangende schaamte te voelen. Ik hoop dat alle azc-tegenstanders dit artikel lezen en hun standpunt over azc's iets nuanceren.

Zet 'm op, Ceessie! Op naar de dertig miljoen!
    Overigens geen beter voorbeeld voor de toekomst van Nederland dan wat er gebeurde in Soedan tusen de Arabische en negroïde stammen. Gaat in Nederland ook gebeuren, ergans op weg naar die dertig miljoen.

Nog een dag later, in aansluiting op de anti-azc-protesten in Loosdrecht (de Volkskrant, 13-04-2026):

Prima, maar die zijn er niet uitleg of detail . Dit zijn parasieten die afkomen op de gebraden hanen.
    Tekst van ...
  De Volkskrant, 09-05-2026, door Marjolein van de Water

... Van het KrokodillenWater.
    Motief:
  ... Aan het hek van het gemeentehuis van Loosdrecht hangt woensdagmiddag een spandoek. 'Iedereen is van de wereld', staat erop. ...

..., oftewel: "Alle mensen zijn mensen, en moeten vrijuit naar Nederland kunnen komen".
    Zet 'm op, Krokodillenwater en Dwazen! Op naar de 30 miljoen. Met 10 miljoen moslims erbij.

Je blihjft je verbijsteren ... (de Volkskrant, 12-05-2026, door ):
  Grenscontroles

'Dit is totale onzin voor de bühne'

De kritiek op de grenscontroles van Duitsland zwelt aan. Ze zouden niet het beoogde effect sorteren en hebben al geleid tot meerdere dodelijke ongelukken. Toch zet Duitsland het beleid door: 'Politiek is het geniaal.'


Dertig keer al zijn ze staande gehouden, glasvezelmonteurs Nabil Makh- loufi (27) en Iliass Zahraoui (18), op de grens tussen Duitsland en Nederland aan de A12. Dertig keer, in de zeven maanden dat ze een klus in Duitsland doen. Zojuist was het weer zover en werd hun zwarte Mercedes-busje als een van de weinige aan de kant gezet. Ze weten precies waarom. 'Het is een migratiecontrole, en wij hebben een tintje', zegt Amsterdammer Makhloufi lachend.

De Duitse grenscontroles begonnen tijdens de vluchtelingencrisis in 2015 langs de Oostenrijkse grens. In 2023 kwamen daar controles aan de grenzen met Polen, Tsjechië en Zwitserland bij. Sinds september 2024 staat de Duitse politie aan alle landsgrenzen, wat feitelijk neerkomt op een eenzijdige opschoring van het Schengenverdrag. Nederland kondigde vorige week aan na de zomer te stoppen met zijn eigen - minder intensieve - controles langs de grens. Duitsland peinst er niet over.

'Gevaarlijke symboolpolitiek', zei de Nijmeegse burgemeester Hubert Bruls daar eind april over in regiokrant Neue Ruhr Zeitung.

... vinden ...
  Grenscontroles

'Dit is totale onzin voor de bühne'

De kritiek op de grenscontroles van Duitsland zwelt aan. Ze zouden niet het beoogde effect sorteren en hebben al geleid tot meerdere dodelijke ongelukken. Toch zet Duitsland het beleid door: 'Politiek is het geniaal.'


Dertig keer al zijn ze staande gehouden, glasvezelmonteurs Nabil Makh- loufi (27) en Iliass Zahraoui (18), op de grens tussen Duitsland en Nederland aan de A12. ...
    'Gevaarlijke symboolpolitiek', zei de Nijmeegse burgemeester Hubert Bruls daar eind april over in regiokrant Neue Ruhr Zeitung.

De importbarbaren, en ...
  ...    'Gevaarlijke symboolpolitiek', zei de Nijmeegse burgemeester Hubert Bruls daar eind april over in regiokrant Neue Ruhr Zeitung. ...

... burgemeester Dickerdack, die al met één been op het podium van na de Bevrijding staat.
    En dit weer ... (de Volkskrant, 12-05-2026):

... twee prominente pagina's breed.
    De kop op de website (Volkskrant.nl, 12-05-2026):

Allemaal koppen eraf.

Weer wat reaguurders (de Volkskrant, 15-05-2026, ingezonden brief van ...):
  Blij dat vluchtelingen ergens een plek hebben

Bij het lezen van de Brief van de Dag van Joyce Zwaag-van Geelen (12/5) waarin zij het heeft over afbrokkelend gemeenschapsgevoel en het mogelijk sluiten van de dorpsschool ondanks hevig verzet van dorpsgenoten, kreeg ik zoiets van: ach, wat aandoenlijk.

Dat veranderde snel. Na de acceptatie van de status quo mocht er kennelijk van alles gebeuren met het leegstaande gebouwtje. Maar dat daarin opeens een groep vluchtelingen zou worden opgevangen... nou, dat lijkt haar wel heel erg.

Op haar vraag: hoe zou jij je dan voelen? Nou, blij dat vluchtelingen, die veel groepen zoals FvD, Defend-tuig, PVV'ers et cetera liever zien verdwijnen, opgevangen worden. Dat er nog maar veel gemeenschapszin blijft bestaan, ook in Altforst, en leegstaande gebouwen nuttig in gebruik genomen worden, ook door vluchtelingen...

Peter Vink, Enkhuizen

Loosdrecht

Laten we de relschoppers bij de azc's en gemeentehuizen voortaan gewoon benoemen als wat ze zijn: 'knokploegen'. Misschien dat we dan gaan begrijpen welke kant Nederland op gaat.

