Bronnen bij Cultuur, multiculturalisme,
cultuurverraad: juridische faculteiten |
14 dec.2009 |
De juridische faculteiten op de Nederlandse universiteiten zijn broeinesten
van multiculturalisme. Er huizen met name talloze instituten voor de
bescherming van de vluchteling, de immigranten de allochtoon en dergelijke
. Maar het multiculturalisme wordt er ook gewoon onderwezen:
Uit: Leids universiteitsblad Mare, 21-06-2007, door Arjen van Veelen
Dit hoort zo, denkt de dader
Rechters moeten meer rekening houden met de culturele achtergrond van
verdachten, vindt Leids docent strafrecht en promovendus Jeroen ten Voorde.
'Alsof de multiculturele samenleving in de rechtspraak nog niet is
doorgedrongen.'
Tussentitel: De staat is niet neutraal
Een asielzoekster uit Angola heeft een pleegzoon van een jaar of tien. Het
jongetje is niet altijd gehoorzaam. Zijn pleegmoeder wordt dan boos. Dat uit
zich in ernstige mishandelingen. Ze zet het jochie met zijn blote billen op
de gloeiende radiator. Ze drukt een hete vork op zijn nek, zijn borst en in
zijn schaamstreek.
Juni vorig jaar stond ze voor de rechter wegens zware
mishandeling. Haar raadsman beriep zich op de strafuitsluitingsgrond
'rechtsdwaling': hij stelde dat de Angolese vrouw - die nog maar net in ons
land was - niet wist wat de Nederlandse regels zijn van de ouderlijke tucht.
Het hof deed het verweer af met de frase dat 'deze opvatting geen steun
vindt in het recht'.
'Waar ik moeite mee heb', zegt promovendus Jeroen ten Voorde,
docent strafrecht in Leiden, 'is die halve zin'. Hij snapt de uitspraak van
het hof wel. De mishandeling was zeer ernstig, tenslotte. Maar hoe ernstig
ook: wanneer de advocaat een beroep doet op een strafuitsluitingsgrond, mag
de rechter dat nooit in een bijzin afdoen. 'Een rechter heeft een publieke
functie. Leg uit wat je doet. Laat zien hoe je met die cultuur omgaat.'
De Angolese vrouw pleegde een zogenoemd 'cultureel delict'.
De definitie daarvan: een strafbaar feit volgens het Nederlands recht, dat
volgens het recht van de minderheidsgroep waartoe de verdachte behoort geen
strafbaar feit is (of zelfs wordt toegejuicht). Zoals bijvoorbeeld eerwraak.
Of vrouwenbesnijdenis. De dader en zijn omgeving denken: dit hoort zo.
Volgens de Nederlandse wet worden beide delicten echter zwaar gestraft. De
cultuur van de verdachte geldt niet als verzachtende omstandigheid - eerder
als een reden om zwaarder te straffen, zo lijkt het.
Ten Voorde hoopt deze maand op de problematiek van culturele
delict in het strafrecht te promoveren aan de Erasmus Universiteit. Hij
vindt dat rechters 'cultuurgevoeliger' moeten zijn.
... De rechter had moeten kijken naar de culturele omstandigheden.' ...
Maar we zijn toch in Nederland?
'Ik pleit niet voor een collectief recht, dat als jij eerwraak pleegt, je
automatisch straffeloos bent omdat je bij een groep hoort die eerwraak
goedkeurt. Absoluut niet. Maar het strafrecht is gefundeerd op de
democratische rechtstaat en heeft de opdracht om binnen grenzen met
culturele verschillen rekening te houden.
'Dat hoeft niet tot straffeloosheid te leiden; wel tot een
onderzoeksplicht. Op het moment dat u een strafbaar feit pleegt, en er is
een relevante omstandigheid waar niemand aan denkt, dan wilt u zelf ook dat
die wordt meegewogen.'
Moet een rechter niet 'kleurenblind' zijn?
'Ik pleit er voor dat een rechter die kleuren juist opzoekt. Dat komt voort
uit mijn idee van de democratische rechtstaat. In een democratische
rechtsstaat moet mijns inziens rekening worden gehouden met culturele
verschillen, niet alleen in de private sfeer, maar ook publieke. Dus ook in
de rechtbank.
