Bronnen bij Allochtonendebat, misverstanden: dé moslim
|
21 sep.2008 |
In de discussie met en over moslims wordt heel vaak gesteld dat men moslims niet
over een kam mag scheren, "Er bestaat niet de moslim", en terminologie
van gelijke strekking:
Uit: De Volkskrant, 06-12-2007, door Peter Abspoel, antropoloog en
stafmedewerker bij Vluchtelingen-Organisaties Nederland.
Spreek niet van ‘de moslim’
Zowel Geert Wilders als zijn critici spreken ten onrechte over ‘de moslim’. Dat
is een gevaarlijke ontwikkeling, betoogt Peter Abspoel
Tussentitel: Voor 11 september had je Turken, Marokkanen, Iraniërs en
Somaliërs
... Wilders ziet de moslims in Nederland als het probleem. De
reactie bestaat in het laten zien dat er vele voorbeelden te geven zijn van
harmonieuze en verrijkende relaties tussen moslims en autochtone Nederlanders.
De categorisering van burgers als moslim en niet-moslim wordt dus overgenomen.
Nederland heeft meer dan een miljoen moslims, horen we regelmatig. ...
Het is dit beeld van een homogene moslimpopulatie dat het
debat gijzelt, en dat weersproken moet worden. Wilders heeft het niet gecreëerd;
het was er al voor hij ten tonele verscheen met zijn partij. En zijn
tegenstanders worden evenzeer door het beeld gegijzeld.
Zorgwekkend is dat ook de overheid de laatste jaren de
neiging heeft om burgers te verdelen in moslims en niet-moslims. Zo is er een
koepel gevormd van religieuze organisaties (CMO), in de veronderstelling dat
deze namens ‘de moslims’ konden spreken en aangesproken konden worden. De vraag
hoe representatief ze zijn voor de groep die gemakshalve als ‘de moslims’ wordt
aangeduid, werd in elk geval aanvankelijk niet gesteld. ...
Al maakt het de wereld misschien een stuk minder
overzichtelijk, ik pleit voor de vrijheid van individuen om zelf te bepalen wat
ze zijn, en in de praktijk zijn dat meestal vele dingen tegelijkertijd. Want de
diepste aspiraties en het engagement van mensen komen normaal tot bloei als
antwoord op praktische omstandigheden, en in veel mindere mate langs de leidraad
van een ideologie. ...
Red.: Een uitgebreide vorm van de redenatie: er
bestaan geen groepen, als ze niet homogeen van samenstelling zijn - oftewel: er
bestaan geen groepen, want geen enkele menselijke groep is homogeen van
samenstelling. Een overtreding van het eerste beginsel van de sociologie
.
Deze drogredenatie wordt natuurlijk veroorzaakt door ideologische
vooringenomenheid
.
Moslims zijn per definitie een groep, omdat het lidmaatschap
een scherp omlijnd criterium heeft: het geloven in Allah, de koran, en
dergelijke. In de praktijk gaan ze dan ook nog zeer te onderscheiden,
islamitische, gebouwen zitten, trekken ze zeer te onderscheiden, islamitische
kleding aan, en geven ze hun kinderen zeer te onderscheiden, islamitische namen
als Mohammed en Fatima. Kortom: een ten opzichte van talloze andere en wel
erkende sociologische groepen (rokers, leraren, enzovoort) een zeer duidelijk te
onderscheiden, nauwkeurig te omschrijven groep.
Merk op dat deze grove overtredingen tegen de sociologie gemaakt
door een antropoloog, een ondersoort van de sociologen.
Nog wat voorbeelden:
Uit:
De Volkskrant, 06-12-2007, door Hedy d’ Ancona, voorzitter van het
Begeleidingscollege van het Sociaal en Cultureel Planbureau
Behandel individu niet als groepslid
We moeten allochtonen als individu behandelen, en niet volgens het negatieve
beeld dat bestaat van de groep waartoe zij behoren, meent Hedy d’Ancona.
