Bronnen bij Cultuur, integratie, islam: ouders en school
De discussie over schoolprestaties van moslims kennen wij in Nederland
alleen in de vorm van de grote hoeveelheden voortijdige schoolverlaters, het
overgrote deel allochtonen en van moslim-achtergrond. Die discussie wordt
meestal gevoerd vanuit het het aspect van sociale achterstand.
Hier geven we
voorbeelden zien van de oorzaak van die sociale achterstand: de slechte
onderwijscultuur in de islamitische cultuur, zoals doorgegeven door de
ouders (wat natuurlijk weer het gevolg is van de cultureel door gegeven
verminderde intelligentie
) (de Volkskrant, 19-09-2008, van correspondente Wilma van der Maten):
Waarbij het draait om dat laatste zinnetje, wat wij ook in
Nederland zien, zij het in mindere mate - dat laatste zinnetje is de oorzaak
van alles wat er staat in de eerste delen van de citaten uit het artikel:
het verval van de moslim-cultuur.
Oh, en het zit niet in het Arabier zijn - want Turken zijn geen
Arabieren (de Volkskrant, 01-10-2008, van verslaggever Gerard Reijn):
Leren ... Dat is iets voor kufars ...
Nog een signaal (de Volkskrant, 03-10-2009, van verslaggever Robin Gerrits):
Maar vooral geven deze ouders het signaal af: wij hebben
lak aan een goede schoolopleiding.
In het volgende onderzoek worden ouders niet specifiek genoemd, maar dat
is zo in te vullen (de Volkskrant, 06-01-2009, column door Pieter Hilhorst
Dat laatste klopt. Maar het geldt overal - dus ook voor de
religieuze levenshouding in het algemeen: de mindere neiging tot nadenken
leidt tot het verlies van nadenken
.
Het is waarschijnlijk dat het "we gaan met het hele gezin naar het
museum" gedrag van de niet-achterstands- dus hoger-opgeleide ouders een rol
speelt. Maar het is ook nu weer niet zo dat de musea gevuld zijn met ouders
met kinderen.
Het is goed mogelijk dat andere factoren ook een rol spelen. De "wij
denken niet na want we geloven al" opvoeding van religieuze en met name
moslim-ouders zou heel wel een belangrijke rol kunnen spelen in het oplopen
van een achterstand in vakantie voor Marokkaanse en Turkse kinderen,
volgende de verbinding die Hilhorst suggereert. Zeker als die vakantie ook
nog wordt doorgebracht in een "wij denken niet want we geloven al" land.
Dit gaat allemaal over de Nederlandse situatie, waar moslims in de
minderheid zijn. Daar waar ze de meerderheid vormen, is het allemaal
natuurlijk nog veel erger (de Volkskrant, 08-02-2008, van medewerkster Greta Riemersma):
Tja ...
Overbekend maar hier nog niet eerder langsgekomen: de
afwezigheid van de islamitische ouder op school. Middels zo ernstig en zo
weinig verbeterbaar gebleken, dat zelfs de multiculturalisten willen
optreden (de Volkskrant, 14-03-2011, ANP):
Behalve als het erom gaat om te laten zien dat er niets
mis is met moslims, wordt de islamitische achtergrond niet genoemd.
En islam gaat ten alle tijde boven onderwijs, en als je daar iets aan
zegt of aan doet, wordt je beschuldigd door de moslims (de Volkskrant, 12-02-2011, van verslaggevers Janny Groen en Ianthe
Sahadat):
De school die deze levensbeschouwing accepteert is de
madrassa - te vinden in Pakistan.
De Volkskrant had weer eens een groot artikel bedoeld als reclame
voor de zaak van de allochtonen, waar, door zorgvuldig lezen de omgekeerde
conclusie uit valt te halen (de Volkskrant, 04-03-2013, van verslaggeefster Sterre Lindhout):
Het bekende doe-goeders-verhaal: "Er is nu een
klein probleem maar heel binnenkort gaat alles goed komen". Wijd uitgespreid over
een hele pagina:
Maar hier is het eerste detail:
Reken maar dat Brenda een creoolse is - met adhd. Die dus de alom bekende
creoolse adhd-kindjes krijgt. Die ook niet stil kunnen zitten. En de rust in de
klas verstoren. En het onderwijsklimaat verpesten. Oh, voor de zekerheid:
En ook tussenzinnetje zegt veel:
En je kan ook meteen het antwoord geven: het ís inderdaad een druppel op een
gloeiende plaat.
De plaat die gloeit. En de Nederlandse ouders en leraren hebben zelf, als groep,
al genoeg en te veel aan een eigen leven, om hier, als groepsgebeuren, iets
substantieels te kunnen doen. Wat die Nederlandse ouders doen, is het probleem
vermijden.
Nog eentje (de Volkskrant,
05-02-2018, door Hassan Bahara):
Omdat het gajes is, opgevoed door barbaren:
Wat onder andere betekent dit:
En natuurlijk geven de barbaren de schuld geeft aan de Nederlanders:
Tja ... De cliënten van uitzendbureaus willen geen slecht opgeleid gezagsschuw gajes dat
informatie doorspeelt aan hun criminele familie.
Waarom zijn
moslim-kinderen intellectueel achterstandig? Omdat moslim-ouders
intellectueel achterstandig zijn (de Volkskrant, 01-12-2018, door
Wilma de Rek):
Itempje in één van de zaterdag-katerns. Hier zijn ze:
Geen moslim te bekennen. Waarom: moslims lezen niet: moslims hebben al
een boek. Ad infinitum.
Hier een blik aan de
basis (het gaat over beide smaken der geïmporteerde gekleurde beschaving).
aanleiding: de coronacrisis en twee maanden
gesloten scholen (de Volkskrant, 12-05-2020, door Kaya Bouma):
De standaardverhalen over de allochtone integratie. Hier de
werkelijkheid, deel 1:
Er is geen opvoeding, thuis. Les nummer 2:
Er is geen opvoeding, thuis.
Met nog een bevestiging (de Volkskrant,
15-05-2020, door Ciska Schippers):
... kwetsbare kinderen. Nu is, vanwege dat eerdere
onvoorzichtige artikel wat natuurlijk veelgelezen werd omdat daar de
allochtone achtergrond heel duidelijk uit bleek, de taal wat aangepast:
allochtone kinderen zijn nu 'leerlingen uit de armere gezinnen' geworden,
als het voluit moet, en 'kwetsbare kinderen' in de afkorting.
Maar dat het om allochtonen gaat, is ook hier volkomen duidelijk:
Kanaleneiland ... Zo zwart als roet ... (kan deze redactie uit eigen
ervaring getuigen). En nog duidelijker:
Oftewel: 'kwetsbaar' is een volkomen synoniem van "achterlijk".
Net als 'leerlingen uit de armere gezinnen'. Of in
deze context: allochtonen geven hun kinderen geen schoolopvoeding mee.
Naar Cultuur, integratie, islam
, of site home
·.
|