Bronnen bij Vijfde colonne: de Alariachi-zusters
De zussen Alariachi zijn bekend geworden als de Meiden van Halal, optredende
in het NPS-programma van dezelfde naam, dat de uitgesproken bedoeling had om
het aanvaardbare gezicht van de islam aan de autochtone man te brengen.
Als representanten van moslims en de allochtone gemeenschap namen ze
destijds een aparte plaats in. Ten eerst zijn het vrouwen, waar je tot dan
verder vrijwel alleen mannen met baarden of baardmannen-redenaties vindt, en
ten tweede hebben ze ook een heel andere presentatie. Waar de
al-dan-niet-baard-mannen voornamelijk grimmig en/of wrokkig zijn, spreiden
de Meiden voortdurend een gulle lach ten toon. Dat maakt ze voor de
buitenwacht veel beter pruimbaar, vandaar dat ze ook zeer veelvuldig in de
media optreden.
Door die gulle lach en de ook aanwezige humor is echter de
overeenkomsten met de rest van de moslimgemeenschap een beetje uit het oog
verdwenen. Want de echte moslim-eigenschappen zijn bij de Meiden even
aanwezig als bij de grimmige en/of wrokkige mannen. De zeer welbespraakte
dames gingen namelijk met z'n drieën af op de nietsvermoedende burger en
prominenten, om hen "langs de islamitische meetlat te leggen" - doel: aan te
tonen dat men in Nederland lang niet genoeg islamofiel was.
Vanwege die gulle lach in het levendige debat was de islamitische
zendingsboodschap echter wat moeilijker zichtbaar. Maar aan de andere kant
is het zichtbaar maken van die typische moslim-eigenschappen dan ook weer
een vrolijke bezigheid. Zeer illustratief is de uitzending met Leefbaar
Rotterdam-politicus Marco Pastors
- de islamitische geest, hier die van Esmaa Alariachi, is dusdanig
geblokkeerd door ideologie dat de oren andere dingen horen wat de spreker
zegt.
Onderstaand zijn wat andere wetenswaardigheden omtrent de Meiden
verzameld, te beginnen met een redelijk kenmerkende reactie van de meer
fundamentele moslim-geest indien geconfronteerd met voor hen wat minder
appetijtelijke aspecten van de werkelijkheid (Fok!frontpage.nl,
19-11-2006, door Rob):
De Meiden waren van het begin van hun publieke optreden af aan een doorn in het
oog van een groeiend aantal autochtone Nederlanders vanwege hun arrogantie
en agressiviteit die sommigen niet opvalt vanwege de aangeplakte
bazar-koopmanslach. Natuurlijk zouden de zelf uitermate vies geklede Meiden
zeer geschokt zijn als je uit hoofde van die viezigheid niet bij hun aan
tafel wilde zitten, of uitsluitend met een ruime afstand ertussen een een
scherm om je de aanblik te weren.
Al met al deden ze dus meteen al een gevoel oproepen dat een autochtoon
destijds nooit zou kunnen verwoorden zonder een aanklacht tegemoet te zien,
maar de volgende, destijds zowat de enige moslim qua afkomst met iets in
zijn hoofd, mocht het wel (de Volkskrant, 07-06-2007, door Hafid
Bouazza, schrijver ):
Amen.
Een ander voorval dat destijds nauwelijks becommentarieerd passeerde
bleek later, in een wereld die opener is geworden, toch meer een probleem te
zijn geworden (Elsevier.nl, 22-05-2010, door Jeroen Langeraar):
Een overbekend moslim-standpunt. Incompatibel met de Nederlandse cultuur.
En niet veel later kwam een actuelere uitglijer van
Jihad naar buiten (www.hetverraadvanlinks.nl, 29-08-2010, door Carel
Brendel):
Een sterke poging tot toenadering - tot de binding waartoe Wilders
voortdurend wordt opgeroepen door de hele multiculturele elite en andere
goeddoeners. Dit is de reactie:
|
“Geachte de heer (naam), met uw geleerdheid krijg ik bijna de
neiging om een voorstel in te dienen bij Inholland Academie u als
kandidaat docent interculturele communicatie voor te dragen waar ik in
deze hoedanigheid reeds jaren functioneer. In ieder geval is mijn advies
aan u om mijn mail met ogen van een neutrale analist te bestuderen
alvorens erop te reageren. mvg, (naam)” |
Dit is een moslim die aangesteld is voor het binden tussen moslims en
niet-moslims. En wat is zijn reactie: "Gaat u maar op het dak zitten".
|
De verbijsterde ontvanger plaatst de correspondentie op de website
van Oudersonline.nl met de volgende verzuchting: “Interculturele
communicatie? Deze aardige man geeft les in interculturele communicatie?
Hij stuurt zijn kinderen naar een christelijke school om ze vervolgens
te verbieden om met christelijke feesten mee te doen, en zelfs de
juffenverjaardag is in de ban! En hij mag les geven in interculturale
communicatie? Ik ben bijna sprakeloos (nou, bijna). Geen wonder dat het
de laatste jaren zo slecht gaat met de interculturele communicatie in
Nederland! Groet (naam)”
Ongeveer 3,5 jaar verstrijkt er na deze interculturele botsing in
Westerpark. Totdat er op 25 augustus 2010 opeens een e-mail in het
postvak valt, verzonden door Jihad Alariachi, landelijk bekend als een
van de Meiden van Halal, het gelijknamige tv-programma waarin de drie
zussen Esmaa, Hajar en Jihad Alariachi bekende Nederlanders langs hun
islamitische meetlat legden. ...
Burgemeester Job Cohen stelde de programmamaakster per 1 januari
2009 aan als coördinator van de gemeentelijke afdeling ABC
Interculturele Communicatie, onderdeel van de Bestuursdienst. ...
“Geachte heer (naam),
Op zoek naar interessante informatie over Interculturele Communicatie op
het web stuitte ik op u mail aan oudersonline.nl in 2007. Deze ging over
een mailwisseling tussen u en een Turkse vader over de
verassingsverjaardag van de juffrouw. Zoals uw neiging om te reageren op
iets wat u verbaast voelde ik mij geroepen om te reageren op wat ik heb
gelezen. Ik werk als adviseur Interculturele Communicatie voor de
gemeente Amsterdam, maar ik reageer vanuit mezelf als persoon, als Jihad
met uiteraard de kennis die ik heb op het gebied van Interculturele
Communicatie.