Tussentitel: Vogelaar kwam met veel feiten, maar kreeg geen oorverdovende
bijval
... Eén van de vier diva’s die een talkshow presenteren die gevolgd
kan worden door 250 miljoen kijkers in Arabische landen (zie de documentaire van
Brechtje van der Haak op het IDFA) draagt een hoofddoek. En ook zij stelt zaken
aan de orde als masturbatie, homoseksualiteit, overspel en – juist ja – het
dragen van een hoofddoek. Als vrouwen zeggen dat ze daar zelf voor gekozen
hebben, wie zijn wij dan om te zeggen dat ze ook nog tragisch, want
gehersenspoeld, zijn, stelt Désanne van Brederode in haar Brief aan de
Gelukszoeker. En gelijk heeft ze. Want mensen niet als individu, maar als
lid van een groep behandelen, levert ellende op. Zo blijkt uit de
Discriminatiemonitor van het SCP, dat voor allochtonen vooral het verwerven
van een baan moeilijk is. De sollicitant moet namelijk aantonen dat de negatieve
beeldvorming over niet-westerse allochtonen niet op hem of haar van toepassing
is. ...
Red.: Het allereerste dat moet gebeuren om ervoor te
zorgen dat een individu niet als groepslid behandeld wordt, is voor dat individu
om zich niet als groepslid te gedragen. Iemand die met een overdadig kruis of
een monnikspij binnenkomt, kan kritische vragen verwachten - de allochtoon idem.
Dat is geen discriminatie, zoals de Discriminatiemonitor van het SCP
kennelijk stelt: wie zich als groepslid gedraagt, mag als groepslid behandeld
worden.
En let op: alweer komt de klacht over de groepsbehandeling van
iemand met een sociologische functie: het Sociaal Cultureel Planbureau kan niet
bestaan, tenzij je mensen indeelt in groepen - het SCP kan moeilijk 16 miljoen
puntjes langs de onderkant van haar grafieken zetten!
Het sprookje wordt met grote regelmaat herhaalt. Hier een
versie van later:
Uit:
De Volkskrant, 11-08-2010, door Michel Maas
'Dat alle moslims hetzelfde zijn is onzin'
Niet hun geloof, maar hun frustraties brengen moslims tot hun daden, zegt
ambassadeur Van Dam in Jakarta.
Tussentitel: Wilders schildert van de islam niet meer dan een slechte
karikatuur
... Vijf jaar is Van Dam ambassadeur in Indonesië geweest, de
maximale vijf jaar; nu gaat hij met pensioen. ....
Van Dam kent de islamitische wereld als geen ander. Hij
werkte in Libanon en Libië, en was ambassadeur in Irak, Egypte en Turkije (en
Duitsland). Hij studeerde internationale betrekkingen, Arabisch en islamologie,
promoveerde op een studie over De rol van sektarisme, regionalisme en
tribalisme bij de strijd om de politieke macht in Syrië, en is daarna ook
als ambassadeur nooit meer opgehouden met het publiceren van boeken en het
schrijven van artikelen. ...
Volgens Van Dam is de islam overal anders, iets wat niet elke
moslim graag hoort. ...
In Nederland lag dat anders. PVV-voorman Wilders eiste dat
Van Dam zou worden teruggeroepen. ‘Wilders vond dat ik de islam veel te positief
afschilderde. Nou is dat niet zo moeilijk, als je mij met hem vergelijkt.’ Het
beeld dat Wilders schildert van de islam is niet meer dan een slechte
karikatuur, vindt hij. ‘Die enorme simplificatie, dat alle mensen die als moslim
geboren zijn allemaal hetzelfde zouden zijn, dat is natuurlijk grote onzin. Elk
land is anders. Turken en Marokkanen zijn volledig verschillend. Stuur een Turk
en een Marokkaan samen op vakantie: die merken meteen dat ze niet hetzelfde
zijn, ook al zijn ze allebei moslim. ...
