Bronnen bij Multiculturalisme: anti-autochtone discriminatie
|
12 mrt.2008 |
Het Amsterdamse stadsbestuur staat inmiddels overal bekend als het meest
multiculturalistische van het land. Burgemeester Job Cohen is één van de,
misschien wel dé, verpersoonlijking van dit beleid. Hij heeft al zo vele
malen gehad over "kopjes thee drinken'' als oplossing voor de situatie dat
allochtonen problemen veroorzaakten, dat dit het mikpunt van veel spot is
geworden.
Dit speelt op het gemeentelijk niveau, maar meer nog op dat van de
stadsdeelbesturen -vooral voor die stadsdelen waar er allochtone
meerderheden zijn. In Amsterdam-Zuidoost is sprake van stelselmatige
corruptie en zelfbevoordeling door allochtone bestuurders.
Tot dit punt gaat het om zaken waarin multiculturalisten en allochtonen
hun eigen zaak proberen te verbeteren. Maar recente ontwikkelingen laten
zien dat er een nieuwe grens is overschreden. De mogelijke conclusies
daaruit zijn zo sterk, dat eerst het bewijs gepresenteerd moet worden
Het gaat om een lesbrief die de gemeente verstuurt heeft aan alle
scholen, met materiaal over de multiculturele samenleving, en hoe daarmee om
te gaan. De titel en het motief op de webpagina geven al aan in welke
richting het gaat: "Laat je niet gek maken", 'Lesbrief tegen
polarisatie en radicalisatie'. Oftewel: problemen van de multiculturele
samenleving worden niet veroorzaakt door moeilijkheden met aan- en
inpassing, maar door het praten erover.
De lesbrief is natuurlijk wat groter, zie de pdf hier
, maar alles wat u weten moet staat in onderstaande beschrijving in een
column van Nausicaa Marbe - de illustraties zijn uit de lesbrief, niet uit
de column (de Volkskrant, 08-02-2008, column door Nausicaa Marbe
Er staan nog twee cartoons in de lesbrief:
Ook de derde heeft een eenduidige boodschap: het is de autochtoon die de
allochtoon zijn wil wil opdringen. Alleen de vierde kan je ook neutraal
uitleggen.
De eenduidige boodschap uit de drie cartoons is deze: het
zijn de autochtonen die niet deugen - en de allochtonen treft geen enkele blaam.
Kijk naar de foto's in de lesbrief, en je ziet alleen blije, vrolijke,
opgeruimde, en geïntegreerde allochtonen. Kijk naar de cartoons, en je ziet
autochtone onderbuikengevoelens, islamofobie en xenofobie.
Nog verder afgekort: de oorzaken van instigatie en
inpassingproblemen liggen slechts aan één kant: de autochtonen, en wel omdat
autochtonen niet deugen.
Deze lesbrief bleef natuurlijk niet lang "geheim". Geert Wilders stelde er
vragen over, en Nausicaa Marbe schreef bovenstaande column - in de rechtse
kranten stonden meer stukken. Maar er was niets over op televisie. Toch heel
weinig ophef voor zo'n ernstige zaak, zou je zeggen.
Maar deze beperkte ophef maakte natuurlijk natuurlijk wel de betrokkenen
alert op het feit dat er iets mis zat - want de beschuldigingen van
partijdigheid waren heel moeilijk te weerleggen: ze stonden op papier, voor
iedereen duidelijk te lezen. Dus begon de terugtrekkende actie van de
eerstverantwoordelijke (de Volkskrant, 14-02-2008, door Willem Beusekamp):
De aardappel was dusdanig heet, dat de wethouder zich al bijna
vergaloppeerde in haar pogingen om onder verantwoordelijkheid uit te komen.
Het moest haar dus inmiddels ook duidelijk zijn dat er iets heel goed fout
zat. Wat datgene was bleek een week later (de Volkskrant,
22-02-2008):
En dit was het dus: er stonden wel degelijk
cartoons in de lesbrief die ook aandacht besteedden aan de allochtone bijdrage
aan het integratieprobleem, alleen heeft de wethouder die er persoonlijk uit
laten halen. Terwijl de autochtoon-vijandige cartoons rustig bleven staan.
