Bronnen bij Westerse organisatie: noord-zuid globaal
In aansluiting op de sociologische beschrijving van de cultuurverschillen
tusen westerse en niet-westerse landen
,
met name datgene dat heet "de derde wereld", hier een groot aantal
specifieke voorbeelden van hoe groot het verschil in organisatie, en dus cultuur, is. De
eerste bronnen geven een globaal overzicht, en waarna het vanaf de grenzen van
Europa steeds verder weg gaat, beschrijvende steeds ernstigere wantoestanden
(het analoge verhaal binnen Europa staat hier
).
Eerste factor: maatschappelijke veiligheid
(Dagblad De Pers, 29-01-2009, door Remco Tomesen):
Dit gaat over het risico voor bedrijven, maar
het is ook een uitstekende maat voor de maatschappelijke gesteldheid in het
algemeen.
Kijk ook nog maar naar het volgende staatje (de Volkskrant, 01-07-2009, door Rolf Bos):
En er is eindeloos
veel soortgelijk materiaal.
Een andere graadmeter
(CNNGo.com, 18-11-2009):
Voor meer details zie de interactieve kaart hier
, en
de volledige lijst hier
. De
kaart laat meteen zien waar de minste corruptie is: de Noord-Europese landen,
Canada,en Australië en Nieuw-Zeeland. En toont ook de noordzuid-verdeling binnen
Europa.
En in 2012 is dat natuurlijk niet veranderd, maar toch hier weergegeven,
voor het zeer illustratieve plaatje (de Volkskrant, 06-12-2012, van verslaggeefster Irene de Pous):
Uitleg van de kleuren is overbodig. Zie hoe
Griekenland en Italië het meest zuidelijk onderaan Europa hangen ...
Ook de publieke opinie is redelijk op de hoogte - die volgt als
gemiddelde de berichten die ze leest - in het volgende artikel hierover gaat
het niet om de tekst maar de illustratie (de Volkskrant, 16-04-2011, door Janny Groen):
Waarbij dat laatste stukje tekst aangeeft dat de resultaten
redelijk accuraat zijn. Ook dus wat betreft de moslimlanden.
Mooi, het algemene beeld is geschetst. Nu wat details - de eerste route
van Europa af begint in Turkije en gaat de islamitische wereld in (VARA TV Magazine #11-2005, door Roy van Vilsteren):
En (de Volkskrant, 24-04-2007, column door Nazmiye Oral):
Dit is het grote verschil tussen de westerse en
niet-westerse vorm van samenleven: de westerse vorm gaat veel meer dan de
niet-westerse vorm uit van een houding van samenwerking, in plaats van een
houding om persoonlijk voordeel te behalen ten koste van anderen, of zoals het
boven heet: 'afzetten'. Deze laatste houding betekent dat maatschappelijke
transacties veel moeilijker tot stand komen. Veelal komen die transacties zelfs
niet tot stand, omdat mens ervoor kiest niet het risico te nemen om bedrogen te
worden. Voor een ver doorgevoerde literaire illustratie van dit proces en zijn
gevolgen, zie Harry Harrison: Doodstrijd in Appsala
.
Nog wat Turkse cultuur (VARA TV Magazine, nr. 39-2007, door Roy van Vilsteren
):
En (Leids universiteitsblad Mare, 30-11-2006, door Christiaan Weijts):
Bedenk daarbij dat het in Turkije ook al weer
veel slechter is dan in het zuiden van Europa. De overkant van de Kaspische Zee
bestaat uit landen als Azerbeidzjan, Kazachstan, Turkmenistan, Iran en Rusland.
Nu naar de andere uitgang van Europa (Volkskrant weblog, 31-07-2006, door Lydia Rood):
Waarom zou zo'n land toch zo veel armer
zijn dan een westers land?
Dus niet vanwege iets dat in de grond zit (de Volkskrant, 28-07-2010, door Greta Riemersma):
Wat is het verschil tussen Melilla en het omliggende
Marokkaanse gebied? Westers bestuur, gedrag, en mentaliteit.
Een voorbeeld van die westerse waarden en de botsing ermee (de Volkskrant, 31-01-2006, door Igor Wijnker):
Inderdaad.
En op wat grotere schaal (de Volkskrant, 19-12-2007, door Thomas von der Dunk, historicus):
De enige samennhang is die binnen stammen.