Jos Huigen, Haarlem

Zet 'm op, Peter en Jos! Op naar de 30 miljoen!
    Waaronder 10 miljoen moslims.

Op gestuit tijdens opruimwerkzaamheden (de Volkskrant, 08-07-2025, ingezonden brief van Ton Groenendijk,
Los Alcázares (Spanje)):
  Brief van de dag

Zijn we niet allemaal gelukzoekers?


Migranten worden vaak afgeschilderd als gelukzoekers. Vooral door mensen die beweren niet te discrimineren en alleen échte vluchtelingen best willen laten opvangen in ons steenrijke land.
    Terwijl het volkomen logisch is dat een vluchteling niet alleen een ongeluk-ontvluchter (mooie term van Sander Donkers, 150, 7/7), maar óók een gelukzoeker is. Zijn we dat niet allemaal? Ik was het 67 jaar in Nederland. En sinds twee jaar in Spanje.
    Vorige week reed ik naar Nederland. Bij een Frans benzinestation raakte ik aan de praat met andere reizigers over het Nederlandse asielbeleid. Ze vroegen of ik uit Nederland kwam. 'Nee', antwoordde ik, zonder te liegen en zonder me te hoeven schamen. 'Ik kom uit Spanje.'

Toch nog maar genoteerd, omdat het één van de bekendere dooddoeners is.

Terug naar de eigen tijd (de Volkskrant, 20-05-2026, ingezonden brief van Kimm Veldman, Groningen):
  Schoonzoon

Op dezelfde dag dat ik op Instagram twee mannen tegen een vrouw zie schreeuwen dat ze moet 'oprotten' omdat asielzoekers het op 'hun vrouwen' gemunt zouden hebben, stuurt de Syrische vriend van mijn dochter mij een zelfgemaakte rap.
    Hij verbleef de afgelopen jaren veel bij ons toen hij in het azc woonde, en maakte de rap als dank voor onze steun in die ingewikkelde tijd. Ik weet inmiddels wel wie ik liever als schoonzoon heb.

En (de Volkskrant, 21-05-2026, ingezonden brief van ...):
  Omvolking

Gidi Markuszower en Mona Keijzer waarschuwen voor het gevaar van omvolking door de instroom van vluchtelingen en asielzoekers. Als ik deze twee 'volksvertegenwoordigers' en de gemaskerde relschoppers bij de anti-azc-protesten zie en hoor, denk ik dat Nederland misschien wel gebaat is bij een beetje omvolking. Onbeschaafder dan nu kan het niet worden.

John Oudejans, Alkmaar

Angst

Er zijn twee soorten 'bezorgde' burgers, namelijk de bange burger en de rellende burger. De rellende burger vindt het heerlijk de bange burger nog banger te maken.

Loek van Straaten, Velserbroek

Het blijft een eindeloos fascinerende reeks.
    Vooral ook voor latere bestudeerders van het verschijnsel "obsessie".

En we gaan maar door ... (de Volkskrant, 27-05-2026, ingezonden brief van Mac van Dinther, Nijmegen):
  Rellen

Een paar honderd extreemrechtse hooligans richten vernielingen aan en stichten brand bij azc's. Duizenden mensen in het hele land gaan de straat op om te protesteren tegen de opkomst van extreemrechts en te pleiten voor een menswaardige opvang van asielzoekers. Toch heb ik nog geen enkele politicus horen zeggen: ik sta niet achter die demonstraties, maar we moeten de zorgen van die mensen wel serieus nemen. Moeten wij soms ook eerst gaan rellen?
    Niet de PVV of Forum, maar de VVD is de wegbereider voor de opkomst van het nieuwe fascisme. En als Rob - 'Het kan wél' - Jetten daar niet snel een streep door zet, is hij medeplichtig.

Mac van Dinther was/is culinair recensent van de Vuilniskrant.
    Ook jij, Mac, op naar de 30 miljoen!
    Waaronder 10 miljoen moslims.
    En door ... (de Volkskrant, 28-05-2026, ingezonden brief van Marina Witvliet, Maastricht):
  Existentieel

Ik werd gisteren wakker geschud door de column van Forugh Karimi (Opinie & Debat, 27/5). Ze schrijft over de vogelvrije asielzoekers die in mei in Loosdrecht in de noodopvang verbleven waar toen door demonstranten brand werd gesticht. 'Onze' Nederlanders hielden daar de brandweer tegen. De vluchtelingen hadden levend mogen verbranden, gewoon in ons vrije Nederland.
    Karimi schrijft dat de existentiële dreiging voor de asielzoekers, de mensen achter de ramen bij de brand, vrijwel onbenoemd is gebleven in de media. Vluchtelingen zijn het 'uitschot van de aarde, ongewenst en politiek overbodig'.
    Het opende mij de ogen en herinnerde me aan ons verleden: de Tweede Wereldoorlog en het vernietigen van bevolkingsgroepen. Karimi's voorstel om de brand in opvanglocatie Loosdrecht mei 2026 met een rode punaise op de kaart te markeren en te blijven gedenken, zou landelijk gesteund moeten worden.
    Opdat wij niet vergeten.

Opdat wij niet vergeten dat we over twintig jaar met 30 miljoen in Nederland zitten, waarvan 10 miljoen Karimi'tjes.
    En bestuurd door de ayatollah's.
    En door ... Want het volgende gaat dan officieel wel niet over azc's maar over het FvD, maar defacto is dat het onderwerp, want "het FvD" staat voor (onder andere) "Tegen het azc". En we krijgen een smorgasbord van Vuilniskranterij (de Volkskrant, 29-05-2026, ingezonden brief van ...):
  Brief van de dag

Moeten niet juist de blanke mensen weg?