Er is hier één en slechts één conclusie mogelijk: wethouder
Hennah Buyne, Surinaams van afkomst, heeft geen bezwaar tegen het belasteren van
autochtonen, blanken, maar wel tegen het belasteren van allochtonen,
gekleurden. Wethouder Hennah Buyne discrimineert - wethouder Hennah Buyne is een
racist, en wel één die het zichzelf niet eens bewust is - er moest haar van
buiten op gewezen worden.
En dan iets nog schokkender: wethouder Hennah Buyne is pas
redelijk recent wethouder geworden. En haar vorige baan, lezen we, was rechter.
Discriminerende en racistische allochtonen in ons
rechtssysteem - de bijl aan de wortel van onze democratie.
Binnen een week na publicatie alhier blijkt dat deze blatante vormen van
racisme zelfs de PvdA in Amsterdam, die toch alles doet om allochtonen te
beschermen en te vrijwaren van welke kritiek dan ook, te veel is (Volkskrant.nl, 16-03-2008, ANP
):
Ook de printversie is interessant (de Volkskrant, 17-03-2008, van verslaggever Willem Beusekamp
):
De vermelding van het verwijderen van plaatjes
is verdwenen, dus ook het overduidelijke racisme dat eruit spreekt. De
opmerking dat de cartoons merkwaardig zijn, is op zijn minst merkwaardig -
die cartoons zijn niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. Erbij gekomen is het
verhaaltje over de racistische steun die ze vanuit de gemeenschap kreeg.
Een ander belangrijk aspect aan het verhaal is de
rechterlijke macht. Buyne's rol blijkt dus een langdurige en belangrijke -
en ze keert er waarschijnlijk weer in terug. Dit draagt bij aan de
verheldering van de onbegrijpelijke uitspraken van de aan de rechterlijke
macht gelieerde Commissie Gelijke Behandeling, waarin de allochtone zaak
vrijwel altijd aan het langste eind trekt
, net als bij de rest van de rechterlijke macht
.
Terug naar Cohen (de Volkskrant, 22-10-2007, ingezonden brief van Jan Kroon (Amsterdam)):
Cohen wil die misstand niet aanpakken, op grond
van de etnie van de daders - een vorm van multiculturalistische discriminatie en
racisme. Overigens is precies dit argument decennialang gebruikt om de eerst
signalen van integratieproblemen en multiculturele misstanden buiten den
openheid te houden, leidend tot de Fortuynrevolutie.
En vanwegendit beleid, vervalt met in aanvallen op de
autochtonen (de Volkskrant,, 17-11-2007, door Manon van der Garde,
fractievoorzitter voor de PvdA in Amsterdam, en Michiel Mulder, raadslid
voor de PvdA in Amsterdam):
Parafraserend: Als er een goede reden is om niet
om te willen gaan met moslims, moet dat kunnen - en er zijn verdomd goede
redenen, zoals hun minachting en haat voor niet-gelovigen - of hun
onuitstaanbare jeugd
. Maar dat is natuurlijk iets waar Manon van der Garde het absoluut niet mee
eens is - dat is een vrijheid die echt niet mogelijk moet zijn - dat is
volgens haar namelijk discriminatie en racisme.
Kortom: dit is volkomen willekeur wat betreft werkelijke
rechten, en pro-allochtoon en anti-autochtoon racisme aangaande de praktijk.
De reden om het onder anti-autochtoon te plaatsen ligt in de koppen:
terechte bezwaren tegen de allochtone cultuur worden zwart gemaakt middels
terminologie als "demagogie". De andere kant van het verhaal, het
pro-allochtonen racisme, wordt volkomen helder in de reacties op misstanden
van de allochtone collega's in haar fractie: die mogen rustig hun gang gaan
.
