Alfa-denken: domheid

Inleiding

Alle eerder gemaakte verzamelingen over het alfa-denken in de maatschappij illustreren, naast hun disfunctioneren op de genoemde onderwerpen, ook een algemener ding: hun domheid.

Dat daar zo veel van is als uit die verzamelingen blijkt, heeft een duidelijke en eigenlijk best wel bekende oorzaak: vaardigheid op het gebied van woorden en taal wordt standaard verward met vaardigheid op het gebied van denken. En daar waar er duidelijk zichtbaar (komt weinig voor) of onzichtbaar een conflict is tussen de twee, kiest de alfa voor de taal.

Met de ogen dicht.

Het resultaat is aan alle kanten zichtbaar in de maatschappij: alles dat niet aan techniek of natuurwetenschap gerelateerd is, disfunctioneert op voor iedereen zichtbare wijze. Daarvoor is maar één remedie, en die is impliciet al opgeschreven: voor alle voor het functioneren van de maatschappij relevante functies, zal het zlefde normering, functionerings en selectiesysteem moeten worden toegepast als voor natuurwetenschapelijke en technische beroepen en functies.

Natuurlijk is dat vloeken in de kerk nog harder dan bijvoorbeeld een stelling dat "Gelijkheid der Culturen" niet bestaat, omdat culturele ontwikkeling deel uitmaakt van de evolutie.

"De Gelijkheid der Culturen" is typische alfataal: algemene begrippen, in absolute taal als "groot" of "klein" geformuleerde normering, en inmenging van emoties.

De domheid van dit alfadenken blijkt zodra men het gaat vertalen in praktische zaken. De "Gelijkheid der Culturen" wordt dan "Meer, meer, meer zwarte piloten in de cockpit van het verkeersvliegtuig".

Onderstaand verzameld zijn andere voorbeelden van alfa-denken, die met simpele praktisch voorbeelden ontmaskerd kunnen worden als doodgewone pure domheid: niet logisch kunnen denken, of in wat algemenere termen: gebrek aan gezond verstand, maar dan meestel heel veel gebrek.

Bronnen

Het eerste voorbeeld en de eerste columnist uitleg of detail , gaande over de nieuwe toets, ingevoerd 2024, aan het eind van basisschool ten einde een keuze te maken voor het vervolgonderwijs, als vervanging van de voorheen algemeen geldende Cito-toets (de Volkskrant, 23-07-2024, column door Aleid Truijens):
  De doorstroomtoets geeft kinderen meer kansen, maar jong selecteren en sorteren blijft een wreed systeem

Dit zijn drie overtredingen in de vorm van absolute, niet-genormeerde, oordelen:
 -  'meer' dan wat?
 -  'jong' ten opzichte van wat?
 -  'wreed' ten opzichte van wat?
    Of geformuleerd in gezond-verstandtaal: "Is oud selecteren geen wreed systeem, en waarom niet?"
    Bezwaren van de soort dat zo'n kop dingen noodzakelijkerwijs afkort, zijn ongeldig: taal is rekbaar genoeg om goede voorstellen goed te kunnen samenvatten. De samenvatting deugt bijna altijd niet omdat het origineel niet deugt.
    Wat details:
  Eén ding verbaast mij bij de ophef over de 'doorstroomtoets', zoals de eindtoets in het basisonderwijs nu heet: de emoties - bij ouders, leraren en schoolbesturen - lopen veel hoger op dan bij de verontrustende berichtgeving over de dalende kwaliteit van ons onderwijs ...
    Begrijpelijk is de emotie wel, want er hangt nog steeds ontstellend veel af van het schooladvies in groep 8: de opleiding die je 'mag' volgen (veel kinderen hebben geen keuze) en het toekomstperspectief worden goeddeels bepaald ...

Hier staat dus dat 'jong' uitgewerkt. Met al die fout in de kop:
  Er hangt ontstellend veel af van het schooladvies: de opleiding die je 'mag' volgen (veel kinderen hebben geen keuze) en het toekomstperspectief worden goeddeels bepaald. Dit geldt voor het advies als dat gedaan wordt in groep 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, enzovoort. ...