Ik verbaas mij dat u het raar vindt dat hij als docent
Interculturele Communicatie niet wilt dat zijn kind meedoet aan
verjaardagen. U geeft aan dat iemand die zo denkt eigenlijk onmogelijk
Interculturele Communicatie kan doceren. Ik denk dat u dan geen idee
heeft wat Interculturele Communicatie inhoudt. En uw definitie van
Interculturele Communicatie is blijkbaar dat iedereen hetzelfde moet
zijn en doen. Het docentschap en zijn kind meelaten doen aan
verjaardagen staat eigenlijk los van elkaar.
De meeste theorieën over Interculturele Communicatie gaan uit van
verschil in referentiekader en dat wij allemaal ons eigen gedrag
‘normaal’ vinden en dus ook onze eigen NORMEN en waarden hebben. Zo
kijken we ook naar anderen, via ons eigen cultureel referentiekader. Die
hebben we tenslotte allemaal, allochtoon of autochtoon. Als wij zo
kijken naar iemand met een ander cultureel referentiekader dan kan dat
botsen, leiden tot onbegrip of zorgen voor miscommunicatie.
Het gaat erom dat je niet oordeelt over de ander alleen omdat het
in jouw referentiekader wordt gezien als abnormaal. Definities kunnen
enorm verschillen maar de waarde erachter is vaak hetzelfde. En daar
gaat het om. Het gaat erom dat de waarde hetzelfde is en niet de manier
waarop dat zich uit. Bijvoorbeeld; het begrip respect. Respect binnen
collectivistische samenlevingen (culturen zoals vaak Turkse,
Marokkaanse) betekent dat je niet altijd de waarheid zegt. Met de
waarheid kun je tenslotte iemand kwetsen en het gevoel van de ander gaat
voor het spreken van de waarheid. Als je dat niet doet dan heb je geen
respect. Iedereen heeft als waarde Respect. ...
Graag reageer ik op uw mailwisseling. Hieronder citeer ik u en leg
ik uit waarom u dingen anders ziet dan de meneer met wie u mailde.
In de eerste alinea zegt u het volgende: ‘Net zoals jij ben ik geen
Christen. Maar allebei hebben we onze kinderen op een Christelijke
basisschool geplaatst. Ik ben blij met het hoge niveau van het onderwijs
en ik ben blij dat mijn kinderen met verschillende rassen, culturen en
godsdiensten in aanraking komen. Het is goed dat onze school zo tolerant
is’.
Ik denk dat hij die alleen maar zal beamen, dus wat dat betreft
delen jullie dezelfde waarde en toch vind er miscommunicatie plaats of
onbegrip. Meneer respecteert de juf maar wil dat op een andere manier
uiten. Hij wil nl ook zijn religie respecteren die het vieren van
verjaardagen verbiedt. U zei het volgende: ‘Het afwijzen van zo'n feest
lijkt op ondankbaarheid en daarom ook op intolerantie.’ U koppelt het
weigeren om zo een feest te vieren direct aan ondankbaarheid. Maar dat
heeft meneer niet gezegd. Hij is ook heel dankbaar maar wil dat
misschien op een andere manier uiten. Hij is daardoor ook niet
intolerant. U kijkt hier vanuit uw eigen referentiekader en daardoor
botst deze mailwisseling. Hij vroeg u niets voor niets zijn mail
neutraal te analyseren. |
Heel veel woorden om te zeggen: De moslim hoeft zich niets aan te trekken
van de gewoontes van de school waarop zijn kind zit en het land waar hij
verblijft, ook al is dat beledigend voor de leraren van die school en de
inwoners van dat land.
|
U zei ook het volgende: ‘Als wij onze kinderen willen leren om
in vrede te leven met respect voor elkaar, dan moeten wij elkaars
feesten en gebruiken, normen en waarden accepteren, begrijpen en
delen’. Je kunt elkaars feesten en normen en waarden accepteren en
begrijpen maar daar niet aan mee willen doen. Meneer geeft aan dat
hij het zelf niet wil vieren, hij ontneemt jullie toch niet het
recht om de verjaardag wel te vieren? Ik denk dat het belangrijk is
om kinderen te leren dat je eigen keuzes hebt en dat je elkaar moet
accepteren en begrijpen maar dat je gedrag niet hoeft te kopiëren. |
Jihad's definitie van respect is dus dit: "Wij hoeven ons niets aan te
trekken van jullie gewoontes" - zoals ze nog even bevestigt;
|
En u zegt als laatste : ‘Geen wonder dat het de laatst jaren zo
slecht gaat met de interculturele communicatie in Nederland.’ Meneer
(naam), het gaat juist zo slecht omdat men niet snapt dat
Interculturele Communicatie inhoudt dat iemand ook kan afwijken van
de ‘norm’ in Nederland. |
Het je wel op enigerlei wijze aanpassen aan andermans gewoontes is heel
fout:
|
Om goed geïntegreerd te zijn hoef je nog niet te assimileren. |
Als je je kind laat gaan naar een juffen-"verjaardag", doe je aan
"assimileren",en "assimileren" is hartstikke fout. Dat hoeft Jihad er niet
eens bij te zetten.
Nee, het feit dat het zo slecht gaat met interculturele communicatie in
Nederland zit beslist niet in het feit dat moslims zich niets aan hoeven te
trekken van andermans gewoontes. Nee, dat probleem zit in
|
Die zit juist in vaak de superieure houding van mensen ten
opzichte van andere culturen. |
En dat 'mensen' met superieure houding kan je zo invullen: dat zijn de
autochtonen. Die zijn dus de schuld van het gebrek aan intercultureel
communicatie. Niet de moslims die zich niets hoeven aantrekken van andermans
culturele gewoontes.
En tot slot nog een rasechte gotspe:
|
En we moeten meer openstaan voor verschillende denkwijzen, dat
is juist een verrijking. Zowel op de werkvloer als in de
maatschappij. |
En het is volkomen duidelijk dat die 'we 'niet de moslim-vader is die zijn
kind mag weghouden van een juffen-"verjaardagsfeest". Nee, die 'we' moet dus
wel de rest van Nederland zijn:dieniet-molimsdie in feite natuurlijk
doodgewoon niet-halal zijn - die haram zijn. Die moeten meer openstaan voor
andere denkwijze - de denkwijzen van de moslims.