Kwestietje (De Telegraaf,, 20-02-2008, door Rien Meijer):
Niet het eerste bericht over het "onaanvaardbaar" zijn van symbolen met varkens.
Je reinste discriminatie van een gewoon autochtoon symbool.
Het volgende speelt zich op het hoogste intellectuele niveau af: de
universitaire wereld (de Volkskrant, 06-03-2008, door Halleh Ghorashi, bijzonder hoogleraar
management van diversiteit en integratie aan de VU, en Thomas Spijkerboer,
hoogleraar migratierecht aan de VU):
Afgekort: kritiek op de islam en een
boerkaverbod dragen bij, zijn vormen van, anti-islamitisch racisme. Dus iedereen
die kritiek heeft op de islam, of voor een boerkaverbod is, is een racist -
iemand die bijdraagt aan de mogelijkheid van een genocide. ten diepste
beledigend voor iedereen die op goede gronden tegen de islam is en er kritiek op
heeft (het is een archaïsch en achterlijk geloof), en op even goede gronden voor
een boerkaverbod is (de boerkadrager is het omgekeerde van een naaktloper:
iemand die te veel verbergt in plaats van verhult, en daarom op dezelfde gronden
even ontoelaatbaar).
Voor de volledigheid de even universitaire weerlegging van dit verhaal (de Volkskrant, 12-03-2008, door Meindert Fennema, hoogleraar politieke
theorie van etnische verhoudingen aan de UvA):
En zoals zo vaak is het dus zo dat de
multiculturalisten juist datgene doen waar ze hun tegenstanders van
betichten. En dat blijken dus beschuldigingen van de zwartste soort.
Overigens: Halleh Ghorashi vindt dat Nederlanders hun eigen identiteit maar
moeten opgeven, ten einde plaatste maken voor die van de immigranten - nog
zo'n diepe belediging
.
Nog een bekende beschuldiger (de Volkskrant, 11-04-2008, column door Nausicaa Marbe
):
Oftewel: om de moslim te behagen, valt Doekle
Terpstra de autochtone bevolking af - want die hebben het fout gezien, als ze
problemen met allochtonen en moslims zien.
Een half jaar later is de sfeer wat veranderd. Er zijn
dusdanig veel gevallen van overlast uit een bepaalde hoek geweest, dat zelfs
de politiek de term "Marokkaanse overlast" heeft gebruikt, al was het maar
uit pure angst dat Geert Wilders voor de zoveelste keer met de politieke
vruchten ervan zou weglopen. Ook in de rest van de maatschappij is onder de
druk van de voortdurende stroom van anti-allochtone feiten een zekere
kentering waar te nemen. Dat maakt sommige multiculti's extra fel (de Volkskrant,
24-10-2008, boekbespreking)
Wat de heren die niet-de-minste-zijn natuurlijk
bedoelen, is dat het niet meer mogelijk is het meest virulente multiculturalisme
te belijden zonder dat er van een paar mensen enige tegenspraak komt. Daar raken
ze helemaal van over de rooie - van die paar mensen die kanttekeningen willen
plaatsen bij het virulente multiculturalisme.
En op zo'n schotschrift krijg je natuurlijk enig commentaar (de Volkskrant, 22-10-2008, column door Evelien Tonkens):
De heren waren niet gecharmeerd van deze milde kritiek (de Volkskrant,
28-10-2008, door Jan Willem Duyvendak, Ewald Engelen, en Ido de Haan):
Ten eerste is de veronderstelling dat de elite
strijdt tegen het multiculturalisme een volkomen omkering van waarden - een
keiharde leugen, zoals de reacties op Kamerdebat en de kritiek erop van
commissaris Stikvoort laten zien
.
Ten tweede belijden de auteurs zelf het multiculturalisme van
de zwartste soort: (parafraserend) "de multiculturele samenleving is geen ideaal
maar een feit", en "de oplossing van integratieproblemen is openheid en
internationalisme". Oftewel: een vrij immigratiebeleid en aanpassing van de
Nederlandse cultuur aan de immigranten.
