Bronnen bij Psychologische krachten: terugkoppeling, weerstand

Het probleem van het proces van terugkoppeling    op het psychologische vlak is dat er zo veel soorten van weerstand tegen bestaan. Terwijl vrijwel niemand die weerstanden wil toegeven, want daarin schuilt juist de weerstand. In onderstaande bron komen een aantal van die weerstanden langs (de Volkskrant, 10-12-2014, door Pieter Hotse Smit):
  Maak van feedback geen moordkuil

Gaan bij u ook meteen de luiken dicht bij feedback? Dan wordt een luchtig advies al gauw een carrière-oordeel. Blijven luisteren, is een van de adviezen van Douglas Stone en Sheila Heen.

Als Laila's chef tegen haar zegt dat ze bij de bespreking van de volgende dag 'in vorm' moet zijn, vraagt ze zich direct af of ze eerder soms niet in vorm was. Wat was bedoeld als een aanmoediging, leidt bij Leila tot een stroom aan twijfels. ...
    Het voorbeeld van Laila komt uit het boek Thanks for the Feedback, dat onlangs is vertaald in het Nederlands en de wat kleffe titel Feedback is een Cadeautje meekreeg. In 1999 maakten de auteurs en Harvard-wetenschappers Douglas Stone en Sheila Heen faam met de bestseller Moeilijke gesprekken. In hun jongste boek staat niet de gever van feedback centraal, maar de ontvanger. Iemand kan nog zo goed zijn in feedback geven, is de gedachte, het wordt niks als het niet aankomt.
    Uit het onderzoek van Stone en Heen is gebleken dat voor velen feedback incasseren moeilijk is en de ontvangers vaak in de verdediging schieten. Hoe vaak overkomt het u niet dat feedback u voorkomt als onterecht en ongepast, van iemand afkomstig die geen recht van spreken heeft of, zoals in Laila's geval, uw zelfbeeld volledig aan het wankelen brengt?
    De extreme reacties hebben volgens de auteurs te maken met het spanningsveld tussen de wil om te leren en de behoefte geaccepteerd te worden. Feedback zorgt voor spanning omdat de gever aan de ontvanger het gevoel geeft dat hij niet helemaal voldoet. Vier tips om beter met de leer-acceptatie-spanning om te gaan en zo meer te halen uit de feedback.

Blijf luisteren
De inhoud van feedback op ons werk roept vaak heftige reacties op: 'oneerlijk', 'onjuist' of 'gemeen'. Het gevolg is dat de ontvanger stopt met luisteren naar de kritiek, het advies of de evaluatie. Daardoor is het onmogelijk geworden om deze feedback daadwerkelijk te beoordelen. Misschien is die inderdaad onjuist, maar we zullen het niet weten als we niet luisteren. ...

Ga niet meteen jij-bakken
Feedback kan een relatieprobleem blootleggen. 'Jij bent ook een mooie, mij verwijten maken terwijl je zelf met je chaotische werkwijze de echte oorzaak van het probleem bent hier op kantoor.' Of feedback ('wees op tijd') van een collega verandert in feedback terug ('sla niet zo'n toon tegen me aan').
    In beide gevallen is niet van belang wat er inhoudelijk wordt gezegd, maar wie het zegt. ...

Zet uw zelfbeeld opzij
...    Iedereen heeft een verhaal over zichzelf. Bij feedback komt dat verhaal onder vuur te liggen. Het gevaar is dat emoties de overhand krijgen en we de feedback opblazen of juist ontkennen. Dat kan beteugeld worden door het verhaal over onszelf niet als een vast gegeven te zien, maar als iets wat kan veranderen en groeien. In andere woorden, zet uw zelfbeeld opzij.    ...


Allemaal zaken die terugkomen in de kortaf-beschrijvingen van "karakter" als "eigenwijs", "veeleisend", enzovoort.


Naar Psychologische krachten  , of site home  .

13 dec.2014