Dit is het commentaar van Carel Brendel:
|
Als coördinator wijst ze ambtenaren en voorlichters er op dat ze
heel veel respect moeten hebben voor de wensen van zeer orthodoxe
moslims, en zet ze burgers die er anders over denken weg als
voorstanders van assimilatie. |
Een uiterst mild commentaar. Die Jihad Alariachi is gewoon een
fundamentalist moslim, die kennelijk maar één doel heeft: de islamisering
van Nederland. En oh ja: die Jihad kan zonder bezwaar gezien worden als
representatief, zoals het feit dat dit eigenlijk over een gewone
moslim-vader gaat, laat zien. Evenals haar rol als prominente moslima,
uitgekozen om het aanvaardbare gezicht van de islam te representeren op
televisie
Dit verhaal werd voor de media samengevat door Nausicaa Marbe (de
Volkskrant, 03-09-2010, column door Nausicaa Marbe, schrijfster):
Marbe is strenger in haar oordeel dan Brendel:
|
Met andere woorden: willen meedoen is onbegrip, negeren is goed. Dat
Jihad de schade van dit gebazel niet inziet. Hoe krom is haar logica:
pas je aan de asociaal aan en wees dankbaar dat hij je niet dwingt zo te
worden als hij. En zulke hogere, onnavolgbare coördinatiewijsheid moet
ons helpen? Kijk voor de aardigheid ook op Amsterdam.nl voor de
meetlatten en controlemechanismen die Jihad gans het land adviseert.
...
Interculturele communicatie staat nu voor je reinste spin, die moet
verhullen dat het gedrag en de malle eisen van asociale fundamentalisten
hét probleem vormen. Zo reduceert een discipline een
radicaliseringsprobleem tot een communicatieprobleem. Met steevast
dezelfde schuldigen: vrijzinnigen die zich niet laten hersenspoelen.
|
Nogmaals: amen.
De laatste twee gevallen betroffen zus Jihad, maar
meestal is Esmaa degene met de grootste mond - en de meest
openlijk-extremistische opvattingen. Niet dat het anderen opvalt, in de
meeste gevallen, want is zo leuk vlotgebekt, hè... zoals in een uitzending
van het praat- en interviewprogramma
Pauw & Witteman, de uitzending van 31-10-2006 (video hier
). Het
onderstaande verslag is zo goed mogelijk letterlijk weergegeven, zonder de
meeste spreektaal eigenaardigheden als "uh"s en dergelijke. De aanleiding
voor de uitnodiging aan de Meiden van Halal is dat ze een nieuwe serie
programma's gaan doen, maar ze werden ook gevraagd over de net in het nieuws
gekomen beledigingen en vervloekingen van een Haagse imam:
|
KB: Karin Bloemen, artieste
EH: Esmaa Halal.
XH, YH: Eén van de twee andere zussen.
HN: Hilbert Nawijn, rechts parlementslid
JP: Jeroen Pauw (presentator)
PW: Paul Witteman (presentator)
(Start inleiding programma)
[JP] Het is dinsdag 31 oktober, de dag dat bekend werd dat een Haagse
imam Theo van Gogh en Ayaan Hirsi Ali heeft vervloekt, en dat Mohammed
B. daar bij was. Welkom bij Pauw & Witteman.
(Intro muziek)
[PW] Goeienavond! Vanavond bij ons tafel, zij is een groot fan van
Barbra Streisand en ging dit weekend naar een concert in Amerika: Karin
Bloemen
[JP] ‘t Zijn drie zussen en zij gaan ons wegwijs maken in het
verkiezingsland met hun nieuwe serie de Meiden van Halal: Esmaa, Jihad
en Hajar Alariachi!
[PW] En is hij de stemmentrekker op rechts? Morgen begint zijn campagne:
Hilbrand Nawijn!
[JP] Laten we eerst beginnen met waar we de uitzending net al mee
openden, namelijk met die imam die Theo van Gogh en Ayaan Hirsi Ali zou
hebben vervloekt … deze man was ook nog te zien in Nova,
vanavond. Ik geloof dat we eerst een stukje krijgen uit de preek, maar
‘k weet niet zeker, laten we maar even kijken …….Oh, we hebben het nog
niet? Nou ja, mooi is dat. Nova is toch al een tijdje geweest zou
‘k zo zeggen
[JP, richt zich tot de Meiden van Halal] Kennen jullie deze imam,
overigens?
[EH] Niet persoonlijk
[JP] Neueueu, maar wel zijn broer, bedoel je?
[EH] ’t Is m’n oom toevallig, maar ik ken ‘m niet persoonlijk
[XH] Nee, we weten wie het is, althans uit de kranten
[JP] Is ‘t iets waar je je druk over maakt?
[XH] Nee
[JP, richt zich tot HN] Kijk Hilbrand, zo kan het ook
[HN] Ik vind dat we er al veel eerder druk over hadden moeten maken want
het is nu pas naar buiten gekomen. Ik dacht dat we in Nederland een AIVD
hadden die dat allemaal na zou gaan wat imams hadden gezegd
[PW] Nou, dat is geloof ik zo dat ze hebben nagegaan maar je kunt niet
overal bij zijn [HN] Nee, dat weet ik [PW] maar laten we wachten tot we
straks wat fragmentjes kunnen zien dan weten waar we het over hebben, en
intussen gaan we praten met Karin Bloemen …
(Einde inleiding)
(Begin relevante fragment)
[PW] Zullen we nu even …want het materiaal is inmiddels binnen …even
kijken naar waar we de uitzending mee hadden willen beginnen, namelijk
de preek van de Haagse imam die, naar nu blijkt, vervloekt heeft zowel
Ayaan Hirsi Ali als Theo van Gogh toen Mohammed B. daarbij was, en daar
is vandaag de nodige ophef over ontstaan en Nova ging daar naartoe, en …
ik weet niet precies welk fragment we krijgen maar laten we even …laten
we samen kijken
(Vage beelden van lopende moslims. Gehoord wordt de prekende,
opgewonden, stem van Sheich Ibn Fawad; onderstaand de ondertiteling)
O, Allah, breker van de rug van de onrechtplegers en recalcitranten…
… reken af met Ayaan Hirsi Ali en Van Gogh.
Laat uw toorn en verdoeming op hen neerkomen.
(Sheich Ibn Fawad, pratend; onderstaand de ondertiteling)
Verwensen hoort bij de islamitische cultuur.
Het is een vreedzame manier als je je recht niet kunt krijgen.
(Einde fragment)
[JP] Hilbrand Nawijn, hoe kijkt u hier naar?
[HN] Ja, dit vind ik natuurlijk …ja uh op z’n zachtst gezegd … zeer
onbeschaafd. Laten we dat zeggen , want hoe kun je dit soort dingen in
een religieuze huis zeggen…
[JP] Onbeschaafd mag hè, in Nederland
[HN] Ja, mag, maar uh, ik dacht uh, gelukkig zijn er ook andere moslims,
maar dit vind ik wel uitermate onbeschaafd hoor.
