Bronnen bij Vijfde colonne: woordvoerder Mohamed Rabbae
Op het moment van het maken van de eerste versie van deze verzameling in 2009 heeft
Mohamed Rabbae al een ruime carrière achter de rug, waarin hij twee zaken
combineerde: hij zette als moslim het archetype neer van "de boze moslim",
en als GroenLinks-prominent dat van de linksfascist - iemand die andere
meningen de mond wil snoeren.
Het eerste aspect van zijn carrière
kende enigszins een handicap, in dat zijn uiterlijk dat was/is van een sneu
mannetje. In het satirische Kopspijkers-cabaret werd hij dan ook
uitgebeeld door Owen Schumacher, die dit type als specialiteit had.
Schumacher lijkt verder nauwelijks op Rabbae, maar beeldde één ding perfect
uit: het boze:
En wat betreft het de-mond-snoeren: dit, plaats gevonden hebbende in
2001, was dan ook meteen de laatste keer dat de moslim of de islam behandeld
werd in het Nederlandse cabaret. Mede omdat zijn archetype verder werd
geperfectioneerd door types als Appa, Salaheddine, Farid Azarkan, enzovoort,
en, natuurlijk, de collaboratie van de elite
.
Een echte
specialiteit van Rabbae, mede vermoedelijk door zijn "linkse" achtergrond,
was "Het Manifest". Zo'n beetje iedere jaar wel eentje, met allemaal
dezelfde boodschap: "Nederland moet aan de islam en dat ze dat niet doen is
discriminatie". Maar dat is allemaal van voor de tijd van deze verzameling
en we gaan ze niet opzoeken.
Een "minpuntje" aangaande de
effectiviteit van zijn inspanningen was zijn optreden tijdens de eerste
grote openlijke culturele botsing tussen de islam en het westen in moderne
tijden: de fatwa tegen islam-kritisch auteur Salman Rushdie door Iraanse
geestelijken. Rabbae koos de partij van de islam, natuurlijk. Dat viel niet
zo goed in de Nederlandse cultureel-elitaire kringen: klootjesvolk tot
moslim maken is niet erg, maar hun eigen "creatieve vrijheid" beperken ...
We vallen binnen in zijn carrière in 2009, zeg maar de nadagen.
Aanleiding voor het volgende is de eerste rechtszaak tegen Geert Wilders. De
auteur grijpt met graagte terug naar het verleden (de Volkskrant, 09-11-2010, door Dik Verkuil):
Net als de vos, verliest de moslim niet zijn
streken.
Mohammed kreeg gelegenheid tot een uitgebreide repliek. Maar die stellen
we even uit, om nog een andere kwestie te belichten, zodat duidelijk wordt
dat het Rushdie-geval geen uitschieter is, maar staat voor een fundamentele
stellingname. Aanleiding is de ophef rond Ehsan Jami, een comité voor
ex-moslims wilde oprichten. Gelegenheid voor steun van alle gematigde
moslims. Rabbae hoort daar zeker niet bij (de Volkskrant, 10-08-2007, door Mohamed Rabbae):
Dezelfde houding als tegenover Rushdie.
Nu zijn reactie op de kritiek van Dik Verkuil - eens kijken of hij er
wat van begrepen heeft (de Volkskrant, 13-11-2010, door Mohamed Rabbae):
Als moslim en ideoloog weet Mohamed
natuurlijk niet dat geen enkel ding absoluut is. Dus denkt hij dat het wijzen op
een uitzondering in het ene geval, een bewijs is voor de onjuistheid in het
andere geval. Tja ...
Daarnaast ziet Mohamed nog wat over het hoofd: wat geldt voor
de vrijheid van meningsuiting geldt natuurlijk ook voor de vrijheid van
godsdienst. En wat geldt voor Mein Kampf, geldt dus met het grootse gemak
ook voor de koran. En dan zou er dus helemaal niets mis zijn met een groot deel
van de uitspraken van Geert Wilders. Consistentie ... Het is iets waar gelovigen
meer dan onoverkomelijke problemen mee hebben.
Maar we zijn nog niet klaar:
Ook hier een "Tja...". Want natuurlijk is het lidmaatschap van een politieke
partij en de uitingen in het kader daarvan totaal niet te vergelijken met
uitingen in het kader van het openbare debat. Dat laatst is iedereen, en het
eerst is een club van mensen die zichzelf selecteert op hebben van een bepaalde,
redelijk goed omschreven stel meningen. Waar je natuurlijk wel drastisch van mag
afwijken, maar dan hoor je niet meer bij die club.
Zo simpel... Maar het is echt veel te veel voor de gelovige.
Ter afwisseling nog een favoriet van de ideoloog: de
spiegel-gotspe:
Het zou door zijn immigrantenafkomst kunnen komen, maar eigenlijk is het een
wijsheid van over de hele wereld: "Met een gelovige valt niet te discussiëren".
