Amerika: consumentisme

20 nov.2007

Elders is laten zien dat Amerika haar infrastructuur verwaarloost , en toch weet iedereen dat Amerika een rijk land is. Dat roept de vraag op waaraan Amerika dan wél zijn geld besteedt. Eén ding kennen we natuurlijk allemaal omdat het zo opvalt: wapens. Maar het grootste ding is wat minder bekend, al was het maar omdat we er zelf ook ernstig aan leiden: luxe consumptie:


Uit: Dagblad De Pers, 19-11-2007  

Beurs vandaag | Joe Sixpack gaat los

Op naar Black Friday

Niet beleggers, maar Amerikaanse shoppers bepalen deze op papier rustige week het beurssentiment. Vrijdag is nationale koopdag in de VS en de beurzen houden de adem in hoe dat afloopt.


...  Donderdag is de deur van Wall Street op slot wegens Thanksgiving en op vrijdag draait de Big Board letterlijk op halve kracht: de beurs gaat 's middag dicht.
    Half Wall Street neemt die dag echter vrij, want dan is de meest geliefde, officieuze Amerikaanse feestdag: Black Friday, ofwel nationale shopdag. Shop 'till you drop is dan het motto en als Amerikanen écht gaan shoppen, berg u. Het is de dag die de jaaromzet (!) van vele retailers maakt of breekt. De eerste cijfers, verhalen, anekdotes en conclusies van grootgrutters als Wal-Mart druppelen het weekend binnen en die zijn van beslissende invloed op het beurssentiment de maandag daarop. ...
    Op de iPhone na zijn er ook weinig nieuwe gimmicks. Wal-Mart gokt op de Philips 50-inch HDTV en de Xbox 360, die zwaar in de aanbieding gaan. Er is maar één maar: hoe hoog zijn of haar schulden ook zijn en hoe weinig geld hij of zij ook op zak heeft, de Amerikaan is wereldkampioen consumeren en weet altijd weer te verbazen met wat hij of zij allemaal uitgeeft. Amerika is goed voor een kwart van de wereldeconomie en de Amerikaanse consument weer voor 70% van de Amerikaanse economie. ...
 

Naar Anglicisme home , Angl. vs Rijnland overzicht , of site home .