FvD-leider Lidewij de Vos stelde deze week in het Kamerdebat dat 'mensen die hier van oorsprong wonen, in de meerderheid moeten blijven' en dat het een 'feitelijke constatering' is dat dit 'van oorsprong blanke mensen waren'.
    Het pleit niet voor De Vos en de andere parlementsleden dat men blijkbaar niet wist dat dit helemaal geen onomstreden feit is. Integendeel, zoals Maarten Keulemans in maart 2023 in deze krant al schreef, was de 'oer-Hollander niet wit en blond, maar zwart'. Donker dus, maar wel met blauwe ogen. Onder meer in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden is hier meer over te vinden. Wetenschappers uit het VK en Zweden waren al eerder tot deze conclusie gekomen op basis van genetische analyse van menselijke resten. In wat nu Nederland is, kwamen en gingen volken door de eeuwen heen. Afhankelijk van de tijdspanne waar je naar kijkt, zou Forum dus ook kunnen propageren dat juist de blanke mensen uit Nederland zouden moeten worden verwijderd. Hoezeer ik het ook met hen oneens ben, dat wens ik de Forumleden echter niet toe!

Rob Swart, Soest

'Echte' Nederlanders

Lidewij de Vos zegt op te komen voor 'echte' Nederlanders. Volgens haar zijn dat Nederlanders van wie de voorouders al generaties hier wonen. Dat betekent dus dat de volgende Nederlanders geen 'echte' Nederlanders zijn:
  - Nederlanders van wie hun voorouders gevlucht zijn uit Duitsland voor het nazi-regime.
  - Nederlanders van wie de voorouders door ons uit de Molukken hier naar toe zijn gehaald.
  - Nederlanders van wie de voorouders gevlucht zijn uit Hongarije voor het communistisch regime.
  - Nederlanders van wie de voorouders uit Marokko en Turkije hierheen gehaald zijn om te werken in onze fabrieken en havens.
  - Nederlanders van wie de voorouders uit Suriname of de Antillen hierheen gekomen zijn om te studeren en werken.
    Veel van onze huidige vooraanstaande Nederlanders (politici, schrijvers, kunstenaars, sporters) zijn dus geen 'echte' Nederlanders. We hebben ook een koning die geen 'echte' Nederlander is, want zijn vader komt uit Duitsland (net als zijn verre voorouders). En de prinsessen zijn al helemaal geen 'echte' Nederlanders, want hun moeder komt uit Argentinië.

Leon Imandt, Muiderberg

WK-selectie

Ik heb even naar de selectie van bondscoach Ronald Koeman gekeken. Als het aan Lidewij de Vos had gelegen, hadden maar een mannetje of tien naar het WK voetbal in de Verenigde Staten, Canada en Mexico mee gemogen.

Herm Lamers, Maastricht

Afrika

In een verslag van het Tweede Kamerdebat hoorde ik Lidewij de Vos iets opmerken over het remigreren van mensen (die niet oorspronkelijk uit Nederland komen) naar het land van hun voorouders.
    Mag ik daaruit opmaken dat mevrouw De Vos naar een Afrikaans land vertrekt om zich daar te vestigen? Ook haar voorouders zijn immers, net als alle mensen, afkomstig uit Afrika, al is dat wel erg lang geleden.

Willem Verhoeven, Hilversum

Forum

Forum. Laat dat 'voor democratie' maar weg.

Marcel Koolen, Deurne

Gedachtegoed

Het debat over Forum voor Democratie was veel koude drukte om bijna niets. Terecht gingen sommige Kamerleden er niet op in. Ook de 'met AI verbeterde' oude antisemitische bagger die 'artiesten' als PVV-Kamerlid Maikel Boon over het internet uitstorten kan zo de (elektronische) vuilnisbak van de geschiedenis in.

Pas als het gedachtegoed van de geachte afgevaardigde Gidi Markuszower ook wordt toegepast op bijvoorbeeld de Hongerwinter, de deportatie van vluchtelingen in 1940-45, et cetera, zouden we eens moeten nadenken: of de houding van de pro-Israël-partijen in de Tweede Kamer niet als een achteraf 'normalisering' van de misdaden van het nazisme door de huidige regering van Israël moet worden opgevat.

Martin Poot, Amersfoort

Vergif

Er zijn medelanders die er niks van snappen. Ik ben zelf opgegroeid met buren van Turkse en Antillianse afkomst. 95 procent van hun leefwijze is als die van iedereen. De andere 5 procent zijn andere gewoonten. So what! Forum is vergif voor onze kijk op de medemens.

Berrie Mutsaers, Tilburg

Brullen van de lach!!!
    En vooral de eerste en de laatste zijn extra leuk. Die laatste vanwege de opmerking van Irak en Syrië echt voor 95 op Nederland en België lijken, en de eerste vanwege het zoveelste opdienen van het Maarten Keulenans uitleg of detail sprookje van de "De Bruine Neandertaler". Met baard, hoofddoek, een bomgordel, een mes/pistool, op sandalen en die talloze overige overeenkomsten tussen Neandertalers en moslims.

Van de reageerders weer terug naar de Vuilniskrant zelf. Met weer een staaltje ... (de Volkskrant, 29-05-2026):

... ongeëvenaard absurdisme.
    Die hebben er nog nooit eentje "in het wild" gezien ...
    Eén en al gebocheldheid ...

