Bronnen bij Neuronen, algemeen: inhibitie
Het verband tussen het bestaan van activiteit-remmende, inhiberende,
neuronen naast de normale activerende, en het verband met de capaciteit tot
aanpassing dus tot leren blijkt uit onderstaande bron (de Volkskrant, 28-04-2012, door Malou
van Hintum):
Er zijn ook bronnen die melden dat
het kenmerk van de ontwikkeling van jongere hersenen juist het losmaken of
inactief maken uit een bestaande overvloed van verbindingen is. Evolutionair
klinkt dat wat logischer, want het biedt meer ruimte voor aanpassing en minder
gelegenheid tot storingen.
De bekende reeks van ontwikkelingsniveaus
.
Precies volgens de regels dat de natuur werkt met evenwichten, in de neurologie
onder andere door de activeringsfunctie te laten bestaan uit een combinatie van
activerende en inhiberende deelprocessen. Waardoor je aanpassing kan doen via
het enen of het andere deelproces:
Dit geldt dus, zoals betoogt, voor de meeste zo niet alle functionaliteit in het
brein:
Vermoedelijk is ook veel van het op volwassen leeftijd leren en ook afleren van
denkprocessen en gedragingen terug te voeren naar dit soort processen - zie
voorbeelden hier
.
Naar Neuronen, algemeen
, of site home
·.
|