Bronnen bij Allochtonendebat, misverstanden: diversiteit

13 dec.2007

Diversiteit wordt als zo'n automatisch voordeel gezien, dat het meestal slechts terloops wordt genoemd. Onderstaand voorbeelden uit praatprogramma's


TV, Nederland 1, Pauw & Witteman, 10-12-2007 (videofragment hier uitleg of detail )

PW:  Paul Witteman
RL:   Ruud Lubbers

[PW] Ik zei dat de kloof vergroot wordt, en uw stad Rotterdam, met alle respect overigens, heeft voor mekaar gekregen, twee jaar geleden, om de poorten wat dichter te maken voor buitenlanders, omdat ze vonden dat ’t er al veel te veel waren.
[RL] Ja, en dat is dus nu … de hele actie is er erop gericht om dat tij te keren
[PW] U wilt dat tij keren?
[RL] Jazeker
[PW] U verzet zich tegen de Wilders, de Verdonken, noem maar op
[RL] Ja, en ik doe dat ook een eigenlijk een beetje … ja … principieel dat is niet alleen praktisch een Nederlands probleem, ik vind het dus niet goed dat we onze capaciteit om verscheidenheid te zijn in de samenleving, dat we dat opgeven alsof het iets slechts zou zijn. Ik denk dat diversiteit iets goeds is. Ik doe dat ook vanuit een overtuiging – ik ben een man ... , ja, ik ben natuurlijk van de mensrechten, maar ik ben ook iemand van het handvest van de aarde, dat is een vervolg daarop – want we hebben … vandaag zitten we, omdat het de universele verklaring van der rechten van de mens is … vandaag aan de dag is er een nieuw hoofdstuk bij geschreven, niet in plaats van, maar aanvullend op die universele verklaring van de rechten van de mens, en dat heet heel simpel het handvest van de aarde
[PW] Zeker
[RL] En daar staat in beschreven, dat we in die wereld waarin we nu dichter met elkaar allemaal te maken hebben, niet de weg op moeten gaan om alles … zeggen je moet je zo gedragen in één land, want hier hoort het nou eenmaal zo, maar dat er verscheidenheid is. Dat is een belangrijk punt - er zitten natuurlijk meer dingen in dat handvest. Dus ik doe dat vanuit die gedrevenheid, en ik zie ook dat dat tij te keren valt, maar je moet je er ook hard voor inzetten, ja. Vandaar dat boekje.
 

Red.:   De volgende die zich bezondigt is de zeer gereputeerde Alexander Rinnooy Kan:


Uit: VARA TV Magazine, nr. 35-2007.

Alexander Rinnooy Kan [Zomergasten, 19/8]

Weinig conflict, maar wel een mooie Zomergasten-avond met fijne fragmenten, die uitzending met Alexander Rinnooy Kan. De SER-voorzitter lijkt zo'n beetje alles wat hij zegt vooraf te hebben ingestudeerd, zo handig praat hij de fragmenten aan elkaar. ...
    Het enige moment waarop het spannend wordt, is na het fragment met Pim Fortuyn. Rinnooy Kan verwijst naar socioloog/politicoloog Robert Putman, die stelt: een toename van diversiteit in een groep schendt het vertrouwen tussen groepen én in de homogene groep zelf. Luyendijk begint te hakken ('de politiek blijft bezweren: het gaat goed') en dat is merkwaardig, want eigenlijk zijn de heren het met elkaar eens. www.vpro.nl/zomergasten , zie 'Fortuyn op lijsttrekkercongres' (na 9 minuten)


Red.:   Grappig dat het ook de redacteur van VARA TV Magazine, is opgevallen - één van de vele tekenen van kwaliteit van dit blad.
    Volgende:


Uit: De Volkskrant, 28-06-2008, door Peter Boerman

Fons Trompenaars is Nederlands bekendste managementconsultant. Hij vliegt de hele wereld over om aan bedrijven te vertellen dat diversiteit geen kwaad kan, maar juist een levensbehoefte is. 'Je moet discussie hebben. Anders wordt het nooit iets.

