Bronnen bij Management en de menselijke maat: Fortis
NRC Handelsblad 30-1-2005
Na zijn eerste honderd dagen lanceert Jean-Paul Votron, de nieuwe topman van
Fortis, zijn strategie. De Belgisch-Nederlandse bank en verzekeraar moet van hem
groeien als kool. Het is tijd voor een winnersmentaliteit. “Fortis is een ruwe
diamant.”
Het was misschien even wennen voor de beleggingsanalisten die op het
hoofdkantoor van Fortis de nieuwe topman vanaf een barkruk “passie” zagen
prediken. Jean-Paul Votron (53), sinds oktober vorig jaar de nieuwe
bestuursvoorzitter van het Fortis-concern, greep zijn eerste honderd dagen
gisteren aan om een nieuwe strategie voor het bank- en verzekeringsbedrijf te
presenteren.
Votron heeft grootste plannen. De Belg (ex-Unilever, ex-Citigroup, ex-ABN AMRO)
kondigde aan dat de cultuur moet veranderen. Daarvoor zal hij een kruistocht
houden, want er is een ingrijpende gedragsverandering nodig. Het bedrijf heeft,
volgens Votron, een winnermentaliteit nodig met meer ambitie en meer agressie.
Het personeel moet er diep van doordrongen zijn dat dit belangrijk en urgent is.
De Fortis-medewerker staat straks volledig in dienst van de klant. “Als hij
slaap, als hij droomt, als hij werkt. Alles draait voortaan om de klant.”
(…)
“Ik heb heel wat jaren ervaring. We hebben niet zomaar een agressief groeiplan.
We leggen de lat terecht hoog, want dit bedrijf heeft een enorm potentieel. Wij
geloven erin dat we het kunnen. Wij hebben al verschillende divisies die meer
dan 10 procent per jaar groeien. We gaan de doelen niet halen door aan cijfers
te sleutelen. En u hoeft niet te vrezen dat we het risicoprofiel van Fortis gaan
aanpassen.” De structuur gaat wel op de schop. Votron presenteerde gisteren in
Brussel een gewijzigd bedrijfsskelet met zes nieuwe divisies en een uitgebreide
tienkoppige raad van bestuur. “De nieuwe organisatiestructuur gaat vandaag in.”
Ook zal er in de kosten worden gesneden en komt er een heel nieuw
beloningssysteem voor alle Fortis-werknemers. In het nieuwe systeem zullen
uitzonderlijke prestaties beter gewaardeerd worden en zal het personeel meer op
haar verantwoordelijkheden worden aangesproken. Tegen de zomer zal Fortis de
details bekendmaken van het nieuwe beloningssysteem en de gevolgen voor het
aantal arbeidsplaatsen dat door kostensanering verloren zal gaan. “Het is te
vroeg om dat nu al aan te geven” liet Herman Verwilst weten, die per direct tot
operationeel directeur is benoemd. Bij Fortis werken nu 52.000 mensen.
(…)
IRP:
De heer Votron gaat voorbij aan het feit dat zijn ambitieuze plannen ook nog
uitgevoerd moeten worden en dat hij daarvoor het personeel van Fortis nodig
heeft. Over deze mensen zegt Votron in het artikel onder andere het volgende:
“De Fortis-medewerker staat straks volledig in dienst van de klant. Als hij
slaapt, als hij droomt, als hij werkt. Alles draait voortaan om de klant.” Het
is de vraag hoe bevorderlijk dit is voor de fysieke en geestelijke gesteldheid
van de betreffende medewerkers.
Verderop in het artikel deelt Votron terloops mede dat de raad van bestuur
uitgebreid wordt tot tien mensen.
Al even terloops vermeldt hij iets verderop in het artikel dat er in het kader
van de kostenreductie een nader te bepalen aantal arbeidsplaatsen gaat
verdwijnen: “Ook zal er in de kosten worden gesneden en komt er een heel nieuw
beloningssysteem voor alle Fortis-werknemers. In het nieuwe systeem zullen
uitzonderlijke prestaties beter gewaardeerd worden en zal het personeel meer op
haar verantwoordelijkheden worden aangesproken. Tegen de zomer zal Fortis de
details bekendmaken van het nieuwe beloningssysteem en de gevolgen voor het
aantal arbeidsplaatsen dat door kostensanering verloren zal gaan.” De kans is
groot dat de werknemers van Fortis uit de krant moeten vernemen dat hun baan op
het spel staat.
Je kunt je afvragen in hoeverre de personele instrumenten die Votron inzet
(wakker liggen van Fortis, het wijzen op verantwoordelijkheden en tot slot de
dreiging van gedwongen ontslag) effectief zijn om draagvlak te creëren voor de
gewenste cultuurverandering en groei.
De heer Votron heeft een veel voorkomende fout gemaakt: hij heeft de menselijke
maat der dingen uit het oog
verloren. De klant, het personeel (en daarmee het bedrijfsbelang) zijn voor hem
geen doel, maar uitsluitend een middel. Een middel om zijn eigen korte termijn
belangen te dienen, namelijk het vervullen van zijn “opdracht”. Hij laat zich
verleiden tot uitspraken die eerder getuigen van ijdelheid en hoogmoed dan van
daadwerkelijke visie.
Voor het volledige artikel zie hier
.
Terug naar Management en de menselijke maat
, of naar
site home
.
|