[JP] Maar zou u ook zeggen: je moet zo’n man straffen, of die moet een
preekverb …
[HN] Ik vraag me af wat hij hier doet, want als je oproept tot moord en
doodslag en dat soort dingen, dat vind ik nou niet zo prettig iets in de
Nederlandse samenleving
[JP] Ja hij zegt dus, dat doe ik niet. Hij zei in Nova van het
hoort een beetje bij onze islamitische cultuur – (JP richt zich tot de
Meiden van Halal) drie vertegenwoordigers zitten hier aan tafel: hoort
het bij de islamitische cultuur om verwensingen te doen?
[EH, XH, YH, praten met elkaar] Vertegenwoordigers? [XH] Uh nou
verwensingen, je … als iemand je … je kan ook mensen vervloeken, of dat
nou bij de islam hoort nee, het is gewoon mensen eigen, dat als iemand
ineens voor je rijdt of je inhaalt terwijl jij, weet ik veel, voor een
stoplicht staat etcetera, dan ga je vloeken, en dat hoor je ook heel
duidelijk in die preek naar voren komen
[JP] Ja, want wat horen jullie, als je dat zo hoor. Denk je dan ach nou
ja, goed …
[EH] Ik hoor niet dat’ie haar of dat’ie hem uh dood wil hebben. Ik hoor
dat hij zegt¨”God verdoem die gasten” [JP] Ja ja [XH] Hij is wel heel
specifiek in de manier
[EH] Ik hoor niet dat hij hem dood wil hebben … ik hoor dat hij daar
zegt “God verdoem die gasten”[JP] Ja ja [XH] [JP] Hij noemt wel naam en
toenaam en bijnaam en adressen en [XH] Ayen .. Ayen Hirsi Ali [YH] Hij
zegt Ayen, misschien bedoelt’ie wel iemand anders?
[JP, lachend] Ja ja ja
(Iedereen aan tafel lacht, er wordt even door elkaar gepraat)
[JP] Jullie nemen het niet al te serieus begrijp ik in ieder geval
[EH] Ik vind dat er teveel daarop gefocust wordt – d’r zijn zoveel
andere problemen en … ik wil niet zeggen dat het gebagatelliseerd moet
worden, maar d’r zijn ook andere dingen die veel belangrijker zijn
[XH] Dit is het zoveelste …weer iets over imam of ... [YH] islam [[XH]
ik bedoel
[JP] We gaan het straks over die andere dingen hebben, maar nog even
kijk dit uh dit is …dit is ook wel enigszins pikant, het is bijna twee
jaar geleden op twee dagen na dat Theo van Gogh is vermoord, en nu
zoiets nog eens een keer extra naar buiten. CDA en VVD hebben bij
Nova gezegd van laten we kijken of er een preekverbod is of er een
straf vervolging kan zijn en of ’t ie eventueel het land uit zou moeten.
(JP richt zich tot HN) Dat heb ik u allemaal nog niet horen zeggen.
[HN] Nee, nee maar ik werd overvallen. Ik snap wel dat’ie … ik snap niet
dat deze partijen hebben er nog nauwelijks tot nooit eerder gezegd, maar
vlak voor de verkiezingen zeggen ze ‘t ineens wel . Ik vind allang dat
dit soort mensen het land uit moeten, maar
[XH, YH] Maar maar [XH] Maar ik vind ‘t een beetje raar. Hij vervloekt
iemand, en dan moet’ie het land uitgezet worden?
[HN] Ja hij roept op tot uh [XH] Maar dat doet Geert Wilders ook [HN]
Hij heeft een bepaalde verantwoording als religieuze voorganger, en ik
vind …
[XH] Geert Wilders heeft een bepaalde verantwoording als
…volksvertegenwoordiger
[HN] Ik ga Geert Wilders niet verdedigen hier, dat doe ik niet. [XH] Nee
OK, ik ga hem ook niet aanvallen hier
[PW] We hebben het onderwerp gezien vanavond en de preek wat langer dan
alleen dit fragment en er wordt toch ook wel gezegd dat Ayaan Hirsi Ali
een soort kanker moet krijgen, waardoor ze niet meer normaal kan zien,
en Van Gogh moet zo worden gemarteld dat hij zich liever dood zou
wensen, maar dat mag dan juist niet. Ik bedoel, je kunt het wel
bagatelliseren, maar de mensen die dat het zien, en dat zijn de kijkers
van vanavond, die vinden dat gruwelijk.
[XH] Ja dat is heftig. We praten het niet goed, voor de duidelijkheid
[EH] Ik heb niet gezegd dat je het moet bagatelliseren. Ik heb heel
nadrukkelijk gezegd: je moet het niet bagatelliseren, ... maar hoe wij
het nu zo onder de loep nemen … twee jaar na dato, het lijkt of we
iedere keer gedoseerd iets wordt vrijgegeven over het onderzoek op de
moord op Theo van Gogh. Weet je, ja, dan ik heb zoiets van daar gaan we
weer
[XH] Ik vind het jammer dat er geen ophef is over de uitspraken die
worden gedaan tegen de islam die Geert Wilders, tsunami van de moslims
etcetera,
[PW] Daar is ook vrij veel ophef over
[XH] Maar niet zo veel als dit, geloof me echt, en anders en het wordt
anders onder de loep genomen en uh ja dat vind ik gewoon jammer
[JP] Ja , maar er zit misschien ook een klein verschil in uh of je iets
met woorden benoemt, tsunami, en de moord op Theo van Gogh, en doordat
die moord werkelijk heeft plaatsgevonden, krijgt dit ook iets meer
aandacht dan een losse opmerking van een politicus. Of niet?
[EH] Nou weet ik niet. De tsunami heeft toch ook plaats gevonden, en
daar zijn duizenden mensen aan doodgegaan? Dat is ook niet minder erg
[JP] Nee, maar goed, dan zeg je: dat is dus een verkeerd gekozen
formulering maar dat is wat anders dan dat iemand met misschien wel de
stem van een imam in zijn hoofd
[EH] Ja maar nogmaals, wij kunnen wel zeggen het komt zo op ons over,
maar daarmee uh, ik weet niet of ik mensen daarmee gerust stel, d’r
worden, zoals mijn zusje net zei, d’r worden vaker mensen vervloekt, en
omdat iemand dat in een moskee zegt, ja, nou ja, ik begrijp uw opmerking
dat u zegt dat moet niet in een gebedshuis
[HN] Hij heeft een verantwoordelijkheid, dat is het punt. En ik vind het
vrij onbeschaafd dat je dit soort dingen zegt
[KB] Maar weet je, wat me opvalt is dat het heeft blijkbaar iets met de
cultuur te maken, maar d’r is een iemand geweest die heeft toch die
speech heel serieus genomen en die heeft Theo van Gogh vermoord. Weet
je, en dat maakt het meteen ..