En dat verwijt de gelovige een ander ... Mohamed geeft zelf de naam aan zijn
eigen kwaal:
Met nog wat verdere karakteristieken van hoe de moslim opereert binnen
discussies:
Voor voorbeelden hiervan, kijk hier
.
Ook snijdt Mohamed nog de kern van het probleem aan:
Vertaald:
Zie voor wat de Duitse kinderen al overkomt hier
.
En na al die inleiding, nu het argument om toch weer wel naar
de rechter te gaan - eerst even waarom het niet is:
En wat is het dan wel:
Aha. De kritiek van Wilders is geen kritiek maar discriminatie en schendt
daardoor de positie en de rechten van moslims. Tja, dat kan iedereen wel zeggen.
De kritiek van moslims op niet-moslims schendt ook het
non-discriminatiebeginsel, en bedreigt niet-moslims nog veel meer dan
Wilders de moslims bedreigt - Wilders moet beschermd worden tegen de moslims, en
Mohamed hoeft niet beschermd te worden tegen de niet-moslims. En van dat
voorbeeld is er een zeer ruime hoeveelheid andere. En Mohamed legt zelf de link
tussen de discriminerende opvattingen van de islam en haar
gewelddadigheid:
Wilders heeft nergens aangezet of opgeroepen tot geweld - hij heeft alleen maar
kritiek geleverd. Maar dat leidt volgens Mohamed kennelijk wel tot geweld. Een
redenatie die dus ook geldt voor de kritiek uitgeoefend door de islam. En die
voor het geval van de islam in de praktijk bewezen is.
Maar hij heeft er meer:
Een versie van Ad populum
: de buren doen het allemaal, dus wij mogen het ook
Een voorbeeld van anekdotisch bewijs
. Waarvan de bewijswaarde ook nog dubieus is, want dit gaat uit van
onbeperkte Europese macht over ons immigratiebeleid - een zaak die omstreden
is. Ook zijn deze maatregelen niet discriminerend, want gebaseerd op
inhoudelijke verschillen (laaggeletterdheid, laagopgeleidheid, algehele sociale
achterstand) niet op afkomst, geloof, of iets dergelijks. Ook de oordelen van
rechters en Europese instanties zijn dus doodgewoon onjuist
Nog een poging:
Weer wat gemist: in het geval van vrouwen in de SP, wat ongetwijfeld een tikfout
is voor SGP, gaat het om rechten gelijk te trekken. En in het geval van Rabbae
cum suis gaat het om rechten ongelijk te trekken: moslims willen meer
bescherming tegen kritiek en/of belediging dan overige meningen of stromingen.
Allemaal slechte argumenten, dus. Maar misschien zit hier wel een
deel van de waarheid:
Oftewel: omdat ik mijn zin niet dreig te krijgen, roep ik hel en verdoemenis op.
Alweer zo'n trekje dat we van de islam kennen.
Overigens heeft Mohamed ook nog wel twee juiste argumenten. De
eerst is deze:
Als dat dat onderzoek juist is, is het argument geldig. Maar de conclusie is dan
deze: 93 procent van GroenLinks, en dat wil afgekort zeggen: "GroenLinks", is
net zo dwaas als Mohamed Rabbae. Overigens iets waarvan haar leider, Femke
Halsema, op bijna dagelijkse basis getuigd bijna haar optredens in deze en
aanverwante kwesties. Je moet Mohamed in dit aspect dus gelijk geven.
Het tweede "goede" argument:
Neem even aan dat dit argument juist is. Nu vertalen we het naar de huidige
maatschappelijke situatie:
Waar Mohamed het dus weer mee kan doen.
Eigenlijk allemaal al
redelijk afdoende, maar voor het mooi nog wat andere gevallen uit dit
tijdsgewricht, met als eerste zijn reactie op de winst van de PVV bij de
Europese verkiezingen van juni 2009 (de Volkskrant, 06-07-2009, door
Harry Polak, Karima Belhaj, Hadassa Hirschfeld, Debby Abram-Uijenkruijer,
Mohamed Rabbae, Sabi el Moussaoui, Mohammed Sadek van het Joods-Marokkaans
Netwerk Amsterdam):
Laten we deze titel eens serieus nemen, en eerst
maar eens kijken wat Rabbae c.s. wél te bieden hebben:
Dit is letterlijk alles aan de aanbod kant. Laten we het eens doornemen: "Er
wordt 'al jaren van links tot rechts erkend' dat jongeren van Marokkaanse komaf
de fout in gaan." Een aperte leugen. Nog geen jaar geleden toen misstanden in
Gouda-Oosterwei in het nieuws kwamen, was er binnen een paar dagen een groot
links/allochtoons oproer over "stigmatisering".
