Cultuur, gelijkheid: Afrika
Er wordt in het kader van de armoede in Afrika nog steeds veelvuldig gewezen
naar het koloniale verleden - zeg maar: de slechte invloed van de Westerse mens.
Waar er ongetwijfeld veel en grote misdaden zijn begaan in Afrika, door de
Westerse mens, is het even ongetwijfeld zo dat zonder de Westerse mens, Afrika
nog in stadium van een pure landbouweconomie zou verkeren. Zonder
noemenswaardige vooruitgang.
Dat er sprake is van vooruitgang in Afrika is dus het gevolg
van invloed van buiten, voornamelijk nog steeds het westen. Dat die vooruitgang
zo klein is, vergeleken met bijvoorbeeld zowat het hele Aziatische continent dat
ook onder het westen geleden heeft, kan alleen maar liggen aan interne
Afrikaanse zaken. Wat men regelmatig noemt, is het gebrekkige leiderschap in
Afrika
- de oorzaak daarvan ligt natuurlijk in meer algemene machtsstructuren, waarvan
de sterke respect-cultuur een opzichtiger aspect is
.
Maar dit soort verschijnselen durft men niet in een wijder verband te trekken:
het ligt aan de Afrikaanse cultuur. En omdat dit omstreden is, kunnen we het
alleen door direct aanwijzende voorbeelden laten zien, waarvan hieronder een
ruime verzameling, voor een groot deel afkomstig uit de bronnenverzameling bij
Westerse organisatie
- het specifieke voorbeeld van Somalië is nader uitgewerkt elders
.
Ter controle van het niet-geografische aspect van de zaak, is
er ook nog een verzameling voorbeelden van creoolse cultuur op andere
continenten
.
In zijn hart weet iedereen natuurlijk wel hoe de zaak ligt, maar slechts
een enkeling durft het uit te spreken - onder een voorbeeld (de Volkskrant, 10-05-2008, door Wim Bossema):
Allemala god onthouden.
Een paar jaar later geeft Bossema Naipaul
gelijk (de Volkskrant, 04-09-2010, door Wim Bossema):
Enzovoort.
Een ander essentieel deelaspect van die cultuur - eerst
in "nette" woorden (de Volkskrant, 25-02-2006, door Wim Bossema)
Tovenarij, tovenarij, tovenarij ...
Wat die cultuur in de huidige
maatschappelijke praktijk inhoudt, blijkt als je een specifiek deel van die
maatschappij bestudeert (Leids universiteitsblad Mare,
24-01-2008, door Frank Provoost):
Natuurlijk kan dit voorbeeld zonder één enkele
serieuze beperking uitgebreid worden naar de hele Afrikaanse maatschappij. Alleen
... als je dit zo zou schrijven voor de Afrikaanse maatschappij, wordt je
natuurlijk wel gekielhaald - en in dit geval niet alleen door de ergste
politiek-correcten - ook de goedbedoelende middenmoot zou meegaan in de
veroordeling.
Volstrekt contraproductief, natuurlijk. Het voorkomt dat je
de hulp aan Afrika effectief kan aanpakken. Het is ook de reden dat de huidige
pogingen, samengevat onder de noemer "ontwikkelingshulp", zo grandioos falen:
het heeft geen zin te gaan helpen voordat op zijn minst een minimum aantal
mensen af is geholpen van hun mythische manier van denken
.
Bij dit soort traditionele cultuur hoort ook een bepaald soort
leiderschap (de Volkskrant, 07-10-2005, van correspondent Kees Broere):
Meer over het huidige leiderschap hier
.
Nu een verzameling losse voorbeelden van hoe deze basale cultuur in de
praktijk uitwerkt (de Volkskrant, 17-02-2007, ingezonden brief van R. van Hasselt
(Gieten)):
En (de Volkskrant, 30-09-2006, door Linda Polman):
En (de Volkskrant, 18-07-2007, door Olav Velthuis):
En (Dagblad De Pers, 17-02-2009, door Marcel van Engelen):
En (de Volkskrant, 17-03-2010, door Kees Broere):
Dat laatste is op zijn minst een voorbarige
conclusie: het kan voor hetzelfde geld ook andersom zijn: als iedereen corrupt
is, is de top dat vanzelfsprekend ook.