[XH] Maar hij zegt heel duidelijk hij wenst Theo van Gogh een ziekte.
Hij zegt niet sta op en vermoordt hem.
[KB] Een iemand heeft het verkeerd begrepen. Als het normaal is om
iemand te vervloeken in de kerk, dan
[HN] Maar als je iemand kanker toewenst dan weet je wat de gevolgen zijn
[KB] Maar het is dat er echt iemand blijkbaar het opgepikt heeft en het
heeft uitgevoerd, want het was, mag ik ernstig hopen, niet de imam z’n
bedoeling
[PW] Ja, de imam zei vanavond dat’ie het omgekeerde beweerde, namelijk
juist als je mensen verwenst, dan zet je niet aan tot moord. Want wat je
met de woorden doet, doe je niet met de handen
[KB] Ja maar die jongen die het dan toch gedaan, heeft het heel verkeerd
begrepen.
[PW] Of die had sowieso andere plannen, weten we niet. We komen er
morgen op terug, denk ik, als we wat meer weten wat de politiek …
(Einde van het relevante fragment) |
Redelijk hè, die Meiden van Halal - helemaal niet krampachtig over
gevoelige multiculturele onderwerpen als beledigingen. Helemaal niet zo snel
aangebrand als mensen als Hilbrand Nawijn of Geert Wilders.
Volgende debatje, nu met cabaretier Hans Teeuwen. De aanleiding was een
programma over de verhouding tussen autochtoon Nederland en de islam,
genaamd Bimbo's en Boerka's, uitgezonden door de NPS op 30 augustus
2007 (video van het fragment hier
). Ook
hiervan een zo letterlijk mogelijk verslag:
|
EH: Esmaa Halal.
XH, YH: Eén van de twee andere zussen.
HT: Hans Teeuwen
(Start
van het fragment – de Meiden van Halal lopen samen van een bank naar een
ander decorstuk, een symbolische pijnbank met spijkers van rubber,
waarnaar ook Hans Teeuwen komt aanlopen, en waarop later hij moet gaan
liggen, terwijl de Meiden als een soort islamitische inquisitie ernaast
plaatsnemen)
[EH] Iemand anders die heel ver, uh fel, voor de vrijheid van
meningsuiting is, is meneer Hans Teeuwen, die heeft uh onlangs, nou ja
al een tijdje geleden, een liedje over ons geschreven, een paar
regeltjes heeft’ie aan ons toegewijd (Teeuwen steekt eerst twee vingers
op, dan één) Twee? [XH, met ontzag] Oohhh [EH, toon van ontzag] Wat een
eer. Een hele regel van ons in [HT, op de achtergrond] Daar zat een rijm
in, in [EH] Daar zat een rijm in. OK. Wacht even, wij doen de intro, en
dan mag u reageren (lacht schamperend en enigszins ongemakkelijk)
[HT] OK.
[EH] En dan uh … wij vinden uh … wij vonden dat zinnetje nogal vulgair
en plat en ga zo maar door, maar om even een beeld te geven aan deze
mensen waar we het over hebben, gaan we even naar ’t fragment luisteren,
en ondertussen leu.. lopen we even achter u door. Ja?
[HT] Ja.
(Filmpje van de toespraak van Teeuwen tijdens de onthulling van het
monument voor Theo Van Gogh. Teeuwen zingt)
Christenhonden, geitenneukers, iedereen doet meeeee
Jezus en Mohammed op een openbare pleeeee
Nee, ik mag niet kwetsen, mijn excuses en ik zaaal
Voor straf me laten pijpen door de Meiden van Halaaal !!!
Het vrije ….
(Einde filmpje. Applaus van het publiek. Ze lopen gevieren naar het
"spijkerbed")
[EH] U moet ook op de pijnbank plaatsnemen
(Teeuwen gaat op zijn buik op de bank liggen)
[XH] Gaat u maar liggen op de pijnbank, meneer Teeuwen – nee op uw rug.
Niet zo eigenwijs, hè.
[YH] U wordt niet gemasseerd, hè.
[HT, bedelend] Waarom willen jullie mij niet masseren?
[EH] Hij staat onder stroom en hij voelt het nog steeds niet, dames en
heren.
[HT] Nee, het is rubber, het is gewoon rubber, … kijk maar …
(Teeuwen pakt een aansteker uit zijn broekzak en probeert een “spijker”
van het bed in brand te steken.)
[XH, indringend] Meneer Teeuwen, meneer Teeuwen!!!
[YH] Hallo hallo pyromaan, dat doen wij niet
[HT, nadrukkelijk] Het is rrrubberrrr …
[EH] Volgens mij bent u grappig verleerd hè. Lang geen show gehad. Ga
maar even liggen.
[HT] Jawel, laatst nog [EH] Ja? Dat is toch lachen [HT] … in Schotland,
[EH] Nou, gefeliciteerd
[HT] Dank je wel.
[ZH] Waarom heeft u ons beledigd?
[HT] Ja, von’k grappig
[ZH] Ja? Wat vond u daar grappig aan?
[HT, langzaam] Ik vond het leuk omdat uh jullie zo kuis zijn om jullie
dan in een séksuele context te noemen.
[ZH] Dat vond u grappig?
[HT] Ja, dat vond ik grappig en als het dan ook nog rijmt dan is ’t
natuurlijk kat in ‘t bakkie
[EH] Hebben er veel mensen om moeten lachen?
[HT, beslist] Ja!
[XH] Inclusief uzelf?
[HT] Ja. En ook … weet je wie ook? Een hoogwaardigheidsbekleder uit
Amsterdam. [XH] Ohhh [HT] Die zag ik namelijk … die zat daar ook, dat
was … uh uh … de burgemeester, en die moest ondanks zichzelf – want die
kon ’t natuurlijk niet maken – ik zeg ‘m bij die regel… uhmp …ik denk:
nóu ben’k goed bezig.
[EH, XH, lachend] We’re there for the news, not for the weather. Haha.
[XH] Waarom had u die behoefte om ons te beledigen?
[HT] Ja, ik vond ’t grappig.