En weer terug naar de reageerders (de Volkskrant, 30-05-2026, ingezonden brief van ...):
  Wij zijn Nederland

Samen met 260 duizend nieuwkomers werd ik in 1949 warm en liefdevol onthaald in Nederland. De acht miljoen Nederlanders hadden niet veel en vaak slechte huizen, het voedsel was nog op de bon en er was weinig geld onder de mensen. Maar de eerste twintig jaar van onze inburgering zorgden ze goed voor ons. Goede medische zorg, basisscholen werden in hoog tempo gebouwd, kinderbijslag maakte de kosten dragelijker, onderwijs was lange tijd gratis toegankelijk.
    Tot de jaren zeventig bleef deze instroom boven de 200 duizend per jaar. Er ontstond een roep op instroombeperkende maatregelen. Ondanks stevig verzet uit rechtse kringen kwam de pil in het ziekenfondspakket en werd abortus gelegaliseerd. Wat niet gebeurde, was dat kraamklinieken in de hens werden gestoken of dat onderwijzend personeel werd bedreigd of met vuurwerk bestookt.
    Ons land is veranderd. We zijn nu met achttien miljoen mensen, wonen in acht miljoen goede woningen en kennen een hoge welvaart. Maar wat eerst woningnood heette, is nu wooncrisis, de geboortegolf heet nu tsunami, weinig geld is nu inkomenscrisis.
    Sinds 2014 kregen we jaarlijks 26.250 erkende statushouders erbij. Een tiende van de instroom in 1949, maar opeens niet meer te dragen. Voor instroombeperkende maatregelen is een uitgebreid pakket ontwikkeld. Verzorgers worden nu wel belaagd en huisvesting gaat in de brand.
    Eerst waren we Nederland en losten we knelpunten op. Nu: wij zijn Nederland en alleen maar boos.

Evert Roelofs, Reeuwijk

Koninklijk gebaar

Ik zou het een koninklijk gebaar vinden als Willem-Alexander het zou aandurven om een aantal asielzoekers op zijn landgoed een plek te geven.

Aad Tijssens, Heiloo

We gaan proberen om juni maar over te slaan, maar we kunnen niets beloven ...

Wat we niet overslaan is de terreur van KrokodillenWater (de Volkskrant, 06-06-2026):
 
 
 

Ook weer boordevol misleiding en leugens, want het overgrote deel der binnenkomende barbaren is moslim. Minstens 80 procent, volgens de illustraties bij GeenStijl en elders. En mannelijk, en jong. En de moslims laten allemaal hun extended family overkomen, wat je niet mag verhinderen, want "mensenrechten", en "internationale verdragen". En die worden niet meegeteld in de officiële tellingen aangaande asielzoekers en immigratie
    20 duizend statushouders betekent 100 duizend mensen erbij, en de cijfers zeggen 20 duizend.
    Gore misleiding en leugens.

HOERA!!! De Grote Dag is bijna gearriveerd. Het allerstrengste migratiebeleid aller tijden is morgen daar!!! (de Volkskrant, 11-06-2026):

HOERA!!! De Grote Dag is gearriveerd. Het allerstrengste migratiebeleid aller tijden is daar!!! (de Volkskrant, 12-06-2026):
 

D. Samsom uitleg of detail uitleg of detail gaat iedereen een week lang trakteren op matzes met boter en suiker. En 's avonds een fijne maaltijd met gefillte fish.
    Maar wat is dát nou?!!! (de Volkskrant, 11-06-2026):

Browser of computer heeft weer kuren maar daar staat toch duidelijk (de Volkskrant, 12-06-2026, hoofdredactioneel commentaar, door Carlijne Vos):
  Politici die hun kiezers beloven dat het Migratiepact alles oplost, verspreiden gevaarlijke leugens

Wat natuurlijk niet geldt voor media die hun lezers beloofd hebben uitleg of detail uitleg of detail en beloven dat het Migratiepact alles oplost, want dat is de Vuilniskrant zelf.
    Bijvoorbeeld.
    Eén pot nat: dat partijkartel en de media.
    Gaan ook allemaal tegelijk het podium op, ter bestrijding van verdere verspreiding van gevaarlijke leugens.
    Zoals dat massa-immigratie van barbaren goed is voor onze maatschappij en cultuur.
    En op dat podium staan apparaten om de schuld te vereffenen: zij zo veel doden op hun geweten, wij een paar doden terug.
    Allemaal strikt gereguleerd, natuurlijk, volgens bestaande wetgeving gebaseerd op bestaande wetenschap.
    En dat grote aantal doden dat gevallen is in het bestrijden van de barbarij.
    Hier is het zoveelste bewijsstuk voor het proces:
  Na tien jaar wanbeleid is vreemdelingenangst omgeslagen in onverholen racisme, met steeds vaker extreem geweld als gevolg

Ruim tien jaar sinds Europa volkomen werd verrast door een miljoen Syrische vluchtelingen die vanuit Turkije op rubberen bootjes overstaken naar de Griekse eilanden, is er nu Europees beleid om migratie onder controle te houden en asielprocedures te stroomlijnen. Over dit Migratiepact, dat vandaag van kracht wordt, is jaren door de lidstaten gesteggeld in een klimaat dat met het jaar meer xenofoob is geworden.

De lidstaten hebben dit vooral aan zichzelf te wijten. Het zichtbare gebrek aan controle op de instroom en opvang van vluchtelingen en migranten heeft veel burgers een gevoel van onzekerheid gegeven. Waar vluchtelingen aanvankelijk welkom werden geheten, maakten burgers zich al snel meer zorgen over de veranderingen in hun wijk en de impact op de woningmarkt. Rechtse politici hebben het wantrouwen jegens migranten met succes aangewakkerd. Vreemdelingenangst is anno 2026 in veel delen van Europa omgeslagen in onverholen racisme, waarbij geweld niet wordt geschuwd, zoals we deze week weer zagen in Wijk bij Duurstede en het Noord-Ierse Belfast.

