Bronnen bij Culturele gelijkheid: creolen, werken
Inleiding Er is weinig strijd omtrent wat het grootste taboe-onderwerp is aangaande
creolen. Je zou nog kunnen denken aan het laten stikken van hun vrouwen en
kinderen, maar dat wil af en toe nog wel eens langskomen
. Je hebt
zelfs in de Bijlmer een rapgroep genaamd Vaderloze Troepe
, en veel treffender hadden ze het
niet kunnen uitdrukken.
Nee, dat is niet het, aangaande taboe's. De eerste kandidaat
daarvoor is het niet-werken. Want dat is hetzelfde als "creolen zijn lui"
of nog erger "negers zijn lui", en dat
is natuurlijk fout.
HEEL FOUT!!!.
Maar het is wel iets met een aanzienlijk waarheidsgehalte. Zoals de
onderstaande verzameling van gevallen uit de praktijk zal
aantonen. En als het zo is, is erover zwijgen minder dan verstandig. Het is,
zoals iedere psycholoog weet, volkomen contraproductief: als je een probleem
wilt verbeteren, moet je het eerst erkennen. En dat er wat te verbeteren
valt, staat buiten iedere kijf: overal ter wereld staan creolen qua
maatschappelijk succes op de laagste sport van de ladder, slechts te
overtreffen door nomadische groepen als de Roma. Iets dat de creolen zelf
ook constateren, alleen noemen ze het dan "racisme"
...
De reden voor het niet willen werken is ook heel simpel: die
ligt in de Afrikaanse organisatievorm: stam, met koning en de rest
lijfeigenen. Werken wordt gedaan door slaven die men gevangen heeft van
naburige stammen. Oftewel: werken is voor slaven.
En wie wil er nu een
slaaf zijn?
Dus zwarten willen niet werken, en als ze in een westers
land wonen noemen ze de daaruit volgende achterstanden "racisme!!!"
Dat geroep van "Racisme!" richting andere groepen, en indien het blanken
betreft ook nog "Kolonialisme!" en "Slavernij!", is meer dan genoeg excuus
om het voluit te hebben over wat dus de werkelijke oorzaken zijn van hun
achterstanden. En hier dus het "niet werken". Overige tekortkomingen zijn
verzameld elders
.
Bronnen
De eerste bron is een bericht van toenmalig
Amerika-correspondent en nu (schrijvende 2014) hoofdredacteur van de
Volkskrant, Philippe Remarque - aanleiding was een toespraak van
president Obama over het vadergedrag van "Afro-Americans" (de Volkskrant, 11-02-2010, door Philippe Remarque):
En daar verscholen in de rest van de
lijst met sociaal-culturele problemen: 'full time werken ... doet bijna
niemand in de buurt van Brianna.' Een politiek-correcteling beweert iets dat
niet-politiek-correct is. Volgens de Informatieregels
heb je dan al minimaal
60 procent kans dat het waar is. Wat stijgt naar boven de 80, als je nog zo
iemand kan vinden. Enzovoort.
Hier een eerste vervolgpoging (de Volkskrant, 12-09-2009, ingezonden brief van Bernard Welten,
Hoofdcommissaris van Politie):
En ook weer in een lange lijst van andere
sociaal-culturele problemen staat daar dit: 'Het gaat mij om de beelden die in
clips vertoond worden, die een cultuur verheerlijken van stoer doen, status,
pronken met bezittingen, wapens, geld, niet werken ...'.
Even er uit gehaald: '... pronken met ... niet-werken...'
De enige vraag is nog of de ex-politiechef gerekend mag worden
tot de politieke-correctheid. Maar in ieder geval is hij lid van de bestuurlijke
elite, en die valt vrijwel naadloos samen met de poltieke-correctehid. We zijn al
dicht bij die 80 procent ...