Bovendien is het ook een veel beter verklaring voor het feit dat als
de oude top wordt vervangen door een nieuwe, wat toch met enige regelmaat
gebeurd, die in Afrika minstens even corrupt blijkt te zijn - zowel de
oude als de nieuwe top komen dan namelijk doodgewoon uit dezelfde corrupte
achtergrond (de Volkskrant, 06-04-2006, van verslaggever Ferry
Haan):
Overigens denken hier in Nederland verblijvende Afrikanen langs dezelfde
lijnen, zie de reacties op dit bericht (de Volkskrant, 10-04-2006, ingezonden brief van Maakoeba Muskieta
(Amsterdam)):
Tja ...
Dat het niet iets is dat speciaal voor de blanken is bedacht, blijkt
hier (de Volkskrant, 14-06-2006, van verslaggevers Elsbeth Stoker en Merijn
Rengers
):
Het lijkt onweerlegbaar dat mensen die er in hun
onderlinge relaties dergelijke mores op na houden, er nooit in zullen slagen een
succesvolle, constructieve, samenleving op te bouwen.
Zoals ook blijkt
hier (de Volkskrant, 24-02-2005, reportage van Kees Broere):
Een overduidelijk illustratie van het door de redactie
gestelde aangaande de waarde van de rechtsstaat, en de invloed van
corruptie als boven beschreven.
Hoe verder naar het zuiden, hoe weerzinwekkender de
verschijnselen (Volkskrant.nl, 03-04-2008, ANP
):
En (de Volkskrant, 31-07-2008, van correspondent Kees Broere):
En (de Volkskrant, 23-10-2008, van verslaggeefster Natalie Righton):
Heel beschaafd, dus, dat Afrika.
Het volgende aspect van die
beschaving (de Volkskrant, 11-03-2009, door Wil Thijssen):
Dit is uit de Volkskrant, dus is het bericht enigszins gesaniteerd.
Dit is de werkelijkheid (CNN.com, 29-11-2009)
Dit even wat betreft dit soort culturele
aspecten.
Een eminent argument tegen de opvatting dat de
Afrikaanse ellende veroorzaakt is door de Westerse invloed is het geval
Rhodesië/Zimbabwe. Tezamen met de afnemende rol van de blanken, nam daar de
puinzooi toe (de Volkskrant, 31-03-2005, van een verslaggever in Harare):
Even leek in Zimbabwe het licht te gaan
schijnen, toen de economie op wel zeer spectaculaire manier instortte naar het
vertrek van de blanken, vooral door de neergang van de landbouw (de Volkskrant, 24-04-2006, van correspondent Kees Broere):
In de praktijk is daar natuurlijk niets van
gekomen.
Maar in plaats hiervan iets te leren, is de gebruikelijke houding van
Afrikanen om het blanke verleden de schuld te geven van het eigen falen in
het heden (de Volkskrant, 13-04-2005, door Kees Broere):
Puinzooi.
Al met al is het bijzonder logisch dat velen weg willen uit
die puinzooi (de Volkskrant, 07-10-2005, ANP/AFP/Reuters):
Zou nu niemand anders op het idee komen dat de
toestand zoals beschreven in dit bericht: wanhopig arme Afrikanen bestormen
Spaanse enclave, iets te maken heeft met het overige: een wanhopig slecht
georganiseerde samenleving, en een sterk achtergebleven cultuur.
Wat bij de Afrikanen nog steeds niet is doorgedrongen is dat
de westerse rijkdom is ontstaan door veel hard werken door gewone mensen en
gedurende lange tijd het samenwerken van de top. In Afrika is hardwerken een
zeldzaamheid, en de top staat volledig los van de rest. Vrijwel alle Afrikaanse
leiders leven luxueus op kosten van de rest zonder noemenswaardige bijdrage, en
dat geldt ook voor de hen omringende kliek.
De enige manier om in Afrika iets te veranderen, is het
veranderen van de cultuur van de tovenarij, het absolute heersersschap en
dergelijke. Dat wat Naipaul heeft samengevat onder négritude. Voordien is
iedere poging tot hulp van buiten zinloos (de Volkskrant, 17-03-2009, AFP):
Engelsen hebben daar een mooie uitdrukking voor:
moeten kiezen tussen "a rock and a hard place".