"Ook Antilliaanse jongeren gaan in de fout". Klopt. Ook die
onderscheiden zich door hoge percentages in de criminaliteit. Maar dit doet
niets af aan de Marokkaanse bijdrage.
"Ook autochtone jongeren gaan in de fout". Een aperte leugen.
Er zijn natuurlijk wel autochtone jongeren die in de fout gaan, maar dit gaat
allemaal over percentages: hoeveel van de Marokkanen en autochtonen gaat in de
fout? Dat percentage is voor Marokkanen iets als vier keer zo groot
.
"Er ontstaat er een steeds grotere groep moslims ... die
gewoon geïntegreerd zijn ...". Een aperte leugen, op het straatbeeld afgaande:
er lopen steeds meer baardige mannen en vrouwen in hoofddoeken en grote zwarte
wikkelkleding rond. De meisjes gaan steeds meer en steeds jonger hoofddoeken
dragen.
"Geïntegreerde moslims reiken voortdurend de hand". Een
aperte leugen, op hun uitspraken en houding op de televisie afgaande: ze willen
al maar meer van hun islam in Nederland (politie met hoofddoek, koranles op
school), en ze willen totaal niet naar andersdenkenden luisteren, zie de reeks
uitzendingen te vinden hier
.
'... zoals blijkt uit de bijdragen van Ahmed Marcouch aan het
publieke debat." Een aperte leugen. Ahmed Marcouch is de man van de voorstellen
voor politie met hoofddoek en koranles op school.
Hier hebben we dus de hand die de geïntegreerde moslim naar
de autochtone Nederlander reikt: een hand gevuld met leugens om het
achtergebleven gedrag van hun groep niet te hoeven toegeven. Het achterblijven
van de lagergeschoolden middels overlast en criminaliteit, en van de hoger
geschoolden middels culturele en religieuze arrogantie en wens tot dominantie.
Het geciteerde deel is iets minder dan een kwart van het
artikel. Wat staat er dan in de rest? Nou, dat is de bekende litanie jegens
Wilders. Laten we de woorden van een van de reageerders op de Volkskrant-website
gebruiken:
Het artikel is dus driekwart anti-Wilders litanie, en één kwart zichtbare
leugens over gematigdheid. En daarmee wil men de Nederlanders overtuigen de
volgende keer niet of minder op Wilders te stemmen. Het echte effect lijkt
precies omgekeerd te zullen zijn.
Even terug naar het begrip in de titel: handreiking. Wat is nu hun meest
inhoudelijke aanbod: een oproep om niet bang te zijn voor de hoofddoek. Wat had
het aanbod moeten zijn: een oproep aan de mede-moslims om niet bang te zijn om
te lopen zónder hoofddoek!
Dezelfde reageerder heeft nog wat voor ons werk
gedaan,namelijk een verzameling van opmerkelijke punten uit de carrière van
Mohamed Rabbae:
De laatste vraag hebben we laten staan, want ook die kan je zo overnemen:
Wat verstaat Mohamed Rabbae onder handreikingen? In feite heeft Mohamed
Rabbae alle kenmerken van het meest agressieve soort islam-kolonialist. Een lid
van de vijfde-colonne met de hoogste graad van gevaarlijkheid aan hem verbonden.
Het verbazingwekkende is dat alle stukken van Mohamed Rabbae
precies het tegenovergestelde effect hebben van wat hij zegt te willen bereiken:
Zie voor de reacties op dit stuk hier
. De (over)grote meerderheid der autochtone Nederlanders voelt zich van
niet-aangesproken tot diep beledigd door zijn geschrijf - de steun die hij
krijgt is van een slinkend groepje multculti-fundamentalisten, die ook niet
verder komen dan emotionele steunbetuigingen - inhoudelijk weet men niets te
brengen, in tegenstelling tot de critici die bergen materiaal aandragen.
Drie maanden later, alweer een handreiking van Mohamed
(Trouw, 12-10-2009, van verslaggevers):
Een echte handreiking, dus.
De volgende handreiking (DePers.nl,
30-10-2010):
Bij het bericht stond ook een fotootje van de sprekende Rabbae - zie hiernaast.
Achter hem zichtbaar is een aanhanger van een ideologie die dreigt met geweld en
namens welke al heel veel geweld is gepleegd, gekleed in een uniform van die
club
. Een
fascist, dus.
In de media wordt steeds meer bericht over het groeiende actieve
antisemitisme van moslims jegens Joden. Tijd voor Rabbae om zijn steentje
bij te dragen - door het gooien van stenen naar anderen (de Volkskrant, 22-12-2010, door Mohamed Rabbae en Erik Brugmans):
Een keiharde leugen. Het zijn de Marokkanen die
fysiek de Joden bedreigen, en Marokkanen worden niet fysiek bedreigd door de
Joden - ook niet een beetje. Dat iemand van Joodse afkomst zijn handtekening
onder dit stukje vuilspuiterij vanuit rabiaat islamitische hoek wenst te zetten,
is hoogst verbazingwekkend.