Red.: Grappig is dat: Turken en Marokkanen zijn
anders, dus zijn ze andere moslims. Misschien zien ze dat zelf wel, omdat ze
alle twee moslims zijn - maar in Nederland zie je alleen dat het alle twee
moslims zijn: ze bouwen alle twee moskeeën, ze lopen alle twee met hoofddoeken
op, ze eten alle twee halal, ze noemen alle twee Nederlanders haram, ze zijn
alle twee boos vanwege Mohammed-cartoons, ze zijn alle twee tegen
naaktschilderijen, ze zijn alle twee tegen varkens, ze gaan alle twee met
ramadan, enzovoort, enzovoort, enzovoort.
Maar moslims zelf denken er ook zo over. Zeg iets over de ene
groep moslims, bijvoorbeeld degenen die Kanaleneiland onveilig maken, en ze zijn
allemaal beledigd. Als Ayaan Hirsi Ali iets zegt over moslimmannen die vrouwen
onderdrukken, dan voelt de niet-aangesproken moslimvrouw Fadoua Bouali zich wel
degelijk aangesproken en wel in haar rol als moslima:
De Volkskrant, 22-11-2005, door Fadoua Bouali, verpleegkundige en
publiciste in onder meer het katern het Betoog
Submission 2? Eerst trauma's Submission 1 verwerken!
Moslims zijn nauwelijks gebaat bij zogenaamd verlichte bijdragen aan het
islamdebat. Zelf moeten ze zich op hoofdzaken richten, betoogt Fadoua Bouali.
Red.: Als Saoedi-Arabische moslims een terreuraanslag
plegen in New York, voelt de Turkse moslim in Nederland zich aangesproken:
De Volkskrant, 13-12-2005, rubriek Geboren en getogen, door Karin
Sitalsing
Tja, wanneer ben je Nederlander?
Diverse nationaliteiten, hier geboren en getogen, over het 'leven in Nederland
anno 2005
Cem Kaya (26) woont al bijna zijn hele leven in Leeuwarden. Zijn ouders komen
uit Turkije, maar hij voelt zich eigenlijk Nederlander. Tenminste? ...
In Leeuwarden merkte Cem nauwelijks iets van discriminatie.
In de media was dat anders, vooral na 11 september en de moord op Theo van Gogh.
'Die gebeurtenissen hebben de moslims geen goed gedaan. Als ik op tv mensen'
hoor zeggen dat de islam haat predikt, dan is dat niet voor mij persoonlijk
bedoeld. Maar het raakt me wel.' ...
Red.: De Iraanse moslim-literator Kader Abdolah weet
het, onbedoeld waarschijnlijk, in een enkele woord uit de drukken, naar
aanleiding van het proces tegen de Marokkaanse-moslimleden van de Hofstadgroep:
De Volkskrant, 12-12-2005, column door Kader Abdolah
De nestbevuilers
Nederland is druk bezig met de berechting van de terreurverdachten. Deze
rechtszitting heeft een aparte lading: hoewel de meeste verdachten hier geboren
en getogen zijn, keuren ze de democratische wetgeving af en kiezen ze voor
Allah. ...
Red.: Het nest dat de leden van de Hofstadgroep
bevuilen is het moslimnest, wat dus in ieder geval zo gevoeld wordt door Kader
Abdolah, afkomstig uit een heel ander land.
Het gaat er hier in eerste instantie niet om dat loyaliteit
fout is, hoewel het IRP van mening is dat uit de geschiedenis blijkt dat dit
soort religieuze loyaliteit een van de meest gevaarlijk en geweldveroorzakende
zaken is. Waar het hier om gaat is dat de moslims hier van twee wallen eten: als
ze aangesproken worden op het gedrag van moslims claimen ze individualiteit, en
als andere moslims aangesproken worden, claimen ze een weerwoord op grond van
het feit dat zij als moslims ook aangesproken voelen. In wat meer beeldende
termen is dit spreken met twee tongen.