Ten derde bepleiten de auteurs de bestrijding van de
Nederlandse cultuur: (letterlijk citerend) 'de verankering van de Nederlandse
identiteit in een diep verleden de toegang tot de Nederlandse samenleving in de
weg voor al diegenen die er geen deel aan hebben gehad'. Oftewel: door op
Nederlandse scholen de Nederlandse geschiedenis en cultuur te onderwijzen, doe
je onrecht aan de migrantenkinderen in die klassen. Dus mag je de Nederlandse
geschiedenis en cultuur niet onderwijzen op onze Nederlandse scholen.
Hier staat het verstand bij stil. Misschien zullen de auteurs
beweren dat ze dit niet bedoelen, maar het is wat regelrecht uit hun woorden
volgt. het enige wat we gedaan hebben is de praktische consequenties laten zien
van hun theoretische bewoordingen. Er is dus inderdaad geen betere terminologie
voor die theoretische woorden als, met Marjolijn Februari, woorden uit de
'koffiekamer van een academisch instituut'.
De inhoud van het pamflet van de heren werd ook nog eens uit de doeken
gedaan door Nausicaa Marbe (de Volkskrant, 31-10-2008, column door Nausicaa Marbe):
Waar de heren het mee kunnen doen.
Nog een stel uitglijders op glad ijs - een hele club ervan
(de Volkskrant, 05-11-2008, van verslaggever Ron Meerhof):
Nou, dat is zowaar toch een klein beetje
vooruitgang: dat staatssecretaris Dijksma van de haat-autochtone-cultuur club
PvdA hier bereid is het bord voor de kop weg te halen.
In de tussentijd heeft de PvdA
een nota over integratie het licht laten zien, waarin eindelijk de minder
geslaagde gevolgen van de allochtone immigratie worden genoemd. Daarover is in
de kern van multiculti-kringen grote hoeveelheden bloed gespuugd
, waardoor de situatie aanzienlijk is verhelderd. Onder een voorbeeld van
een meer ingetogen reactie die relevant is in het kader van het
anti-autochtonisme (de Volkskrant, 10-02-2009, column door Pieter Hilhorst):
Waaruit volgt dat Pieter Hilhorst van mening is
dat het ontstaan van een gekleurde onderklasse de schuld is van de autochtonen.
Die niet genoeg kansen bieden aan de allochtonen.
Het is eigenlijk al vooruitgang dat een
multiculti-fundamentalist als Hilhorst de twee zienswijzen zo naast elkaar durft
op te schrijven - het feit dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat de
allochtonen mede bijdragen aan hun achtergebleven positie was dusdanig
onbespreekbaar, dat het ook niet op schrift werd gesteld. En hier staat het toch
maar. En wel zodanig duidelijk, dat alleen iemand die zich blindstaart de
waarheid ervan zou kunnen missen.
Wat direct commentaar: "kansen" worden niet expliciet uitgedeeld:
er staat niemand aan de poort van Nederland en er is geen ambtenaar in het
stadhuis die belast is met het uitdelen van kansen. Die kansen bestaan uit de
mogelijkheden om onderwijs te volgen en door middel van werk bij te dragen. Met
als tweede constatering dat allochtonen op het eerste punt sterk onderpresteren,
en op het tweede punt aanzienlijk, met hoge werkloosheidscijfers in de
aanwezigheid van honderdduizenden arbeidsmigranten zoals Polen. Discriminatie
bij het uitdelen van werk is inmiddels afgevallen als excuus
.
Dit alles ter onderbouwing van wat iedereen natuurlijk allang
weet,en sommigen niet willen weten: de achtergebleven ppositie van allochtonen
is het gevolg van hun achtergebleven sociale en overige cultuur. Een vrij
dodelijk argument: als de allochtonen achterstand veroorzaakt is door
autochtonen, zouden allochtonen daar waar ze bij elkaar zitten in hun eigen
wijken en scholen het beter moeten doen dan daar waar ze te midden van de
autochtonen wonen. En precies het omgekeerde is het geval: geïsoleerde
allochtonen doen het veel beter dan de bij elkaar zittende - en als je ze in een
eigen land plaatst zonder autochtonen, gaat het nog veel slechter - dus is het
idee van de autochtone origine van achterstand volstrekte onzin.
