Bronnen bij Allochtonendebat, misverstanden: contact
|
12 sep.2007 |
Van onderzoeken door de Amerikaanse socioloog Robert Putnam is bekend dat
culturele vermenging niet leidt tot toename van het onderlinge vertrouwen, maar
tot toename van het onderlinge wantrouwen. Dat dat in Nederland ook geldt, is
nauwelijks verwonderlijk. Het is wel in strijd met alle Nederlandse
politiek-correcte ideologie:
Uit:
De Volkskrant, 08-09-2007, van verslaggever Peter Giesen (voorpagina)
Kind gemengde school niet milder over andere etnische
groepen
Onderzoekers hekelen opvatting van overheid dat spreiding integratie zou
bevorderen.
Gemengde scholen leiden niet tot een positiever oordeel over andere etnische
groepen. Kinderen op gemengde scholen oordelen niet gunstiger over elkaar dan
kinderen op homogeen witte of zwarte scholen. De overheid gaat er te gemakkelijk
van uit dat spreiding de etnische verhoudingen bevordert.
Dat concluderen socioloog Joep Bakker en onderwijskundige
Eddie Denessen van de Radboud Universiteit Nijmegen na een onderzoek onder 1.287
kinderen uit groep vier tot en met acht. Ze deden hun onderzoek op twaalf
basisscholen, in de regio’s Rotterdam en Nijmegen. Sommige van die scholen waren
wit, andere zwart of gemengd.
De etnische samenstelling van de klas bleek geen invloed te
hebben op de attitude van de leerlingen ten opzichte van andere etnische
groepen. Alle kinderen gaven de voorkeur aan vriendjes uit de eigen groep. Die
houding was het sterkst bij autochtone kinderen.
Op gemengde scholen hebben kinderen wel vriendjes uit een
andere etnische groep, aldus Denessen. Die leiden echter niet tot een gunstiger
oordeel over die etnische groep als geheel. Contact zegt weinig over attitude en
omgekeerd: sommige kinderen hebben geen vriendjes uit een andere bevolkingsgroep
maar wel een positief oordeel. ...
Uit:
De Volkskrant, 08-09-2007, door Peter Giesen (katern Kennis)
Integratie | Nijmeegs onderzoek bevestigt dat vertrouwen in gemengde
omgeving niet vanzelf groeit
Ahmet is aardig, Turken niet
Het debat over integratie is vol van het idee dat contact vertrouwen kweekt.
Nieuw Nederlands onderzoek weerlegt dat.
Tussentitel: Hun wereldbeeld wordt over de hele linie wrokkiger
De Utrechtse Elle Petit bezocht eind 2003 de Parkschool, een zwarte school in
haar eigen buurt. Ze kreeg er meteen een ‘goed gevoel’, zo valt te lezen op de
website van het Kenniscentrum Gemengde Scholen. Petit begon een actie onder
witte ouders om van de Parkschool een gemengde school te maken. Inmiddels zitten
er acht witte kinderen op, en het worden er meer.
Zo zijn er talloze initiatieven van idealistische ouders, die
van harte worden ondersteund door de overheid en de onderwijskundigen van de
Onderwijsraad. Segregatie is slecht, kinderen van verschillende etnische groepen
moeten samen opgroeien.
‘Het is een ideaal dat ik deel. In een fatsoenlijke
samenleving horen bevolkingsgroepen niet langs elkaar heen te leven’, zegt dr.
Joep Bakker, socioloog aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Alleen: gemengde
scholen leiden niet tot een positievere attitude jegens andere
bevolkingsgroepen, zo blijkt uit zijn onderzoek.
Met onderwijskundige dr. Eddie Denessen en enkele studenten
deed hij onderzoek onder 1287 leerlingen uit de groepen 4 tot en met 8, op
twaalf basisscholen in de regio’s Rotterdam en Nijmegen. Kinderen op gemengde
scholen oordelen niet gunstiger over kinderen uit andere etnische groepen dan
kinderen op homogeen witte of zwarte scholen. Ook intercultureel onderwijs –
waarbij expliciet aandacht wordt besteed aan elkaars cultuur – bleek geen
significante invloed te hebben.