In de werkelijkheid is maar een van deze twee
tegengesteldheden waar, en de waarheid is natuurlijk, zoals uit een overvloed
van andere signalen blijkt, is dat de moslims als groep een sterke loyaliteit
hebben. Dat is ook logisch, want zoals we gezien hebben, is religie een vorm van
zingeving aan het leven,. en mensen van hetzelfde geloof bevestigen dus jouw
gevoel van zin in het leven, en mensen van een ander geloof spreken dat tegen.
Maar dan zijn uitspraken over het niet mogen aanspreken van moslims als groep
ronduit leugens, die ieder keer als ze uitgesproken worden, onmiddellijk aan de
kaak moeten worden gesteld.
Of om het van de andere kant te benaderen: als je niet tot "dé
moslims" wilt behoren, moet je je niet als "dé moslims" gedragen of
afficheren:
De Volkskrant, 05-03-2005, in gezonden brief van Henny Jellema (Haarlem)
Hoofddoekjesgroep
Ik word er zo moe van dagelijks in de krant te moeten lezen, dat ik in iedere
moslim in de eerste plaats een persoon moet zien, en dat niet alle moslims eng
zijn. Maar luister, als ik de wereld niet meer in groepen mag indelen, raak ik
toch echt de weg kwijt. Iedereen classificeert en discrimineert de wereld om
zich heen, al was het maar omdat ogen en oren dat van nature doen. Ik deel
dagelijks mijn omgeving in: jongens zijn geen meisjes, koeien onderscheiden zich
van schapen en tractoren mogen op de weg minder dan auto's. Zo houdt een
verstandig mens de boel uit elkaar.
Als je vindt dat jij verkeerd bent ingedeeld, dan kun je daar
wat aan doen. Als een boer met mest aan zijn klompen niet gezien wil worden als
een agrariër moet hij een streepjespak aantrekken en gepoetste schoenen. Als ik
een moslimhoofddoekje zie, dan zie ik iemand van een hoofddoekjesgroep. Als die
persoon dat niet wil, moet zij dat doekje af doen. Sommige kenmerken, zoals je
huidskleur, kun je niet zelf kiezen. Je kiest ook je eigen ouders niet. Maar
mensen kunnen wel kiezen voor hun kleding, gedrag en geloof. Ik snap dan ook
niet waarom wij moslims niet op het gedrag van de groep mogen aanspreken.
Steeds die oproep om niet alle moslims over één kam te
scheren. Mijn idee is dat juist wel te doen. Een groep is een groep en als je
daar vrijwillig voor kiest, ben je trots daar bij te horen. Als iemand van jouw
groep iemand vermoordt, komt het misschien even wat slechter uit om lid te zijn
van die groep, maar het is hypocriet om alleen in die situaties een beroep te
doen op discriminatie naar individu.
Red.: Meestal gaat het over moslims. Maar je kan
precies hetzelfde zien als het gaat over Marokkanen:
Uit:
NRC-Next, 03-10-2008, door Mohammed Benzakour Aankondiging:
Wij zijn allen Marokkanen Maar spreek ons niet aan één grote
familie. Schrijver Mohammed Benzakour over hoe rotjochies moeten worden
aangepakt
Artikel:
Maar we zijn niet allemaal rot
Spreek niet de gemeenschap aan maar het individu, betoogt schrijver
Marokkaanse raddraaiers zorgen voor veel problemen | De oplossing ligt niet bij
de 'Marokkaanse gemeenschap' maar bij de raddraaiers zelf, zo stelt dit opinies
tuk.
Tussentitels: Kan iemand mij vertellen wie dat zijn, de 'Marokkaanse
gemeenschap'?
De Berber is met alles en iedereen in oorlog, niemand is te vertrouwen
Waarom ben ik eigenlijk geen raddraaier geworden? De voorwaarden waren aanwezig.