Oftewel: die kop is ontzettend dom, want de redenatie erachter is ontzettend dom.
    Of beter: de redenatie is wat de Oude Grieke/Romeinen al benoemd hebben als Non sequitur : het gestelde volgt niet uit de aannames.
    De aanname zijnde dat het schooladvies aanzienlijk verandert met de leeftijd waarop dit gedaan wordt.
    Dit is in tegenspraak met alle praktische ervaring: van de extremen staat volkomen helder vast dat deze kan bepalen op leeftijden vanaf vier jaar: de genieën en de zwakzinnigen zijn er dan al uitgehaald.
    En dit gaat geleidelijk aan vanaf beide uiteinden naar het gemiddelde niveau, maar naarmate men dichter bij het gemiddelde niveau komt, zal de keuze dus ook minder uitmaken.
    En domheid nummer twee in de kop, ook te vertalen in een gezond verstand-redenatie:
  De wreedheid van het schooladvies hang niet af van de leeftijd waarop deze gedaan wordt.

Of in nog andere gezond verstand termen:
  Uitstel van het schooladvies heeft de waarde van de tegelwijsheid "Morgen is alles gratis".

En dat is onverkort pure domheid.
    Andere domheden:
  ... maatschappelijke waardering, inkomen, kans op de woningmarkt en zelfs gezondheid, geluk en levensverwachting stijgen met het opleidingsniveau. Dat is onrechtvaardig en onterecht, want inderdaad, verzorgenden en bouwvakkers zijn even nuttig en nodig als artsen en informatici ...

Dat heeft niets met het selectieproces en -moment te maken. En dit argument staat er in meerdere variaties.

  ... Onderschatting in groep 8 leidt vaak tot levenslange frustratie....

Weer eenzijdig: voor overschatting kan je hetzelfde stellen.
    Het artikel bevat ook bewijzen van de origine van deze domheden: "De Gelijkheid der Individuen".
  ... Waarom zou je leerlingen niet meteen ruimhartig kansen gunnen?
    Ideaal is een flexibel systeem waarin alle kinderen veel leren, theoretische en praktische vakken gelijkwaardig zijn, je niet 'stijgt' of 'afzakt', niemand je voortdurend de maat neemt, en je gaandeweg ontdekt waarin je goed in bent en wat je leuk vindt. ...

Dit is het model van de vrije school. Iets dat werkt met intrinsiek gemotiveerde leelringen, in klassen niet groter dan 15 (echt maximaal 18) stuks, en met docenten die in alle vakken, praktisch vanaf timmeren tot de subtiliteiten van de hogere wiskunde, voldoende bekwaam zijn.
    Volstrekt onmogelijk.

Volkomen overbodig, want inherent aan de soort (econoom, politiek commentator), maar voor de volledigheid uitleg of detail (de Volkskrant, 17-07-2024, column door Heleen Mees, econoom):
Brazilië, Polen en India lieten al zien dat de weg naar autoritarisme geen eenrichtingsverkeer is

...    De Franse parlementsverkiezingen tonen dat als links en centrumrechts samenwerken, ze een effectieve blokkade kunnen opwerpen tegen extreemrechts. De wedkantoren gaven Rassemblement National een week voor de verkiezingen 97 procent kans om de grootste te worden. De partij eindigde als derde. ...

Het Rassemblement National eindigde in de tweede ronde van Franse parlementsverkiezingen op dezelfde plaats als in de eerste ronde: als eerste (rond de 35 procent, in de tweede ronde iets meer). Alleen door het Franse districtenstelsel en het cordon sanitaire van de globalistische partijen wonnen de globalisten de meeste zetels.
    Domheid is erger dan de derdedaagse koorts.

De volgende columnist, grachtengordelsnuiver E. Curvers uitleg of detail (de Volkskrant, 27-07-2024, column door Emma Curvers):
  De lasten van seks vloeien weer volop terug naar vrouwen ...

... , en de reactie hierop is zo ontzettend simpel:
  Nou, dan doe je er toch niet aan ...

Volgende!

De volgende columnist uitleg of detail , jurist, heeft een tijdje gefunctioneerd, is een tijd verdwenen, maar in de zomervakantie duikt het weer op. Nog steeds even politiek-correct en even oerstom (de Volkskrant, 08-08-2024, column door Aisha Dutrieux):
  Niet gek dat jongeren steeds meer stress ervaren, scholen zijn cijferfabrieken geworden

