Bronnen bij Psychologische krachten: creativiteit en activiteit
Er zijn al oudere, min of meer anekdotische, aanwijzingen van de relatie
tussen creativiteit en ruimte of beweging. Hier worden ze aangehaald (Fac.
Soc. Wetens. Univ. Leiden, 29-11-2013,
):
Dat is dus het onderwerp geweest van onderzoek, en de resultaten lijken
bevestigend (Front. Hum. Neurosci., 02-12-2013, Lorenza S.Colzato, Ayca Szapora,
Justine N. Pannekoek, and Bernhard Hommel
):
Het is ook mogelijk dat in dit onderzoek
het "andere kamer"- en soortgelijke effecten en rol spelen, maar om dit soort
details gaat het hier niet. Het gaat erom dat geheugen en cognitief functioneren
niet een simpel opslaan en verwerken van bits is, maar dat gebeurtenissen
eromheen ook een rol spelen.
Ook uit dit onderzoek komen aanwijzingen (de Volkskrant, 04-06-2014, door Maria Konnikova (The New York Times)):
Al duidelijk genoeg: leren met handmatig dingen
doen gaat beter, en leren met variatie aangaande het te leren proces gaat beter.
Beide open deuren, als je geen last hebt van intellectualistische afwijkingen
als abstractisme
.
Maar het gaat nog verder:
En dat is weer begrijpelijk als je het idee van deze website volgt aangaande het
werken van de hersenen met scenario's - hele gebeurtenissen en reeksen van
gebeurtenissen. Als je meerdere gebeurtenissen tegelijk aanbiedt, bestaat het
leerproces uit rijkere scenario's, en het beter getraind worden in scenario's,
leert je dus beter denken. Je ziet overeenkomst tussen scenario's waar er ook
verschillen zijn tussen die scenario's, en de verschillen kunnen je op op nieuwe
ideeën brengen. Het "nieuwe" eraan is gewoon een overzetten van een aspect uit
een bepaald scenario op een ander.
Naar Psychologische krachten
, of site home
.
|