Ik ben van Berberse makelij, grootgebracht met Koran en knoet, heb m'n
jeugdjaren doorgebracht in een dynamisch proletarisch multicultiwijkje vol
gezellige excentriekelingen, ingeklemd tussen Turks tv-kabaal (boven) en
Surinaamse kerriearoma's (beneden). Daarbij: een portie autoritaire
weerspannigheid was mij nooit vreemd.
Toch ben ik altijd uit handen gebleven van justitie, en dwaal
ik weliswaar nog steeds door volkswijken, maar nu met een tas vol kranten en
blocnotes in plaats van koevoeten en stickies. Had ik soms de tijdgeest mee; de
kalme jaren zeventig, toen krullenbollen nog voor exotische troeteldiertjes
werden aangezien? Kwam het door mijn Nederlandse vriendjes met hun keurige
zeden, of was het gewoon mijn aard: liever dommelend in de kleurrijke wereld van
Jules Verne dan paffend op hangplekken? ...
Toch is elk bagatel of excuus misplaatst. Ofschoon de
verloedering van de parlementaire taal nauwelijks onderdeed voor de verloedering
van de Goudse wijk zelf, is het onweer dat boven de hoofden donderde van een
klein deel van een klein deel (de Marokkaanse raddraaiers) even billijk als
vruchtbaar: de relschoppers (evenals hooligans, Lonsdalers, neonazi's,
skinheads, tokkies) zijn een baarlijke plaag. Voor zichzelf, maar vooral ook
voor de direct betrokkenen; ouders, buurtbewoners, docenten, politie,
psychiaters, hulpverleners, opbouwwerkers, discogangers, en, not at least: de
andere 97 procent van de Marokkanen. Precies hierom hebben ze elk krediet
verspeeld; het komt aan op onorthodoxe daden.
Red.: Precies dezelfde argumenten - natuurlijk: het
merendeel deugt wel. Het is maar 3 procent die over de schreef gaat. In de
rest van artikel ook: er bestaan veel verschillenden soorten Marokkanen.
Bekende fouten: alle cijfers wijzen erop dat onder de
Marokkaanse jongeren het aantal raddraaiers en criminelen in de tientallen
procenten ligt. En die wijzen er ook op dat binnen de criminele en
raddraaiers, Marokkanen zwaar oververtegenwoordigd zijn. Dus de situatie is
ernstig - niet die van een minieme 3 procent probleemgevallen.
En de relevantie van Marokkaanse verscheidenheid is dezelfde
als die van de verscheidenheid onder de autochtonen slachtoffers: niets.
Maar dat laatste hoeven we niet verder toe te lichten, want
dat heeft de schrijver zelf al gedaan:
En gaat de schrijver verder: dus is er geen Marokkaanse gemeenschap. Tja ...
Wat een onbegrip. Het kunnen definiëren als groep, of het
mogen gebruiken van een groepsnaam, hangt totaal niet af van hoe gezellig het
binnen die groep is. Het gaat alleen om de eventuele gemeenschappelijke
eigenschappen. Die de schrijver zo handig voor ons beschreven heeft.
Met ook meteen het verband met de overlast. Want het
wantrouwen versus gezag en overheid verklaart naadloos de overlast richting
openbaar vervoer en ambulancemedewerkers.
Oftewel: het overlastprobleem veroorzaakt door jongeren van
Marokkaanse afkomst is het gevolg van een gemeenschappelijke eigenschap van die
Marokkaanse jongeren, hun Marokkaanse, of voor de fijnproevers: Berberse,
afkomst. Het overlastprobleem is dus een Marokkaans probleem.