[XH] Dus u vond ’t grappig dus u dacht ik doe het gewoon even
[HT] Já. Ja ik moest een lied schrijven, dus ik moest daar staan in die
kou en het regende ook nog keihard ...[EH] Ja, maar wacht effe [HT] en
dan moet ik wél met iets leuks komen
[EH] U moet wel reageren op mijn vraag, hè? Kijk we zien …
[HT, zeer nadrukkelijk, met sterke nadruk op het laatste woord] Ik moet
helemaal níks!!!
[XH] Meneer Teeuwen, ik voer het woord.
[HT, nadrukkelijk] Ja nu ik.
[XH] Meneer Teeuwen, we zijn toch keurige dames, zo praat u toch niet
tegen dames?
[EH] De elektriciteit begint te werken
[XH] Zo praat u toch niet tegen dames?
[XH] Meneer Teeuwen?
[HT] Ja mevrouw. Hoe heten jullie, dan kan ik jullie ook aanspreken?
[EH] Mevrouw Alariachi, mevrouw Alariachi, mevrouw Alariachi,
[HT] Alariachi?
[EH] Ja [XH] Even even even serieus, ….
[HT zingt op een Zuid-Amerikaanse melodie] Alariááááchi, Alariááááááchi,
…
[XH , nadrukkelijk] Wij zijn hier de presentatoren! [YH] Nou even
serieus, meneer Teeuwen! [EH] Grappenmaker!
[HT] Sorry
[XH] Waarom waarom beledigt u zo veel?
[HT] Ik beledig helemaal niet veel, ik maak grappen
[XH] Ontzettend veel
[HT] Wie dan nog meer?
[ZH] U beledigt ons bijvoorbeeld.
[HT] Nou ja, dat is toch niet zo veel … dat zijn er maar drie [XH] En
heel veel godsdiensten ook [HT] En jullie hebben steun aan elkaar,
jullie kunnen het samen [XH] Ja maar ook heel veel godsdiensten [HT]
verwerken [XH] Waarom doet u dat?
[HT, langzaam en steeds nadrukkelijker] Nou ja, omdat ik dat grappig
vind – omdat ik alles dat enige status heeft, heeft namelijk ook een
vorm van macht, en macht corrumpeert altijd, het moet geridiculiseerd
kunnen worden … als dat niet meer kan, dan krijg je ... uuuh ... enge
toestanden, een dictatuur of zoiets, en daarom moet dat gebeuren
(Applaus vanuit het publiek)
(Teeuwen richt zich op van de bank, armen gespreid, om het applaus in
ontvangst te nemen, en een van de dames maakt een afwerend gebaar)
[XH] Ga even liggen …hallo, ga weg.
[HT] Hurt me baby.
[XH] U wilt een doel bereiken met dat beledigen?
[HT] Nee, ik wil mensen laten lachen, [XH] of met dat grappen maken?
[HT] ik wil mensen laten lachen
[XH] U wilt geen doel bereiken? Dus als u christenen bepaalde naam [HT,
zeer verbaasd] Een doel ? [XH] … noemt [HT] Een doel ? [XH] Nou ja, ik
weet ‘t niet
[HT, langzaam, serieus] Nee, ik kijk naar de wereld en dan zie ik heel
veel dingen, en sommige dingen vind ik ontzettend … grappig of
belachelijk of lachwekkend of of eh stom, en dan maak ik daar
programma’s over en daar laat ik mensen mee lachen
[YH] Maar u u herhaalt de hele tijd
[XH] Kunt u effe effe serieus doen
[HT, lachend, verontwaardigd] Nou ben ik een keer serieus …
[XH] Ayaan Hirsi Ali, daar bent u ‘t denk ik wel mee eens, heeft in
Berlijn anderhalf jaar geleden … heeft zij geroepen dat zij het recht
heeft … om te beledigen [HT] Ja [XH] Dat vindt u ook?
[HT] Ja, ik vind dat je dat recht moet kunnen hebben
[XH] Maar dat’s heel anders dan het recht op vrijheid van meningsuiting,
[HT, serieus] Nou, een mening kan beledigend zijn, snap je? Dus het kan
zijn dat als ik mijn mening geef dat dat voor iemand anders beledigend
is. Bovendien is belediging voor sommige mensen gewoon …eh ja, een
waarheid die ze liever niet willen horen. En dat zou dan kunnen
betekenen van oh, dan mogen daar dan niet over praten want dat is
beledigend. Da’s heel erg multi-interpretabel.
(Er valt een minieme pauze (0,2 seconde) in het debat gevuld met luid
applaus en gejuich van het publiek) [EH, tijdens het applaus] Beledigt u
…
[EH] Zegt u nou dat u wél met voorbedachte eh rade beledigt of níet met
voorbedachte rade? Want ik …
[HT] Nou als ik programma’s maak, of een liedje maak, dan wil een léuéuk
lied maken, waarom gelachen kan worden, en een belediging [EH] Ja … [HT]
kan uh ook hééél erg grappig zijn.
[XH] Waar ligt de grens? Waar ligt voor u de grens?
[HT, zeer nadrukkelijk] De grens ligt bij gewéld. (weer een fractie van
een pauze) [EH] Dan pas?
[XH] Dus eerst mensen uh helemaal warm maken uh, en laten koken … en dan
zeggen …ja dit is voor mij de grens?
[HT] Mensen warm maken en laten koken, daar kiezen ze toch zelf voor?
[XH] ...
[YH] Maar u beledigt heel veel mensen, mensen kunnen daar best
frustrerend uuuh
[HT, geagiteerd, richt zich op] Ja maar… denk je dat … jullie doen net
……[XH] Ga liggen! [HT] jullie doen net alsof gevoeligheid en
gekwetstheid en je beledigd voelen een voorrecht is alleen voor
gelovigen [XH] Helemaal niet! [HT] denken jullie dat als ik de tv aanzet
[XH] (onhoorbaar) een keer [HT] denken jullie niet dat ik [XH]
(onhoorbaar) …[HT], serieus, nadrukkelijk, steekt een vinger op] wacht
even, ik mag even wat zeggen... Denken jullie als ik de tv aanzet dat ik
niet dingen zie die me ergeren, dat ik me niet beledigd zou kunnen
voelen, maar je ontwikkelt daar een schild voor – dat doe je in een
vrije samenleving omdat je wordt geconfronteerd [XH] Maar wat bereik je
ermee? [HT] met dingen waar je het niet mee …
(Luid applaus en gejoel van het publiek; daar doorheen: ) [XH] Maar wat
bereik je ermee?