Van iemand die het van
binnen kent (de Volkskrant, 06-01-2007, door Fouad Laroui, schrijver):
Alweer: clan- en standenken.
Net als dit (de Volkskrant, 13-07-2007, door Geert Ruardij, advocaat en als
politicoloog gespecialiseerd in politiek tribalisme in het Midden-Oosten
Clan- en stamdenken.
We zijn begonnen in Turkije, maar dat is weer
relatief goed af, als je verderop gaat in de islamitische wereld
(de Volkskrant, 12-08-2008, van verslaggever John Volkers):
Hoe zou het nu komen dat die landen arm zijn,
als er geen olie in de grond zit. En hoeveel nóg armer ze zijn, als het er wél
in zit!
Egypte geldt als relatief westers, door de lange Engelse aanwezigheid
(de Volkskrant, 06-12-2008, The New York Times):
Tja ...
Helaas kan het in die contreien altijd erger
(de Volkskrant, 23-06-2007, van verslaggeefster Deedee Derksen):
Dat was de Arabische wereld.
Nu gaan we Afrika in. Ook hier geldt dat
het noorden nog het minst slecht is, zie de landen van van de Maghreb en Egypte.
Maar daaronder stort het allemaal razendsnel in. De principiële oorzaak daarvan
is de Afrikaanse cultuur
- hieronder staat hoe dat in de praktijk werkt (de Volkskrant, 17-02-2007, ingezonden brief van R. van Hasselt
(Gieten)):
De term 'business-ethiek' is een eufemisme voor deze werkelijkheid (de Volkskrant, 30-09-2006, door Linda Polman):
Of dit (de Volkskrant, 18-07-2007, door Olav Velthuis):
Of dit (de Volkskrant, 02-04-2013, van verslaggever Wim Bossema):
Of dit (de Volkskrant, 04-05-2013, van verslaggever Wim Bossema):
Dat is dus de Afrikaanse "business-ethiek": ze
willen niet werken.
En ze willen niet werken omdat dat de Afrikaanse
cultuur is (de Volkskrant, 17-03-2010, door Kees Broere):
Het is de Afrikaanse cultuur. De cultuur van
koning en slaven. want dat is de Afrikaanse onderdaan van de Afrikaanse koning
de facto: een slaaf. Wat gunstiger gesteld maar minder waar: de meester-slaaf
verhouding. Het zwart-wit-denken in de gezagsverhoudingen. het zit zo ingebakken
in de cultuur, dat er de mogelijkheid bestaat dat het erfelijk is.
En de meester werkt absoluut niet. Dat kan niet. dan zou hij afdoen
aan zijn meester zijn. Als je werkt, ben je slaaf. Afrikanen zijn, als het nog
wat gunstiger wilt formuleren, misschien niet zozeer lui, maar ze willen geen
slaaf zijn. En als resultaat werken ze niet. En dat nomen wij in het westen die
wel gewend zijn te werken, "lui". En rationeel gezien, waarin die meester-slaaf
verhouding absoluut niet deugt, zíjn ze lui.
En die meester-slaaf verhouding zorgt ook voor andere ellende, zoals de
corruptie (de Volkskrant, 17-03-2010, door Kees Broere):
Dat laatste is op zijn minst een voorbarige
conclusie: het kan voor hetzelfde geld ook andersom zijn: als iedereen corrupt
is, is de top dat vanzelfsprekend ook.
Waaraan het heel moeilijk werken is
(Dagblad De Pers, 17-02-2009, door Marcel van Engelen):
En ook is ingebakken meester-slaafverhouding een veel beter verklaring voor het feit
dat als de oude top wordt vervangen door een nieuwe, wat toch met enige
regelmaat gebeurd, die in Afrika minstens even corrupt blijkt te zijn -
zowel de oude als de nieuwe top komen dan namelijk doodgewoon uit dezelfde
corrupte achtergrond.
Maar natuurlijk zijn er ook manieren om zonder werk aan je kostje te
komen (de Volkskrant, 06-04-2006, van verslaggever Ferry Haan):
Overigens denken hier in Nederland verblijvende Afrikanen langs dezelfde
lijnen, zie de reacties op dit bericht (de Volkskrant, 10-04-2006, ingezonden brief van Maakoeba Muskieta
(Amsterdam)):
Geen gewone dieven, maar brutale dieven.