Alle kinderen oordelen het positiefst over kinderen uit hun
eigen groep. Wel bleken allochtone kinderen positiever te staan ten opzichte van
autochtone dan omgekeerd. ‘De witte cultuur is dominant in onze samenleving.
Daarom zijn allochtone kinderen waarschijnlijk wat meer geneigd concessies te
doen’, zegt Bakker. ‘Dat zie je ook in andere landen. Op YouTube kwam ik laatst
een Amerikaans filmpje tegen waarop zwarte en witte kinderen konden kiezen
tussen een zwarte of witte pop. Ook de meeste zwarte kinderen oordeelden
systematisch gunstiger over de witte pop, die toch een ideaalbeeld
vertegenwoordigt.’
Op gemengde scholen ontstaan wel vriendschappen tussen
kinderen uit verschillende etnische groepen, iets wat op een etnisch homogene
school niet mogelijk is. ‘Maar het positieve oordeel over een vriendje wordt
niet gegeneraliseerd naar de hele groep’, zegt Denessen. Ahmet is aardig, maar
dat wil niet zeggen dat Turken als collectief gunstiger worden beoordeeld.
Contact zegt weinig over attitude en omgekeerd: sommige kinderen hebben geen
enkel vriendje uit een andere etnische groep en oordelen toch positief.
Het lijkt een waarheid als een koe: als kinderen samen
opgroeien, zullen ze elkaar beter begrijpen. ‘Dat is een naïef geloof in de
maakbaarheid van het kind’, zegt Bakker. ‘Kinderen zijn geen onbeschreven
bladen. Het maatschappelijk klimaat sijpelt door, ook naar kinderen op de
basisschool. Het is van belang wat ze op televisie zien, of hoe hun ouders over
andere groepen praten.’
Geweld
Contact kan ook leiden tot frictie. Uit onderzoek van de Amerikaanse sociologen
David Eitle en Tamela McNulty Eitle bleek bijvoorbeeld dat geweld vaker voorkomt
op gemengde middelbare scholen dan op etnisch homogene. Door zulke botsingen
wordt de eigen etnische identiteit alleen maar versterkt.
Ook de befaamde Amerikaanse socioloog Robert Putnam
constateerde onlangs in een omvangrijke studie dat contact lang niet altijd het
gewenste effect heeft. Volgens Putnam daalt het sociaal vertrouwen, naarmate de
etnische diversiteit in de woonomgeving toeneemt. In etnisch homogene
gemeenschappen zegt 70 tot 80 procent veel vertrouwen in zijn buren te hebben,
in etnisch diverse buurten is dat slechts 30 procent. In een buurt met veel
verschillende etnische groepen hebben mensen minder vertrouwen in de media en
politiek, doen ze minder vrijwilligerswerk en zijn ze minder tevreden over hun
leven. Ze hebben niet alleen minder vertrouwen in andere etnische groepen, maar
ook in hun eigen groep. Hun wereldbeeld wordt over de hele linie wrokkiger. Deze
uitkomsten zijn gecontroleerd voor factoren als welvaart en opleiding. Met
andere woorden: het lage vertrouwen kan niet worden verklaard doordat etnisch
diverse buurten doorgaans armer zijn. ...
Dat lag heel anders bij zijn onderzoek naar etnische
diversiteit en sociaal vertrouwen. ‘Putnam heeft er enorm mee geworsteld, omdat
hij bang was dat rechts ermee aan de haal zou gaan’, zegt dr. Jean Tillie,
docent politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. In 2001 werkte Tillie
samen met Putnam aan Harvard. ‘Toen waren de resultaten al bekend. Hij heeft zes
jaar gewacht met publiceren, omdat hij ook aanbevelingen wilde doen over de
manier om het vertrouwen te verhogen.’
Die aanbevelingen waren overigens verre van opzienbarend.
Putnam pleitte voor investeringen in gemeenschapscentra, sportvelden, scholen,
alsmede voor nationale steun aan etnische groeperingen. Hierover werd hij zwaar
bekritiseerd door conservatieven, die zijn resultaten overigens omhelsden. Een
socioloog moet gegevens leveren, vonden zij, geen gekleurde
beleidsaanbevelingen. ...