Welk stuk niet iedereen ontgaan is (de Volkskrant, 22-12-2010, ingezonden brief van Ro Kern en Timon Dias
(Delft)):
Rabbae leugenaar.
Een paar maanden later. Mohamed heeft zich weer eens in zijn islamisme
verloren (de Volkskrant, 02-04-2011, door Henk Müller):
En Rabbae is een instrument van de
fundamentalistische islam.
We hebben Rabbae weer eens een tijd genegeerd, maar deze was weer te
mooi (Joop.nl, Opinie, 31-01-2013, door Mohamed Rabbae, Landelijk Beraad
Marokkanen
):
Grappig, zo vrijelijk Mohamed altijd anderen
standpunten kan toedichten. Natuurlijk is Wilders wel op zoek naar een
oplossing, maar is die oplossing iets dat Mohamed niet wil horen: integratie of
vertrek.
Precies: dat noemen Marokkanen "klem zetten". Want ze willen wel blijven, maar
ook Marokkaan blijven, inclusief alle incompabiliteiten en diverse vormen van
overlast. En dat gaat niet.
Hierbij 'integere politici' zijn Hedy d'Ancona, Ed van Thijn, Job Cohen,
Diederik Samsom, Ahmed Aboutaleb, (nee, niet Ahmed Marcouch want die benoemt
problemen), enzovoort, en de rest van de Nederlandse politici is om van de
walgen:
En daarna ga je zelf gewoon een potje blind liegen:
Allemaal autochtonendebatten die uitgebreid gevoerd zijn in de Tweede Kamer.
Terwijl er nog nooit een Marokkanendebat is geweest terwijl daarvoor oneindig
veel meer aanleiding was. Een groep die van buiten komt en dan de beest gaat
uithangen, op diverse manieren, zou op vrijwel alle plaatsen en tijden in de
geschiedenis geen aanleiding zijn voor een debat, maar voor razzia's en
deportatie. En terecht.
Net als in dit geval, gezien de volgende slotwoorden van
Rabbae:
Wat dus maar op één manier te riposteren valt: Nederland is ons land, en al het
Marokkaanse schoppen we daarheen waar het zijn plaats heeft: Marokko.
In de reguliere media komt Rabbae tegenwoordig wat minder aan het woord
(ze zijn dat gedram waarschijnlijk toch een beetje zat, en Farid Azarkan kan nog beter
lelijke en boze gezichten trekken dan hij), maar het barbarisme van zijn
geloofsbroeders in Irak en Syrië deed hem, geheel passend, weer in beeld
verschijnen - let niet op die kop ... Die is voor de westerse bühne ... (de Volkskrant, 25-09-2014, door Henk Müller):
Onzin. Die Syriërs zijn zelf begonnen. Onder Assad was het een rustig en relatief redelijk welvarend land
Onzin. Deze stelling zegt dat de bewoners van die landen willoos uitvoeren wat
"het westen" wil. Het tegendeel lijkt eerder het geval. Kijk maar als het westen
eens een cartoontje schildert of een filmpje maakt ..
En wij proberen te verklaren wat moslims beweegt. Als ze te hoop lopen tegen een
cartoon en een filmpje en niets doen tegen islam-barbarij.
Goed, maar dit is allemaal buitenlandse politiek en van
minder consequentie voor Nederland. Dit wel:
De bekende gore Nederland-hatende leugens die allochtonen opstoken en waardoor
het noodzakelijk is ze te laten remigreren. Met deze haat vergiftigde lieden kan
je niet in je land hebben.
Standpunt 1: Nederlanders en Marokkanen moeten gelijke positie hebben en gelijk
behandeld worden.
Standpunt 2: Nederlanders en Marokkanen moeten hun ongelijke positie behouden en
ongelijk behandeld worden. Uitwerking: Geen verschil in behandeling naar afkomst
betekent "Iedereen één pasport" of "Iedereen twee paspoorten". Het standpunt van
Rabbae: "Twee paspoorten voor Marokkanen en één paspoort voor Nederlanders is
gelijkheid". Het soort logica dat je kan verwachten van religieuze en etnische
extremisten.
Mohamed lijkt weer helemaal terug, tezamen met het verder verharden van het
klimaat onder de moslims. Hier is weer een mooi stukje gestook (Telegraaf.nl,
18-12-2014):
Moslims zullen het begrip
"vrijheid van meningsuiting" nooit snappen. Hun mening is toch die van Allah
en mag toch niet tegengesproken worden? Die Rushdie en Wilders en al die
anderen die zich tegen de islam uitspreken moet de mond gesnoerd worden.
Naar Allochtonen, vijfde colonne
, of site
home
·.
|