'In Frankrijk is de opvatting - die Paul Cliteur in Nederland
ook aanhangt - dat de staat neutraal is. Die neutraliteitsgedachte vind ik
niet houdbaar, omdat de rechtstaat zelf cultureel is. Ik ben meer een volger
van Montesquieu die zegt dat de legitimiteit van het recht afhangt van de
mate waarin die door burgers wordt begrepen en geaccepteerd. Als een
samenleving verandert, kan een neutraal recht die ontwikkeling niet goed
genoeg volgen.
'De kwaliteit van bijzonder onderwijs, bijvoorbeeld, het
probleem van hoofddoekjes, de culturele delicten - dat soort problemen kan
de staat alleen begrijpen als hij bereid is de discussie aan te gaan. Het
risico is dat het recht zich vervreemdt van de maatschappij als het
onvoldoende rekening houdt met culturele verschillen.'
Dus een rechter moet behalve DNA- en statistiek- ook winti-expert worden?
'Dat is een misvatting. Een rechter is geen antropoloog en moet zich ook
niet zo gaan gedragen. Maar de rechter moet ook niet denken: ik weet er
niets van dus ik ga er niet verder op in. Als hij het niet weet moet hij
besluiten: ik heb informatie nodig. Wie kan me dat bieden? Een deskundige.
Simpel gezegd: rechters moeten niet bang zijn om de culturele achtergrond
van een verdachte mee te wegen. Ik denk dat er soms te makkelijk overheen
wordt gestapt. Alsof de multiculturele samenleving in de rechtspraak nog
niet is doorgedrongen.'
Red.: De promovendus heeft het formele deel van zijn
werk goed gedaan. Daar waar dit soort discussies nogal omfloerst worden door
ontkenningen, houdt Ten Voorde het bij de argumenten, en maakt het niet erg
veel mooier dan het is.
En dat is niet mooi. Want waar Ten Voorde in antwoord op
vragen expliciet stelt dat het resultaat van het extra onderzoek, de extra
kennis en de extra overwegingen niet tot veranderingen in een vonnis zouden
moeten leiden, zijn dat extra onderzoek, de extra kennis en de extra
overwegingen natuurlijk alleen zinvol als dat wel het geval is. En in feite
pleit ten Voorde daar dus ook voor. Hetgeen te duidelijkste blijkt uit het
aantal malen dat hij pleit voor het betrekken van de culturele factor -
'binnen grenzen', maar dat is hetzelfde als "binnen grenzen" zwanger zijn:
een beetje rekening houden is "rekening houden".
Nu de implicaties. Laten we uitgaan van het feit dat het
Nederlandse rechtssysteem de norm is, en dat dat gebaseerd is op de
Nederlandse normen en waarden van hoe met elkaar om te gaan. Dit Nederlandse
systeem beschouwen we als de normale beschaafde omgangsvormen.
Ten Voorde houdt een pleidooi om dit systeem aan te passen,
vanwege de aanwezigheid in Nederland van mensen met een andere cultuur, met
andere normen en waarden - Ten Voorde legt die laatste band zeer duidelijk,
door zijn voorbeelden. En het behoeft ook geen betoog dat aanpassing in
niveau-termen een kwestie van verlaging is: uit het gehele stuk blijkt dat
hij geen strengere, maar minder strenge normen wil aanleggen bij het
beoordelen van wetsovertredingen, van de beoordeling van wandaden begaan
versus anderen.
Volgende implicatie: als de aanpassing van onze normen en
waarden van het rechtssysteem aan dat van andere culturen een verlaging is,
betekent dat dat die andere culturen zelf lager gewaardeerd moeten worden -
tenzij er andere, hogere waarden tegenover staan, maar daar van is tot nu
bij de betrokken culturen geen enkel teken van geweest. De wens van Ten
Voorde dat wij onze normen moeten verlagen ten einde andere culturen ten
gerieve te zijn, is dus niet minder dan de uitspraak dat die andere culturen
lager staan.
Al met al is al dit werk dus als volgt samen te vatten:
Leidse rechtendocent bepleit de culturele achterstand van allochtone
culturen. In meer volkse termen: Ten Voorde bepleit hun achterlijkheid.
Naar Cultuur, multiculturalisme
,
Cultuur, eenheid
,
Allochtonen overzicht
, Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|