[HT, langzaam, nadrukkelijk] Dat heel vaak gelovigen daar heel slecht in
zijn omdat gelovigen een neiging hebben een monopoly op de waarheid te
hebben, [EH] Zo, hij weet de moeilijke woorden [HT] te willen zeggen zo
is het leven, en zo moet ‘t!
(Luid applaus en gejoel van het publiek)
[EH] Hoe lang heeft u uh … hoelang heeft u gestudeerd voor deze
one-liners? (lacht schamperend)
[HT, rustig] Niet.
[XH] U beledigt best wel vaak. U kunt ’t uh vierkant ontkennen, maar u
kunt niet zeggen dat u dat niet doet op het podium.
[HT] Ja, maar ik heb net iemand horen zeggen dat homoseksualiteit een
zonde is. Ik heb net iemand weg zien lopen omdat er een minirok werd
getoond. Ik heb allemaal dat soort … ja uh… dat is ook heel erg
beledigend.
(applaus en gejoel van het publiek, daar doorheen: [XH] Dus als u dat
beledigend vindt …
[HT] Bij mij valt er in elk geval nog om te lachen
[XH] Maar we hebben het over een westerse beschaving, hè? … die
superieur is … Maar met beledigen, of met uitschelden, want dat doet u
ook heel vaak, hè?
[HT] Uitschelden? [XH] Ja [HT] Wacht even, ik scheld niet uit [EH] Nee,
hij heeft niet uitgescholden, hoor
[XH] U heeft bepaalde woorden gebruikt die ik niet in de mond wil nemen,
maar we gaan door … maar uitschelden …
[HT] In de mond nemen is ook een leuke uh…. (publiek lacht)
[EH, lachend] Wacht even, wacht even, ik doe de truc weer, haha haha
[XH] Maar het is toch een teken van beschaving ook dat we elkaar niet
zomaar uitschelden?
[HT] Is waar, en de avond is nog jong …maar uhmmm … maar ik scheld niet
zomaar uit … ik maak grappen. En soms zijn dat grappen die dan over
dingen … want juist ook uh onderwerpen die gevoelig liggen of die
controversieel zijn, die zijn léuk, die zijn spannend, daar zit
spanning, en als als cabaretier werk je daarmee, juist, anders moet je
het hele … uh uh genre cabaret of satire afschaffen.
[EH] OK, laatste vraag meneer Teeuwen: Wanneer is uw nieuwe show?
[HT, aarzelend, zakt onderuit op de bank] Ummmm, da zegik nie …[EH] Dat
zegt u niet? [HT] Ik weet het nog niet … komt, komt …
[XH] Komt deze thematiek…Hallo! Komt deze thematiek ook in uw nieuwe
show voor of niet?
[HT, aarzelend] Weet ik n… [HT, resoluut] Nee, ik ga het hebben over
vruchten
[XH] Oh dus u gaat niet meer beledigen enzo
[HT] Ik ga wel een bepaalde vrucht d’r flink ervan langs geven
[EH] Een bepaalde vrucht? [HT] Ja [EH] Zolang het geen personen zijn,
vind ik ‘t best
[HT] Ik ga … ik maak gehakt van de uh uuh… ananas
[XH] Momentje… ik wilde hem even nog een cadeau geven (geeft Teeuwen een
pijp om mee te roken) – de enige pijp die wij kennen
[HT] Maar dat is niet wat ik bedoelde, hè?
[XH, EH, tegelijk] Ja, maar dit is wel wat bij bedoelen…Ja maar dit is
wel wat wij ervan begrepen.
(Teeuwen staat op en loopt weg, applaus en gejoel van het publiek. Einde
fragment) |
En daar hebben we het in levende lijve: als het over beledigingen uit
eigen kring gaat, als in de eerste uitzending, zijn er ruime hoeveelheden
begrip, uitleg en relativering voorhanden. Omdat de beledigingen van de imam
al te erg zijn, en omdat men weet dat het sociaal gewenst is dit te doen,
worden er in het P&W debat natuurlijk obligate opmerkingen gemaakt
over "niet bagatelliseren", maar dat er gebagatelliseerd wordt, is dusdanig
duidelijk, dat Paul Witteman er op terugkomt. En men kan het ook heel aardig
samenvatten in de uitwisseling: Jeroen Pauw: 'Is ‘t iets waar je je druk
over maakt?' Meiden van Halal: 'Nee.'
Dit dus in flagrante tegenstelling tot alles wat gezien kan worden als
belediging richting moslims, in de tweede uitzending. Want dat is allemaal
echt heel erg. Denigrerend enzo. Veel erger dan iemand dodelijke kanker
toewensen - dat is slechts bloemrijk taalgebruik.
Nogmaals die schrijver (de Volkskrant, 07-06-2007, door Hafid
Bouazza, schrijver):
Amen.
Nog een gevalletje "Jihad" (de Volkskrant, 28-09-2007, drie
artikelen onder één kop):
Die laatste alinea is een volbloed gotspe. Alsof eerst Geert Wilders er was,
en daarna Abdus Salam. Het is precies andersom. Abdus Salam is geen
individu, maar de vertegenwoordiger van een godsdienst. En die godsdienst
sprak al weerzinwekkende taal lang voordat Geert Wilders sprak -
bijvoorbeeld in Nederland bij monde van imams El Moumni en Fawad Jneid en al
die anderen, eerst buiten de openbaarheid, daarna erin. Geert Wilders
spreekt zijn harde taal in antwoord op hun nog hardere taal. De schrijvers
van dit stuk zijn hypocriete religie aanhangers.
Esmaa heeft van de NPS, was voorheen NTS, weer de ruimte gekregen voor
islamitische propaganda (de Volkskrant, 17-06-2011, column door
Nausicaa Marbe, schrijfster):
En Go NPS go!, natuurlijk. Oh ja, zie het haar allemaal uitleggen
hier
(Knevel & Van den Brink, 03-06-2011, na 29:00 min.).
Daarna
verdwenen ze een tijd uit zicht. Maar, het is bekend: basale kwaadaardigheid
is onuitroeibaar. Dus daar zijn ze weer. Met precies dezelfde verzameling
botte leugens als voorheen (de Volkskrant, 05-12-2016, door Nadia
Ezzeroili en Saïne van Kan):
Met meteen twee leugens: goedgebekt moet zijn grofgebekt, en
hoogopgeleid moet zijn middelbaar opgeleid. Niet van de Halal-dames maar van
de halal-Volkskrant-journaliste, ook bekend als Fatima Dakmar
.