Nu ligt er een wankel akkoord, dat controle over de Europese buitengrenzen belooft en solidariteit tussen de lidstaten als het gaat om de verdeling van de opvang van asielzoekers. De vraag is of de geest nog terugkeert in de fles. In het huidige populistische klimaat zijn migranten geen aanwinst, maar een probleem. De dromen, ambities of aangrijpende vluchtverhalen van migranten zijn verborgen achter het afstandelijke woord asielzoeker. Een woord dat mensen dehumaniseert en bestempelt tot kwantitatief probleem.

Met het migratiepact hoopt de EU de controle terug te krijgen zodat échte vluchtelingen nog wel bescherming krijgen en arbeidsmigranten die zich voordoen als asielzoeker het uit hun hoofd laten om nog illegaal de EU binnen te komen. Met het beoogde doel is niets mis, maar in de uitwerking zitten nog veel haken en ogen. Veel centra waar kansrijke en kansarme asielzoekers van elkaar moeten worden gescheiden, moeten nog worden gebouwd en de juridische capaciteit voor de procedures is nog lang niet op orde. Het idee dat afgewezen asielzoekers nu makkelijker kunnen worden teruggestuurd naar huis, desnoods via derde landen, is vooral een papieren werkelijkheid.

Politici die hun kiezers beloven dat het asielprobleem met het Migratiepact wordt opgelost, verspreiden dan ook gevaarlijke leugens. Zelfs als er controle komt op de buitengrenzen van Europa, blijven er nog altijd oorlogsvluchtelingen en arbeidsmigranten aankloppen. Ook Nederland zal zijn steentje moeten bijdragen volgens het solidariteitsmechanisme uit het Migratiepact.

De kruideniersmentaliteit die Nederland eerder liet zien bij het overnemen van een handvol vluchtelingen uit het overvolle kamp Moria op het Griekse eiland Lesbos, past niet. Zoals nu Ter Apel in de steek wordt gelaten door veel Nederlandse gemeenten, draaien dan Italië en Griekenland weer alleen op voor de opvang van migranten. Die landen zullen migranten ongeregistreerd laten doorreizen naar noordelijker landen, waarmee het Migratiepact ten einde komt.

Het succes van het Migratiepact hangt nu vooral af van politieke leiders die het aandurven om migratie rationeel, realistisch en humaan te benaderen, in plaats van haar te gebruiken als splijtzwam.

Ja ja, na Chris Jude uitleg of detail en de Soedanees uitleg of detail heeft u last gekregen van onterechte vreemdelingenangst, en daarom bent u een gewelddadige racist.
    Bij voorgaande gelegenheden is door deze redactie dat Europese Migratiepact beschreven als Schengen 2. Dat is het niet ...
  ... Zelfs als er controle komt op de buitengrenzen van Europa, blijven er nog altijd oorlogsvluchtelingen en arbeidsmigranten aankloppen. Ook Nederland zal zijn steentje moeten bijdragen volgens het solidariteitsmechanisme uit het Migratiepact.    ...

... : het is erger.
    Overigens ... Valt u nog wat op?
    In Ter Apel is het grootste deel van de barbaren moslim. Op de foto's: geen moslim te bekennen.
    Zou men toch ergens voelen waar schoen wringt?
    Nou ja, het zal niet uitmaken voor de vonnissen ... (!)


Weer een nieuw hoofdstuk, dat we even apart hebben gehouden van het voorgaande. Wat begon als volgt
(Telegraaf.nl, 09-06-2026, 14:46, uitleg of detail ):
 

’Huiveringwekkende’ mesaanval in Belfast schokt VK: man probeerde slachtoffer mogelijk te onthoofden

Londen - Een gewelddadige aanval met een mes in Belfast heeft in het Verenigd Koninkrijk geleid tot geschokte reacties. Er circuleren online videobeelden waarop te zien is hoe een man op straat een gewonde persoon tegen de grond gedrukt houdt, mogelijk in een poging hem te onthoofden. Premier Keir Starmer sprak over een misselijkmakende aanval, de Noord-Ierse eerste minister Michelle O’Neill noemde het voorval huiveringwekkend.
    Het incident vond maandagavond plaats. Op een filmpje is te zien hoe omstanders het slachtoffer ontzetten. De man liep ernstige verwondingen op aan zijn gezicht en nek en ligt in het ziekenhuis. De vermoedelijke dader is opgepakt en komt volgens Britse media uit Soedan. Ook de Noord-Ierse politie bevestigde later op maandag dat het gaat om een verdachte uit Soedan. Er loopt nog een onderzoek naar zijn beweegredenen.
    Vooralsnog is er geen informatie die doet denken dat het gaat om een terroristisch gemotiveerde aanval, aldus Ryan Henderson van de Noord-Ierse politie. ...


