Anglicisme: hypermarkten
| 1 mei 2007 |
Een ding dat onbekende krachten tot nu toe hebben voorkomen zijn hypermarkten:
waanzinnig grote winkels buiten de stad. Minder groen, meer verkeer op de weg,
en minder winkels in de binnenstad. Misschien een goed plan in Amerika, waar er
genoeg land is, overal zes- of meer baanswegen, en binnenstreden bestaan uit
getto's. In Nederland plan met alleen nadelen, behalve een paar stuivers in
prijsverschil. Allemaal uitstekende redenen voor instituten als
consultancybureau McKinsey om er voor te zijn:
Uit: De Volkskrant, 25-04-2007, door Frank van Alphen
Rijker worden met meer hypermarkten
De arbeidsproductiviteit groeit onvoldoende, zo blijkt uit een dinsdag
verschenen onderzoek van McKinsey. Een deel van de oplossing: meer grote
‘weidewinkels’.
... Hoe kan Nederland de productiviteitsgroei opschroeven?
Meer dynamiek en vernieuwing, luidt het advies aan het ministerie van
Economische Zaken. McKinsey heeft gekeken naar een een aantal sectoren die het
verschil in productiviteitsgroei veroorzaken. Deze sectoren – onder meer de
detailhandel, de zakelijke dienstverlening en transport en logistiek – zijn goed
voor 35 procent van de omzet in de private sector.
Wat moet bijvoorbeeld de detailhandel veranderen om de productiviteit op te
voeren?
Meer hypermarkten en ketens en minder kleine zelfstandige winkeltjes is goed
voor het opkrikken van de productiviteit. Die is immers hoger in grote winkels.
McKinsey vindt dat gemeenten de grootste barrières opwerpen. Die houden grote
weidewinkels tegen omdat ze bang zijn dat het winkelaanbod in het centrum en
bestaande winkelcentra hier onder lijden. Bij wijze van experiment pleit
McKinsey voor vijftig nieuwe hypermarkten.
Neemt staatssecretaris Heemskerk de aanbevelingen over?
Hij heeft gezegd dat hij het rapport gebruikt bij met maken van een notitie over
een ‘innovatiever, concurrerender en ondernemender economie’.
Red.: Wat een waanzin: alsof de verplaatsing van activiteiten meer
dan een paar promille uit zal maken. Het doet je vermoeden dart McKinsey betaald
is om dit advies te geven, onafhankelijk van de werkelijkheid.
Naar Angelsaksische model
, of site home
.
|