Desalniettemin gaat Pieter Hilhorst volledig uit van de
waarheid van zijn stellingname. Terwijl hij in zijn hart ook beter moet weten.
Het kan niet anders dan het gevolg zijn van pure ideologie. En het laat zich
niet moeilijk raden wat het meest waarschijnlijk denkpad is:
-
1: Alle culturen zijn gelijk.
-
2. De allochtone cultuur in Nederland loopt achter.
-
3: Ergo: De allochtone cultuur in Nederland wordt gediscrimineerd en
onderdrukt.
Waarin het eerste punt de ideologie is, het tweede punt een constatering, en het
derde logisch uit de eerste twee volgt.
Het is natuurlijk dan ook niet moeilijk te ontcijferen welke
van de regels richting conclusie niet klopt. Maar dat is dus iets dat Pieter
Hilhorst en zijn mede multiculti-fundamentalisten absoluut niet wensen te
overwegen: "Culturen zijn niet gelijk".
En als er dus met het pistool van de werkelijkheid op de borst gekozen moet
worden, dan kiest men voor de allochtone cultuur, en laat men de eigen cultuur
vallen. Men kiest dan anti-autochtoon. Of in de meer beladen term: men is
cultuurverrader. Het artikel van Hilhorst doet in woorden wat de Amsterdamse
lesbrief in plaatjes deed, zie boven of verkleind hiernaast:
En het kader van dit soort blindheid worden er natuurlijk
eindeloos veel andere fouten gemaakt. Zoals in dit artikel de hoofdstroom van
het betoog is: de allochtone achterstand ligt niet aan cultuurverschijnselen als
boerka's,maar aan straatgedrag - van de jeugd dan wel te verstaan. Dus je moet
niet praten over maatregel tegen boerka's en dergelijke.
Natuurlijk is het zo dat je die zaken niet los van elkaar kan
zien: Maar als je dit aanneemt als waar, en je wilt dus de
integratieproblematiek gaan bestrijden, dan is de oplossing simpel: je moet die
jeugd van de straat halen. Dat wil zeggen: een uitgaansverbod voor jeugd van
bepaalde leeftijden en bepaalde culturele achtergronden. Maar dat kan natuurlijk
helemaal niet, zodat de oplossing van de multiculti-fundo's altijd dezelfde twee
zijn: nietsdoen, of sociale en culturele ondersteuning. Waarbij dat laatste
natuurlijk weer in keiharde tegenspraak is met de eigen ideologie, maar
tegenspraak is wel het laatste dat de ideoloog, special die van de
alfa/gammasoort waartoe de multiculti's vrijwel allemaal behoren, mee zit.
Een versie in woorden bij de cartoon (de Volkskrant, 10-02-2009, column door Toine Heijmans):
Les: allochtonen zijn vrolijke en beleefde
mensen, en de overlast en criminaliteit wordt veroorzaakt door autochtonen.
Het leidt weinig twijfel dat beide voorvallen verzonnen zijn. Bij
zoveelvoobeelden van het tegenovergestelde zal de waarschijnlijkheid van
twee van zulke stuks ergens onder de 0,1 proecent liggen.
Nog zo'n dikbuikige blanke met tattoo's
(de Volkskrant, 29-05-2010, van verslaggeefster Anna van den Breemer):
In de proef een aantal van150 jongeren van het
vmbo in Rotterdam. Dan weet je het wel: 80 procent of meer allochtoon. Gelukkig
was er Vincent nog. Veroordeeld vanwege een akkefietje waarvoor een allochtoon
niets eens een standje zou krijgen ...
Naar Multiculturalisme
,
Cultuur, eenheid
,
of site home
.
|