De volgende (de Volkskrant, 26-04-2012, door Jaap Stam):
Jaap Stam is verslaggever voor
de
Volkskrant voor het Amsterdamse, en dat zegt eigenlijk al genoeg. De rest van
zijn berichtgeving zegt de rest: hartstikke PC. Hier is de relevante opmerking:
We zijn nu ruim boven de 80 procent. Nog niet veel verder, want op zich is
dit een individueel geval. Hoewel ... De problemen worden beschreven als geldend voor de Bijlmer als
geheel ...
Over naar weer een ander land, want het gaat er om om aan te
tonen dat de problemen niet aan de lokaliteit hangen. Hoewel de verschillen
tussen Amerika en Nederland nauwelijks groter kunnen. Maar goed, hier is dan
Engeland - aanleiding voor het artikel waren de Olympische Spelen in Londen,
en het artikel is bedoeld om "de andere kant" te laten zien
(de Volkskrant, 04-08-2012, van correspondent Patrick van IJzendoorn):
Die kop zegt al heel veel: er is sprake van
werkschaarste, maar dat is hetzelfde als "capaciteitsloze en kansloze
immigranten te veel." In Engeland zit zo'n beetje het grootste contingent
Polen en nog vele andere Oost-Europeanen, die daarheen gegaan zijn om te
werken. Werk dat de creolen aldaar ook hadden kunnen doen. maar dus kennelijk
niet doen. Creolen werken dus niet niet in Tottenham omdat er geen werk is,
maar om andere redenen. Waaronder de zeer goede mogelijkheid dat ze niet
willen werken. Of vertaald: er een aanzienlijk tot groot percentage is dat
niet wil werken:
Een stapeltje bankbiljetten afkomstig van hosselen. Zo iemand gaat echt
niet werken.
Weer terug naar Amerika, het voorbeeld voor ons allen,
tenslotte (de Volkskrant, 29-08-2013, van correspondent Arie Elshout):
Een grove vervorming van de werkelijkheid.
Wat er bereikt is, is dat de formele rassenongelijkheid is opgeheven, en dat
het al enkele tientallen jaren zo is dat zwarten worden bevoordeeld
. Hier is
het resultaat:
Een aantal aspecten waarop zwarten slechter scoren dan blanken, en dusdanig
verdeeld, van genetisch (suikerziekte) tot gedrag dat je gerust kan stellen dat
dit waarschijnlijk overal zal gelden.
Met, nog belangrijker, ook een bewijs dat dit weinig tot
niets te maken heeft met de periode van rassendiscriminatie:
Want als het aan die periode van rassendiscriminatie zou liggen, zou de
trap in deze grafiek precies de andere kant op lopen (hoe ouder, hoe meer
onderdrukt, hoe werklozer). Wat je in die grafiek ziet, is dat zwarten inherent
onaangepast zijn aan de westerse, ontwikkelde maatschappij, en dat ze vele
tientallen jaren in hun leven nodig hebben om zich eraan aan te passen, zodat ze
het normale doen: werken.
Overigens ... (de Volkskrant, 27-04-2013, boekrecensie door Aleid Truijens):
De vrouwen werken wel. Simpele dingen. Maar de mannen: 'Vaak
leveren ze nauwelijks een bijdrage ...'. Omdat zij niet werken, hè ... Overigens
2: de creolen van Suriname geven openlijk toe dat het
"niet willen werken" een kenmerk van ze is: ze duiden de hindoestanen in
Suriname aan met "koelies" - omdat die wel willen werken.
En dan naar de plaats waar volgens de creolen hun positie het best zou
moeten zijn. Geen "Onderdrukkers!", "Kolonialisten!", "Slavenhouders!" daar.
Al geraden? Afrika! Middels de pen van één van de
Afrika-liefhebbende correspondenten van de Volkskrant (de Volkskrant, 05-11-2013, door Wim Bossema):
Waarom was de import van vreemde arbeidskrachten
nodig voor de Britten in de 19de eeuw? Terwijl er een overdaad aan
beschikbare mankracht is?