Een inhoudelijlk verslag bvan het gebeuren, met de eerste [pogongne tot vervalsing: natuurloijk heeft deze aanval een ractisch en deshalve eveneens een terroristisch motief.
    Het is gericht tegen blanken.
    Zoals men onmiddellijk zou opmerken als je de kleuren verwisseld.
    Bij de Vuilniskrant was er een dergelijk min of meer inhoudelijk bericht, op dezelfde dag van 09-06-2026, van de Engeland-correspondent Patrick van IJzendoorn, hier ... (civimundo.nl, 10-06-2026):

... nog zichtbaar in de browser van de redactie (bovenaan).
    Maar voor de redactie dat had kunnen opslaan (er was persoonlijke drukte), werd dat schielijk vervangen door de onderste versie in het rijtje.
    Waarin niet de onthoofding, maar de rellen erna de start en de hoofdmoot zijn.
    Censuur.
    In de Vuilniskrant.
    Maar wie is daar nu verbaasd over ...
    Censuur is de standaard in de Vuilniskrant.
    Hier is de eerste bericht in de krant (de Volkskrant, 11-06-2026):

Met vier dingen die opvallen: 1: Geen bericht op 10-06-2026 (nog eens extra gecontroleerd), 2: Het gaat niet over het racisme van de dader, maar het vermeende racisme van de slachtoffers. 3: De onthoofding is een 'mesaanval' geworden. 4: Mesaanvallen komen er in gradaties: lichte mesaanvallen, middelmatige mesaanvallen, en zware mesaanvallen.
    Datr laatste allemaal ondat "onthoofding" een te beladen is, want wijzende op het racistische en terroritische motief.
    De werkelijkheid bevalt je niet, als wokist? Dan verander je de werkelijkheid.
    Met dus deze logica: "Juwelier wordt beroofd, juwelier reageert door berover aan te vallen, dus de juwelier is de crimineel".
    De vervolgen:
    De Vuilniskrant, 12-06-2026: geen bericht (men was druk bezig met het Europeese Migfratiepact, en dat gaat natuurlijk niet goed samen met terroristische immigranten).
    De Vuilniskrant, zatrerdag 13-06-2026: geen bericht of analyse (vermoedelijk geen ruimte in de zaterdagkrant)
    De Vuilniskrant, 15-06-2026:

En daar hebben we de verklaring van het gebeuren: het is xenofobie.
    De uiterst voor de hand liggende grap is natuurlijk dat die Soedanees inderdaad een buitengewoon xenofobe geest heeft, en als je iemand als A. Grunberg uitleg of detail of M. Wertheim uitleg of detail was, schreef je daarbij dat je dat niet wil opschrijven, maar dat doen we dus niet, uh ...
    Hier de tekst van "verslaggever" Iva (de Volkskrant, 15-06-2026, door Iva Venneman):
  Belfast

Anti-immigratierellen

'Angst voor de ander is nooit ver weg'

Belfast stond afgelopen week in lichterlaaie na anti-immigratieprotesten. Veel migranten in de stad zijn bang en verstoppen zich thuis. Voor de rest van Belfast komt het geweld niet als een verrassing. 'Als je er niet tussen past, heb je een probleem.'


In minstens één huis in Noord-Belfast brak donderdagavond blinde paniek uit. Drie samenwonende Nigeriaanse zussen ... Uit de tuin van hun Indiase buren, waar een jaar eerder al brand was gesticht, laaien de vlammen op. Waren zij het volgende doelwit van een racistische aanval? 'We hebben de hele nacht geen oog dichtgedaan.'
    De ochtend erna begeven de zussen, die uit veiligheidsoverwegingen hun naam niet in de krant willen, zich voor het eerst in dagen op straat. ... straks worden we gelyncht.'
    Het zijn onwerkelijke, maar begrijpelijke zorgen die in de migrantengemeenschap leven, want Belfast kijkt terug op een extreem gewelddadige week. Een anti-immigratieprotest draaide dinsdag uit op wat The Times als 'een hedendaagse pogrom' omschreef. Woedende menigten staken de huizen van mensen van kleur en Roma-families in brand, soms terwijl de inwoners nog binnen waren. Lijsten met adressen van migranten circuleerden online.
    De blinde haat ontstak na een brute steekpartij maandagavond. Beelden gaan sindsdien rond op sociale media. Daarop is te zien hoe het slachtoffer spartelend op het asfalt ligt, terwijl de dader, een 30-jarige vluchteling uit Soedan, zijn gezicht met een keukenmes bewerkt. ...
    Dat deze mesaanval, met een Soedanese dader en een witte inwoner van Belfast als slachtoffer, het startschot zou geven voor willekeurige agressie tegen alle migranten, komt voor veel inwoners van Belfast niet als een verrassing. Het is het derde jaar op rij waarin een geweldsincident met een niet-autochtone dader in Noord-Ierland wordt aangegrepen om een hele gemeenschap tot doelwit te verklaren.    ...
    Het geweld van afgelopen week vond alleen plaats in de protestantse unionistenwijken. Dat wekt geen verbazing bij Ulrike Vieten. De Duitse socioloog doet sinds 2015 onderzoek aan Queen's University Belfast naar identiteitsvorming, radicalisering en immigratie. ...
    Tegelijkertijd is het een misvatting om te denken dat er geen voedingsbodem voor anti-immigratiesentiment is binnen de Noord-Ierse katholieke gemeenschap, zegt Vieten. 'De angst voor de ander is een nalatenschap van het sektarische geweld tijdens de Troubles.'
    De migranten in Noord-Belfast stonden er tijdens deze gewelddadige week niet helemaal alleen voor. Fiona Ferguson (35) was een van de vrijwilligers die langs de deuren ging bij migranten wier adres op internet stond om ze te waarschuwen. Zo regelde ze een slaapplek voor twee Soedanese vrouwen, die ze ten einde raad aantrof, toen ze bij ze aanbelde.
    Ferguson is zaterdagmiddag een van de duizenden demonstranten bij het antiracismeprotest voor het stadhuis. 'Verkies vriendelijkheid boven haat', staat op een van de protestborden in de mensenmassa. Met haar aanwezigheid wil Ferguson een boodschap overbrengen aan al die migranten die nu bang thuis zitten door de acties van een kleine minderheid. 'Voor de overgrote meerderheid van Belfast zijn jullie wél heel erg welkom.'

