Bronnen bij Sociologische begrippen: antisemitisme, generaliseren
Een van de doeleinden van het gebruik van de termen antisemitisme en holocaust
is de joden te vrijwaren van kritiek op aspecten van hun cultuur. Iedere cultuur
heeft aspecten waar je kritiek op kan hebben, en de Joodse is zeker geen
uitzondering. een van de ondersteunende argument daarbij is dat kritiek hebben
op joden een vorm is van generaliseren. En generaliseren mag niet. Zegt men dan
of impliceert men dan.
Nu is het onmogelijk te praten over groepen zonder te generaliseren, dus
het is onmogelijk om sociologie te bedrijven zonder generaliseren. Dat zou
al voldoende zijn om het argument ook bij gebruik ter verdediging van Joden
opzij te schuiven. Maar in dit specifieke geval kan ook een specifieke
weerlegging worden geboden. Die uiterst simpel is: leden van de Joodse etnie
of cultuur generaliseren zelf ook. Minstens net zo veel als andere etnie of
cultuur dan ook. Hier wat voorbeelden daarvan
(De Volkskrant, 28-05-2013, door Frénk van der Linden):
Volkomen normale oordelen, in Israël. Volkomen
normale oordelen van Joden, dus. Genoeg informatie om oordelen te kunnen vellen,
maar eerst nog even verder lezen:
Dat was het wel zo'n beetje.
Nu gaat deze website uit van diverse redelijk simpel regels.
Een daarvan zijnde "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een andere
niet". Een ander, erop gelijkend: "Wat je een ander aandoet, of zelf toepast,
mag ook jouw aangedaan worden of op jou toegepast".
Dus de houding die deze mevrouw heeft tegenover de
Palestijnen, die, zoals gezegd, zo gewoon is in Israël dat het de meerderheid
tot overgrote meerderheid van de bevolking ze draagt, dat wil zeggen: in ieder
geval een ruime meerderheid der Joden, ook op die Joden zelf toegepast mag
worden.
Dus al eerste geldt dit voor de oordelen. Van hen over de
Palestijnen. Een herhaling:
Even dus wat termen vervangen:
Dit is dus het soort oordelen dat ook gerechtvaardigd is in de richting van de
Joden. Als daar aanleiding toe mocht zijn. Even aannemende dat de Joden een
aanleiding hebben om zich als geciteerd uit te spreken over Palestijnen. Anders
zouden deze Joodse opvattingen natuurlijk volkomen onaanvaardbaar zijn ...
Onaanvaardbaar in de zin ergens tussen "Apartheid' en "Jodenvervolging".
Dus vanaf nu spreken we onverkort over "Joden".
Het tweede voorbeeld (de Volkskrant, 29-05-2013, column door Max Pam):
Generaliseren bij de vleet.
Het was meerdere lezers van de Volkskrant opgevallen (de Volkskrant, 01-06-2013, ingezonden brief van Karlijn Hendriks, Den
Haag):
Dat is nu grappig. dat deze briefschrijver de
term Übermenschen . Ze vergeet een kleinigheid. De term "Uitverkoren
Volk". Dat is nog stukken erger dan Übermenschen . En als de term
Übermenschen gebruikt kan worden als voorbeeld van de gevolgen van
generaliseren, hoe zit het dan met de term "uitverkoren volk'.? Wat voor
gevolgen kan je daar dan wel niet bij denken? En mogen we daar dan geen
opmerkingen over maken, omdat het van Joden stamt en dat het gebruik van de term
"Joden" en vorm van generaliseren zou zijn. Daarop is eigenlijk maar één riposte
passend: dat is een gotpse.
Concluderend: de term ' uitverkoren volk' is de ergste vorm van
generaliseren, en om dat te strijden moet we dus de uitvinders ervan bestrijden:
de Joden. Wat dan dus staat voor : de ideeën van de Joden. Maar dat spreekt voor
zich. net zoals het bestrijden van de ideeën van de Joden geen antisemitisme is.
maar gezond verstand, dus.
Overigens vergat Max Pam in zijn generalisatiedrift nog een kleinigheid
(de Volkskrant, 01-06-2013, ingezonden brief van Ben Oostendorp, Groenlo):
Dus bij generaliseren moet je wel oppassen.
Vooral als je het soort emoties koestert als Max Pam en Hella Hartman. En vele
andere Joden
.
Naar Sociologische krachten
, of site home
.
|