Waarom haalde de Nederlanders in Suriname in de 19de eeuw
Indische en Javaanse arbeidskrachten op loonbasis naar Suriname, ondanks de
aanwezigheid van een overdaad aan creoolse arbeidskrachten? Antwoord: Idem.
Tussengevoegd: een erkenning vanuit eigen kring (de Volkskrant, 11-05-2015, column door Harriet Duurvoort,
publicist):
Pas op dit laatste het onregelmatige werkwoord
van Bertrand Russell
toe "Ik vind geen werk, jij hebt
last van gemakzucht, hij is een werkschuwe parasiet".
Waarom halen de Chinese investeerders in Afrika in de jaren
2000 Chinese arbeiders naar Afrika ...
... ondanks de aanwezigheid van een overdaad aan creoolse arbeidskrachten?
Met wat later nadere uitleg - dit artikel was de aanleiding voor het
voltooien van deze verzameling (de Volkskrant, 16-12-2014, door Wim Bossema):
Een retorische
vraag, natuurlijk. Kijk nog maar eens naar de illustratie en het onderschrift:
En hoe reageren de Afrikanen op het werken van de Chinezen:
En wat vinden de Chinezen van de Afrikanen:
En aan welke kant staat hoogst politiek-correcte correspondent uit Nederland:
Wat hogelijk voorspelbaar allemaal.
En een andere bron hiervan (VARAgids,
nr. 15-2014):
Het
bijbehorende plaatje heeft het effect van "Water zien branden":
"Werkende Afrikanen"...
En hier nogmaals waarom dat "water zien
branden"-effect er is (de Volkskrant, 13-05-2015, van verslaggever Jonathan Witteman):
Dat laatste is natuurlijk
weer de bekende onzin. Gevolgd door nog een reeks smoezen, waaronder (de Volkskrant, 13-05-2015, hoofdredactioneel commentaar door Carlijne Vos):
Wat geldt voor bijna alle allochtone immigranten. En dan opvolgend de
waarheid, deel één (de Volkskrant, 15-05-2015, ingezonden brief van Arie Berg, Voorst):
En deel twee (de Volkskrant, 16-05-2015, ingezonden brief van Ton de Vries, Spijkenisse):
Populair vertaald: ook de Somalische
creolen willen niet werken. De afrondende
conclusie: de stelling "creolen willen niet werken" is met dusdanig hoge
waarschijnlijk bewezen, dat in normaal taalgebruik alle voorbehoud weggelaten kan
worden.
En voorlopig als toetje het oudste artikel tot nu toe uit deze
verzameling, komende van elders op de website (VARA TV Magazine, nr. 22-2007, door Sue Baker):
In de uitzending is overduidelijk te zien wat
Emmanuel-Jones verstaat onder dat andere begrip respect, als de jonge
gettobewoners (want zo gedragen en uiten ze zich opzichtig: verwaand en verwend)
zich beklagen over het gebrek aan respect dat hij tegenover hun ten toon
spreidt: "Mijn respect is een respect dat je moet verdienen door iets te
presteren. Het is is geen respect dat je krijgt door alleen jezelf te zijn - dat
is het respect van het getto." Natuurlijk kan je zien dat ze dat wel begrijpen,
maar het ontevreden, wrokkige en verwaande in iets dat je eigenlijk allen kan
samenvatten als "rotkoppen" komt er des te beter door uit (op onderstaande,
geposeerde, foto komt dit nog niet goed door). Overigens met deze aantekening
dat er bij deze jongeren nog duidelijke sporen zijn van mogelijke verbetering.
De hints die de oplossing van Emmanuel-Jones (leunend tegen de trekker) geeft,
zijn duidelijk: werk, liefst praktisch en in de openlucht, een harde aanpak, en
een afkicken van de hooghartigheid (kijk naar de blikken op de foto, en dan zijn
ze al sterk bijgedraaid) en respectcultuur
. Precies het
tegenovergestelde van wat de hulpverleners uit de zachte sector willen.
