Anglicisme: middelaar onderwijs
| 23 feb.2007 |
Het Anglicisme, dat wil zeggen: het persen van arbeid uit de professionals ten
gunste van managers en financiers, heeft geleid tot een onaanvaardbare werkdruk
in het middelaar onderwijs:
Uit: De Volkskrant, 02-03-2005, van verslaggever Robin Gerrits
`Situatie in het onderwijs wordt onwerkbaar'
Het kabinet moet snel met extra maatregelen komen om het dreigende lerarentekort
aan te pakken, anders ontstaat er een onwerkbare situatie in het onderwijs.
Dat zegt Marleen Barth van de Onderwijsbond CNV in reactie op de klachten die de
laatste maanden vanuit het onderwijsveld zijn verzameld. Sinds december vorig
jaar zijn bijna achthonderd klachten van leraren en schooldirecteuren
binnengekomen bij het Meldpunt Onderwijs Misstanden van Onderwijsbond CNV. 'De
rode draad vormen de klachten over enorm toegenomen werkdruk voor leraren in de
laatste jaren', zegt Barth.
Het lerarentekort loopt door pensionering van de huidige
docenten vanaf 2007 snel op. Volgens Barth raakt het basisonderwijs tot het jaar
2011 zeker 70 duizend leerkrachten kwijt, en het voortgezet onderwijs in
diezelfde periode 35 duizend docenten. Dat kan bij lange na niet worden
opgevangen door de instroom. Barth: 'Uit de klachten blijkt dat de werkdruk tot
het kookpunt is gestegen. Het kabinet moet snel met extra maatregelen komen,
anders redden we het niet.'
Via een woordvoerder laat minister Van der Hoeven van
Onderwijs weten dat al belangrijke maatregelen in gang zijn gezet. ... De werkdruk in het onderwijs
is zeker niet laag, erkent de minister. Maar het ziekteverzuim laat de laatste
jaren juist een gestage daling zien, dus de werkdruk kan niet veel te hoog zijn.
Red.: Het realiteitsgehalte van de laatste opmerking blijkt
hier:
Uit: De Volkskrant, 08-03-2005, ingezonden brief van M. Ros (Amsterdam)
Werkdruk
Minister Van der Hoeven van Onderwijs beweert dat de werkdruk onder leraren niet
te hoog kan zijn, omdat het ziekteverzuim de laatste jaren een daling laat zien.
Wat een bizarre meetmethode hanteert zij! Nu zit ik al drie
dagen met koorts thuis, maar morgen zal ik toch naar school gaan om de
rapportvergadering van mijn mentorgroep te kunnen voorzitten. Misschien weet de
minister wel dat veel van haar docenten hart voor hun werk hebben en in het
belang van hun leerlingen vaak hun eigen grenzen overschrijden. ...
Laat de minister eerst eens een gedegen onderzoek uitvoeren
voordat ze onze werkdruk durft te bagatelliseren. Want van dit soort uitspraken
krijg ik de neiging me nog wat langer ziek te melden.
IRP: De werkdruk in het lager- en middelbaar onderwijs is
gedurende de laatste drie decennia voortdurend verhoogd, door het steeds groter
worden van de klassen en het steeds groter aantal uren dat onderwijsgevenden
moeten werken. Dit heeft geleid tot de uitval van een groot aantal krachten,
door overspannenheid en dergelijke. Dat het ziekteverzuim gedurende de laatste
jaren afneemt, komt door die uitval: iedereen die moeite had is al verdwenen. De
werkdruk is hetzelfde gebleven, en zal het huidige bestand net zo gestaag slopen
als het vorige, zodat er weer nieuwe uitval is te verwachten. De opmerking van
de minister over dit afnemende ziekteverzuim is niet minder dan schandalig. Het
zou aanleiding moeten zijn om de salarissen van ministers onmiddellijk te
verlagen: hun ziekteverzuim is dusdanig laag dat ze wel een erg lage werkdruk
moeten hebben, en dus te veel verdienen.
Dat het beleid van het huidige en voorgaande kabinetten een vorm van anglicisme
is, blijkt uit de resultaten: steeds grotere scholen, steeds meer vrouwen als
lesgevende, een gestaag dalend algemeen niveau, en een steeds luidere roep om
particulier onderwijs. Kortom: ons onderwijsmodel van de jaren zeventig, het
Rijnlandse onderwijs, lijkt steeds meer op het Angelsaksische onderijs. Er is
zelfs een tijd geweest dat daar welbewust en openlijk over is gesproken en naar
gestreefd, terwijl volkomen duidelijk was dat het Rijnlandse model veel beter is
dan het Angelsaksische. Het argument van de anglicisten is heel simpel: ze
wijzen op de Amerikaanse en Engelse elite instituten. Dat argument is ongeldig.
Al sinds de jaren zeventig is bekend aan iedereen die het wil weten dat over het
geheel genomen met name het niveau van het Amerikaanse onderwijs veel lager is
dan het Europese, het Rijnlandse. Dat feit werd en wordt verdoezeld door een
voortdurende instroom in de Verenigde Staten van talenten die elders opgeleid
zijn.
Terug naar Anglicistisch beleid
, Hiėrarchie Rijnland
, of naar
site home
.
|