Maar Putnams angst werd deels bewaarheid. Conservatieven
beschouwden zijn onderzoek als bewijs dat massale immigratie de samenleving
ontwricht. Volgens David Duke, voormalig Grand Wizard van de Ku Klux Klan, heeft
hij zelfs bewezen dat racisme goed is.
In Nederland is geen systematisch onderzoek gedaan naar de
samenhang tussen etnische diversiteit en sociaal vertrouwen. ‘Maar ik verwacht
dat Nederland een soortgelijk beeld zal geven. De materie ligt erg gevoelig,
maar op zichzelf zijn de bevindingen van Putnam niet zo verrassend’, zegt Tillie.
Immigratie gaat ten koste van het sociaal vertrouwen, zoals
Putnam aantoont. Door immigratie verandert de omgeving, waardoor burgers onzeker
worden. Bovendien voelen mensen zich doorgaans het meest op hun gemak bij mensen
op wie ze zelf het meest lijken. ‘Als burgers hun omgeving als onveilig
percipiëren, trekken zij zich terug in hun eigen kring.’ ...
Niettemin moet een immigratiesamenleving nadenken over
manieren om het sociaal vertrouwen te vergroten. Jean Tillies eigen onderzoek
wijst in een richting die politiek volledig uit de mode is. ‘We hebben onderzoek
gedaan naar politieke participatie, zoals stemmen of lidmaatschap van politieke
partijen en actiegroepen. Daaruit blijkt dat allochtonen meer participeren
naarmate zij sterker zijn ingebed in hun eigen organisaties’, zegt Tillie.
Immigranten vinden eerst in eigen kring zelfvertrouwen en
sociaal kapitaal, aldus Tillie. Daarna slaan zij een brug naar de rest van de
samenleving. Ten onrechte worden allochtone organisaties tegenwoordig met veel
wantrouwen bekeken, alsof zij mensen opsluiten in hun eigen etnische groep. ‘We
hebben ook onderzoek gedaan naar radicalisering onder moslims. Daaruit bleek dat
juist de mensen die in een sociaal isolement verkeerden, het meest vatbaar waren
voor radicalisering, niet de mensen die zich deel weten van een gemeenschap.’
Nederland zou daarom minder krampachtig moeten omgaan met
zijn segregatie-angst, vindt Tillie. Groepen kunnen niet worden gedwongen met
elkaar om te gaan. Soms is het beter om andere groepen hun eigen ruimte te
laten.
Ook socioloog Bakker en onderwijskundige Denessen vinden dat
in het huidige politieke klimaat te veel nadruk wordt gelegd op contact tussen
de verschillende etnische groepen. Bakker: ‘Je moet onderscheid maken tussen
contact en attitude. Dat zijn twee heel verschillende dingen, zo blijkt uit ons
onderzoek. Volgens mij is attitude belangrijker. Een negatieve attitude leidt
uiteindelijk tot racisme. Ik vind het belangrijker dat mensen een zekere
tolerantie tegenover elkaar betrachten dan dat zij op elkaars verjaardag komen.’
Volgens Bakker gaan overheid en beleidsmakers er te
klakkeloos van uit dat contact altijd heilzaam werkt: ‘Alle nota’s van de
overheid en ook van de Onderwijsraad benadrukken het belang van spreiding en
desegregatie. Dat is echter gebaseerd op een heel algemeen idee over de meest
wenselijke samenleving, niet op de resultaten van wetenschappelijk onderzoek.’
Denessen: ‘De overheid wedt op het verkeerde paard. We zouden
eerst veel meer moeten weten over de condities waaronder contact de integratie
bevordert.’
Bakker: ‘Bij vluchtig contact vullen mensen vooral hun eigen
stereotypen in. Zie je wel, zeggen ze dan, het blijven vreemde lui.’
Naar Allochtonendebat, misverstanden
, Allochtonen
lijst
, Allochtonen
overzicht
, of site home
.
|