Bronnen bij Linkse denkfouten: speciaal onderwijs
|
|
Uit:
De Volkskrant, 14-01-2005, van verslaggeefster Margreet Vermeulen
Menig kind in de knel op basisschool
Tussentitel: Te weinig tijd en geld voor extra hulp
Twee op de tien basisschoolleerlingen hebben extra hulp nodig. Het
gaat om 320 duizend kinderen die moeilijk leren, dyslectisch zijn, adhd hebben
of met gedragsproblemen kampen. Scholen hebben niet genoeg tijd en geld om deze
kinderen te helpen.
Circa 100 duizend van hen zullen het vmbo niet kunnen halen. Dat blijkt uit
onderzoek van de Rekenkamer. Het budget dat de basisscholen van het ministerie
krijgen, is erop gebaseerd dat 5 procent van de basisschoolleerlingen extra zorg
nodig heeft. De Rekenkamer vindt dat een grove onderschatting van het probleem.
De basisscholen zelf hebben voor 20 procent van de kinderen een zorgplan
opgesteld. Wegens gebrek aan geld worden plannen lang niet allemaal uitgevoerd.
De problemen zetten zich voort op het vmbo, waar de meeste van deze kinderen
naartoe gaan. De leraren daar hebben geen ervaring met kinderen met leer- en/of
gedragsproblemen. Bovendien is het onderwijs op het vmbo voor deze kinderen te
theoretisch. 'De minister zou zich moeten bezinnen op de vraag of een diploma
van een beroepsopleiding wel voor alle kinderen haalbaar is', aldus de
Rekenkamer.
In een reactie op het rapport erkent minister Van der Hoeven van Onderwijs dat
het vmbo te moeilijk is voor veel leerlingen. Er zijn inmiddels meerdere
praktijkgerichte opleidingen in de maak voor leerlingen die moeilijk leren of
een laag IQ hebben.
De Rekenkamer kraakt ook harde noten over de kwaliteit van de zorg die wél
geboden wordt. Basisscholen kunnen meestal niet meer bieden dan bijles.
Vmbo-scholen hebben vaak helemaal geen inzicht in welke extra zorg hun
leerlingen nodig hebben. En niemand weet wat het effect is van de 630 miljoen
euro aan extra zorggelden die basis- en vmbo-scholen jaarlijks krijgen.
Vroeger gingen kinderen met leer-, opvoedings- en gedragsmoeilijkheden
automatisch naar speciale scholen. Dat is niet meer zo. Alleen de zeer zware
gevallen (circa 3 procent van de leerlingen) kunnen nog naar het speciaal
onderwijs. De Rekenkamer zegt niet dat deze integratie is mislukt, maar er gaat
wel heel erg veel mis. ...
Naar Linkse denkfouten
, Politiek lijst
, Politiek
& Media overzicht
, of site home
.
|