En de bijbehorende gore leugens op de koop toe.
    En dat die in commissie wordt begaan, is sinds mensenheugnis geen excuus.
    Denk voor jezelf.
    De werkelijkheid: vroeger waren er toetsen/repetities/proefwerken, overgangsrapporten en eindexamens, en nu zijn er  toetsen/repetities/proefwerken, overgangsrapporten en eindexamens.
    Met geen noemenswaardig verschil.
    En als er een verschil is: vroeger was het strenger. Deze redactie zat in de laagste en laatste parallelklas: 1F, 2E, 3D, 4C, en 5B.
 Elk jaar viel er een klas af.
    Als jongeren meer stress ervaren, is dat aangepraat door mensen als Aisha Dutrieux, Aleid Truijens uitleg of detail en andere van de politiek-correcte zieligheidsmeute die het niet kunnen voldoen aan een bepaald niveau "een slachtpartij" noemen, en iedereen voor alles willen laten slagen, want een tussenweg is er niet.
    Maar daar liegen ze dus keihard over, met dit soort dingen:
  ... anders is het binnen het agora-onderwijs, een type onderwijs dat sinds 2014 in Nederland bestaat. Op deze scholen wordt niet gewerkt met roosters, vakken, toetsen of cijfers, maar met challenges: persoonlijke projecten, bedacht en uitgevoerd door de leerling. Kennis hoeft tegenwoordig niet meer gebracht te worden door de docent, zo is de gedachte hierachter. Kennis is immers overal.
    Docenten, coaches genoemd, begeleiden. Zij leren de kinderen hoe ze kunnen vaststellen of een bron van informatie betrouwbaar is, of - zéér belangrijk in deze tijd - juist niet. De vraag wat de leerlingen zelf interessant vinden, wordt niet alleen gesteld, maar is zelfs leidend. ...

Gotallemachtig ...
    De zoveelste versie van dit verhaal ...
    Nunmer 1: dat kan uitsluitend en alleen als alle leerlingen intrinsiek gemotiveerd en beschaafd opgevoed zijn in een omgeving waarin leren een vanzelfsprekendheid is.
    Nummer 2: het kan uitsluitend en alleen in een omgeving waarin alle leerkrachten overgemotiveerd en onbeperkt divers geschoold zijn, met niet meer dan 15 leerlingen per leerkracht.
    Noot: moslims en zwarten uit kwetsbare wijken zonder een leerstimulerende omgeving en zonder een mooie schoolcarrière in het vooruitzicht vallen universeel af.
    Waar komen dit soort storingen nu vandaan: de mevrouw is een alfa (jurist), mevrouw Truijens is een alfa (fervent boekenlezer en -recensent), en de zoon ...
  Mijn zoon (12) eet hele appels. ...
    De appel staat dan ook symbool voor iets groters: mijn zoon is een original. Hij neemt niet zomaar iets van een ander aan en doet dingen op zijn eigen manier. En als hij ergens het nut niet van inziet, doet hij het simpelweg niet.    ...
    ... Hij wil regisseur worden ...

Of televisiepresentator.
    Ook heel populair.
    Vraagje: hoe genees je dit soort storingen?
    Dat wil zeggen: de storing die dit veralgemeniseert tot de hele populatie ...

De volgende columnist (typisch ... Allemaal vrouwen, tot nu toe ... ) uitleg of detail . Maar het is ook een moeilijk onderwerp: wetenschap (de Volkskrant, 20-08-2024, column door Marcia Luyten (pag. 2)):
  Samenwerking is een cruciaal verschijnsel in de evolutie, dat jammerlijk wordt genegeerd

Wat waar is. Maar ook bij ware dingen gaat het qua vaardigheid in redeneren om de conclusies die je er uit trekt.
  ... het werk van de Amerikaanse biologe Lynn Margulis steeds meer bijval krijgt. Margulis koos een machtige tegenstander. Ze nam het op tegen de neodarwinisten ...

Neo- of andere darwinisten hadden geen macht - dit is een wetenschappelijke discussie.
  ... en hun haast heilig verklaarde interpretatie van de evolutieleer. Die stelt dat soorten alleen ontstaan als gevolg van spontane veranderingen in dna. De variant die het beste past bij zijn omgeving, overleeft - aldus geloofsartikel survival of the fittest. (Een credo dat vaak werd misbruikt als biologische ratio voor het recht van de sterkste, maar het gaat om best aangepaste.)

Een emotionele uitdrukking voor de stelling dat neodarwinisten de meerderheid waren in de discussie.
  ... Die stelt dat soorten alleen ontstaan als gevolg van spontane veranderingen in dna. ...

Deze redactie, die de term "Darwinisme" gebruikt als synoniem voor "evolutie", moest het even opzoeken. Het gaat om dat 'alleen'. Dat is inmiddels redelijk achterhaald: de omgeving heeft ook invloed op het proces van interactie tussen de genen en de rest van de cel en omgeving.
  ... De variant die het beste past bij zijn omgeving, overleeft - aldus geloofsartikel survival of the fittest. ...