Nog een hekserij-geval (de Volkskrant, 20-03-2009, AP):
Tovenarij, tovenarij, tovenarij ...
Man en vrouw in Afrika ... (de Volkskrant, 20-03-2009):
Ach ja ...
Nog niet langsgekomen maar een integraal deel van de provlemen: de
Afrikaanse huwelijksmoraal (de Volkskrant, 20-03-2009, van verslaggever Marnix de Bruyne):
Met als belangrijkste aspect: de in huwelijk en
gezin afwezige Afrikaanse man.
Zuid-Afrika is ten opzichte van de rest van Afrika een (zeer) gunstige
uitzondering. Maar met sinds het einde van de blanke regering staan vele
verworvenheden onder druk (de Volkskrant, 20-04-2010, door Marnix de Bruyne):
Een gevaarlijk man, dus.
Soms is het leven absurder dan je kan
verzinnen (Dagblad De Pers, 02-05-2009, door Wil Thijssen):
Volkomen tekenend: de Afrikaanse leider is niet
op de hoogte van wat die Westerlingen daar op de maan uitvreten ...
Maar door de migratie zal dat allemaal verbeteren, denkt men. Nou, in
ieder geval niet zo snel (Leids universiteitsblad Mare, 28-05-2009, door Bart Braun):
Tovenarij.
En meer ... (Volkskrant.nl, 28-07-2009, ANP):
... tovenarij.
Een buitenlands bericht over het verschijnsel van
stelselmatige verkrachting (CNN.com, 29-07-2009, door Doug Gross):
Oftewel: het is officieel vastgesteld.
En het kan nog erger (de Volkskrant, 10-05-2008, door Sara Vandekerckhove (De Morgen)):
Tja ...
En na het voorgaande lijkt het volgende maar een kleinigheid (de Volkskrant, 20-03-2012, van correspondent Kees Broere):
Een van de graadmeters van beschaving en
verlichting. Maar als je nog op het niveau staat van kindoffers,, zijn dit
soort punten nog lang niet in zicht natuurlijk.
Maar er kwam nog iets naar buiten, dat kenmerkend is voor de
Afrikaanse cultuur:
Arrogantie. Hier op het institutionele of sociologische vlak vlak, maar iets dat
dan natuurlijk ook op het persoonlijke en psychologische vlak speelt:
Je ziet haar al zitten ... De typische Afrikaanse leider: arrogant tot op het
bot
.
Met grote regelmaat, met tussenpozen van enkele jaren of zo, krijgen we
te maken met de campagne "Shell vervuilt Nigeria". Met bijpassende beelden
van negertjes instaande in zwarte prut. Nou zullen er best lekkages optreden
als olie in pijpleidingen wordt vervoerd. maar iedereen met enig gezond
verstand weet wat de oorzaak is van overgrote deel van die lekken (de Volkskrant,
13-07-2012, AP):
Die oorzaak zijnde benzinedieven die
in de leidingen hakken. En gaan staan roken terwijl ze de olie (in Nigeria wordt
zeer lichte olie gewonnen die direct brandbaar is) in hun emmertjes scheppen.
Nog zo'n eminent teken van vooruitgang en beschaving (de Volkskrant, 16-07-2013, van verslaggever Ben van Raaij):
Hallelujah ...
Een bericht dat de redactie aanvankelijk
"vergeten" was (Volkskrant.nl, 23-07-2013, redactie; bron: IPS; foto: Reuters):
Het bijbehorende plaatje:
'Heel wat moeders het toestaan' ... Percentage
in Somalië: 98. (Het "vergeten" was veroorzaakt door het feit dat dit o zo
pijnlijke bericht niet de printversie van de krant haalde - aldaar voert men op
het ogenblik een heftige campagne om te laten zien dat de creolen er echte
helemaal bij horen).
