Cynisme en idealisme
Cynisme is een bekende levenshouding, die meestal gezien wordt als een
intellectuele vorm van negativisme
. De bijbehorende persoonlijkheid en personen zijn behandeld hier
, en om dat cynisme een eigenschap van mensen is, zijn er natuurlijk vele
maten en soorten van. En tevens zijn er diverse redenen om cynicus te
worden.
Een van de meest voorkomende redenen om cynicus te worden
is het verlies van een ideaal. Die is zelfs zo bekend, dat er een zegswijze
aan is verbonden: "Wie in zijn jeugd niet links is, heeft geen hart, en wie
ouder geworden niet rechts is, heeft geen verstand." Dat wil zeggen: als
jongere heb je idealen vanuit je emoties, en als oudere, met je verstand,
weet je wel beter - dat wil zeggen: het hebben van idealen is een emotie, en
het idee van "ieder voor zich", want dat is waar "rechts" altijd op
neerkomt, is een vorm van verstand. Of ook wel: het is op grond van verstand
niet mogelijk om aan idealen te doen - en waar het tegenovergestelde van
"ieder voor zich" vertaald kan worden "ook aan anderen te denken", komt het
gezegde neer op: het is op grond van verstand niet mogelijk om "ook aan
anderen te denken". Waarmee we hebben laten zien dat deze zegswijze zelf een
vorm van cynisme is.
Veelvoorkomende voorbeelden van de idealist vervallen tot cynicus
zijn ex-socialisten en ex-communisten. Hier vinden we meteen een verdere
bevestiging van de relatie tussen idealisme en cynisme, want de verandering
naar cynisme ziet men niet eerder bij socialisten, die lager staan op de
ladder van idealisme, maar juist bij communisten: hoe hoger het ideaal, hoe
makkelijker (en dieper) de val.
Het wisselen tussen idealisme en cynisme is het gevolg van een ander
denkproces, namelijk dat van het zwart-wit denken
. Er is een
neiging in de mens die bijna natuurlijk lijkt, in dat mensen zaken die heel
licht grijs zijn graag tot wit maken, en het heel erg donkere graag zwart.
Het hoofd kan kennelijk makkelijker in zwart-wit denken. Is de
lichtgrijs-donkergrijs situatie eenmaal vertaald in een zwart-wit situatie,
is het dan kennelijk weer een hele teleurstelling als die zwart-wit situatie
niet zo heel erg zwart-wit blijkt te zijn.
Wat men dan vaak ziet is een heen-en-weer zwalken, zie onderstaande
voorbeeld (de Volkskrant, 24-11-2007, column van Marjolijn Februari
):
De hartekreten van Bert Wagendorp zijn een interessant
voorbeeld, omdat hij
als columnist met regelmaat te volgen is. En dat laat onmiddellijk zien dat
ook deze uitspraken weer een eindige levensduur van geldigheid heeft. Want
als een klein-dorpse politicus als Geert Wilders, van wie toch iedereen weet
wat hij vindt, iets zegt dat volkomen in lijn is met die bekende mening, dat
Bert Wagendorp de laatste zou zijn om zich daar nog over op te winden.
Niets is minder waar. Bert Wagendorp gaat in zijn boosheid zo ver om
Geert Wilders en proleet te noemen, hetgeen toch een bijzonder opgewonden
opmerking is, voor een wel bijzonder klein-dorpse gebeurtenis uit
Dorpsstraat, Ons Dorp
.
Nu geldt voor Bert Wagendorp ook dat hij een ideaal heeft: het
multiculturele ideaal - dat blijkt uit zijn andere columns. En Geert Wilders
zegt voortdurend dingen die dat multiculturele ideaal onderuit halen. Nu is
dat meer gebeurt, maar Wilders doet het heel hard en duidelijk, en al vrij
lang. En wat nu het echt ergerlijke is, is dat nog niemand in staat is
gebleken die opmerkingen van Wilders onderuit te halen. Dus Geert Wilders
tast Bert Wagendorp's ideaal aan. Kijk, en dat is nu een goede reden voor
boosheid.
Maar Bert Wagendorp is zelfs ook een voorbeeld van de andere kant van
het zwalken tussen idealisme en cynisme. Want eigenlijk is Bert Wagendorp
een cynicus, zo niet een rasechte cynicus, zoals zelfs zijn fans erkennen
. Hij lijkt in veel opzichten op die beroemdere columnist en voorganger bij
de Volkskrant: Jan Blokker, die voluit als cynicus wordt erkend
. En toch heeft Bert Wagendorp dat multiculturele ideaal. Kennelijk wordt
dat ideaal gebruikt als compensatie voor dat cynisme. Wat natuurlijk een
zwakke basis is voor een ideaal, dus even makkelijk is hij er weer af,
bijvoorbeeld als er een storm over Bangladesh trekt - wat niet zo bijzonder
is, omdat er met enige regelmaat dodelijke stormen over Bangladesh trekken.
De conclusie is dus dat idealisme en cynisme twee keerzijden zijn van
dezelfde medaille: het onkritische zwart-wit-denken. Het is gewoon een
probleem van het denken. Zoals nog eens overduidelijk blijkt uit het
volgende stukje uit een artikel uit het Volkskrant-katern over
psychologie 'Hart en ziel' (de Volkskrant, 01-12-2007, door Jolet Plomp):
Zo simpel is het nu. En zwart-wit-denken is een hoogst
simpele overtreding van dit hoogst simpele recept. Idealisten en cynici zijn
simpele mensen, die bijzonder simpele denkfouten maken. En die met die
denkfouten dingen doen in de wereld, die tot bijzonder vervelende uitkomsten
leiden.
Naar Cynisme
, of site home
.
|