Met daarbij de details, dat de enige jongen onder de groep
(uiterst links) die last heeft van minderwaardigheid door hem ondersteund wordt,
dat deze jongen een blanke moeder heeft (wat is dat toch met die creolen?), dat
die anderen nog wel enig respect voor Emmanuel-Jones hebben omdat Emmanuel-Jones
veel groter is (wat is dat toch met die creolen?), en na het mondelinge verzoek
om meer respect en de erop volgende uitleg van Emmanuel-Jones, er alsnog eentje
dusdanig verbaal agressief werd dat hij verwijderd werd uit het project, terwijl
ook onder de meiden voortdurend geklaag te horen was (wat is dat toch met die
creolen?). Kijk, volbloed creoolse toestanden, allemaal.
Maar wat is nu de werkelijke reden dat je in geen enkel westers land met een
aanzienlijke creoolse meerderheid ook maar een enkel exemplaar op het
platteland zal vinden? Of in ieder geval dat dit zo zeldzaam is dat over dat
ene exemplaar meteen een televisieprogramma wordt gemaakt? Simpel. Omdat je
op het platteland moet werken. Ter aanvulling:
deze relatie met het platteland is de negers niet ontgaan. Onbwust. Hier is
zo'n neger (Joop.nl, 27-03-2014, door Mitchell Esajas ...
):
Een vuile leugen, natuurlijk: Chinezen, Hindoestanen en andere
immigrantengroepen bewijzen dat er geen beperkingen zijn op de arbeidsmarkt. Dat
zwarten minder slagen op de arbeidsmarkt, is omdat ze minder goed opgeleid
zijn (kunnen worden)
. En de auteur zelf ook, gezien zijn volledige omschrijving:
Het "urban" staat dus voor twee dingen - als eerste: "niet het
platteland dus niet willen werken". En ten tweede, zo leren de Amerikaanse
ervaringen met " urban" en "urban"-lieden: "urban" staat voor"getto". De
plaats van hosselen ... Kleine en grote criminaliteit ... Drugshandel. Alles
behalve werken.
En hier de keihard waarheid uit eigen mond (de Volkskrant,
14-01-2016, door Yannick Verberckmoes):
Ze willen niet werken! Iets dat ook al bleek
tijdens reportages over de rassenburgeroorlog in de Franse banlieues in
2005: degenen die wel werken worden geminacht door de rest. Allochtonen en
met name creolen.
En nog een "sprookje" uit Afrika (de Volkskrant,
31-05-2017, door Mark Schenkel):
Toen werkten de zwarten niet, en ...
... nu werken de zwarten nog steeds niet.
Revolutie! Iemand mag gaten schieten in het multiculturalisme ...
Vermoedelijk omdat hij van Joodse afkomst is, maar alle giften zijn welkom.
Er komen meerdere aspecten langs, waaronder dus dit (trouw.nl, 25-11-2018, door Herman Vuijsje
):
Brullen van de lach!!! Dit onderwerp dus
afgehandeld: Surinamers oftewel zwarten "hebben weinig nijver" ... Zijn
"lui" ... En die verzameling over hun intellectuele
presteren
puilt inmiddels ook uit, oftewel: "Zwarten zijn lui en dom".
Zonder inleiding (Volkskrant.nl, 05-09-2021):
"Ruimte genoeg voor blanke boeren, want onze negers willen niet werken".
Brullen van de lach!!! (Die Santokhi is een
hindoestaan).
In een enigszins cultureel-antropologische verhaal ...
(de Volkskrant, 11-05-2022, door Ianthe Sahadat):
... komt deze observatie langs:
Waar "werken" dus uitdrukkelijk niet bij staat.
Naar Cultuur, creolen
, Cultuur, gelijkheid
, of site home
·.
|