Weer eens zo'n zeldzaam moment van uitgesproken "waarheden over de
Afrikaanse cultuur" (de Volkskrant, 13-09-2013, door Loes Reijmer):
Oftewel: we hebben hier niet te maken met iemand
uit een-of-ander dwarsliggend segment van de maatschappij. Die dus middels de
baan van haar man in Afrika terecht kwam:
Even achter elkaar laten staan, maar er zijn toch tussentijdse correcties nodig:
'De systemen in Afrika zijn verrot en wreed voor de mensen.' Er zijn in Afrika
geen mechanische systemen die een eigen wil hebben. De "systemen" waar het hier
over gaat zijn "groepen mensen". Oftewel: een groot aantal mensen n Afrika is
verrot en wreed.
Ten tweede: 'In Afrika merkte ik: de shit die er is, wordt
altijd veroorzaakt door mannen.' Dat klopt in zekere zin: overal ter wereld
worden de buitengewone daden, zoele in positieve als in negatieve zin, voor het
overgrote deel verricht door mannen. Maar als ergens, bijvoorbeeld in Afrika,
een deelgroep onder de mannen zou zijn die op de negatieve manier extra
"uitblinken", dan zijn het toch de vrouwen die daarvoor gezorgd hebben, want het
stond ze vrij om ervoor te zorgen dat ze geen kinderen kregen van de extra
slechte mannen. Dus als alle mannen in Afrika slecht zijn, hebben de Afrikaanse
vrouwen stelselmatig bijzonder slechte voortplantingskeuzes gemaakt, en zijn zij
op zijn minst medeschuldig. En daar er ook aanwijzingen zijn dat de teeltkeus
voor meer dan de helft in de handen van de vrouwen,ligt, zijn ze dan zelfs
hoofdschuldig.
Hoewel dit natuurlijk ook een rol speelt (de Volkskrant, 18-11-2013, door Kees Broere):
Dit betreft natuurlijk niet speciaal de politie,
maar de gehele mannelijke bevolking - waar die mentaliteit heerst. Er volgen van
de kant van de politiek-correcte correspondent natuurlijk nog opmerkingen over
het bestrijden ervan, maar dat is natuurlijk alleen voor de bühne. Om te
voorkomen dat mensen direct de logische conclusie trekken: deze Afrikaanse
cultuur, en gezien alle voorgaande voorbeelden van het verschijnsel: deze
creoolse cultuur, stinkt aan alle kanten. En wil je dus absoluut niet in een
beschaafd land.
Een totaal archetypisch voorbeeld van een van de basisredenen waarom
Afrika zo'n arm continent is (de Volkskrant, 12-12-2013, AP, ANP):
Om welke duistere reden die man daar stond, is
niet duidelijk, maar wat in ieder geval wel duidelijk is dat dit bij dot soort
baantjes niet gelet wordt op capaciteiten, maar, bijvoorbeeld, het meest
geliefde familielid - of iets dergelijks.
En nog wat:
Tja ...
Een zeer oud probleem: (de Volkskrant, 21-12-2013, van de buitenlandredactie):
De etnische strijd. Ook de oorzaak van de
Afrikaanse slavernij, natuurlijk. Waarvan het verschijnsel van de slavenexport
via westerlingen een klein uitlopertje was.
Weer een treffend staaltje beschaving (de Volkskrant,
19-09-2014):
En, roepen ze dan in Nederland: "Wij zijn geen
barbaren".
Er gaan wat van die barbaren dood. Oorzaak: ze hebben het geld voor
bestrijding van ziekte verbrast (de Volkskrant, 22-10-2014, door Kees Broere):
Het is een probleem van een barbaarse cultuur.
Met een beetje inzet en organisatie gebeurt het omgekeerde. Kijk maar:
Maar er zijn ook vele rijke barbaren. Hier zijn er ongeveer 200 miljoen:
Een continent dat je ene goede ebola-epidemie toewenst. Op die manier hebben ze
tenslotte ook de oorspronkelijke inwoners uitgeroeid. Meerdere genocides in één.
Oh ja, nog een laatste aspect: net als in Nederland, is het
dus weer allemaal de schuld van de blanken:
De redactie heeft voor deze houding de term van V.S. Naipaul (zie helemaal
boven): "négritude", vertaald: dit is "negerisme".