Dat het niet iets is dat speciaal voor de blanken is bedacht, blijkt hier (de Volkskrant, 14-06-2006, van verslaggevers Elsbeth Stoker en Merijn
Rengers )
De correspondent-type-hulpverlener ondervindt het aan den lijve
(de Volkskrant, 14-05-2011, door Kees Broere):
Samengevat (de Volkskrant, 02-08-2010, door Kees Broere):
Het lijkt onweerlegbaar dat mensen die er in hun
onderlinge relaties dergelijke mores op na houden, er nooit in zullen slagen een
succesvolle, constructieve, samenleving op te bouwen.
En nadat de vorige stroom door dit soort berichten wat was opgedroogd,
vond met een nieuw methodiek - van nog lager allooi
(de Volkskrant, 07-06-2012, door Elsbeth Stoker):
De West-Afrikaanse cultuur is
van een dusdanig niveau, dat je met plezier zou wensen dat een gigantische
tsunami het hele gebied schok zou spoelen.
Overigens klaagt hetzelfde soort volk, vooral als het zich in
Europa of Amerika bevindt, nog steeds over het feit dat ze de blanke zeevaarders
onderduikend slaven hebben geleverd - dat was de schuld van die blanke
zeevaarders, namelijk ...
Op naar de economisch verwevenheden van deze cultuur
(de Volkskrant, 24-02-2005, reportage van Kees Broere):
Een overduidelijk illustratie van het door de
redactie gestelde aangaande de waarde van de rechtsstaat, en de invloed
van corruptie als boven beschreven.
Hoe verder naar het zuiden, hoe weerzinwekkender
de verschijnselen (Volkskrant.nl, 03-04-2008, ANP):
En (de Volkskrant, 31-07-2008, van correspondent Kees Broere ):
En (de Volkskrant, 23-10-2008, van verslaggeefster Natalie Righton):
Twee jaar later: geen verbetering (de Volkskrant, 16-04-2010, van een verslaggever):
En het verschijnsel is nu ook te zien in het noorden
(de Volkskrant, 12-04-2012, van de buitenlandredactie):
Het houdt maar niet op ...
Een eminent argument tegen de opvatting dat de Afrikaanse ellende
veroorzaakt is door de Westerse invloed is het geval Rhodesië/Zimbabwe.
Tezamen met de afnemende rol van de blanken, nam daar de puinzooi toe
(de Volkskrant, 31-03-2005, van een verslaggever in Harare):
Even leek in Zimbabwe het licht te gaan schijnen, toen de economie op wel
zeer spectaculaire manier instortte naar het vertrek van de blanken, vooral
door de neergang van de landouw (de Volkskrant, 24-04-2006, van correspondent Kees Broere):
In de praktijk is daar natuurlijk niets van
gekomen.
Nog een geval van verslechtering na "vertrek" van de blanken (de Volkskrant, 25-09-2010, van de buitenlandredactie
Maar in plaats hiervan iets te leren, is de gebruikelijke houding van
Afrikanen om het blanke verleden de schuld te geven van het eigen falen in
het heden (de Volkskrant, 13-04-2005, door Kees Broere):
Het is bij Afrikanen nog steeds niet
doorgedrongen dat de westerse rijkdom is ontstaan door veel hard werken door
gewone mensen en gedurende lange tijd het samenwerken van de top. In Afrika is
hardwerken een zeldzaamheid, en de top staat volledig los van de rest. Vrijwel
alle Afrikaanse leiders leven luxueus op kosten van de rest zonder
noemenswaardige bijdrage, en dat geldt ook voor de hen omringende kliek -
Afrikaanse leiders is een hoofdstuk apart, zie hier
.
Al met al is het bijzonder logisch dat velen weg willen uit die puinzooi
(de Volkskrant, 07-10-2005, ANP/AFP/Reuters):
Weg, weg, weg van Afrika!
En nog een heel voor de hand liggende (DePers.nl,
07-04-2009):
Het laatste is natuurlijk andersom: de meeste
Congolezen zijn zo arm omdat de regering weinig geld binnen krijgt. Dat wil
zeggen: als de regering dat geld zou besteden aan gemeenschappelijke
voorzieningen als wegen, waardoor Congo zijn rijkdommen zou kunnen benutten.
