|
De algemene basis, toelichting
|
|
De uitbreiding van het idee van de evolutie van iets alleen slaande op de
ontwikkeling van leven en soorten naar andere terreinen van ontwikkeling is
een redelijk recent iets. Onder een voorbeeld van iemand die die stap
gemaakt heeft::
Uit: De Volkskrant, 03-05-2008, door Ben van Raaij
‘Darwinisme is verslavend’
Filosoof Daniel Dennett bekijkt alles door Darwins bril. Vooral als het gaat
om het bewustzijn van mens, dier en machine. ‘De evolutie is nooit af.’
Het lijkt misschien of Daniel C. Dennett er even zijn gemak van neemt, na
een geslaagde lezing, met een biertje voor zich en uitzicht op de Amstel,
maar hij verkeert permanent in de hoogste tegenwoordigheid van geest.
Bij Dennett – even in Nederland op uitnodiging van de Kon.
Nederlandse Akademie van Wetenschappen – leidt elke voorzet tot een
glashelder exposé, compleet met verwijzingen naar de allerlaatste
onderzoeken naar kunstmatige intelligentie of neurale stamcellen. Als hem
een detail ontglipt, pakt hij meteen zijn laptop erbij. Hoort hij iets
nieuws, noteert hij het snel, om straks verder uit te zoeken.
Je wordt natuurlijk niet zomaar de grootste hedendaagse
denker over cognitie en bewustzijn.
U bestudeert het bewustzijn al veertig jaar. Hoe ziet u het nu?
‘Dat het bewustzijn bestaat, is een populaire misvatting. Er zijn allerlei
soorten van bewustzijn, van vis tot kind tot volwassene. De chemische basis
is vergelijkbaar, maar de competenties zijn enorm verschillend. Een vis kan
niet denken over morgen of over democratie. Hij weet niet eens dat hij een
vis is.
‘Dieren hebben geen bewustzijn zoals wij, maar graden van
competenties, geleid door informatie. Het verschil? Mens, hommel, een
optische sensor, alledrie zijn ze in staat een botsing met een boom te
vermijden. Die competentie delen ze. Alleen mensen kunnen erbij verwijlen,
erover nadenken.’
...
Volgens u kunnen machines ook bewustzijn hebben.
‘In principe kunnen we een robot bouwen met een ‘‘menselijk’’ bewustzijn. De
vraag is: op welk niveau van gelijkenis? Vroeger dacht ik dat je het
bewustzijn kon ontleden tot steeds lagere intentionele systemen, tot het
niveau van neuronen, en dat je die dan door machines kon vervangen. Nu denk
ik: ook neuronen zijn intentionele systemen, die weer uit subcellulaire
machinerieën bestaan.’
Toch lijkt het mensenbrein uniek.
‘Ons brein verschilt van dat van andere primaten. Niet alleen vanwege de
bedrading, de hardware, vooral vanwege de software – de cultureel
overgedragen software, moet ik zeggen. Sinds we taal en cultuur hebben,
wordt onze evolutie primair door die software gestuurd. Die kneedt het brein
en maakt er als het ware een lekker nestje van voor de memen
(culturele eenheden – ideeën en gebruiken – die zich door ‘besmetting’
verspreiden over informatiedragers, vooral menselijke hersenen, red.).
‘Software evolueert sneller en gerichter dan hardware.
Vergelijk het maar met seksuele selectie. Op kracht staat weinig
selectiedruk – ook zwakke dieren kunnen zich voortplanten. Maar als
vrouwtjes een voorkeur krijgen voor een lange staart, moèt je als mannetje
wel zo’n staart hebben om te scoren. Een voorbeeld bij de mens zijn de
vuistbijlen uit het Acheulien, die een miljoen jaar onveranderd
bleven. Er is ooit een hele berg van die bijlen gevonden. In perfecte
conditie, nooit gebruikt. Waarom? Het waren erotiserende lokkertjes voor een
prehistorisch liefdesnestje. Come up and see my etchings!’
Hoe is het menselijk bewustzijn in de evolutie ontstaan?
‘Met kleine stapjes, bijvoorbeeld selectie op zoiets simpels als aandacht
voor taal. Chimpansees in gevangenschap horen elke dag taal. Nooit tonen ze
enige interesse. Voor hen is het niet anders dan geritsel van bladeren.
Vergelijk dat met hoe buitengesloten een doof kind zich voelt. Anders dan
een chimp heeft de mens een sterke drang tot talig communiceren.
‘Ooit heeft een kleine mutatie die taalgevoeligheidsknop
opengedraaid. Stel dat je dat gen bij chimps zou inbrengen, kan dat ook hun
brein in een stroomversnelling brengen. Dan zou zo’n kleine stap misschien
leiden tot een monster: de pratende chimp.
‘Taal is aanvankelijk ontstaan in aanpassing op het brein.
Daarna heeft dat brein zich aangepast aan de taal. Een mooi voorbeeld van
culturele evolutie. De klassieke casus is natuurlijk lactosetolerantie. Wij
zijn het enige zoogdier dat ook als volwassene rauwe melk verdraagt. Een
aanpassing aan de opkomst van de veeteelt. En wat eenmaal gebeurt in de
menselijke evolutie, zal vaker gebeuren. Als onze omgeving verandert, kan
elk genetisch verschil tussen mensen een selectief voordeel worden.’
De mens evolueert nog steeds?
‘Natuurlijk, de evolutie is nooit af. Kijk naar de evolutie van wolf naar
hond – vermoedelijk vooral een proces van zelfdomesticatie. Toen mensen in
groepen gingen leven, kreeg je vuilnishopen, die wolven aantrokken. Er
ontstonden twee groepen: wolven die de nabijheid van mensen verdroegen en
die dat niet deden. Pas later ging de mens die eerste groep domesticeren.
‘Van wolf naar chihuahua en Deense dog in 15 duizend jaar:
ons kan het net zo vergaan. Wij leven in overvolle steden waarin de een meer
gedijt dan de ander. Er is een sterke selectiedruk op mensen die stress
verdragen. Over duizenden jaren, als we dan nog bestaan, verschillen wij van
de oude Grieken zoals die verschilden van de vroegste mensen. En bedenk: 15
duizend jaar zijn maar 150 generaties.’
U bekijkt alles door een darwinistische bril. Dan klopt alles altijd.
‘Darwinisme is verslavend. Ik ben me de valkuilen bewust. Ik denk aan die
oude freudianen tijdens mijn studietijd die je moest uitleggen dat een
sigaar soms toch écht een sigaar is. De evolutietheorie heeft één voordeel
boven de psychoanalyse: je kunt ermee voorspellen, testen en weerleggen.
‘Ik maak me wel zorgen over de beeldvorming, vanwege al die
derderangs populaire evolutionaire psychologie. We moeten aandringen op
kwaliteit. Hoewel je naar echte kwaliteit altijd moet zoeken. Dat is de Wet
van Sturgeon: ‘90 procent van alles is gelul.’
...
Naar RM home, basis
, Algemeen overzicht , of site home
.
|