Denkt u dat astrologie, wichelroede-lopen, of jam-therapie
belachelijke verschijnselen zijn? Dat is dan omdat dat blanke verschijnselen
zijn. Hier is namelijk iets nog dwazer, maar dat is natuurlijk"cultuur" -
want het heeft een kleurtje. Een kleur, in dit geval (de Volkskrant, 22-10-2014, van verslaggeefster Anouk Broersma):
En omdat het een kleur heeft, gaat ook de
Volkskrant er serieus op in. Barbaren komen op alle continenten voor. In dit
geval: ideologie-barbaren.
Meerdere aspecten van de Afrikaanse cultuur in één artikel (de Volkskrant, 28-10-2014, door Kees Broere):
Niet zodra hadden de blanken als bestuurders de
hielen gelicht ...
En het tweede aspect naast de gewelddadigheid:
De waardeloze huwelijksmoraal - in populairdere termen: ze neuken er maar wat
op los.
En dit spreekt eigenlijk vanzelf (de Volkskrant,
28-01-2015, door Navi Pillay, voormalig Hoge Commissaris voor Mensenrechten
van de VN):
Tja ...
Afrika stroomt aan de noordkant over met bootjesmensen, en als reactie
heeft minister Ploumen een totaal symbolisch bedrag van 50 miljoen
uitgetrokken om "de toestand voor de Afrikanen te verbeteren". een echte
Afrika-verdediger maakt er zich druk over
(de Volkskrant, 04-06-2015, door Robbert van Lanschot, freelancejournalist):
Wat voor het overgrote deel in de zakken van een
paar mensen verdwijnt. Maar daar gaat het hier niet zo om. Maar om dit:
Kortom: een minder barbaarse samenleving.
Nog wat lager op die ladder
(de Volkskrant, 15-09-2015, van verslaggever Cor Speksnijder):
Tovenarij. Barbarij.
Nog meer nodig ...? (de Volkskrant, 28-09-2015, van verslaggever Maarten Keulemans):
Enzovoort.
Nog een Afrikaans sieraad (de Volkskrant, 08-10-2015, door Kees Broere):
Het vrolijke
Afrikaanse oplichten ...
Nog eentje (de Volkskrant, 16-01-2016, door Marjon Bolwijn, Jeroen Visser):
En het COA is qua
politieke-correctheid nog Roomser dan de paus. Het misbruik moet bijzonder
uitgebreid en ernstig zijn. Overigens is de vraag in de onderkop
stompzinnig, want er is niets mis met dit gedrag. In Afrikaanse context.
Wat er mis mee is, is dat het in de Nederlandse context wordt geplaatst. Het is
dus ook simpel op te lossen: breng het gedrag terug naar de Afrikaanse context.
Remigratie. Barbaren horen niet in Europa.
Goh, al weer een tijd niets
genoteerd. Maar is het al iets vooruitgegaan met de rimboecultuur? Retorische
vraag, natuurlijk (de Volkskrant, 26-05-2018, door Ellen de Visser)
Waarna de dokter het verschil gaat uitleggen tussen achterlijke en
arrogante rimboebarbaren, en christelijke overbeschaafdheid:
Die dokter had gewoon moeten zeggen dat hij van een nog hogere en nog
machtigere stam was, en als dat nog niet voldoende was, hij wel terug zou komen
met een paar soortgenoten met vuurstokken. Zoals dat
vroeger ging ... Tussen twee haakjes: die arrogante
Ashanti is het gajes dat soortgenoten verkocht aan de blanken, via de
handelspost Elmina.
Weer wat tovenarij (de Volkskrant, 04-08-2018,
door Mark Schenkel):
Enzovoort. En het is inmiddels 2018, hè ...
Weer wat jaren later ... En hoeveel verbetering kunnen we noteren? (de Volkskrant,
30-10-2021, door Greta Riemersma):
Samenvatting:
Heel weinig, dus.
Een foto van een verkiezingsbijeenkomst in Kenia (de Volkskrant, 20-08-2022):
"Afrika is helemaal niet overbevolkt". "In Afrika zijn
man en vrouw volkomen gelijkwaardig".
Naar Cultuur, gelijkheid
, of site home
·.
| 24 okt.2005; rev.5 mrt.2009 |
|