Een versie van het "dé moslim"-misverstand die we vergeten
waren, is die van "dé islam":
Uit:
De Volkskrant, 23-01-2010, door Janny Groen en Annieke Kranenberg
Interview | Petra Sijpesteijn, hoogleraar Arabisch in Leiden
Geen idee wat de islam is
Geert Wilders noemt de islam kwaadaardig, anderen hebben het over een
vredelievende geloofsleer. Maar echt weten doen ze het niet. Petra Sijpesteijn,
hoogleraar Arabisch, richt zich op de oudste bronnen.
Tussentitel: 'Dat statische beeld van de islam wil ik proberen bij te
stellen'
Wetenschappers moeten uit hun ivoren toren komen en zich gaan mengen in het
debat over de islam, zei Job Cohen in oktober vorig jaar op de
openingsconferentie van het Leiden University Centre for the Study of Islam and
Society (LUCIS). Cohen deed zijn oproep vooral als burgemeester van Amsterdam,
‘waar het debat over de islam een constante onderstroom is geworden in
maatschappelijke discussies’. In dat gepolariseerde discours valt het gebrek aan
kennis over de islam op, en het ontbreken van de nuance. Wetenschappers kunnen
dat veranderen.
‘Het zijn inderdaad steeds de extremen, Wilders-aanhangers of
mensen die de islam als puur vredelievend afschilderen, die in dat debat op de
voorgrond treden’, zegt Petra Sijpesteijn, hoogleraar Arabisch in Leiden.
Sijpesteijn, tevens historicus, maakt deel uit van LUCIS, een interdisciplinair
en interfacultair kenniscentrum op het terrein van islam en moslimsamenlevingen.
...
De papyrologe vindt het belangrijk dat het besef doordringt
dat ‘we eigenlijk geen idee hebben hoe de vroegste periode van de islam was’.
Haar papyri, onafhankelijke schriftelijke bronnen, kunnen samen met inscripties
en niet-islamitische, christelijke en joodse geschriften meer houvast bieden.
Duidelijk is volgens Sijpesteijn al wel dat vorm en functie
van de islamitische tradities in die vroege periode niet volledig vaststonden.
Met andere woorden: ‘Er bestaat geen pure, zuivere islam. Er is altijd verschil
van mening geweest.’
Toch zie je in het publieke debat dat wetenschappers,
politici en ook moslims zelf (vooral de salafisten, die hun leven modelleren
naar de leefwijze ten tijde van de profeet Mohammed) het beeld hanteren van een
monolithische, onveranderlijke islam. Volgens PVV-leider Geert Wilders, die om
zijn uitspraken wordt vervolgd, bestaat er maar één islam: een kwaadaardige
ideologie.
Sijpesteijn: ‘Ik hoor dat ook op verjaardagsfeestjes. Het
idee is wijdverbreid dat de islam gewelddadig was van het begin af aan. Ik wil
niet zeggen dat de islam helemaal vredelievend is, dat is ook onzin.
...
Red.: Goh, wat een schattige hoeveelheid naïviteit,
hè... Alsof Geert Wilders en de gasten op de verjaardag niet zouden weten dat de
zaken in de wereld niet absoluut zwart-wit zijn. En dat zij, Petra
Sijpesteijn, ze dat moet gaan vertellen. In opdracht van Job Cohen - die weer
spreekt namens multiculturalistisch Nederland.
Ach, misschien zijn er inderdaad wel een paar. Maar kijk eens
hier:
Mevrouw Sijpesteijn mag met haar abstract academische achtergrond dan wel
allerlei genuanceerde ideeën hebben, haar (gewone) moslimstudenten niet. En
laten er nu in Nederland een dozijn of wat islamacademici zijn, en een klein
miljoen gewone moslims. Die dus redelijk strak absoluut denken. Redelijk
zwart-wit, dus. In ieder geval een veel en veel zwart-witter dan de gasten op de
verjaardag. En voor een flink deel ook een stuk zwart-witter dan Geert Wilders.
Naar Allochtonendebat, misverstanden
,
Allochtonen, lijst
, Allochtonen, overzicht
, of site home
.
|