Dat is onafhankelijk van het voorgaande. En 'survival of the fittest' is een tautologie: het ene volgt uit het andere en omgekeerd: wie past, overleeft, en overleven is een gevolg van "passen". En dat heeft in principe niets met genen te maken, althans: niet exclusief.
    Maar het gaat natuurlijk om dit:
  ... (Een credo dat vaak werd misbruikt als biologische ratio voor het recht van de sterkste, maar het gaat om best aangepaste.)

En dat verwart mevrouw Luyten met het voorgaande. Dit heeft niets met de theorie zelf te maken, maar met een toepassing buiten haar vakgebied, namelijk het dagelijkse maatschappelijke functioneren. Dat is ook geen neodarwinisme, maar neoliberalisme dat Darwinisme aanroept, en dan ook nog op een verkeerde manier.
  ...    Margulis toonde aan dat de neodarwinisten een belangrijk verschijnsel in de evolutie negeren: samenwerking. Organismen kunnen tot wederzijds voordeel samenwerken; een symbiose zoals schimmel en alg in een korstmos, de honderd miljard bacteriën, schimmels en virussen op ons eigen lichaam, het voor onze darmen cruciale microbioom. Organismen kunnen zelfs in elkaar opgaan tot een nieuwe soort.

En hier blijkt de definitieve verwarring: het neodarwinisme van Luyten en de politieke-correctheid gooit neodarwinisme en het gebruik door neoliberalen op één hoop.
    Met het grote gevaar dat de hele evolutieleer wordt ondermijnd. Met daaropvolgend de "Het is allemaal opvoeding en omgeving".
    Kijk maar:
  ...    Een mooi portret in De Groene Amsterdammer laat zien hoe de in 2011 overleden Margulis onophoudelijk streed voor haar theorie, tegen de hoon van neodarwinisten in. Want dit is meer dan een wetenschappelijke fittie. Inzet is een wereldbeeld. Dat van egoïstische genen, individualisme en competitie versus een complex web van samenwerking. ...

Met twee operatieve termen: één: 'De Groene Amsterdammer'. Iets met een hoog ideologisch filter, gaande richting "Het is allemaal opvoeding en omgeving".
  ... Het onbegrensd benutten en uitputten van de planeet versus de aarde als systeem dat leven in stand houdt doordat alle organismen samen de juiste omstandigheden scheppen. Extractie versus Gaia. ...

Wat dus eigenlijk helemaal niets met variaties van darwinisme te maken heeft, maar alleen met economische praktijken.
    Kijk maar:
  ... Het wereldbeeld van de neodarwinisten is het wereldbeeld van onze neoliberale economie. ...

Zeg dat dan in het begin. Dat je het daar over wilt hebben. Over neoliberalisme.
    Haal daar niet evolutie bij.
    Het heeft niets met elkaar te maken en dat kan je in het begin al zeggen.
  ... Ze streed niet alleen tegen (mannelijke) wetenschappers, ook tegen het machtigste verhaal uit de geschiedenis van de mens. In het boek Genesis schiep God Adam en Eva en gaf hij de mens de aarde met al zijn planten en dieren tot nut. Het resultaat is een leefwijze gebaseerd op exploitatie....

En als je je niet had laten afleiden door discussies over evolutie, dan had je dit verband wel gezien: het 'het machtigste verhaal uit de geschiedenis van de mens' is Joods , en het neoliberalisme is Joods. Zo Joods als iets maar Joods kan zijn. In personeel: Alyssa Rosenbaum, Leo Strauss, Milton Friedman, en in idee: "De mensheid is een verzameling losse individuen".
    "There is no such thing as society".
    "Landen zijn gevaarlijk want leiden tot grenzen".
    "Grenzen moet verboden worden want grenzen remmen het vrij rondreizen van het individu".
    "Samenwerking leidt tot groepsvorming en groepsvoming leidt tot DE HOLOCAUST!!!"
    Enzovoort.
    Waaronder dit:
  ... Onlangs maakte Unilever bekend zijn inspanningen op het gebied van klimaat en samenleving ingrijpend terug te schroeven. Aandeelhouders eisen meer winst. ...

En nog een verband gemist: dit gaat over de financiële wereld uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail . En die heeft ook een verband met de Joodse wereld uitleg of detail (Greenspan, Bernanke, Yellen).


Naar Alfa wereld  , of site home  .

20 aug.2024