'Applaus went nooit'

Met een brede glimlach steekt Fons Trompenaars (54) de hand uit. Hij begint meteen honderduit te praten. Soepel, innemend. Binnen vijf minuten heeft hij het gevoel gegeven dat je al jaren tot zijn vaste vriendenkring behoort. Het is één van zijn voornaamste kwaliteiten, zegt hij even later zelf.   ...

Het onderwerp diversiteit leidt in Nederland momenteel tot heftige maatschappelijke discussies. Hoe beoordeel jij dat debat?
'Bij de hele discussie rondom allochtonen in Nederland gaat het vaak om fundamentele geloofsovertuigingen. En Geloven met een grote G, dat is altijd beangstigend. Daar kan nooit discussie over gevoerd worden. Of het nou gaat om het geloof van Bush, of om Allah. Als je gebruik wilt maken van diversiteit, als je culturele verschillen constructief wil laten zijn, heb je in de eerste plaats dialoog met elkaar nodig. Anders wordt het nooit iets. Je móét discussie hebben. Het vervelende bij de discussies in Nederland is: de 3 procent aan de uitersten bepalen het beeld. Dat is zo zonde.'

Is dat alleen jammer? Of ook economisch onverstandig?
'Dat is ook onverstandig, natuurlijk. Ik ben altijd heel kritisch op Amerika. Maar als je kijkt naar Californië, naar Silicon Valley; dat is toch de bakermat van innovatie en van waardecreatie. Van alle ceo's van de bedrijven daar is 90 procent niet-Amerikaans. Er zijn Indiërs, Chinezen, Koreanen, Europeanen: al met al een enorme bron van creativiteit.
Die de Amerikanen goed weten te gebruiken.'   ...


Red.:   Wat leuk hè, van Fons Ratelband, dat lijstje van ceo's van andere afkomst (die 90 procent zal wel Emiliaanse overdrijving zijn). Want wie ontbreken er opzichtig: creolen en Arabieren/moslims. En wat zit er in Nederland om ons te laten genieten van de diversiteit der volken: creolen en Arabieren/moslims.
    Trompelband's diversiteit is in sommige gevallen misschien een mooi goed, maar volgens de aanwijsbare werkelijkheid niet voor het geval van het soort diversiteit die wij in Nederland hebben.
    Nog een grappig voorbeeld van iemand die er niet uitkomt:


Uit: De Volkskrant, 26-09-2009, column door Marjolijn Februari

Papieren successen onder een papieren maan

...    Zo kwam ik juist op mijn werktafel weer de uitleg tegen die een Duitse universiteit gaf over de nieuwe studierichting Diversity Studies die met veel tamtam was ingesteld. Diversity Studies: dat klonk belangrijk in een tijd van onzekere identiteiten, en de geïnteresseerde leek wou wel eens weten wat dat behelsde.
    Diversity? vroeg de decaan. 'Diversity kan - vanuit mijn optiek op de transcendentaalpragmatiek - worden begrepen als plurale en beslissingsontvankelijke vertooggemeenschap, waarin het individu zich tegelijkertijd definieert en dialectisch-reflexief voltrekt, niet alleen als dialoogsubject, gedefinieerd als het tezamen-tegenover met andere personale intersubjecten, maar ook als autonomiesubject, gedefinieerd als het zichzelf als subject van handelen, willen, voelen, denken kennende personale subject.' En dat was dan nog maar de helft van zijn verklaring.
    Je kunt je hier vrolijk over maken; en je kunt betreuren dat er belastinggeld wordt uitgegeven aan zulke decanen. ...


Red.:   Tja, snapt u nu waarom Ruud Lubbers er ook niet uitkwam ...
    Oh ja (door herlezing)... waarom die diversiteit in Silicon Valley wel "werkt": kijk, dit is weer zo'n geval van "de zon gaat op omdat de bloemetjes hun blaadjes openen". Want het zijn de groeimogelijkheden van Silicon Valley (aanvankelijk volkomen wit) die van heinde en verre mensen hebben aangetrokken = de diversiteit is een gevolg van het succes en niet omgekeerd.


Naar Allochtonendebat, misverstanden , Allochtonen lijst , Allochtonen overzicht , of site home .