Klopt. Iedereen in media en elite vind het prachtig, en de rest ergerde zich
wild aan het verbale gajes dat het bleek te zijn. "Je moet die doek eens van
je oren halen", reageerde Marco Pastors gevat op weer eens een stomme
opmerking van Esmaa die weer eens niet goed had geluisterd.
De werkelijkheid:
Met:
Oftewel:
Interviewer:
Leugen: de Joodsistische NPO bestuurd door de Joodse Shula Rijxman
heeft de haatzusters gevraagd in het kader van de immigratie- dus ook
moslims-promotie.
Je komt op de televisie geen programma's tegen die het dagelijkse leven
van christelijke, boeddhistische of atheïstische vrouwen laat zien. De
moslims krijgen weer een voorkeursbehandeling. Door de Joodse Shula Rijxman.
de meeste moslims hier zijn arabieren en arabieren zijn net als Joden
semieten.
Omdat het enige waarin moslims verschillen van niet-moslims is dat ze
moslim zijn. Plus arrogant
, homohatend
, Jodenhatend
, enzovoort
, maar dat
zijn allemaal zaken waar je het juist niet over mag hebben.
De media zijn nooit een afspiegeling van de maatschappij geweest, met
een enorme overdaad aan homo's en Joden. De vraag is een suggestie van
racisme, het antwoord is een suggestie van racisme, en beide zijn racisme.
Een gore leugen: alles allochtoons dat twee woorden Nederlands spreekt
zonder een taalfout te maken of iets stoms te zeggen, is al op televisie.
Gezien optredens van lieden als Mohamed Rabbae, Farid Azarkan enzovoort zijn
ze al zwaar overvraagd. Moslims zijn nu eenmaal dom (en arrogant) (en
zwarten nog dommer
).
Oftewel: we houden ons niet aan jullie sociale codes, en dat is jullie
schuld. Oftwel: het Halal-gajes is nog even arrogant als voorheen.
Oftewel: omdat mijn wieg zich geografisch in Amsterdam stond, ben ik in
alle opzichten een Amsterdammer. Ook al ben ik voor de volle 100 procent
opgevoed als Marokkaan. Afgekort: "Een kameel geboren in Artis is een koe".
Arrogantie, stompzinnigheid, en kwaardaadigheid. Net als voorheen.
Een gore leugen, dus: vroeger zeiden ze "Je hebt ons maar te
accepteren". Nu zeggen ze "Je hebt ons maar te accepteren". Het antwoord: we
accepteren jullie niet. Dat heb je maar te accepteren.
Dat mag. En wij zijn even trots op onze roots en mijden jullie en nemen
jullie niet aan omdat jullie je niet onze roots wilt aanpassen. En dat heb
je maar te accepteren.
Gore arrogantie: als wij hebben te accepteren dat jij een hoofddoek
draagt, heb jij te accepteren dat wij je niet groeten. Houd je brutale en
arrogante bek daarover. Doe je die wel open, is het antwoord: "Ga terug naar
je eigen roots".
De enige discussie in feite, omdat het de enige keer was dat iemand iets
terug durfde zeggen.
Een gore leugen. Dat zou hoogstens gegolden kunnen hebben op het moment
dat Teeuwen dat gedichtje voordroeg - voor het programma zelf waren ze
grondig voorbereid, en ze hadden een draaiboek op schoot liggen - zie de
beelden.
Een gore leugen, dat eerste. Ze luisterden toen niet, en ze luisteren nu
niet. Een moslim kan niet luisteren, want een moslim heeft altijd gelijk.
Dat zegt zijn of haar geloof. Anders waren ze geen moslim. Als ze spijt
hadden, zouden ze nu wel luisteren, en geen moslim meer zijn.
Een gore leugen. Zie het voorgaande. Eigenlijk is het ze niet te
verwijten: wie de zaak van de islam uitdraagt, en dat is het enige dat ze
doen, kan niets anders dan goor liegen. De zaak van de islam is pure
stompzinnigheid en kwaadaardigheid. Dat is over de hele wereld zichtbaar.
Syrië, Iran, Jemen, enzovoort. Ha, een bijzonder geinige aanvulling.
De dames hadden een lumineus idee: laten we, na de gigantische afgang met
Hans Teeuwen, het nu eens met Geert Wilders proberen - hier is het verslag (GeenStijl.nl,
12-12-2016, door Spartacus
):
We hebben het filmpje meteen maar even gestart, en gestopt na 3
seconden. Zichtbaar zijn Geert Wilders en zijn entourage die de trap
afdaalt, en tegemoet getreden wordt door een meute mediamensen, die
kennelijk iets verwachtte. Wat er te verwachten valt, is zichtbaar rechts, één
van de Meiden van Halal, en onder camera, net zichtbaar, een tweede die
Wilders gaat verrassen. Kijk goed, en je ziet dat Wilders haar op dit
eigenste moment in de smiezen heeft, die Meid van Halal met hoofddoek die hij
natuurlijk kent, en die natuurlijk ook al die draaiende camera's heeft gezien,
en natuurlijk meteen weet wat er gaat volgen: één of andere provocatie. En
hij moet instantaan besluiten wat te doen. Volgende scène:
Ruim voordat Wilders binnen bereik is, gaat de hand van Esmaa, want die
is het, omhoog. Niet om iemand een hand te geven want dan wacht je tot hij
binnen bereik is. En niet om een hand te geven, want dan hangt je bovenarm
nog langs je lichaam. Die rechterarm wordt in zijn geheel gestrekt alsof ze
onderweg is om een Hitlergroet te brengen (zie overigens helemaal rechts het
karakteristieke moslima-inteelt-profiel-van-achteren
). Volgende scène:
Nu is alles helemaal duidelijk: provocatie! Kijk naar de open stand
van de hand: om iemand anders in de handpalm te vatten, maar zo wijd
mogelijk gespreid zodat de camera hem goed in beeld kan vatten. En roept: "Menéér Wilders, hállóóó!". Niveau: "Hallo, drol!". Wilders
reageert:
En doet dat perfect: hij wendt zich af. Provocatie mislukt. Esmaa roept
nog: "Hij geeft mij geen hand!". Vertoning afgelopen. Hier
het verslag van GeenStijl:
Ja, ja die Meiden van Halal zijn als Moeders van Halal zijn echt zóóóó
veel milder geworden ... Maar dan blijkt dus nog eens een keer:
zelfs de meest milde en gematigde moslim is een levensgevaarlijk kooidier
met wie je op geen enkele manier in interactie wil en al helemaal geen
gesprek wilt aangaan van welke vorm dan ook, en die je het allerbest
volledig moet negeren.
Naar Allochtonen, vijfde colonne
,
site home
.
|