Amerika: consumentisme
| 20 nov.2007 |
Elders is laten zien dat Amerika haar infrastructuur verwaarloost
,
en toch weet iedereen dat Amerika een rijk land is. Dat roept de vraag op
waaraan Amerika dan wél zijn geld besteedt. Eén ding kennen we natuurlijk
allemaal omdat het zo opvalt: wapens. Maar het grootste ding is wat minder
bekend, al was het maar omdat we er zelf ook ernstig aan leiden: luxe
consumptie:
Uit: Dagblad De Pers, 19-11-2007
Beurs vandaag | Joe Sixpack gaat los
Op naar Black Friday
Niet beleggers, maar Amerikaanse shoppers bepalen deze op papier rustige week
het beurssentiment. Vrijdag is nationale koopdag in de VS en de beurzen houden
de adem in hoe dat afloopt.
... Donderdag is de deur van Wall Street op slot wegens Thanksgiving en op
vrijdag draait de Big Board letterlijk op halve kracht: de beurs gaat 's middag
dicht.
Half Wall Street neemt die dag echter vrij, want dan is de
meest geliefde, officieuze Amerikaanse feestdag: Black Friday, ofwel nationale
shopdag. Shop 'till you drop is dan het motto en als Amerikanen écht gaan
shoppen, berg u. Het is de dag die de jaaromzet (!) van vele retailers maakt of
breekt. De eerste cijfers, verhalen, anekdotes en conclusies van grootgrutters
als Wal-Mart druppelen het weekend binnen en die zijn van beslissende invloed op
het beurssentiment de maandag daarop. ...
Op de iPhone na zijn er ook weinig nieuwe gimmicks. Wal-Mart
gokt op de Philips 50-inch HDTV en de Xbox 360, die zwaar in de aanbieding gaan.
Er is maar één maar: hoe hoog zijn of haar schulden ook zijn en hoe weinig geld
hij of zij ook op zak heeft, de Amerikaan is wereldkampioen consumeren en weet
altijd weer te verbazen met wat hij of zij allemaal uitgeeft. Amerika is goed
voor een kwart van de wereldeconomie en de Amerikaanse consument weer voor 70%
van de Amerikaanse economie. ...
Naar Anglicisme home
,
Angl. vs Rijnland overzicht
, of site
home
.
|