Natuurlijk worden in de structuur van het verhaal oorzaak en gevolg omgekeerd. Tel zelf het aantal overige omkeringen van de werkelijkheid.
    Oftewel: tel het aantal keren dat de oorzaak niet de barbarij van de barbaren is, maar van degenen die eronder lijden.
    De moord op Peter R. de Vries is niet de schuld van de mocro-misdadigers en de elite die hen binnenlaat en steunt, maar van degenen die tegen immigratie zijn, en hun woordvoerders zoals Wierd Duk uitleg of detail .
    We stoppen vanaf nu met onderscheid maken tussen Vuilniskrant-medewerkers. Ze gaan als collectief naar de werkkampen, voor minimaal twintig jaar.
    En daarna pas kijken we verder naar de hoofddaders.

Hier: Nowak & Sikh


(Telegraaf.nl, 10-06-2026, uitleg of detail ):
 

Held redt slachtoffer mesaanval Belfast met hurlingstick ...

Bij het huiveringwekkende steekincident in Belfast grepen twee mannen in om te voorkomen dat het slachtoffer onthoofd zou worden. ...


Op sociale media gaat de video rond van de mesaanval van een 30-jarige Soedanees, die sinds 2023 in het bezit is van een verblijfsvergunning. Hij ligt boven op het slachtoffer en maakt snijbewegingen met een mes, waarbij het er alle schijn van heeft dat hij hem wil onthoofden. De man is aangeklaagd voor moord en verschijnt deze woensdag voor de rechter.    ...

Daar is uw aanstaande buurman, regelrecht uit, dixit Mereltje, 'het bedompte azc'.
    P.S. Van de "Meisje en moeder"-asielzoekerssprookjes van Mereltje van V. naar regelrechte censuur "Il ny a qu'un pas".
    Hoe heette dat Nederlandse geval dat Lisa vermoordde ook al weer? Iets met Jude ... Oh ja "Chris Jude".
    Wat is dat al weer lang geleden, hè ...
    In de media ...
    In de tussentijd hebben ongetwijfeld weer minstens tien blanke Nederlanders allochtonen gediscrimineerd, door ze niet voor te laten gaan in de rij voor de kassa in de supermarkt, bewijzende hoezeer blanke Nederlanders xenofoben, fascisten en neonazi's uitleg of detail zijn, vooral als ze stemmen op partijen die tegen nog meer Chris Jude's zijn.
    Noot: let ook nog even op het gebruik van de bijvoeglijke naamwoorden door de Vuilniskrant: niet de onthoofding is 'grimmig', maar de hoogst begrijpelijke rellen erna.
    Begrijpelijk, want iedereen snapt wat de oorzaak is van de onthoofding en alle soortgelijke uitingen, gewoon door ze bij elkaar op te tellen:
    ZE HATEN ONS!!!
    Zo veel ervan dat het verschil met "allemaal" onbelangrijk is.
    Het enige verschil is de uitingsvorm.
    Baldewsingh uitleg of detail en Çankaya uitleg of detail krijsen over "DISCRIMINATIE!!!", Chris Jude en de Soedanees doen aan moord en onthoofding.
    En dat ze ons haten is iets dat ook begrijpelijk is: onze cultuur functioneert in alle opzichten (veel) beter dan die van hen.
    Zie daar maar eens overheen te komen, als niet-blanke, als je leeft te midden van de blanken.
    Dan ga je dingen roepen als "Zwarte vrouwen vechten harder voor hun kinderen".
    Wie was dat ook al weer? Oh ja: Diane Abbott.
    De Zwarte Racist in Labour van een tijdje terug.
    Hij heet nu anders. Lammy?

Gevolgd door weer een spasma van de spastici (de Volkskrant, 16-06-2026):

De tekst (de Volkskrant, 16-06-2026, door Abel Bormans):
  Asielopvang

Analyse | Uitvoering spreidingswet

Zuid-Holland worstelt met Spreidingswet

In Zuid-Holland, de dichtstbevolkte provincie van Nederland, groeit de spanning over de uitvoering van de Spreidingswet. In Maassluis leidde verzet tegen opvang zelfs tot bedreigingen aan het adres van burgemeester Jack de Vries. 'Neem de regie in eigen hand.'


