Bronnen bij Termen: islamofobie

  Islamofobie
1, (lett.): Onterechte angst voor de islam of moslims. Naar analogie met, bijvoorbeeld, arachnofobie: onterechte angst voor spinnen. 2, (pol. cor., moslims): Alle uitingen van gebrekkig enthousiasme over de komst van moskeeën, het toelaten van moslims met hoofddoeken en baarden als politie-agent en rechter, het benoemen van islamitische burgemeesters in alle grote steden, een moslim met dubbele nationaliteit als premier, en het uitroepen van kalifaat en sharia. En natuurlijk alle vormen van kritiek op moslims of de islam. De politieke-correctheid en met name de media hebben de term effectief in het leven geroepen  . 3, (real.): Terechte afkeer van de islam  en moslims  . 4, (prakt.): Term gebruikt door moslims en cultuurverraders  om mensen die bezwaren hebben tegen "Wij haten jullie"-moskeeën en "Ik haat jullie"-hoofddoeken de mond te snoeren. 5, (prakt.): Term gebruikt door moslims en cultuurverraders om kritiek op de islam aan te duiden, met name voor het signaleren bij moslims van judeofobie, christenfobie, en atheïstofobie. 6, (prakt.): Term gebruikt door moslims en cultuurverraders voor het afdwingen van politieke-correctheid  en censuur  . 7, (prakt.): Term gebruikt door moslims en cultuurverraders in hun strijd tegen de vrijheid van meningsuiting, de democratie en de rechtsstaat, te vervangen door kalifaat en sharia, te beginnen in de Haagse Schilderswijk, het Utrechtse Kanaleneiland, enzovoort. De strijd hiervoor noemen ze de strijd voor gerechtigheid  .
    Toelichting 1: islamofobie is de moderne variant van nazifobie, dat opkwam in 1933. Dat laatste was de al dan niet extreme afkeer van nazi's. De nazifobie als begrip is plotseling verdwenen in 1945, om nog niet geheel opgehelderde redenen. De verdwijning van islamofobie zal vermoedelijk zal vermoedelijk veel langer duren en mogelijk meer levens kosten.
    Toelichting 2: het gebruik van de term "islamofobie" in betekenis 2 en verder is een uitstekend criterium voor het al dan niet geschikt zijn voor het leven in een democratie.
    Toelichting 3:

Hier een paar voorbeelden van het gebruik van de term "islamofobie"  die meteen laten zien dat "islamofobie" geen fobie (= ongerechtvaardigde angst) is, maar de zeer gerechtvaardigde afkeer van en de wens tot verdwijnen van de islam. En die laten zien dat de term "islamofobie" dezelfde status heeft als "nazi-fobie" (de Volkskrant, 22-04-2014, van correspondent Patrick van IJzendoorn):
  Engelse scholen in greep radicalen

Meisjes die achter in de klas moeten zitten, niet-moslims die zichzelf moeten onderwijzen en extremistische geestelijken als gastdocent. Zulke praktijken vinden plaats op openbare scholen in Birmingham die zijn 'geïnfiltreerd' door moslimradicalen. Het Britse ministerie van Onderwijs staat nu op het punt, meldt The Sunday Telegraph, om zes scholen onder curatele te stellen.
    Operatie Trojaans Paard: dat zou de naam zijn die radicale moslims hebben gegeven aan hun poging om scholen in de tweede stad van Engeland te islamiseren. In een uitgelekt rapport staat bijvoorbeeld dat meisjes op de Park View-school achterin of aan de zijkant moeten zitten. De leerlingen daar zijn getrakteerd op een gastles van Shady al-Sulaiman, een prediker die het stenigen van homoseksuelen propageert.
    Op Golden Hillock kregen scholieren met een christelijke achtergrond te horen dat de docent godsdienst alleen les geeft over de islam. Leerlingen op de Nansen-basisschool moeten verplicht lessen Arabisch volgen, terwijl ze weinig tot geen onderricht krijgen in muziek, kunst en cultuur. Vorige maand kwam naar buiten dat het plaatsvervangend hoofd van Nansen een organisatie leidt - Education Analysis - die de islamisering van het onderwijs in Birmingham nastreeft.    ...

De manier waarop de moslims proberen te voorkomen dat hun cultuurimperialisme wordt aangepakt:
  Schoolhoofd Tahir Alam van Park View heeft de affaire een schoolvoorbeeld van islamofobie genoemd

Q.e.d.

Voorbeeld twee (de Volkskrant, 27-06-2014, door Janny Groen):
  Dag Joods Marokkaans netwerk, hallo Salaam-Shalom

Ruziënd ging het Joods Marokkaans Netwerk Amsterdam ten onder. ...


Wie betrokken raakt bij maatschappelijk gevoelige kwesties als joods-islamitische verhoudingen, moet rekening houden met 'gedoe'. 'Dat is onvermijdelijk', zegt Karima Belhaj, vanaf de officiële oprichting in 2006 co-voorzitter van het Joods Marokkaans Netwerk Amsterdam (JMNA).     ...
    Belhaj werd in 2003 benaderd door de vorige burgemeester Job Cohen, die na enkele antisemitische incidenten in zijn stad zocht naar een structuur om de dialoog tussen joodse en Marokkaanse burgers op gang te brengen. De meeste ophef was er dat jaar over de verstoring van de dodenherdenking door Marokkaanse jongens die waren gaan voetballen met kransen onder het scanderen van de leus 'joden moeten we doden'.    ...
    Belhaj: 'Pas gaandeweg de gesprekken werd duidelijk hoe belangrijk zo'n joods-Marokkaans platform is. Beide groepen hadden last van stereotype beelden.' De deelnemers ontdekten dat niet alle joden rabiate zionisten zijn en niet alle Marokkanen kritiekloze Hamas-aanhangers. 'We zagen een groei van zowel islamofobie als antisemitisme ...'

Oftewel: afkeuring van antisemieten die met oorlogskransen voetballen, met natuurlijk een hele bijbehorende achterban, is islamofobie.


Naar Termen, islamofobie  , of site home  ·.

3 mei 2014