Bronnen bij Menswetenschappen, regels: overtredingen zes, definities
Hier voorbeelden van overtredingen van de regels van goede menswetenschappen
- regel zes: er zijn geen absolute definities van menswetenschappelijke
begrippen. Dus het feit dat er van een menswetenschappelijk, men name
sociologisch, begrip geen absolute definitie is te geven, zegt niets over de
bruikbaarheid of de geldigheid van dat begrip.
Het is een uitgebreid voorbeeld is uit de meest populaire categorie: het
multiculturalisme en het integratiedebat (de Volkskrant, 23-01-2010, door Janny Groen en Annieke Kranenberg):
Hier is sprake van een ruime hoeveelheid naïviteit.
Natuurlijk weten zowel Geert Wilders als de gasten op de verjaardag best wel
dat de zaken in de wereld niet absoluut zwart-wit zijn. Het idee dat het die
mensen hier verteld moet worden, is een idee dat voortkomt uit de afwijking
van het multiculturalisme die stelt dat de bezwaren in Nederland tegen de
immigranten en de islam van sterk principiële aard zijn.
Ach, misschien zijn er inderdaad wel een paar. Maar kijk eens hier:
|
Boeiend noemt ze ook een tekst over sadaqa-zakat (aalmoezen)
uit 720. Aalmoezen geven behoort ook tot de vijf zuilen (de meest
fundamentele religieuze verplichtingen) van de islam. ...Uit literaire
bronnen uit het begin van de 8ste eeuw blijkt dat er toen discussie was
over de vraag of je aalmoezen zelf mocht geven aan de armen, of dat je
verplicht was om ze aan de overheid te betalen. ... Een politieke
discussie.’
De helft van Sijpesteijns studenten is moslim. Als ze die groep
voorhoudt dat zakat een soort inkomstenbelasting is, wordt ze
terechtgewezen. ‘Je begrijpt het niet, zeggen ze dan. Zakat is een
vrijwillige belasting die ik aan de zwerver op de hoek geef.’ ...
Haar moslimstudenten hebben veelal vaststaande beelden over hoe de
profeet zijn baard droeg of zijn tanden reinigde: met een siwaak
, een stokje. ‘Dat is wat we nu denken’, reageert de hoogleraar dan.
‘Maar we weten het niet.’ |
Mevrouw Sijpesteijn mag met haar abstract academische achtergrond dan wel
allerlei genuanceerde ideeën hebben, haar (gewone) moslimstudenten niet. En
laten er nu in Nederland een dozijn of wat islamacademici zijn,en een klein
miljoen gewone moslims. Die dus redelijk strak absoluut denken. Redelijk
zwart-wit, dus. In ieder geval een veel en veel zwart-witter dan de gasten
op de verjaardag. En voor een flink deel ook een stuk zwart-witter dan Geert
Wilders.
De wetenschappelijke systeemfout die mevrouw Sijpesteijn maakt, is dus
het doen van een absolute uitspraak: Nederlanders denken zwart-wit (over de
islam). Terwijl de wetenschappelijke versie van die uitspraak zou zijn:
"deze" groep denkt zwart-witter dan "die". Waarbij die "die" groep dan één
of andere referentiegroep zou moeten zijn. En als je zo'n referentiegroep
niet hebt, zeg maar het nulpunt van de schaal die je hanteert, dat rest er
wetenschappelijk gezien maar één ding: de directe vergelijking: leg twee
dingen direct naast elkaar. En in dit geval moet je dan het Nederlandse
zwart-witdenken leggen direct naast het islamitische zwart-witdenken. En dan
laat het geen enkele twijfel, zie bijvoorbeeld hier
, dat het islamitische denken veel zwart-witter is.
Vanuit dit gezichtspunt hebben Geert Wilders en de verjaardagsgasten dus
doodgewoon gelijk. En mevrouw Sijpesteijn heeft ongelijk. Veroorzaakt door
het feit dat ze een basale wetenschappelijke fout maakt.
En deze is een gevolg van die eerste nog fundamentelere fout: het
beschrijven van de afwezigheid van een absolute definitie als iets
uitzonderlijks, waar het een (vrijwel) universele regel is.
En dit alles door iemand die in de menswetenschappen een aanzienlijke
erelijst heeft, zoals blijkt uit een tussenstuk bij het artikel:
|
CV
1971- Geboren in Naarden
1996 - doctoraal geschiedenis (Leiden)
1997 - doctoraal Arabisch (Leiden)
1997 -1998 studie Cornell University met Fullbright Scholarship
2003 - 2007 junior research fellow Oriental Studies, Christ Church,
Oxford
2004 - promotie Near Eastern Studies, Princeton university
2007 - 2008 chargee de recherche, Institut de Recherche et d'histoire
des textes,
Centre national de la recherche scientifique (CNRS)
2008 - onderzoeksbeurs European Research Council voor The Formation
of
Islam: The view from Below
2008 - hoogleraar Arabische taal en cultuur, Leiden |
Meer voorbeelden uit het multiculturalistische debat staan hier
.
Naar Menswetenschappen, regels
,
Menswetenschappen, huidig
, of site home
·.
|