'Wij vinden verdere asielopvang in Maassluis niet in het belang van de stad en haar inwoners en willen daarom geen asielopvang in Maassluis meer.' Aan duidelijkheid geen gebrek in het nieuwe coalitieakkoord van Leefbaar Maessluys en de VVD. De tijdelijke opvang van asielzoekers op twee boten met in totaal 140 bedden krijgt geen vervolg, zo maakten de partijen duidelijk. En in het regionaal overleg met buurgemeenten zal het aanbod van Maassluis simpelweg 'nul asielopvangplekken' zijn.
    De standpunten van de nieuwe coalitie hebben burgemeester Jack de Vries (CDA) van Maassluis in verlegenheid gebracht. Op de gemeentelijke website liet hij weten deze woorden in het coalitieakkoord niet te kunnen steunen. ...
    ... De commissaris van de Koning in de provincie Zuid-Holland, Wouter Kolff, ziet zich genoodzaakt publiekelijk zijn steun uit te spreken voor De Vries. 'Het is moedig dat hij naar voren stapt', zegt hij telefonisch. 'Hij laat zien dat een burgemeester erop kan toezien dat lokale besluitvorming binnen de kaders van de landelijke wet blijft.'
    Het is niet de eerste keer dat Kolff zich in de asielkwestie mengt. In Zuid-Holland, met 3,9 miljoen inwoners de grootste provincie van het land, groeit de spanning rond de uitvoering van de Spreidingswet. Op basis van die wet moeten gemeenten asielopvang realiseren naar rato van hun inwonertal. Dat houdt voor Zuid-Holland in dat er vóór 1 januari 2027 ongeveer 19 duizend opvangplekken beschikbaar moeten zijn. Niet zo gek dus dat het juist in die provincie tot frictie leidt.
    Het aantal opvangbedden in Zuid-Holland steeg de afgelopen jaren fors, van 1.800 naar bijna 13 duizend. 'Geen slechte prestatie', vindt Kolff. 'Aangezien het vorige kabinet de zaak heeft tegengewerkt door te zeggen: we willen van de Spreidingswet af.' Wel ziet hij dat met zesduizend benodigde bedden er nog altijd een flinke opgave resteert.
    Kolff liet eerder al eens weten dat hij de Spreidingswet anders zou hebben ingericht als hij die zelf had mogen vormgeven. 'Bijna een kwart van alle Nederlanders woont in Zuid-Holland. Het ruimtevraagstuk is hier het meest complex.' Hij zou het eerlijker vinden als niet alleen naar het inwonertal wordt gekeken, maar ook naar de hoeveelheid ruimte en het aantal statushouders dat een gebied al huisvest. Toch toont Kolff zich pragmatisch. 'De Spreidingswet is nu op deze manier vastgelegd en dat hebben we loyaal uit te voeren.'
    ... Kolff. 'Ik denk dat iedere gemeente wel argumenten kan bedenken waarom zij niet aan de Spreidingswet zou moeten voldoen. Maar die uitzonderingen kent de wet helemaal niet.'
    De weerstand in Zuid-Holland beperkt zich niet tot nieuwe opvanglocaties: sommige gemeenten die al veel opvang leveren, willen juist afschalen. Rijswijk, Wassenaar en Midden-Delfland, die nu ruimschoots voldoen aan de Spreidingswet, kondigden aan hun opvang fors te willen afbouwen. 'We zijn tien jaar lang haantje de voorste geweest', zei wethouder Marc Weterings van Rijswijks Belang daar eerder over.
    Kolff reageert met begrip voor de wens van deze gemeenten, maar benadrukt dat de crisis in Ter Apel het nu niet toelaat om opvangplekken te sluiten. 'Ik zeg tegen die gemeenten: het gaat bij jullie hartstikke goed. Er is weinig weerstand, er zijn weinig problemen. Dus denk even drie keer na voordat je met zo'n suggestie komt. Want we kunnen op dit moment geen bed missen.'
    Hij waarschuwt gemeenten die helemaal niet in actie komen dat het Rijk uiteindelijk kan ingrijpen. De wet biedt de minister de mogelijkheid een locatie aan te wijzen als gemeenten hun verantwoordelijkheid niet nemen. 'Neem de regie in eigen hand', zegt Kolff daarom. 'Want als je het niet doet, krijg je noodopvang. En noodopvang is per definitie suboptimaal en leidt tot onrust.'
    Volgens Kolff vraagt dat soms om politieke moed van lokale bestuurders. 'Je moet af en toe ook accepteren hoe de werkelijkheid is en vervolgens uitleggen aan inwoners waarom je een wettelijke taak uitvoert. Zoals Jack de Vries dat nu doet in Maassluis. Dat hoort bij besturen.'

Die Kolff overleefft de Bevrijding geheid niet.
    Degene(n) die hem zo uitgebreid aan het woord laten, zullen in ieder geval nooit meer vrij komen.

En we kunnen onze belofte om deze maand geen reacties te tonen niet houden (de Volkskrant, 16-06-2026, ingezonden brief van Willem Verhoeven, Hilversum):
  Brief van de dag

Migratie is de oplossing, niet het probleem


Miljoenen jaren menselijke evolutie laten zich niet zomaar uitvlakken door ongeveer 10 duizend jaar menselijke beschaving sinds de landbouwrevolutie. De mens is van oorsprong een rondtrekkende jager/verzamelaar en daarom steeds op zoek naar een betere toekomst en een betere leefomgeving. Migreren zit dus diep in onze genen. Het nieuwe migratiepact gaat dat niet veranderen. Het beschouwt migratie nog steeds als een probleem en dit pact zal dit probleem wel even oplossen. Dit is wensdenken. De redenen om te migreren zullen blijven. Je kunt migratie ook zien als de oplossing voor een aantal echte problemen, zoals de vergrijzing van Europa, de leegloop van het platteland in bijvoorbeeld Frankrijk - laten we zeggen de ontvolking - en nijpend gebrek aan werknemers, zoals in de zorg en de horeca. Het is kijken vanuit een ander perspectief. Migratie is geen probleem, maar een oplossing. Europeanen, verwelkom die migranten en laat hen deel worden van de Europese beschaving, zoals ook onze verre voorouders ooit in Europa zijn terechtgekomen.

Zeg nou zelf ...

De importbarbaren ... (de Volkskrant, 19-06-2026):
 

... zijn nu definitief omgekat tot 'vluchtelingen'.


Naar Landverraad , of site home ·.

4 jan.2026