Maar in Congo zijn de leiders ongetwijfeld net zo als in de rest van Afrika: de
staatskas is voor eigen gebruik. Dus gaat u maar een oplossing zoeken voor deze
vicieuze cirkel.
In de sectie over de Arabische wereld is al melding gemaakt van de
houding waarbij wie de verkiezingen wint recht heeft op de staatskas. Dat
geldt in in nog sterkere mate voor Afrika
(de Volkskrant, 14-06-2012, van de buitenlandredactie):
Je hoeft daar dus niet eens verkiezingen te
winnen, of een staatsgreep te plegen, gewoon toegang is al voldoende.
Hebben we net de verzameling gemaakt over respect in de diverse
culturen, onderstreept Afrika nog eens zijn minderwaardige positie
(de Volkskrant, 26-07-2012, door Kees Broere):
Een leugen. Dit gaat niet over
gezag ('een man wiens politieke en bestuurlijk kwaliteiten waarschijnlijk
hemzelf niet eens duidelijk waren), maar over macht.
En het is beslist niet beperkt tot mannen:
Natuurlijk lardeert de zeer politiek-correcte correspondent dit met allerlei
mitsen en maren en verzekeringen dat het beter wordt, maar dat is vermoedelijk
met St. Juttemis.
Nu naar het Aziatische continent (de Volkskrant, 17-05-2005, rubriek Passanten, door Michel Maas):
En natuurlijk (de Volkskrant, 06-01-2011, column door Michel Maas,
correspondent in Indonesië):
En ook nepotisme (de Volkskrant, 25-05-2011, van correspondent Michel Maas):
En nog een bekende karakteristiek
(de Volkskrant, 03-07-2014, van correspondent Michel Maas):
En zo is het bijna overal: stelen mag, vooral
van buitenlanders.
Dan de nieuwe opkomende economie
(de Volkskrant, 06-12-2008, door Wilma van der Maten):
Hoe zou het nu komen dat India voor een groot
deel een sterk onderontwikkeld land is ... ?
Nog een bekend verschijnsel (de Volkskrant, 03-07-2010, ANP):
Een voorbeeld van de interactie tussen westerse en
niet-westerse culturen (de Volkskrant, 12-08-2010, van de buitenlandredactie):
Wij geven hen antibiotica, zij geven ons
resistente bacteriën terug.
Per ongeluk nog niet eerder langsgekomen: één van India's meest bekende
culturele producten (de Volkskrant, 10-09-2010, van de buitenlandredactie):
En natuurlijk (de Volkskrant, 11-03-2011, van verslaggever Cor Speksnijder):
Met dit soort aspecten (de Volkskrant, 28-03-2011,
AP):
Wat meer over India hier
.
Maar India is weer heilig vergeleken bij het buurland
(de Volkskrant, 12-03-2016, van verslaggever Ben van Raaij):
Pure barbarij. Verder commentaar overbodig.
Maar ook in China, wat toch een oneindig veel beschaafder
land, of continent, is, zijn er toch heel andere zeden dan hier
(de Volkskrant, 29-04-2006, door Simone de Schipper):
Een enkel bericht uit Zuid-Amerika - maar dit omschrijft
dan ook aardig de hele sfeer (de Volkskrant, 02-09-2005, door Cees Zoon):
Vele jaren later nog een bericht
(de Volkskrant, 25-06-2010, van de buitenlandredactie):
Ook in Latijnse landen ziet men kennelijk
het verschil met Latijns-Amerikaanse cultuur.
En net als in Afrika, speelt de huwelijksmoraal een rol
(de Volkskrant, 04-09-2010, van verslaggever Iñaki Oñorbe Genovesi):
En nog een berichtje daarover
(de Volkskrant, 01-10-2011, van verslaggever Iñaki Oñorbe Genovesi):
Een van de vele negatieve effecten van het
katholiek geloof. Naast natuurlijk de overbevolking waardoor het Mexicaanse land
overstroomt richting Amerika.
Nog een verhaal van daar
(de Volkskrant, 09-11-2011, van verslaggeefster Marjolein van de Water):
Ongetwijfeld is de stand van zaken in
gevangenissen in verschillende landen een goede afspiegeling van de stand van
zaken in de landen in het algemeen. Meer daarover hier
.
Naar Westerse organisatie
,of site home
.
|