Bronnen bij Psychologische krachten: aandachtHet is niet de eerste keer dat het deze redactie overkomt dat één van de belangrijkste en tevens meest algemene processen of factoren over het hoofd wordt gezien, en met name in de psychologie is dat makkelijk.De vis die het water niet ziet. Hier dus dat van aandacht. Het is na geld en dat soort materiële dingen misschien wel het meest begeerde goed op Aarde, en soms denk je wel ervoor. Waarom willen ze allemaal in de media, of tegenwoordig op TikTok ... Inderdaad! Hier de herinnering (GeenStijl.nl, 10-05-2023, door Spartacus, ):
Dus nog niet helemaal correct: het is inderdaad eem modeverschijnsel, maar de mode is ontstaan door de aandachr die je voor jezelf genereert door jezelf transgender te verklaren. De aandacht van de media. Het gore wokistische volk van de media. Welke aantrekkelijkheid van media-aandacht zo groot is ...
... dat zelfs zichzelf wetenschapper-noemenden bereid zijn zich ervoor tot nepwetenschapper te laten promoveren. Waarvoor dus dit geldt:
Zo groot is de aantrekkingskracht van aandacht, dat men bereid is dit soort risico's te lopen. En hier één van de velden waarop het proces zo sterk is dat men meent dat het uit de hand loopt (de Volkskrant, 20-08-2024, door Stella Letschert, beleidsadviseur bij Defensie op het gebied van AI en schrijft over digitalisering en online cultuur):
Dat 'aanname' is overdadig positief uitgelégd. Er wordt hier niets aangenomen, wat een soort cognitief proces is. Dit zijn puur neigingen en instincten. Niemand overdenkt het online ter beschikking willen zijn. Men is er aan verlsaafd. Kijk maar:
Uit deze zinnen is het idee dat het bewustzijn hier iets over te zeggen heeft bijna of misschien zelfs wel geheel verdwenen. De aan-uit knop bestaat echt niet meer. Waar dus basale krachten achter moeten zitten. En die basale kracht kennen we hier dus: zucht naar aandacht. Richting verslaving., door de moderne communicatiemiddelen. En dat WhatsApp en dergelijke gedoe is doodgewoon een marktruilhandel in aandacht. Een voorbeeld staande voor een hele klasse ervan (de Volkskrant, 22-08-2024, door Loes Reijmer):
Al volkomen helder. De kwestie was al nul. Daarna heeft ze onnodig veel gelijk gekregen, Maar de behoefte tot profileren en aandacht is, eenmaal opgestoken, onverzadigbaaar. Dus kwam ze er nogmaals op terug. Met nog een bevestiging achteraf:
Gorigheid. Het gebeuren was buiten de universitaire omgeving, en even goed had een andere dan terloopse opmerkingen ook fout kunnen worden geïnterpreteerd.
Gorigheid: hij converseerde, en plaatste zich daarmee buiten de hiërarchie. Dit soort onderzoekers is gif. Nou, zo gaat het nog even verder, met dit soort MeToo-intimidatie akties. En hier is het gevolg:
Aandachtsjunkie, dus. Aangestoken door de MeToo-beweging, die al dit soort klachten gegrond verklaart ongezien de waarschijnlijkheid ervan, om zichzelf in de aandacht te houden. De aandachtsgeilheid werkt aan twee kanten. Tweede massa-geval. Met een speciaal voorbeeld. Want wat moet je doen als zoon als je een vader hebt die zo veel aandacht krijgt, dat je daar hoogstwaarschijnlijk nooit aan zal kunnen tippen? (de Volkskrant, 28-08-2024, door Eke Krijnen):
Enzovoort, en omdat het een bekende vader is ... ... een bonus. Missie geslaagd! Naar Psychologische krachten , of site home .
|