Bronnen bij Neurologie: use it or lose it
Voorbeelden van de in Engelse termen bekend geworden regel use it or lose it,
zeggende dat als je een bepaalde functionaliteit van je hersenen niet
gebruikt, je er slechter in wordt (de Volkskrant, 27-08-2009, door Malou van Hintum):
Wat alleen maar opvallend is omdat het om beweging in
gedachten gaat.
Hier het klassiek geval
(de Volkskrant, 07-08-2013, van verslaggeefster Sterre Lindhout):
Iets dat gezond verstand allang wist.
Een moderne versie (de Volkskrant, 05-09-2013, van verslaggever Marc Seijlhouwer):
Die hersentrainers doen gewoon geheugen- en
rekenoefeningen. Er zijn dus twee redenen waarom de oefening uit
bovenstaande onderzoek wel werkt, en die hersentrainingen veel minder of
niet: ten eerste: het betreft bewegingen. De directe tegenwerping luidt dat
gamen geen beweging is. Dat is onjuist. Uit andere experimenten is bekend
dat het zien van bewegingen in aanzienlijke mate dezelfde effecten heeft als
het bewegen zelf
- en dit spel was een racespel, dus met een aanzienlijke component van
bewegen. De hersentrainspelletjes zijn puur intellectueel.
De tweede reden waarom dit racespelletje wel werkt, is omdat
het direct te maken heeft met ruimtelijke ervaringen. Moderne onderzoeken
naar de werking van het geheugen laten zien dat dit in sterke mate een
"totaalpakket" effect heeft, en complete gedragservaringen opslaat met een
belangrijke rol voor de ruimtelijke aspecten
.
Kortom: de verrassing die spreekt uit het artikel, in de kop van de
webversie letterlijk uitgesproken, wijst op gebrek aan inzicht in de werking
van de hersenen. Dat is geen computer voor de verwerking van informatie,
maar veel eerder een gedrags- en ervaringsverwerkingsmachine.
Weer
eens een letterlijk gebruik (de Volkskrant, 29-02-2020, door Ranne Hovius):
Juist.
Naar Neurologie, organisatie
,
Neurologie, overzicht, globaal
,
of site home
·.
|