Bronnen bij Psychologische krachten: leren, scenario's
De relatie tussen lichaam en geest is al bekend uit de oudheid, met
uitdrukkingen als "Een gezonde geest huist in een gezond lichaam", maar dan in
het Latijn. Uit de didactiek van voor de opkomst van de AVO-ideologie, "AVO"
staande voor "algemeen vormend onderwijs" waarbij "algemeen" in de
praktijk neerkwam op "alleen
theoretische vakken", was al bekend dat er drie hoofdvormen van "leren" zijn:
door zien, door luisteren en door voordoen. Voor de klas vertelt de leraar een
verhaal en schrijft hij op het schoolbord, en als het om beweging gaat, pakt hij
de hand van het kind en geleidt het - zoals dat laatste ook bij volwassen
sporters gedaan wordt.
Dit werd dus allemaal afgeschaft, in het kader van "Ieder
kind is een toekomstige intellectueel die alleen maar met abstracte concepten
gaat werken", zijnde het doel achter dat AVO-denken: minstens de helft van de
bevolking moest naar de universiteit.
Bij de gewone bevolking was dit allemaal bekende als volstrekte onzin,
maar die hebben geen stem in de media en verder helemaal niets in te
brengen. Dus het werd allemaal ingevoerd, tegen ook protesten van leraren
in. Die dus allemaal keihard gelijk hadden, zoals, nu de censuur op
tegengeluiden ietwat is opgeheven door de keiharde mislukking van het
ideaal, even keihard bewezen wordt (de Volkskrant, 04-06-2014, door Maria Konnikova (The New York Times)):
Al duidelijk genoeg: leren met handmatig dingen
doen gaat beter, en leren met variatie aangaande het te leren proces gaat beter.
Beide open deuren, als je geen last hebt van intellectualistische afwijkingen
als abstractisme
.
Maar het gaat nog verder:
En dat is weer begrijpelijk als je het idee van deze website volgt aangaande het
werken van de hersenen met scenario's - hele gebeurtenissen en reeksen van
gebeurtenissen. Als je meerdere gebeurtenissen tegelijk aanbiedt, bestaat het
leerproces uit rijkere scenario's, en het beter getraind worden in scenario's,
leert je dus beter denken. Je ziet overeenkomst tussen scenario's waar er ook
verschillen zijn tussen die scenario's, en de verschillen kunnen je op op nieuwe
ideeën brengen. Het "nieuwe" eraan is gewoon een overzetten van een aspect uit
een bepaald scenario op een ander.
En ook dat wordt weer versterkt door variatie:
En ook de andere kant van de relatie blijkt te werken:
Samengevat:
Waarbij de aarzeling natuurlijk wordt ingegeven door de alom aanwezige atmosfeer
van "alles met en rond de computer is fantastisch".
Naar Psychologische krachten
, of site home
.
|